Урок " Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина"

Про матеріал
Матеріал розробки допоможе розкрити поняття «конституційні права, свободи та обов’язки»; класифікувати основні права, свободи закріплені в Конституції України, визначити конституційні обов’язки; розвивати критичне мислення в роботі з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до основних прав, свобод та обов’язків громадян України.
Перегляд файлу

Тема: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.

Мета : розкрити поняття «конституційні права, свободи та обов’язки»; класифікувати основні права, свободи закріплені в Конституції України, визначити конституційні обов’язки; розвивати критичне мислення в роботі з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до основних прав, свобод та обов’язків громадян України.

Обладнання: підручник, Конституція України, роздатковий матеріал: «Групи прав людини»,картки з літерами та номерами на звороті.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 Порядний той,  хто своє право вимірює   своїм обов'язком.

Г. Лакордер

Хід уроку

І. Організація уроку.

ІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок.

Учитель. Протягом багатьох століть існування людства права людини зазнали чимало змін. Основні права,свободи та обов’язки громадян України закріплені в Основному Законі України-Конституції України.

Бесіда:

- Пригадайте визначення понять «права», «свободи» та «обов’язки».

- Зверніть увагу на епіграф нашого уроку та спробуйте знайти власний зміст у прочитаному, думку аргументуйте.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку

Учитель. Сьогодні на уроці познайомимось з правами та свободами людини і громадянина, які закріплені в Конституції України, їх класифікацією та значенням.

Учень повинен: Опис очікуваних результатів

• знати: знати права, свободи та обов’язки громадян України та виділити основні групи прав і свобод;

• розуміти: розуміти чому конституційні права, свободи і обов’язки називають основними ;

• застосовувати: вміти аргументовано дискутувати з питань прав, свобод та обов’язків громадян України, спираючись на нормативно-правові акти;

• аналізувати: робити аналіз юридичних ситуації за статтями розділу II Конституції України ;

• синтезувати: визначити ті права і свободи, що є пріоритетними для певних категорій осіб;

• оцінювати: оцінювати значення конституційних прав, свобод і обов’язків для громадян України; самооцінювати результати навчальної діяльності.

Оголошення очікуваних результатів

Учитель Відкрийте Конституції України уважно самостійно почитайте зміст та погортайте її, зупиняючи погляд на окремих статтях ,що розміщені у розділах. Чому конституцію називають основним законом держави?

IV. Вивчення нового матеріалу

     Учитель. Конституційні права, свободи і обов’язки називають основними тому, що вони визначають найбільш важливі, істотні відносини і зв’язки між громадянином і державою. Визнання державою прав і свобод людини і громадянина шляхом закріплення їх у конституції та інших законодавчих актах є першим і необхідним кроком до їх утвердження і реалізації.

    Тому цілком закономірно, що одним з перших розділів Конституції України є розділ II «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» (ст. 21–68). Права і свободи визнаються не лише за громадянами України, а й за іншим особами, які проживають на її території (іноземцями), особами без громадянства. Потрібно зазначити, що обсяг прав і свобод,закріплених Основним Законом, не може бути зменшеним або звужений,вони не можуть бути скасовані.

     Зверніть увагу, що кількість таких прав досить велика, тому виникає питання про їх класифікацію.

 

Метод «Читання з маркуванням»

Учитель .Прочитайте уважно розділ II Конституції України та поміркуйте за якою ознакою можна згрупувати дані права та свободи. У процесі читання проводимо маркування тексту: що вже відоме «.», про що дізнались «!».

Визначивши запас знань учнів вчитель пропонує ознайомитись з роздатковим матеріалом. Можна виділити такі групи основних прав та свобод громадян України:

 

http://4.bp.blogspot.com/-9GuV2aPsrUI/VIv0AN4veOI/AAAAAAAABI4/Imcc5_BN044/s1600/shema.jpg

 

Метод ротаційних груп

     Учитель. Використайте ваші набуті знання. (клас об’єднається у п’ять груп, кожна дитина вибирає зі скриньки першу літеру тих прав, які вона буде представляти: «О», «Е», «П», «К», «С».Розсідаються у вибрані кола). Відкривайте Конституцію України. Ваше завдання: знайти, назвати й коротко охарактеризувати статті, які містять:І група - особисті права; ІІ група - економічні права; ІІІ група -політичні;ІV група - культурні;V група - соціальні права.

     Звіт груп (по-одному представнику,обраному групою).Обговорення розуміння та аналіз основних статей II Розділу Конституції України.

     Учитель А зараз ми знову об’єднаємось у нові групи по номерахщо зазначені на ваших аркушах з буквами на звороті. Завдання груп буде поміркувати про ті права і свободи,з якими ви познайомились і виділити пріоритетні для запропонованих категорій осіб: 1-діти, 2-молодь, 3-дорослі, 4- літні люди. Поясніть, чому ви вважаєте, що саме ці статті є пріоритетними (відбувається синтез знань).

     Звіт груп (по одному представнику, обраному групою). Оцінювання почутого іншими групами та визначення учнями правильності чи хибності суджень.

    Учитель.Обговоримо питання: Чи можливо реалізувати наші права без виконання обов’язків?

      Повертаємось знову до нашого епіграфа і працюємо у парах. Виберіть будь-яке з прав і встановіть взаємозв’язок із конституційними обов’язками, зазначеними у статтях 65-68 Конституції України.

Обговорення.

V. Закріплення нового матеріалу

Бесіда:

- Яку роль відіграють права людини у суспільстві?

- Назвіть основні групи прав людини.

- Назвіть конституційні обов’язки громадян України

     Учитель. Обговоримо юридичні ситуації чи порушено у них права і які саме.

1. Громадянин С. (73років, хворий) написав заяву голові виборчої дільниці щоб у день виборів Президента України йому додому принесли бюлетень і скриньку для голосування. Та про нього забули.

2. Директор загальноосвітньої школи відмовив батькам учня у прийнятті його до першого класу, мотивуючи тим, що їхнє віросповідання не сумісне з християнськими основами їхньої школи.

3. Громадянку Т. привезли до лікарні із діагнозом приступ апендициту і вона потребує операції. Проте лікар не поспішає проводити операцію, а хоче зустрітися із родичами Т.,натякаючи їй, що він не буде проводити операцію поки її родичі не заплатять йому.

Тренінг
Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. 
1) Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
2) Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
3) Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
4) Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
5) У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
6) Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
7) А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
8) У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги.
9) Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) 
10) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».)
Висновок: Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.

VІ. Підбиття підсумків уроку 

Учитель. Права окремої людини і правова цінність усього людства:
- закладають фундамент для демократії і суспільного прогресу;
- покладають на державу відповідні обов’язки щодо їх поваги, забезпечення ефективної реалізації і захисту;
- виступають мірилом справедливості національних законів, внутрішньої і зовнішньої політики держави;
- охороняються міжнародним співтовариством.

Індивідуальна робота над табличкою

Знали Дізнались Хотіли б дізнатись

Оцінювання роботи учнів, само оцінювання

Домашнє завдання: Написати міні-твір на тему: «Моя свобода розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого ближнього» (Р.Емерсон).

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
7 грудня 2022
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку