.Урок "Конституційні права, свободиі обов’язки людини і громадянина"

Про матеріал
Даний урок містить матеріал для ознайомлення за засвоєння учнів з констуційними правами, свободами та обов’язками громадянина України.
Перегляд файлу

Тема. Конституційні права, свободиі обовязки людини і громадянина

Мета: засвоїти основні права, свободи та обовязки людини і громадянина, аналізувати окремі статті ІІ розділу Конституції України, розвязувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав, свобод та обовязків людини і громадянина, пояснювати та застосовувати вивченні поняття, виховувати повагу до конституційних прав, свобод  та обовязків людини та громадянина.

 

Очікувані результати:

правові:

  • Пояснювати поняття права людини;
  • Називати міжнародні документи з прав людини і прав дитини, аналізувати зміст окремих статей цих документів;
  • пояснювати, які органи й організації покликані захищати права і свободи людини;

громадянознавчі:

  • виробити власне ставлення до цінності прав і свобод, і значення їх захисту;
  • пояснювати у чому полягає власна  відповідальність за виконання громадянських обов’язків;
  • розвязувати ситуації, використовуючи окремІ положення документів з прав і свобод людини.
  • компетентності, що формуються на уроці:
  • соціальні: уміння працювати з іншими в команді на результат;
  • інформаційні: пошук інформації в документах,в мережі інтернету:
  • уміння  навчатися впродовж життя: здобуття і засвоєння нових знань;
  • громадянської
  • когнітивний: знання про громадянські права,свободи та обовязки;
  • ціннісний: розуміння суспільної цінності прав і свобод; осмислення власної відповідальності за виконання громадянських обов’язків;
  • діяльнісно-процесуальний: уміння застосувати механізм реалізації прав і свобод у навчальних ситуаціях.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: підручник, Конституція України, мультимедійне обладнання, Загальна декларація прав людини і Конвенція про права дитини, картки з правовими ситуаціями.

 Основні  поняття:

правові: права людини, свободи людини, особисті (цивільні) права, політичні права, соціальні права, економічні права, культурні права, декларація, конвенція, рівність, рівноправність;

громадянознавчі: громадянські (особисті) права, громадянські свободи та обовязки

 

Епіграф

 Порядний той, хтосвоє право вимірює   своїм  обов'язком

Жан Батист Анрі Лакордер

Хід уроку

І. Організаційний момент

Для успішної роботи на уроцінам потрібно створити 3 робочих групи. Я пропоную модераторами груп – Андрущенко Н.,Кравець Д., Миронець В.. Щоб розвязати правову ситуацію ви повинні набрати собі групу однодумців.

Ситуація 1. Семирічний Василь народився в Запоріжжі в сімї громадян України. Якось він запитав у вчительки: «Маріє Іванівно, у мене немає паспорта, тож я поки що не громадянин України?» Вчителька відповіла……

Ситуація 2. У подружжя,які є апатридами і постійно проживають в Україні, народилася дівчинка. Батьки збентежені: невже і їхня дитина залишатиметься особою без громадянства, аж доки вони не набудуть громадянства України. Правник їм відповів…………..

Ситуація 3. Трирічний Петрик народився у Молдові, а нині він вихованець будинку дитини міста Одеси.Щойно його усиновило подружжя – громадяни України. Відтепер  у свідоцтві про народження Петрика вказано, що він громадянин …………

ІІ. Перевірка  домашнього  завдання

Яку тему ми вивчали минулого уроку. (Конституція України. Громадянство України)

 Зараз ми спробуємо пригадати основні поняття, які вивчали на минулих уроках, шляхом розгадування анаграм. Вам необхідно визначити термін та пояснити його.

  1.   ТАРИПАД (апатрид) – особа без громадянства.
  2.   ВГОРАМДНСЯТО (громадянство) зв'язок людини з певною державою.
  3.   ДБАТИПІР (біпатрид) – особа з подвійним громадянством.
  4.   КАОНЗ (закон) – нормативно-правовий акт вищої юридично їсили.
  5.   ТАРЛЕНПАМ (парламент) законодавчий орган влади.
  6.   ВОРПА (право) система загальнообов'язкових правил поведінки.

ІІІ Мотивація уроку.

 Кожного року 10 грудня світове співтовариство відзначає День прав людини. У цей день, 1948 року Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну Декларацію прав людини, Тому і ми сьогодні поговоримо про права, свободи та обов’язки людини і громадянина, які закріплені в Конституції нашої держави. Тож запишемо дату і тему уроку «Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина».Працювати на уроці ми будемо за таким планом:

1. З історії прав людини.

  1. Міжнародні документи та організації у сфері захисту прав людини.
  2. Конституційні права та свободи людини і громадянина.
  3. Обов’язки громадян України.

Нехай основною мотивацією та епіграфом до уроку стануть слова відомого фр. просвітителя   Г. Лакордера Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов'язком. Із епіграфу випливає Проблемне питання: «Чи можлива повна реалізація прав і свобод людини без виконання обов’язків?» 

- Перед нами стоять такі завдання: ми вивчемо поняття «права і свободи людини» їх види; з’ясуємо, які обов’язки ми маємо перед державою. Попрацюємо із Загальною декларацією прав людини; а також попрацюємо із Конституцією України;  розглянемо основні механізми захисту прав людини.

 IV. Вивчення нового матеріалу

 

Сьогодні питання прав і свобод людини посідає чи не найважливіше місце як у світі, так і в Україні. Наявність прав і свобод, ступінь їх реалізації є основним критерієм  визначення розвитку демократії будь-якої держави. Але давайте повернемося до історичного процесу, міжнародних документів та організацій щодо прав людини.

  1. Представлення І групи результатів дослідження з питання історичного процесу прав людини (презентація)
  2. Представлення ІІ групи результатів дослідження: міжнародні документи у сфері захисту прав людини.
  3. Представлення ІІІ групи результатів дослідження: міжнародні організації у сфері захисту прав людини.

Щоб приємнішим був початок нашої роботи, дозвольте  кілька  віршованих рядочків.(виступ учня)

Ти знаєш, що ти — людина? 
Ти знаєш про це чи ні? 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде. 
Завтра на цій землі 
Інші ходитимуть люди, 
Інші кохатимуть люди — 
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе — 
Озера, гаї, степи. 
І житии спішити треба, 
Кохати спішити треба — 
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина, 
І хочеш того чині — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

В. Симоненко  дуже  вірно описав неповторність кожної людини . Так, кожна людина - неповторна на цій землі, вона є великою цінністю тільки тому, що вона є людина, що вона має совість, сумління,  що їй дароване життя, аби вона прожила його гідно й плідно.

-Зараз   спробуймо поглянути на самих себе, які ми є, що у нас є спільного, а що відмінного?

- Отже, що ж спільного між вами всіма, тими, хто знаходиться в цьому приміщенні? (ми всі навчаємося в одному класі ; живемо  в одному селі нас навчають одні й ті ж учителі; ми всі живемо в сім'ях; нас лікують лікарі; ми всі прагнемо бути щасливими, прагнемо миру, любимо гарно одягатися)

- А що між нами відмінного? Чи є якась різниця (ми кожен маємо різні характери, нам кожному подобається інша музика,у нас у кожного є свої улюблені предмети )

Висновок. Ми переконалися, що  всі ми надзвичайно різні, проте всі ми люди. Всі ми прагнемо бути щасливими, здоровими, розумними, хочемо гідного життя і розвитку.

-  А які можливості потрібні кожному із нас для гідного життя і розвитку? (мати певні матеріальні блага, цінності, вчитися, працювати, вільно висловлюватися, і т. д. )так і це наші права і свободи

 Що таке права і свободи людини. 

Про права людини сьогодні говорять усі. Словосполучення «права людини» використовується сучасними політиками, журналістами, юристами настільки часто, що стало звичним для нашої свідомості.

Робота з поняттями. (кейс – метод)

1 група–поняття «права людини».. Права людини це можливості людини необхідні для її життя і розвитку. (запис у зошит)

Декларація( з лат. "проголошення “) – офіційний документ, у якому

Проголошено певні принципи та положення.

2 група – свободи людини– це відсутність будь-яких обмежень, утисків у чомусь, можливість вибору моделі поведінки.

3 група – обов'язки

  Це закріплені Конституцією України необхідні й безумовні для виконання дії людини.
Конвенція ( з лат. "угода ") – договір між державами з якогось спеціального питання.

 

РОБОТА ІЗ ДЕКЛАРАЦІЄЮ ПРАВ ЛЮДИНИ ТА КОНСТИТУЦІЄЮ УКРАЇНИ

Багато держав затвердили в своїх Конституціях основні права людини.  Основні права людини закріплені і у Конституції України у розділі ІІ . - Знати свої права – це вже наполовину володіти ними. 

Робота в групах

Для виконання наступного завдання відкриваємо на ноутбуках ваші кейси з матеріалами. В кейсах знаходиться Декларація прав людини та ІІ розділ Конституції України.

Завдання:  Знайдіть статті ІІ Розділу Конституції України, які відповідають статтям Загальної декларації прав людини

1 та 2 групи будуть працювати  з ІІ Розділом Конституції України,

  3 група -  із ЗДПЛ.

 Вашим завданням буде заповнення таблиці.

 

Права

Загальна декларація

прав людини (стаття)

 

Конституція України

(стаття)

1

Право на життя, свободу і на особисту недоторканність.

Ст. 3

Ст. 27, 29

2

Право на недоторканість житла, таємницю листування. 

Ст.12

Ст..30, 31, 32

3

Право на свободу мирних зборів та асоціацій, мітингів, демонстрацій.

Ст. 20

Ст. 39

4

Право голосу, право брати участь в управлінні державними справами .

Ст. 21

Ст. 38

5

Право на володіння користування, майном

Ст.17

Ст.41

6

Право на працю

Ст. 23

Ст. 43

7

Право на відпочинок

Ст. 24

Ст. 45

 

8

Право на охорону здоров’я та медичну допомогу

Ст. 25

Ст. 49

9

Право на соціальний захист

Ст. 22

Ст. 46

10

Право на освіту

Ст. 26

Ст. 53

 

Види прав людини

Кількість прав якими володіє людина досить велика, тому виникає питання їх класифікації .Відповідно  до  міжнародних  стандартів  права  і свободи  людини    в Україні   поділяються  на  5  категорій: особисті,  політичні, економічні, соціальні,   культурні також можна виділити інші групи екологічні, сімейні.

  РОБОТА ІЗ ІНФОРМАЦІЙНИМ АРКУШОМ

У кожного з вас є інформаційний аркуш «Групи основних прав» зараз ознайомимося із основними групами прав людини.

Особисті (громадянські) права це можливості людини, необхідні для її

Фізичного   існування, для задоволення її біологічних і матеріальних потреб;

Розвитку індивідуальності людини.

- Право на життя (ст. 27);

- Право на повагу гідності (ст. 28);

- Право на свободу та особисту недоторканість (ст. 29);

- Право на недоторканість житла (ст. 30);

- Таємниця листування, телефонних розмов, телеграфічної та іншої

кореспонденції (ст. 31);

- Невтручання в особисте і сімейне життя (ст. 32);

- Свобода пересування і вибору місця проживання (ст. 33);

- Свобода думки і слова (ст. 34);

- Свобода світогляду і віросповідання (ст. 35);

 

Політичні права це, як правило, права тільки громадян даної держави. Це

Можливості людини брати участь у державному і громадянському житті, впливатина діяльність різних державних органів, громадських об’єднань політичної орієнтації.

До політичних прав, згідно Конституції України, належать:

- Право на громадянство (ст. 25);

- Право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

(ст. 36);

- Право обирати і бути обраним до органів державної влади та місцевого

самоврядування 9ст 38);

- Право на вибори, мітинги, походи 9ст 39);

- Право направляти письмові й усні, індивідуальні й колективні звернення

До органів державної влади та місцевого самоврядування і право

Вимагати їх розгляду й обґрунтованої відповіді у встановлений законом строк (ст. 40);

Економічні права це можливості людини реалізовувати свої здібності та отримувати кошти для свого існування,

- Право на власність (ст. 41);

- Право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (ст. 42);

- Право на працю (ст. 43);

- Право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів

( ст. 44);

- Право на відпочинок (ст. 45);

Соціальні    можливості людини забезпечення належних соц. умов.

- Право на охорону здоров’я, медичну допомогу та страхування (ст. 49);

- Право на соціальний захист (ст. 46);

- Право на житло (ст. 47);

- Право на достатній життєвий рівень для себе і членів своє їсім’ї (ст. 48).

Культурніможливості доступу людини до духовних цінностей.

-Право на освіту(ст.. 53)   « Освіта додає людині гідності», - стверджував Дідро

 

Гра «Кластер»  на аркушах паперу,  записані різні права і свободи людини, Їх треба згрупувати і назвати ці  групи прав.   Даю вам 1 хв.

Робота біля дошки

 Конституційні обов’язки

- Які   асоціації  у вас виникають , дивлячись  на  малюнки на слайді  (державні  символи, гроші, природа, військовий, школа). Давайте повернемось  знову до нашого епіграфа  «Порядний той, хто своє право вимірює  своїм обов'язком»                     

- Чи можливо реалізувати наші права без виконання обов’язків? Ні .

 Права та обов’язки взаємно пов’язані. Для  того,  щоб  суспільство  могло    розвиватись,  його  громадяни   повинні  не  лише  користуватися   правами,   але  й  виконувати   обов’язки.

Обов’язки закріплені не лише в нормативно-правових актах, але і в народній мудрості, зокрема прислів’ях та приказках.

  • Визначте, про які обов’язки йдеться. 

Батьківщина – мати, умій за неї постояти.

Жити – Вітчизні служити. Без верби і калини нема України;

ст. 65. Захист Вітчизни

Природа не храм, а майстерня і людина в ній працівник.

ст. 66. Обов’язок не заподіювати шкоду природі

Україна – рідний край, про її добробут дбай.

ст.67. Обов’язок сплачувати  податки і збори

Це ми з вами охарактеризували конституційні обовязки, але більш розширено обовязки розписані в законах.

Я хочу щоб ви зараз переглянули невеличке відео.

Відеоролик з художнього фільму «Доживем до понидельника» та дитячий боулінг у школі.

-Про яке право йдеться мова? (право на освіту)

-Так. У ст..53 К.У. записано,що кожен має право на освіту. Але у Законі «Про освіту» говориться, що кожен повинен мати повну середню освіту.

-Що ви можете сказати про обовязки учнів?

- Чи знайомі ви з булінгом у школі?

У вашому кейсі знаходиться витяг з Цивільного кодексу. Ознайомтесь з ним і давайте зробимо правову оцінку даній ситуації.

 

  • А які ваші основні обов’язки, як учня,  дитини? Чи мають обов’язок ваші батьки?

Перегляд презентацій учнів:

1 група – діти

2 група – учні

3група – батьки

 Механізми захисту прав людини.

Розгляньте запропоновані ситуації . Що в них спільного? ( порушення прав людини)

https://image.slidesharecdn.com/9-160901143342/95/9-52-638.jpg?cb=1472743909

https://image.slidesharecdn.com/9-160901143342/95/9-53-638.jpg?cb=1472743909

Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболіла голова або в разі нападу апендициту. А як бути, коли порушуються наші права? До кого звертатися, кому довіряти, кого запитувати? Як поводитися в тій або іншій ситуації?

https://image.slidesharecdn.com/9-160901143342/95/9-54-638.jpg?cb=1472743909

 

 

Омбудсмен (від ombudsman «представник») — посадова особа, на яку покладаються функції контролю за дотриманням законних прав та інтересі .  В Україні з 1998 року.

IV. Закріплення вивченого матеріалута підсумки уроку

Давайте зараз закріпимо те що дізналися на уроці  та підведемо підсумки.

1. Що таке права людини?

 2. Що таке обов’язок ?

 3. Які групи прав людини знаємо?

Тепер давайте розв’яжемо юридичні задачі. На основі ІІ розділу статей Конституції  України знайдемо вихід із запропонованих ситуацій. 

 

 Директор загальноосвітньої школи відмовив батькам учня у прийнятті його до першого класу, мотивуючи тим, що їхнє віросповідання не сумісне з християнськими основами їхньої школи. (ст.35)

 Громадянку Т. привезли до лікарні із діагнозом приступапендициту і вона потребуєоперації. Протелікар не поспішаєпроводитиоперацію, а хочезустрітисяіз родичами Т.,натякаючиїй, щовін не буде проводитиопераціюпокиїїродичі не заплатятьйому.  (ст. 49 )

 Працівниця поштового відділення під час сортування листів побачила конверт адресованій своїй сусідці, яка ніколи  не одержувала листів. Це здивувало працівницю і «промучившись » близько 20 хвилин вона вхопила конверт, акуратно його розкрила і прочитала. Потім заклеїла і віддала листоноші. Дайте правову оцінку діям працівниці поштового відділення. ( ст. 31 )

Дев’ятикласник Микола пропускає уроки з окремих предметів, які, на його думку, не знадобляться йому в житті. Батьки карають його за це. Вчителі наполягають на відвідуванні всіх уроків, пояснюючи це необхідністю виконання державного навчального плану. (Закон України «Про освіту»)

 

 

V. РЕФЛЕКСІЯ  Незакінчені речення

Я мушу поважати ….порядок закон

Я зобов’язаний виконувати….обов’язки.

Мої права нерозривно зв’язані з…….обовязками.

Свобода є правом робити все, що дозволено _____ (законом).
Права людини це…..

Я  маю право на…..

Дякую  вам за активну участь  на уроці

VI. Домашня робота

 Вивчити  §  12. Написати коротке есе з питання «Чи є на ваш погляд, обов’зки обмеженням ваших прав? Чому?»

На завершення хочу сказати.

Ми сьогодні багато говорили  про права людини і я хочу щоб ви зрозуміли права людини це не урок правознавства, це не слова на папері, це не промови, це не реклама і не піар кампанія.

Це вибір, який робить кожен із нас щодня, це наша спільна відповідальність поважати один одного, допомагати один одному і захищати нужденних.

І як казала Елеонора Рузвельт: « З чого починаються права людини? З маленьких місць неподалік дому, вони такі маленькі, що їх не можливо побачити на жодній мапі світу, але кожне таке місце цілий світ для окремої людини це вулиця де ми живемо, школа де навчаємось, робота де працюєте. Це місце де кожен чоловік, жінка ,дитина прагне рівності, справедливості, гідності.» Я бажаю щоб на кожному місці свого світу ви знали свої права , поважали права інших і виконували свої обов’язки на 100 %.

 

docx
Додав(-ла)
Олешко Алла
Додано
14 лютого 2020
Переглядів
1319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку