Тема: Корінь слова. Форми слова і спільнокореневі слова, 5 клас
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова, з’ясувати різницю між формами слова та спільнокореневими словами; розвивальна: розвивати вміння правильно вживати спільнокореневі слова в мовленні, уникаючи невиправданих повторів, розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховна: виховувати уважність до свого мовлення, інтерес до рідної мови.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Орг. момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу. Закріплення знань
Якщо в словах змінюються лише закінчення, то це форми одного й того ж слова (відмінкові, родові, числові, особові). Приклад: ліс- ліса- лісом. Але якщо додаються суфікси чи префікси – то утворюються нові спільнокореневі слова.. Приклад: ліс – лісок, праліс.
Робота з підручником. Виконати вправи 130, 132.
Запишіть слова у 2 стовпчики. Виділіть корені.
Горе горювати горенько загорювали |
Горе горіти горище загорнути |
У поданих словах визначте корінь. Чи можна їх вважати спільнокореневими? Чому? Відповідь поясніть. Зробіть висновок. (Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення - це різні корені!)
Бережок, бережливий. Літо, літати.
Місто, місток. Вода, водити.
Робота в групах. Учні повинні дібрати якомога більше спільнокореневих слів з поданими коренями.
І група: -каз-, -мов-, -книг-, -квіт-;
ІІ група: -зелен-, -гов-, -світ-, -пис-;
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання. Параграф 18, вправи 135, 137.
1