Урок "Корінь слова. Форми слова і спільнокореневі слова"

Про матеріал
Мета уроку: навчальна: поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова, з’ясувати різницю між формами слова та спільнокореневими словами; розвивальна: розвивати вміння правильно вживати спільнокореневі слова в мовленні, уникаючи тавтології, розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховна: виховувати уважність до свого мовлення, інтерес до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Корінь слова. Форми слова і спільнокореневі слова, 5 клас

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова, з’ясувати різницю між формами слова та спільнокореневими словами; розвивальна: розвивати вміння правильно вживати спільнокореневі слова в мовленні, уникаючи невиправданих повторів, розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховна: виховувати уважність до свого мовлення, інтерес до рідної мови.

Тип уроку: комбінований

                            Хід уроку:

І. Орг. момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Вивчення нового матеріалу. Закріплення знань

  1. Слово вчителя

Якщо в словах змінюються лише закінчення, то це форми одного й того ж слова (відмінкові, родові, числові, особові).  Приклад: ліс- ліса- лісом. Але якщо додаються суфікси чи префікси – то утворюються нові спільнокореневі слова.. Приклад: ліс – лісок, праліс.

C:\Users\User\Desktop\r.png

      Робота з підручником. Виконати вправи 130, 132.

Запишіть слова у 2 стовпчики. Виділіть корені.

Горе

горювати

горенько

загорювали

Горе

горіти

горище

загорнути

  • Чи в обох стовпчиках слова можна вважати спільнокореневими? Чому? (У другому стовпчику маємо слова з омонімічними коренями, які у своєму лексичному значенні не мають нічого спільного. А в першому стовпчику – дійсно спільнокореневі слова. Їхнє лексичне значення хоч і відмінне, але все одно між їхніми значеннями обов’язково присутня  деяка спорідненість).

У поданих словах визначте корінь. Чи можна їх вважати спільнокореневими? Чому? Відповідь поясніть. Зробіть висновок. (Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення - це різні корені!)

       Бережок, бережливий.             Літо, літати.

       Місто, місток.                          Вода, водити.

           Робота в групах. Учні повинні дібрати якомога більше спільнокореневих слів з поданими коренями.

       І група: -каз-, -мов-, -книг-, -квіт-;

       ІІ група: -зелен-, -гов-, -світ-, -пис-;

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання. Параграф 18, вправи 135, 137.

1

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
779
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку