Фрагменти уроків української мови із використанням текстів українських народних пісень (5-7 кл.)

Про матеріал
Матеріал до уроків української мови для учнів 5-7 класів, який знадобиться педагогам при вивченні різних розділів мовознавства й тем на основі українських народних пісень. Подано практичні завдання, спрямовані на розвиток мовної особистості здобувача освіти, формування його комунікативної та соціокультурної компетентності, підвищення рівня загальної мовленнєвої культури. Через усну народну творчість дитина не тільки опановує рідну мову, але і, освоюючи її красу, залучається до культури свого народу.
Перегляд файлу

Фрагменти уроків української мови із використанням

текстів українських народних пісень

І дарма, що пливе

В них добро і зло,

В пісні те лиш живе,

Що життя дало.

                  І.Франко

У сучасних збірниках вправ із української мови як ілюстративний матеріал найчастіше використовуються літературні джерела. Тексти народних пісень, різноманітні за змістом і формою, характером і часом застосування, зроблять заняття більш наповненими й цікавими.

У піснях виявляється багатство духовного життя українського народу, його талановитість, обдарованість, мудрість, морально-етичні та естетичні ідеали. Їх вивчення – засіб формування національної свідомості нашої молоді.

Наведемо приклади використання народної пісні на уроках української мови при вивченні різних розділів мовознавства.

Вивчаючи розділ «Лексикологія» у 6-му класі, можна запропонувати прослухати магнітофонні записи українських пісень у виконанні мешканців або фольклорних колективів певних територій.

Завдання:

До якого діалекту української мови належить запропонований запис?

Визначіть фонетичні, морфологічні, лексичні особливості діалекту.

Ой, ходіть сон коло окон,

А дрімота коло плота.

Питаєца сон дрімоти:

Дє ми будом ночоваті?

Ми там будом ночоваті,

Дє хатінка тєплєсєнька,

Дє дітінка малєсєнька.

Там ми будом ночоваті

І дітінку колихаті.

Ой, люлєнькі-люлі,

Ой, люлєнькі-люлі.

Колискова пісня "Ходіть сон" записана в с. Листвин Овруцького району.

При вивченні розділу «Фонетика» у 5-му класі для характеристики голосних і приголосних звуків та виділення їх з мовленнєвого потоку вчитель має широкі можливості використання різних за жанром пісень – історичних, календарно-обрядових, соціально-побутових тощо. Наприклад:

Ой, на горі да женці жнуть,

А попід горою,

Попід зеленою

Козаки йдуть.

А попереду Дорошенко

Веде своє військо,

Веде запорозьке хорошенько.

Історична пісня "Ой, на горі да женці жнуть"

Завдання:

Підкресліть у тексті голосні звуки, дайте їм характеристику.

Підкресліть приголосні звуки. Охарактеризуйте їх.

Певні труднощі для використання текстів пісень має наступна тема – "Позиційні чергування голосних та приголосних звуків" – через малу кількість слів із явищами асиміляції, дисиміляції, спрощення, але все ж їх можна підібрати.

Завдання:

Знайдіть у текстах явища асиміляції, дисиміляції, дайте їм характеристику.

Гей, запряжем ми, братці,

Панове молодці,

Та ті новії вози;

Ой та поїдемо, братці,

Панове молодці,

В Кремень-город на базар.

Чумацька пісня "Гей, запряжем ми, братці»

Ой ви, хлопці безштаньки,

Заспівайте веснянки!

Зиму зимували,

Штанів не напряли!

А ми – дівочки отцевські,

Гулять не гуляли.

Полотна напряли!

Веснянка "Ой ви, хлопці безштаньки".

Та перейди, місяцю,

Через нашу вулицю,

А на нашій вулиці

Всі хлопці молодці,

Били жабу на колодці,

Розділили всім по ніжці.

А хлопчику ціла жаба,

Щоб любила стара баба.

Йому баба не годиться,

Йому дівка судиться.

Веснянка "Та перейди місяцю"

Вивчаючи у 6-му класі тему «Прикметник. Повні та короткі, стягнені та нестягнені форми прикметників», можна використати такі пісні:

Там у полі криниченька.

Навколо пшениченька.

Там женчики жали.

Золоті серпи мали,

Срібнії юрочки.

Що в'язали снопочки.

Добрії були женці —

Дівчата й молодиці.

Дівчата — косаті,

А хлопці — вусаті,

Молодиці — білолиці.

Жниварська пісня «Там у полі криниченька»

Ой сивая зозуленька

Усі сади облітала,

Усі сади облітала,

В жодному не кувала.

 

Прилетіла у вишнев садок,

Там сіла, закувала,

Прилетіла у вишнев садок,

Там сіла, закувала.

Русальна пісня «Ой сивая зозуленька»

Ой сивая та і зозуленька

Приспів:

        Щедрий Вечір, Добрий Вечір!

Добрим Людям на здоровля!

Усі сади та і облітала,

А в одному та і не бувала.

А в тім саду три церковці, 

В тій церковці три віконця: 

У першому  Ясен Місяць,

У другому Красне Сонце,

У третьому Дрібні Зірки.

Ясен Місяць – Пан Господар,

Красне Сонце – жона його,

Дрібні зірки – його дітки.

Щедрівка «Ой сивая та і зозуленька»

У неділю раненько

Синєє море грає.

Синєє море грає,

То Наталка потопає.

То Наталка потопає,

Рятуночку бажає:

«Ненько моя рідненькая!

Рятуй мене з моря».

«Не моя, донечко, воля

Рятувати тебе з моря.

Нехай тебе той рятує,

Хто до шлюбу готує».

Родинно-побутова пісня «У неділю раненько»

Завдання:

Знайдіть у піснях стягнені та нестягнені, короткі та повні форми прикметника.

Вивчаючи в 5-му класі тему «Звертання. Розділові знаки при звертанні», доречно буде використати тексти таких українських народних пісень:

Місяченьку, мій братику,

Зійди рано, постій мало,

Поки я бички позапрягаю,

Жито-пшеницю порозсіваю.

Роди, Боже, жито й пшеницю

Без куколю, без метлиці,

А нам, діткам, по варяниці.

Дитяча колядка «Місяченьку, мій братику»

Ой під горою,

Під перевозом,

Стояла дівчина

Зі своїм обозом.

 

Дівчино моя,

Як собі маєш?

Дай мені бандуру,

Що сама граєш.

 

Прийди, козаче,

Пшеницю жати,

Дам тобі бандуру

На всю ніч грати.

 

В мене бандура

З чистого злота,

Хто в неї грає,

Бере охота.

 

А в неї струни

Та не порвуться,

Як не підтягуй,

Все піддаються.

Жартівлива пісня «Ой під горою»

Ой проведу я русалочку до броду,

А сама вернуся додому.

Ідіть, русалоньки, ідіте,

Та нашого житечка не ломіте.

Бо наше житечко в колосочку,

А наші дівочки у віночку.

Русальна пісня «Ой проведу я русалочку»

У довгої лози

Пасли хлопці кози,

А дівчата козенята

Та й померзли в ноженята.

Ой дівоньки гожі,

Кидаймо ті кози,

В кривім танцю походжаймо

Та ніженьки зігріваймо.

Ой кривого танця

Не виведу кінця,

Треба його виводити,

Кінець йому знаходити.

Веснянка «Довга лоза» («Дикі кози»)

Завдання:

Знайдіть у піснях звертання і поясніть розділові знаки при звертанні.

Вивчаючи у 5-му класі тему «Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові», у нагоді стануть такі пісні:

«Добрий вечір тобі, зелена діброво!

Переночуй хоч ніченьку мене молодого!»

 

«Не переночую, бо славоньку чую

А про твою, козаченьку, голову буйную».

 

«Добрий вечір тобі, зелений байраче!

Переночуй хоч ніченьку та волю козачу!»

 

«Не переночую, бо жаль мені буде, -

Щось у лузі сизий голуб жалібненько гуде.

 

Вже ж про тебе, козаченьку, вороги питають,

Щодня й ночі в темнім лузі все тебе шукають».

 

Гей як крикне козаченько до гаю, до гаю:

«Наїжджайте, воріженьки, сам вас накликаю!»

Історична пісня «Добрий вечір тобі, зелена діброво!»

Коло млина калина,

Там дівчина ходила,

Ножем зілля копала,

Своєй неньки питала:

«Кого, мати, чарувати?»

«Чаруй, доню, того,

Що до тебе все ходив,

За рученьку все водив,

За пальчики все тримав,

Перстенчики все здіймав».

Веснянка «Коло млина калина»

Завдання:

Знайдіть у піснях пряму мову та слова автора і поясніть розділові знаки при прямій мові.

При вивченні у 5-му класі теми «Діалог. Тире при діалозі» підійдуть тексти таких українських народних пісень:

Ой біжить, біжить мала дівчина,

А за нею русалочка:

– Та послухай мене, красна панночко,

Загадаю тобі три загадочки,

Як угадаєш – до батька пущу,

Не угадаєш – до себе візьму.

Ой що росте без кореня,

А що біжить без повода,

А що цвіте да без цвіту?

– Камінь росте без кореня,

Вода біжить без повода,

Папороть цвіте без цвіту.

Панночка загадочок не вгадала, –

Русалочка панночку залоскотала.

Русальна пісня «Ой біжить, біжить мала дівчина»

Що за галас галасає?

Мати сина викликає:

  • Іди, синку, додомоньку,

Виправ’ю ти на віноньку.

Дам ти білу кошуленьку,

 Та біленьку, та тоненьку.

Там ти будеш воювати,

 Чужу кровцю проливати.

Чужа кровця – не водиця,

Проливати не годиться.

Чужа кровця не є вода,

Проливати невигода.

Рекрутська пісня «Що за галас галасає»

Їде півник на коні,

Куряву здіймає.

  • Ти куда, ти куда? –

Курочка питає.

  • Їду, курочко, прощай,

На війну велику.

  • Кудкуда, кудкуда! –

Кури голосити.

Дитяча пісня «Їде півник на коні»

Завдання:

Знайдіть у піснях діалог та поясніть розділові знаки при діалозі.

Вивчаючи в 6-7 класах розділ «Морфологія», можна використовувати будь-які українські народні пісні.

Завдання:

  •  Назвіть самостійні та службові частини мови. Випишіть їх у дві колонки.
  • Випишіть з пісні прикметники (або будь-яку частину мови).
  • Підкресліть у пісні дієслова (чи будь-яку іншу частину мови).

 

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку