Тема: «Корінь слова та спільнокореневі слова»
Ключові компетентності:
Узагальнити, закріпити знання з теми «Корінь слова. Спільнокореневі слова», удосконалювати вміння визначати і добирати спільнокореневі слова, виділяти корінь, формувати увагу до лексичного значення слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Предметні компетентності:
Початковий рівень:
- Знає, що таке корінь слова;
- Називає спільнокореневі слова.
Середній рівень:
- Розпізнає серед поданих слів спільнокореневі.
Достатній рівень:
- Виділяє корінь у поданих словах;
- Добирає спільнокореневі слова за поданим коренем.
Високий рівень:
- Складає речення за поданими словами ( картиною);
- Висловлює оцінні судження, щодо складеного речення, розповіді.
Мультимедійне обладнання: ІКТ- Слайди
Демонстраційний матеріал: картки зі словами для роботи в групах , сигнальні фішки, деревце для визначення кореня слів та споріднених слів, предметні картки.
Навчально –методичне забезпечення уроку : таблиця споріднених слів, картка-знак для виділення кореня слів.
Інтерактивні форми і методи : робота в парах , робота в групах, «Мозковий штурм», гра «« Зайва пара», гра ««Акваріум ».
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, урок-гра.
Хід уроку
І. Організація класу – 1 хв.
Вступне слово вчителя. Слайд 2
Холодно зараз
В селах, в лісах.
Холодно дуже
Птахам у снігах.
Та затишно й тепло
В класі у нас.
То ж всі до роботи!
Бо плине наш час.
ІІ. Актуалізація опорних знань – 14 хв.
Зима-зимонька іде.
Птахам взимку дуже зле.
-Чому птахам зле взимку? Як ми можемо допомогти їм?
- Які слова в скоромовці близькі за значенням?Чому?
- Яка частинка слова у них спільна? (-зим-) Як називається ця частина слова?
- Дайте визначення, що називається коренем слова.
- Як визначити корінь слова? (Треба дібрати споріднені слова)
- А які слова називають спорідненими? (Ті, які близькі за лексичним значенням)
- Наведіть приклади споріднених слів.
3. Хвилинка каліграфії
-А зараз подивіться на стенд з прописними буквами, згадайте, як треба правильно їх писати.
Щоб букви правильно писати ,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві , гарненькі .
Зима-зимонька іде.
Птахам взимку дуже зле.
4. Робота в парах з картками Слайд 4
До поданих слів дібрати спільнокореневі, записати і позначити корені.
Мороз -________________________.
Дощ - _________________________.
- Назвіть із записаних слів іменники. Що вони означають? (Опади та явища природи)
- Які з них стосуються зими?
5. Загадка
Він пухкий, неначе пух.
Холодний він завжди .
І під ногами він тріщить,
Коли ступаєш ти. СНІГ
6.Вибірковий диктант «Казка про Сніговичка» . Слайд 5
У сніговому королівстві жив Сніговик. У нього була снігова хатка. А поруч жила чарівна Снігуронька. Сніговик і Снігуронька полюбляли дивитися, як з неба падає легкий, пухнастий сніжок.. А от підсніжників вони ніколи не бачили, бо у їхньому королівстві ніколи не було весни.
-Записати в зошитах спільнокореневі слова, які ви почули в тексті казки, до слова СНІГ.
-Які з них є іменниками, прикметниками? Слів якої частини мови немає? (Дієслів)
- Складіть речення з дієсловом, яке є спорідненим до слова СНІГ.
-Запишіть це речення (Біля дошки та в зошитах)
Фізкультхвилинка Слайд 6
Виконують рухи під музичний супровід пісні Н. Май «Кап-кап»
ІІІ. Закріплення та узагальнення знань, умінь, навичок – 20 хв
1.Мотивація навчання. Створення проблемної ситуації - Слайд 7
Високо над горами загорілися вечірні зірочки.
( Відповіді дітей: «Вони зовсім не родичі, хоча і мають однаковий корінь. Ці слова мають різне значення»)
– Отже треба, щоб слова мали не тільки спільну частину, а ще були і близькими за значенням.
2.Оголошення теми та мети уроку.
3. Гра « Зайва пара»» Слайд 8
- Прочитати пари слів.
- Подумайте, які з них є спорідненими.
Син - синок, вода – водичка,
літати – літак, вечір - вечірній,
гора – горіти, водяний-водій
- Чому пара слів «гора – горіти» , «водій-водяний» не є спорідненими?
- Складіть речення зі словами однієї з пар. Запишіть.
4. Робота в групах. Гра «Акваріум»
А) Загадки. Слайди 9-10
-Відгадки цих загадок і будуть ключем до нашого завдання.
В мене ніжка одна —
Чобітка не маю,
І хоч я без голови,—
Шапку одягаю. Гриб
Плавники у мене є,
Хвостик та луска.
Кожен бачив вже мене
Дім мій- це вода. Риба
Завдання групам
- грибниця, грибок, грибник, грибний;
(Грибниця- нижня частина гриба, яка знаходиться в ґрунті.)
- рибка, рибалка, рибалити, рибина.
- Якою частиною мови виступає кожне слово?
- Підберіть до слова на картці спільнокореневе, але іншої частини мови.
6. Робота з підручником ( С. 120 Вправа1) Слайд 11
Бесіда про користь лісових птахів.
-Спишіть віршик-загадку.
-До виділеного слова (дзьоб) доберіть спільнокореневі слова. (Дзьоб, дзьобати, дзьобик)
-Зробіть звуко-буквенний аналіз слова дзьоб.
Фізкультхвилинка
Ми з вами гарно потрудились
І, мабуть, трішки притомились.
Тепер настав час відпочинку
Ми проведем фізкультхвилинку
Рано вранці сонце встало
І проміння всім послало.
В різні боки повернулось
Всім приємно посміхнулось.
Потім трішки пострибало,
Притомилося й поспало.
Та вже годі йому спати,
Треба знову працювати.
7. Самостійна робота. Робота з текстом «Березовий ліс» Слайд 12
Біля села росте березовий ліс. Там красуються старі й молоді берези, а під ними - гриби підберезники.
Лісник обійшов лісові стежки й присів на пеньку послухати спів пташок. Він ретельно стереже березняк.
Березовий, Ліс,
берези, лісник,
підберезники, лісові,
березняк. проліски,
лісові
(Пояснення лексичного значення слів підберезники, березняк, проліски, лісник)
8. Гра. «Акваріум»
- До слова , яке зображене на картинці, підбери спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови. (зима, ліс)
9. Тестування Слайди 15-20
Тест 1
- Спільна частина споріднених слів називається:
а) коренем;
б) реченням.
Тест 2
- Спільнокореневими називаються
слова, які мають:
а) однаковий корінь та спільне
(однакове) значення ;
б) різні корені.
Тест 3
- Дібравши до слова кілька спільнокореневих слів, можна визначити:
а) головні слова;
б) корінь.
Тест 4
Споріднені слова, в яких однаковий корінь називаються:
а) близькими за значеннями;
б) спільнокореневими
Тест 5
- До слова білка спільнокореневими є слова:
а) білочка, білчин;
б) білий, біліє.
Тест 6
До слова щастя близькими за значеннями є слова:
а) радість, задоволення;
б) щасливе, щастить.
9. Перевірка робіт.
ІІІ. Заключна частина. 5 хв
1.Д/З (Інструктаж до д/з) - Скласти і записати 3 речення, в кожному з яких повинно бути спільнокореневе слову рука .
2.Рефлексія
-Чи досягли ми мети уроку – закріпити знання про корінь слова та спільнокореневі слова?
-Які види роботи ми сьогодні виконали?
-Чи сподобався вам урок? Чим саме?
- Які емоції у вас викликав урок?
Додаткове завдання.
-Як назвати вітер? Не дуже сильний - вітерець, сильний вітер- вітрище, вітрюган,
1