"Урок Корінь слова і спільнокореневі слова"

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань про корінь слова, спільнокореневі слова. Урок-гра
Перегляд файлу

Тема: «Корінь слова та спільнокореневі слова»

Ключові компетентності:

       Узагальнити, закріпити знання  з теми «Корінь слова. Спільнокореневі слова», удосконалювати вміння визначати і добирати спільнокореневі слова,  виділяти корінь, формувати увагу до лексичного значення слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов і бережливе ставлення  до природи.

 

Предметні компетентності:

Початковий рівень:

-         Знає, що таке корінь слова;

-         Називає спільнокореневі слова.

Середній рівень:

-         Розпізнає серед поданих слів спільнокореневі.

Достатній рівень:

-         Виділяє корінь у поданих словах;

-         Добирає спільнокореневі слова за поданим коренем.

Високий рівень:

-         Складає речення за поданими словами ( картиною);

-         Висловлює оцінні судження, щодо складеного речення, розповіді.

 

Мультимедійне обладнання: ІКТ-  Слайди

Демонстраційний матеріал: картки  зі словами для  роботи  в групах , сигнальні  фішки, деревце для визначення кореня слів та споріднених  слів, предметні картки.

Навчально –методичне  забезпечення  уроку : таблиця  споріднених  слів, картка-знак  для виділення кореня слів.

Інтерактивні  форми і  методи  : робота  в  парах , робота  в  групах,  «Мозковий штурм», гра «« Зайва пара», гра ««Акваріум ».

Тип уроку:  узагальнення та систематизації  знань, урок-гра. 

 

Хід уроку

І. Організація класу – 1 хв.

Вступне слово вчителя.  Слайд 2

Холодно зараз

В селах, в лісах.

Холодно дуже

Птахам у снігах.

Та затишно й тепло

В класі у нас.

То ж всі до роботи!

Бо плине наш час.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань – 14 хв.

  1. Робота над скоромовкою    Слайд 3

 

Зима-зимонька іде.

          Птахам взимку дуже зле.

 

-Чому птахам зле  взимку?  Як ми можемо допомогти  їм?

 

  1. «Мозковий штурм» . Фронтальне   опитування.

- Які слова в скоромовці  близькі за значенням?Чому?

- Яка  частинка слова у них спільна? (-зим-)   Як називається ця частина слова?

- Дайте визначення, що називається коренем слова.

- Як визначити корінь слова?  (Треба дібрати споріднені слова)

- А які слова називають спорідненими?  (Ті, які близькі за лексичним значенням)

- Наведіть приклади споріднених слів.

 

3.   Хвилинка  каліграфії 

-А зараз подивіться на стенд з прописними буквами, згадайте, як треба правильно їх писати.

Щоб  букви  правильно  писати ,

Хвилинку  каліграфії

Нам  треба  розпочати .

Писатиму  букви  рівненько ,

Щоб  були  красиві , гарненькі .

 

  • Спишіть  красиво  скоромовку. 

Зима-зимонька іде.

Птахам взимку дуже   зле.

 

4. Робота  в парах  з  картками    Слайд 4

До поданих слів дібрати спільнокореневі, записати і позначити корені.

     Мороз -________________________.

    Дощ  - _________________________.   

-  Назвіть  із записаних слів іменники.   Що вони означають? (Опади та явища природи)

- Які  з них стосуються  зими?

5. Загадка   

Він пухкий, неначе пух.

Холодний  він  завжди .

І під ногами він тріщить,

Коли ступаєш ти.   СНІГ

6.Вибірковий  диктант «Казка про Сніговичка» .  Слайд 5

У сніговому королівстві жив Сніговик. У нього була снігова хатка. А поруч жила чарівна Снігуронька. Сніговик і Снігуронька полюбляли дивитися, як  з неба падає легкий, пухнастий  сніжок.. А от підсніжників вони ніколи не бачили, бо у їхньому королівстві ніколи не було весни.

-Записати  в зошитах спільнокореневі слова, які ви почули в тексті казки, до слова   СНІГ.

 -Які  з них є іменниками, прикметниками? Слів якої частини мови немає?  (Дієслів)

- Складіть речення  з дієсловом, яке є спорідненим до слова СНІГ.

-Запишіть це речення (Біля дошки та в зошитах)

 

         Фізкультхвилинка    Слайд 6

     Виконують рухи під музичний супровід пісні Н. Май «Кап-кап»

 

ІІІ.  Закріплення та узагальнення знань, умінь, навичок – 20 хв

1.Мотивація  навчання.   Створення проблемної ситуації  -   Слайд 7

Високо над горами   загорілися  вечірні зірочки.

  • Які слова близькі за звучанням?
  • Чи можна їх назвати спорідненими?

 ( Відповіді дітей: «Вони зовсім не родичі, хоча і мають однаковий корінь. Ці слова мають різне значення»)

 

 Отже треба, щоб слова мали не тільки спільну частину, а ще були і близькими за значенням.

 

  2.Оголошення теми та мети уроку.

  •      Щоб не плутати споріднені слова зі словами, що мають подібний корінь, ми сьогодні і будемо на уроці  повторювати та узагальнювати  знання з теми «Корінь слова та спільнокореневі слова».  А також удосконалюватимемо вміння добирати спільнокореневі слова і визначати в них корінь.

 

3. Гра « Зайва пара»»  Слайд 8

- Прочитати пари  слів.

- Подумайте, які з них є спорідненими.

 

  Син - синок,                  вода – водичка,

  літати – літак,          вечір - вечірній,

  гора – горіти,              водяний-водій

- Чому пара слів «гора – горіти» , «водій-водяний»  не є спорідненими?

- Складіть речення зі словами однієї з пар.  Запишіть.

 

4. Робота в групах. Гра «Акваріум»

А) Загадки. Слайди 9-10

-Відгадки цих загадок і будуть ключем до нашого завдання.

 

 В мене ніжка одна —

 Чобітка не маю,

 І хоч я без голови,—

 Шапку одягаю.   Гриб

 

 Плавники у мене є,

 Хвостик та луска.

 Кожен бачив вже мене

 Дім мій- це вода. Риба

 

 Завдання групам

  • Прочитай слово, записане на твоїй картці.
  • Дізнайся, які слова записані у твоїх однокласників.
  • Об’єднайтеся у групи так, щоб слова на чотирьох  карточках були спільнокореневими  до слів-відгадок  ГРИБ, РИБА

-  грибниця, грибок, грибник, грибний;

(Грибниця-  нижня частина гриба, яка знаходиться в ґрунті.)

-  рибка,  рибалка, рибалити,  рибина.

- Якою частиною мови виступає кожне слово?

- Підберіть до  слова  на картці  спільнокореневе, але іншої частини мови.

 

6. Робота з підручником   ( С.  120  Вправа1)  Слайд 11

Бесіда про користь лісових птахів.

-Спишіть віршик-загадку.

-До виділеного слова (дзьоб) доберіть спільнокореневі слова. (Дзьоб, дзьобати, дзьобик)

-Зробіть звуко-буквенний  аналіз слова дзьоб.

 

Фізкультхвилинка

Ми  з вами гарно потрудились

І, мабуть, трішки притомились.

Тепер настав час відпочинку

Ми проведем  фізкультхвилинку

Рано вранці сонце встало

І проміння всім послало.

В різні боки повернулось

Всім  приємно посміхнулось.

Потім  трішки пострибало,

Притомилося й поспало.

Та вже годі йому спати,

Треба знову працювати.

 

 7. Самостійна робота. Робота з текстом    «Березовий   ліс»    Слайд 12

        Біля села росте березовий ліс.   Там красуються старі й молоді  берези, а під ними -  гриби підберезники.

       Лісник обійшов  лісові стежки й присів  на пеньку  послухати спів пташок.  Він ретельно стереже березняк.

 

  • Знайти спільнокореневі слова. Запишіть ці слова у дві колонки так. щоб у кожній були споріднені слова. Слайд 13-14

Березовий,                     Ліс,

берези,             лісник,

підберезники,            лісові,

березняк.             проліски,

            лісові

(Пояснення лексичного значення  слів   підберезники, березняк, проліски, лісник)

 

8. Гра. «Акваріум»

- До слова , яке зображене на картинці, підбери спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови. (зима,  ліс)

 

9. Тестування  Слайди 15-20

Тест 1

 - Спільна частина споріднених слів називається:             

              а) коренем;

              б) реченням.

Тест 2

 - Спільнокореневими називаються     

    слова, які мають:                      

  а) однаковий корінь та спільне   

      (однакове) значення ;

  б) різні корені.

Тест 3

 - Дібравши до слова кілька спільнокореневих слів, можна визначити:           

       а) головні слова;

      б) корінь.

Тест 4

 Споріднені слова, в яких однаковий корінь називаються:             

а) близькими за значеннями;

б) спільнокореневими

Тест 5

- До слова  білка  спільнокореневими є слова:                 

а) білочка, білчин;

б) білий, біліє.

Тест 6

 До слова щастя близькими за     значеннями  є  слова: 

а) радість, задоволення;

б) щасливе, щастить.

 

 9. Перевірка робіт.

 

ІІІ. Заключна частина.  5 хв

 

1.Д/З  (Інструктаж до д/з) - Скласти  і записати 3 речення, в кожному з яких повинно бути спільнокореневе слову  рука .

2.Рефлексія

-Чи досягли ми мети уроку – закріпити знання про корінь слова та спільнокореневі слова?

-Які види роботи ми сьогодні виконали?

-Чи сподобався вам урок?  Чим саме?

- Які емоції  у вас викликав урок?

 

 

Додаткове завдання.

-Як назвати вітер?  Не дуже сильний -  вітерець,  сильний вітер- вітрище, вітрюган,

 

 

1

 

docx
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку