Даний конспект уроку з української мови стане у пригоді вчителю, який працює з учнями початкових класів з теми "Речення", "Текст". Види вправ, дібраних на урок, сприятимуть повторенню, вивченню та закріпленню школярами теоретичного матеріалу та формуванню практичних навичок із теми "Види речень за метою висловлювання. Розповідні, питальні речення. Побудова питальних речень за змістом прочитаного. Граматична основа речення".
Українська мова. 4-ий клас
Тема. Види речень за метою висловлювання. Розповідні, питальні речення. Побудова питальних речень за змістом прочитаного. Граматична основа речення.
Мета: на практичних завданнях засвоювати знання про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням: поглиблювати вміння будувати питальні речення, визначати граматичну основуй речень; вчити працювати в групах, в парі, ставити запитання один одному.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок з елементами інтеграції з ЯДС, історією.
Обладнання: друковані картки для роботи кожного учня в групах; роздрукований на аркушах вірш Л. Мілевич, мультимедійний проектор, електронна презентація.
Хід уроку
Вчитель та учні: Доброго ранку вам, доброго ранку нам, доброго ранку - всім!
Всі присутні на уроці одне з одним вітаються.
- Урок української мови ми розпочнемо із перевірки домашнього завдання.
II. Перевірка домашнього завдання.
- Обміняйтесь зі своїм сусідом зошитами із домашньою вправою. Уважно перечитайте написане, зверніть увагу на охайність і каліграфію, правильність виконання завдання.
- В кого є зауваження до роботи сусіда? (Висловлювання дітей)
- Віддайте зошити,поверніть їх колезі. Полічіть, скільки в домашній вправі питальних речень? Що підказує вам, що ці речення дійсно питальні? (Знак питання, питальні слова)
Каліграфічна хвилинка
- У зошитах пишемо акуратно, чисто, каліграфічно. Число, класна робота.
- Що таке антоніми?
- Ваше завдання, дібрати, до поданих мною слів, антоніми, щоб ми змогли записати їх як каліграфічну хвилинку у зошитах: відгадка - загадка, відповідь - запитання, пітьма - світло, неук – вчений, байдужий - допитливий, просто - складно.
- Цей ряд слів пояснює дії й процеси нашого з вами життя. Адже вистачає загадок у житті, перед нами виникають запитання, на які ми відразу даємо відповідь, а іноді роками шукаємо рішення, часом і вчитися не хочеться - і ми блукаємо в пітьмі, а коли допитливий розум візьме верх над байдужістю, з'являється потяг до знань, до відкриттів, до досліджень... І тоді, як би складно не було, на нас проллється світло новизни, радості, розуму й мудрості.
- Я поділилася з вами своїми думками.
- З моїх уст пролунав який вид тексту ? (Розповідь з елементами міркування)
III. Повідомлення теми, мети, завдання уроку і мотивація навчальної діяльності.
Учитель: А чи хотіли б Ви сьогодні на уроці вчитися міркувати, пояснювати, мислити, досліджувати й мандрувати великою країною Знань. Пригадаємо матеріал не лише з української мови, але й з читання, математики, природознавства, буде можливість при бажанні поділитися своїм життєвим досвідом.
Отож, будемо вдосконалювати свої вміння у визначенні речень за метою висловлювання та емоційністю, а також велику увагу приділимо розповідним та питальним реченням; у практичних завданнях визначатимемо головні члени речення; попрацюєте в групах над цікавими вправами.
Пропоную пригадати важливий матеріал із української мови.
ІV. Відтворення і корекція опорних знань
V. Осмислення змісту і послідовності практичних дій.
Вправа 1. Записати під диктовку речення.
Мудрі книги наповнюють людину цінними знаннями. Вони втішають нас в печалі. Ці друзі світяться добром! Люди, читайте безцінні скарби!
Вправа 2.
Пригадайте, як ще можна назвати головні члени речення? (Підмет, присудок; граматична основа; граматичний центр)
Як підкреслюємо підмет? присудок? другорядні члени речення?
Вправа 3. Побудувати усно декілька запитань за змістом першого речення.
- Що достатньо змінити в усному мовленні, щоб розповідне речення перетворилось на питальне? (Інтонацію: розповідну —► питальну; учні усно будують питальні речення довільно).
- Ми всі чули, що окремі діти розпочинали свої питальні речення словами: які? що? що роблять ? кого ? якими ? чим?
- Що ж- то за слова?
Вправа 4
- Слово, інтонація…
Ви згідні, діти, із тим, що сказане по-різному одне і те ж слово матиме інший відтінок і значення? (Так) У кожного з вас на парті лежить вірш Любові Мілевич «Тиша» (див. додаток). Прочитайте його про себе самостійно, але вдумливо! (Учні ознайомлюються)
На це завдання відводиться 2-3 хв. Потім перевіряються складені запитання учнями. Самі ж діти ставлять своїм однокласникам додаткові питання з вивченої теми. Через запитання учнів проводиться робота над змістом вірша.
Фізкультхвилинка «Злови риму» (на вибір вчителя: або руханку танцювальну із речитативом запропонувати, або знайому і улюблену пісеньку школярів із приспівуванням і доречними рухами, або добір рими у вірші (загадці) із елементами мнемотехніки та ін.)
Вчитель вголос прочитує рядки загадок чи вірша, діти «хором» доповнюють словами за змістом та римою, при цьому встаючи із положення «присівши». Можна демонструвати дітям картинки-підказки слів-рим для полегшення виконання завдання.
У неї сіра…(шубка),
Маленькі гострі….(зубки).
Втікає геть від…(кішки),
Хитра, сіра….(мишка).
або
Щасливе дитинство – це тепла хатина,
В якій у любові зростає . .. (дитина);
Це мамина пісня, бабусина казка,
Любов усіх рідних, Господняя … (ласка).
Щасливе дитинство – це друзів багато,
З якими і будні минають, як …. (свято)!
Це щедрі сюрпризи і здійснені мрії,
Казкові бажання і щирі …. (надії).
Щасливе дитинство – в щасливій родині,
Яка все найкраще плекає в ….. (дитині)!
Благаєм, дорослі, зробіть все можливе,
Щоб квітло у світі дитинство….. (щасливе)!
Джерело: https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-ditinstvo
Або
Розмова про Сонце М. Підгірянка
Дитина:
- Скажи мені, мати,
Де йде сонце спати?
Мати:
- За високу гору,
В золоту комору.
Дитина:
- А хто йому стелить
На білій постелі?
Мати:
- Зіронька вечірня,
Гарна, як царівна.
Дитина:
- Хто ж його колише
Усе тихше й тихше?
Мати:
- Соловей піснями,
Тиха нічка снами.
Дитина:
- А які сни має,
Коли засинає?
Мати:
- Сняться йому квіти,
Що вдень для них світить.
Дитина:
- А хто його збудить,
Як світати буде?
Мати:
- Пташечки веселі
Збудять із постелі.
Дитина:
- А на що, як встане,
То найперш погляне?
Мати:
- На тебе, серденько,
Як встанеш раненько.
Для того, щоб учні «порухалися» під час фізкультхвилинки, можна з ними перейти в ігрову зону кабінету, чи пересісти на килимки та ін. Перший раз вірш-діалог читають у ролях і вчитель, і діти, наприклад, в повній формі (можна вивести рядки на екран мультимедійної техніки або надрукувати на аркуші). Вдруге цей вірш пропонуємо без окремих рим, а діти по пам’яті та співзвуччю мають все відновити, при цьому жестами показуючи об’єкти чи поняття, що «відновлюють».
Розмова про Сонце М. Підгірянка
Дитина:
- Скажи мені, мати,
Де йде сонце ….. (спати)?
Мати:
- За високу … (гору),
В золоту …( комору).
Дитина:
- А хто йому стелить
На білій …. (постелі)?
Мати:
- Зіронька вечірня,
Гарна, як … (царівна).
Дитина:
- Хто ж його колише
Усе тихше й ….(тихше)?
Мати:
- Соловей піснями,
Тиха нічка …. (снами).
Дитина:
- А які сни має,
Коли …. (засинає)?
Мати:
- Сняться йому квіти,
Що вдень для них … (світить).
Дитина:
- А хто його збудить,
Як світати … (буде)?
Мати:
- Пташечки веселі
Збудять із … (постелі).
Дитина:
- А на що, як встане,
То найперш …. (погляне)?
Мати:
- На тебе, серденько,
Як встанеш …. (раненько).
VI. Самостійне виконання учнями завдань.
Робота в групах
- Оскільки сьогодні на уроці ви вдосконалюєте свої вміння будувати питальні речення, тому доречною буде робота в групах, в які ви об’єднані:
* група «Чомучки»;
* група «Читайлики»;
* група «Дослідники»;
* група «Мандрівники».
- Кожна з цих груп матиме своє завдання, яке виконує кожен член команди, працюючи самостійно і надаючи допомогу (або її беручи) у свого колеги. (Доречним для вчителя буде продумати рівень складності завдань та правильно (диференційовано) розподілити їх між учасниками груп)
Кожній групі видаються індивідуальні картки із завданнями, в яких діти і працюють. (див. додатки)
Звіт учнів про способи і результати виконаної роботи.
Опитування:
* зачитуються варіанти відповідей на запитання;
* озвучуються варіанти запитань, що хвилюють учнів;
* прочитуються відповіді на запитання, які вирішувалися у групі колективно на основі знань з інших предметів;
* наголошується на обізнаності та глибині пізнавально-пошукового спрямування у розвитку школярів. (Найповніші відповіді учнів вербально оцінюються).
VІI. Підсумок уроку
Учитель: Підсумок уроку ми проведемо у вигляді гри. Якщо ви згідні з моєю думкою, то плескайте в долоні, а ні – «мовчите». Будьте уважні і компетентні, дослуховуйте твердження до кінця.
Додатки
Вірш “Тиша”
Небо сивий плащ напнуло,
Рукавом прикрило сонце
І краплинкою сплакнуло
На розхристаній долоньці.
Ніч сипнула жменю страху
На дахів високі плечі.
Синій вечір добрим птахом
Моститься в гнізді лелечім.
На пеньку роса обсохла.
Задрімав Рябко на ґанку.
Тільки б вітер не сполохнув
Тишу ночі до світанку!
Любов Мілевич
Запитання для “Дослідників”
Для чого людство експериментує і проводить досліди, що це дає?
Люди експериментують і досліджують, тому що
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________ .
____________________________________________________________ .
____________________________________________________________ .
____________________________________________________________ .
Запитання для “Мандрівників”
Чому людей тягне мандрувати?
Тому що ______________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Запиши 2 запитання з будь-якої теми, які цікавлять тебе. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Пригадай і допиши твердження:
_______________________________________________
Запитання для “Чомучок”
Чому маленьких діток часом називають “чомучками”? Їх так називають, тому що _______________________________________________________
_______________________________________________________________
______________________________________________________________
2. Запиши 2 запитання з будь-якої теми, які цікавлять тебе. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запитання для “Питайликів”
Люди яких професій найчастіше ставлять запитання іншим?
Я думаю, що люди, котрі працюють ______________________________
_____________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________