Запропоновані завдання забезпечують розвиток пізнавальних процесів учнів, сприяють ефективному засвоєнню вивченого матеріалу з української мови. Матеріал містить завдання різного типу: педагогічні програмні засоби, корекційні вправи, творчі завдання.
Познач словосполучення, у яких усі іменники стоять у знахідному відмінку. А) з’їв сливу, стоїть кузня, зірвав огірок;Б) соковита слива, увійшов батько, подарував квітку;В) покуштував яблуко, знайшов друга, заспівали пісню. Познач групу іменників, у яких в орудному відмінку однини пишеться закінчення -ею-А) станція, бабуся, коза;Б) пісня, листоноша, передача;В) подушка, земля, мураха. Зі слів кожного рядка склади речення. Став іменники в потрібному відмінку. Визнач відмінки. Земля, сніжок, на, падав, легкий. Двір, хуртовина, кучугури, сніг, у намела, шкільному. Подані іменники запиши в орудному відмінку однини. Познач закінчення. Сталь - ... , пам’ять - радість - ... , кров - ... .
Познач словосполучення, у яких усі іменники стоять у місцевому відмінку. А) подарував матері, приніс до школи, ростуть на дубі;Б) цвіт на калині, вчать у школі, йду по стежці;В) робота на виставку, портрет на стіні, ручка у Марини Позначити словосполучення, у якому рід, число і відмінок прикметника визначено без помилок. А) батьківської хати ( одн., ж.р., О.в.) Б) на піщаному березі ( одн., ч.р., Д.в.) В) з ясного неба ( одн., с.р., Р.в.)Провідмінювати словосполучення « літня жінка» ,позначити закінчення. Записати подані прикметники в переносному значенні. Кришталева ваза - …, залізні ворота - …, гаряча вода - ….
Виписати з тексту словосполучення прикметника з іменником, визначити число, рід і відмінок прикметників. Дібрати антоніми до виділених слів. У зеленому затишному храмі, вся переплетена золотими нитями сонця, на високому гінкому стебельці росла лугова цариця – ромашка. Це, мабуть, була найпрекрасніша в світі квіточка: рівна, висока, з сумно нахиленою набік яскраво-жовтою голівкою, яку прикрашали багато білих ніжних прозорих пелюсточок. Позначити рядок словосполучень, у яких усі прикметники вжито в місцевому відмінку. А) рожевому небокраю, дорогій людині, у місцевій лікарні; Б) на далекій заставі, від сусіднього поля, з радісним настроєм; В) на широкій галявині, в новому будинку, на високому пагорбі.
У якому рядку дієслова вжиті в неозначеній формі? Запиши цей рядок.а) клекотав, замислишся, відступають;б) боронити, сперечатися, розмовляти;в) читають, засинають, зупиняє. Визнач час дієслів у реченнях. Заходить сонечко. Річечка тече між зеленими берегами. Кучеряві верби купають у воді віти. Знайди речення, у якому зроблено помилки, запиши без помилок.а) Під лежачий камінь і вода не тече.б) Робота не вовк, у ліс не втече.в) Правда в полум’ ї негорить і у воді нетоне. Постав дієслова косити, збирати, лежати, носити у 2-гу особу однини. Виділи особові закінчення. Випиши рядок, у якому всі дієслова належать до ІІ дієвідміни.а) стояти, фарбувати, записати;б) ловити, загубити, варити;в) співати, накрити, звикати.
Дієслова минулого часу відповідають на питання .а) що робив?, що робила?, що робили?;б) що робить?, що роблять?, що робиш?;в) що зробить?, що будуть робити?, що робитимеш?. Спиши,добираючи з дужок потрібне за змістом дієслово. Друзі (мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На галявині вони (побачили, помітили) зламану берізку, її тоненькі гілочки (звисали, спадали) додолу. Нижнє зелене листячко почало (в’янути, кволитись). Хлопчики (підняли, підвели) берізку і (прив’язали, прикріпили) до міцного кілка Підкресли дієслова у поданій групі слів. Сіяч, посіяли, сівба, вчить, вчитель, учителює, навчаються, учень. Підкресли дієслова, вжиті в переносному значенні. Вмивається земля, квітнуть яблуні, йде весна, чорніє земля, шепочуть листочки, світить сонце, пливуть .
Запиши приклади словами, вживаючи прийменники «від», «до». 50+ 45 = 95 60 – 18 = 42 Спиши словосполучення, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібній формі. Просити у (він); згадувати (я); вдячний ( ви ); спілкуватися з (ми); дружити з ( ти); подякувати (вона). Випиши з тексту займенники разом із словами, до яких вони відносяться, визнач їх особу, число і відмінок. Коли Наталочка захворіла, Андрійко вирішив провідати її. Він приніс дівчинці суниці, бо знав, що від суниць у неї щоки стануть рум’яними. - Дякую тобі, Андрійку, - сказала Наталочка, - це найкращі ліки для мене.
Від поданих порядкових числівників утвори кількісні. Чотирнадцятий - …., восьмий - …, Сотий - … , тридцятий - … . Познач речення, в якому зроблено помилки. А) Під лежачий камінь вода не тече. Б) Робота не вовк, в ліс не втече. В) Правда в полум’ї негорить і у воді нетоне. Запиши дієслова у дві колонки. Говорити, казати, промовляти, сидіти, верзти, гомоніти, читати, молотити. Ідієвідміна: ІІ дієвідміна:
Встав пропущені букви. Поміт…ш, покушту…ш, поласу…мо, володі…те, поліч…ш, стукот…ш, здобуд…ш, розкро…ш, заго…ш, вивч…мо. Вибери рядок, усі слова якого є прислівниками: А) вечірній, вечоріє, вечеряти;Б) надвечір, увечері, звечора;В) надвечір я, вечір, вечірка. Вибери рядок, усі слова якого є антонімами до прислівника «тихо.»А) голосно, шумно, галасливо;Б) тиша, спокій, мовчання;В) спокійно, беззвучно, негучно. Від поданих прикметників утвори прислівники. Радісний - … , щаслива - … , прекрасний - … ,добрий - … , холодне - … , каліграфічний - …
Запиши по три прислівники, які відповідають на питання: (Де?) … , … , … .(Коли?) … , … , … .(Куди?) … , … , … . Випиши з вірша прислівники разом з дієсловами, до яких вони відносяться, ставлячи запитання від дієслова до прислівника. Малесенька ластівка зранку меніСпіває-щебече пісні весняні,І весело в’ється вгорі над вікном,І має привітно стрілчастим крилом. Вибери рядок, усі слова якого є антонімами до прислівника «ввічливо»А) чемно, виховано, привітно;Б) ввічливість, ввічливий, увічливо;В) нечемно, невиховано, некультурно.