Урок "Корінь слова .Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Ключові компетентності: Узагальнити, закріпити знання з теми «Корінь слова. Спільнокореневі слова», удосконалювати вміння визначати і добирати спільнокореневі слова,виділяти корінь, формувати увагу до лексичного значення слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: «Корінь слова. Спільнокореневі слова»(2 клас)

Ключові компетентності:

Узагальнити, закріпити знання  з теми «Корінь слова. Спільнокореневі слова», удосконалювати вміння визначати і добирати спільнокореневі слова,виділяти корінь, формувати увагу до лексичного значення слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов і бережливе ставлення  до природи.

 

Предметні компетентності:

Початковий рівень:

-         Знає, що таке корінь слова;

-         Називає спільнокореневі слова.

Середній рівень:

-         Розпізнає серед поданих слів спільнокореневі.

Достатній рівень:

-         Виділяє корінь у поданих словах;

-         Добирає спільнокореневі слова за поданим коренем.

Високий рівень:

-         Складає речення за поданими словами ( картиною);

-         Висловлює оцінні судження, щодо складеного речення, розповіді.

 

Мультимедійне обладнання: ІКТ- Слайди

Демонстраційний матеріал:картки  зі словами для  роботи  в групах , сигнальні  фішки, деревце для визначення кореня слів та споріднених  слів, предметні картки.

Навчально –методичне  забезпечення  уроку : таблиця  споріднених  слів, картка-знак  для виділення кореня слів.

Інтерактивні  форми і  методи  : робота  в  парах , робота  в  групах, «Мозковий штурм», гра «« Зайва пара», гра ««Акваріум ».

Тип уроку:  узагальнення та систематизації  знань, урок-гра. 

 

Хід уроку

І. Організація класу – 1 хв.

Вступне слово вчителя.Слайд2

Холодно зараз

В селах, в лісах.

Холодно дуже

Птахам у снігах.

Та затишно й тепло

В класі у нас.

То ж всі до роботи!

Бо плине наш час.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань –14хв.

  1. Робота над скоромовкоюСлайд 3

 

Зима-зимонька іде.

          Птахам взимку дуже зле.

 

-Чому птахам зле  взимку?  Як ми можемо допомогти  їм?

 

  1. «Мозковий штурм» . Фронтальне опитування.

- Які слова в скоромовціблизькі за значенням?Чому?

- Яка  частинка слова у них спільна?(-зим-)  Як називається ця частина слова?

- Дайте визначення, що називається коренем слова.

- Як визначити корінь слова?(Треба дібрати споріднені слова)

- А які слова називають спорідненими?  (Ті, які близькі за лексичним значенням)

- Наведіть приклади споріднених слів.

 

3.   Хвилинка  каліграфії

-А зараз подивіться на стенд з прописними буквами, згадайте, як треба правильно їх писати.

Щоб  букви  правильно  писати ,

Хвилинку  каліграфії

Нам  треба  розпочати .

Писатиму  букви  рівненько ,

Щоб  були  красиві , гарненькі .

 

  • Спишіть красивоскоромовку.

 

4. Робота  в парах  з  картками Слайд 4

До поданих слів дібрати спільнокореневі, записати і позначити корені.

     Мороз -________________________.

    Дощ  - _________________________.

-  Назвіть із записаних слів іменники.   Що вони означають? (Опади та явища природи)

- Які  з них стосуються  зими?

5. Загадка

Він пухкий, неначе пух.

Холодний  він  завжди .

І під ногами він тріщить,

Коли ступаєш ти.СНІГ

6.Вибірковий  диктант «Казка про Сніговичка».Слайд 5

У сніговому королівстві жив Сніговик. У нього була снігова хатка. А поруч жила чарівна Снігуронька. Сніговик і Снігуронька полюбляли дивитися, як  з неба падає легкий, пухнастий  сніжок.. А от підсніжників вони ніколи не бачили, бо у їхньому королівстві ніколи не було весни.

-Записати  в зошитах спільнокореневі слова, які ви почули в тексті казки, до слова   СНІГ.

 -Які  з них є іменниками, прикметниками? Слів якої частини мови немає?  (Дієслів)

- Складіть речення  з дієсловом, яке є спорідненим до слова СНІГ.

-Запишіть це речення (Біля дошки та в зошитах)

 

Фізкультхвилинка Слайд 6

     Виконують рухи під музичний супровід пісні Н. Май «Кап-кап»

 

ІІІ. Закріплення та узагальнення знань, умінь, навичок – 20 хв

1.Мотивація  навчання.   Створення проблемної ситуації  -   Слайд 7

Високо в голубе небо піднялися голуб,  голубка та голуб я.

 

  • Які слова близькі за звучанням?
  • Чи можна їх назвати спорідненими?
  • Чому не назвали слово голубий, адже воно теж має  такий корінь, як і попередні слова?

( Відповіді дітей: “Вони зовсім не родичі, бо голуб – птах, а голубий -колір”)

 

 Отже треба, щоб слова мали не тільки спільну частину, а ще були і близькими за значенням.

 

  2.Оголошення теми та мети уроку.

  •      Щоб не плутати споріднені слова зі словами, що мають подібний корінь, ми сьогодні і будемо на уроці повторювати та узагальнювати  знання з теми «Корінь слова та спільнокореневі слова».  А також удосконалюватимемо вміння добирати спільнокореневі слова і визначати в них корінь.

 

 

3.Гра «Зайва пара»»Слайд8

- Прочитати пари  слів.

- Подумайте, які з них є спорідненими.

 

Син - синок,          вода – водичка,

  літати – літак,       вечір - вечірній,

  гора – горіти,      водяний-водій

- Чому пара слів «гора – горіти» , «водій-водяний»  не є спорідненими?

- Складіть речення зі словами однієї з пар.  Запишіть.

 

4. Робота в групах. Гра «Акваріум»

А)Загадки.Слайди 9-10

-Відгадки цих загадок і будуть ключем до нашого завдання.

 

В мене ніжка одна —

 Чобітка не маю,

І хоч я без голови,—

 Шапку одягаю.Гриб

 

Плавники у мене є,

 Хвостик та луска.

 Кожен бачив вже мене

 Дім мій- це вода.Риба

 

Завдання групам

  • Прочитай слово, записане на твоїй картці.
  • Дізнайся, які слова записані у твоїх однокласників.
  • Об’єднайтеся у групи так, щоб слова на чотирьох  карточках були спільнокореневими  до слів-відгадок  ГРИБ, РИБА

-  грибниця, грибок, грибник, грибний;

(Грибниця-  нижня частина гриба, яка знаходиться в ґрунті.)

-  рибка,  рибалка, рибалити,  рибина.

- Якою частиною мови виступає кожне слово?

-Підберіть до  слова  на картці  спільнокореневе, але іншої частини мови.

 

6. Робота з підручником   ( С.  120  Вправа1)Слайд 11

Бесіда про користь лісових птахів.

-Спишіть віршик-загадку.

-До виділеного слова (дзьоб) доберіть спільнокореневі слова.(Дзьоб, дзьобати, дзьобик)

-Зробіть звуко-буквенний  аналіз слова дзьоб.

 

Фізкультхвилинка

Ми  з вами гарно потрудились

І, мабуть, трішки притомились.

Тепер настав час відпочинку

Ми проведем  фізкультхвилинку

Рано вранці сонце встало

І проміння всім послало.

В різні боки повернулось

Всім  приємно посміхнулось.

Потім  трішки пострибало,

Притомилося й поспало.

Та вже годі йому спати,

Треба знову працювати.

 

 7. Самостійна робота. Робота з текстом   «Березовий ліс»    Слайд 12

Біля села росте березовий ліс.   Там красуються старі й молоді  берези, а під ними -  гриби підберезники.

       Лісник обійшов  лісові стежки й присів  на пеньку  послухати спів пташок.  Він ретельно стереже березняк.

 

  • Знайти спільнокореневі слова. Запишіть ці слова у дві колонки так. щоб у кожній були споріднені слова. Слайд 13-14

Березовий,                     Ліс,

берези, лісник,

підберезники, лісові,

березняк.  проліски,

 лісові

(Пояснення лексичного значення  слів   підберезники, березняк, проліски, лісник)

 

8. Гра. «Акваріум»

- До слова , яке зображене на картинці, підбери спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови.(зима,  ліс)

 

9. Тестування Слайди 15-20

Тест 1

 - Спільна частина споріднених слів називається:             

              а) коренем;

              б) реченням.

Тест 2

 - Спільнокореневими називаються     

    слова, які мають:                      

  а) однаковий корінь та спільне   

      (однакове) значення ;

  б) різні корені.

Тест 3

 - Дібравши до слова кілька спільнокореневих слів, можна визначити:           

       а) головні слова;

      б) корінь.

Тест 4

 Споріднені слова, в яких однаковий корінь називаються:             

а) близькими за значеннями;

б) спільнокореневими

Тест 5

- До слова  білка  спільнокореневими є слова:

а) білочка, білчин;

б) білий, біліє.

Тест 6

 До слова щастя близькими за     значеннями  є  слова: 

а) радість, задоволення;

б) щасливе, щастить.

 

 9. Перевірка робіт.

 

ІІІ. Заключна частина.5 хв

 

1.Д/З    Скласти 3 речення із спільнокореневими словами (Інструктаж до д/з)

2.Рефлексія

-Чи досягли ми мети уроку – закріпити знання про корінь слова та спільнокореневі слова?

-Які види роботи ми сьогодні виконали?

-Чи сподобався вам урок?  Чим саме?

- Які емоції у вас викликав урок?

 

 

Додаткове завдання.

-Як назвати вітер?  Не дуже сильний -  вітерець,  сильний вітер- вітрище, вітрюган,

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цибульська Людмила Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
6315
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку