Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова.
Мета: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова ; учити добирати спільнокореневі слова різних
частин мови; визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати
мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до рідної мови,
пробуджувати інтерес до навчання.
Обладнання : індивідуальні картки, демонстраційні картки, будиночки з коренями, таблиці слів, цеглинки LEGO, підручник .
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Вступна частина
1.Організація класу
Вправа «Привітання»
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають вас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову.
Щоб краще все знати,
Починаємо ми працювати.
2.Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Складіть формулу нашого уроку
У – увага
с –старанність
п – працьовитість
і – інтерес
х – хороший настрій
-Сьогодні на нашому уроці діють п'ять правил :
Правило «піднятої руки».
Співпраця в парі.
Уміння слухати.
Працювати творчо.
Бути активним.
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань
1.1. Голосування цеглинками LEGO . Вправа «Вірю – не вірю»
Цеглинка зеленого кольору – вірю, червоного- не вірю.
- Частина слова, що змінюється, називається закінченням.
- Частина слова, що змінюється, називається основою.
-Закінчення необхідне для зв'язку слів у реченні.
-Частина слова без закінчення називається основою.
-Закінчення позначається так .
- Основа позначається так . .
-Корінь позначається так ...
1.2. Дидактична гра «Спіймай закінчення»
- Назвати закінчення у словах: вода, посадка, сонечко, береги, хмарка.
1.3. Робота з цеглинками LEGO . Вправа «Основа, закінчення»
Показую морфеми слова, учні сигналізують цеглинками : закінчення чи основа. Зелена цеглинка – основа,червона цеглинка – закінчення.
-а, школ- ; учн-, - і ; -и, стол-; ручк-, -и ; -и, пенал-; стіл; ом-, клас.
1.4. Робота в групах. Гра « З одного кореня»
За кольором листочків учні об'єднуються у групи.
За допомогою префіксів, суфіксів утворити від кожного кореня якнайбільше слів.
1 група 2 гупа
-дуб- -хат-
-риб- -ніс-
-літ- -вод-
Спікери груп презентують свої роботи.
1.5. Каліграфічна хвилинка
Залетів у садок
Вітер вітряний.
Ой ти, вітер- вітерець,
Ще й буйнесенький,
Не ламай ти віточок,
Будь добресенький.
-Хто розгулявся у саду?
-Записати правильно з'єднання літер у слові вітер.
2. Мотивація навчальної діяльності
3. Оголошення теми та мети уроку
-Сьогодні на уроці ми будемо дослідниками - навчимося підбирати
спільнокореневі слова і визначати в них корінь.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. Ознайомлення з казкою про корінь
Багато тисяч років назад жив-був собі Корінь “літ”. Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити, а корінь і каже:
- Посадіть мене і я розростусь у велике красиве дерево.
Посадили люди корінь “літ” і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків з’явилося від кореня “літ”. Всі вони на корінь подібні, і своє щось в кожному є. Ось яке дерево виросло. Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що у словах спільна частина “літ”.
Із того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
4.2. Робота за підручником (с.66).
Робота в парах. Виконання вправи 1.
- Що означає кожне слово?
-Як можна назвати всі ці слова?
-Назвіть спільну частину у цих словах. Як вона називається?
- Висновок. Спільна частина споріднених слів – корінь. У корені закладено основне значення слова.
4.3. Довідкове бюро
Вправа «Я – учителька. Я – учитель»
- Прочитайте і розкажіть у класі.
- Слова, які мають спільну частину, однакову за звучанням і значенням, називають спорідненими.
Спільна частина споріднених слів називається коренем.
Споріднені слова також називають спільнокореневими.
4.4. Робота в парах. Виконання вправи 2.
-Випишіть спільнокореневі слова.
-Доберіть ще кілька спільнокореневих слів і запишіть їх.
-Позначте у них закінчення, основу та корінь.
4.5. Робота в групах. Вправа «Асоціативний кущ»
У групах учні добирають спільнокореневі слова. Спікери презентують свої роботи.
1група
Вода Водій
2 група
Рана Ранок
3 група
Гора Горе
5. Закріплення вивченого матеріалу
5.1. Дидактична гра « В гостях»
На дошці три будиночки:
сад буд ліс
-Які слова -родичі прийдуть у кожний дім?
Учні підбирають споріднені слова до кожного кореня.
5.2. Робота в групах. Вправа-змагання «Хто швидше?»
Погрупувати спільнокореневі слова й виписати .
Співати, розвідка, музика, розвідник, спів, вода, музикант, наспівувати, співак, музикальний, співачка.
5.3. Щоденні 5. Письмо для себе
Дидактична гра «Знайди зайве слово»
Виписати з кожної групи « зайве» слово.
-Малюнок, мальований, малювати, малятко.
-Гуска, гусочка, гусінь, гусенята.
-Літо, літечко, літати, влітку.
Літера, літак, відліт, зліт, політати, перелітний.
ІІІ. Заключна частина
1.1. Рефлексія. Вправа «Мозкова атака»
-Що таке корінь? (Спільна частина споріднених слів.)
-Що закладено у корені? (У корені закладено основне значення слова.)
Чи завжди можна вважати слова спорідненими, якщо корені слів звучать однаково? (Ні. Корені можуть звучати однаково, та слова можуть мати різні значення.)
1.2. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Я дослідив…
Тепер я знаю…
Що корінь- це спільна частина споріднених слів.
Споріднені слова ще називають спільнокореневими словами.
Щоб правильно виділити корінь треба, підібрати споріднені слова.