Урок. "Корінь слова. Спільнокореневі слова. Добір спільнокореневих слів

Про матеріал

Моя проблемна тема пов'язана з різними видами роботи в групах то урок поставлений саме з цією ціллю. Цей показовий урок відбувся в листопаді, вчителям він сподобався. Маю надію що і вам вім стане в нагоді

Перегляд файлу

Тема:Корінь слова. Спільнокореневі слова.  Добір спільнокореневих слів

Мета: формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова на основі спорідненості слів; вчити виділяти спільну частину споріднених слів – корінь;збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення учнів; вчити правильно висловлювати свою думку, доводити її, погоджуватись або не погоджуватись з думкою  однокласників; розвивати орфографічну пильність; виховувати охайність і спостережливість, турботливе ставлення  до членів своєї родини. 
Обладнання: ілюстрації,  картки для самостійної роботи, малюнковий план уроку. 

 

Хід уроку:

 

І.Організація класу

        Сядем  рівно, спини прямо

       Не вимахуєм ногами

       Зошит з нахилом кладем

       Букви старанно ведем.
- Сьогодні, діти, до нас на урок завітали гості. Тож давайте їх привітаємо.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

1.Гра «Склади план уроку»

- Прочитайте прислів'я,розташуйте їх у послідовності до тієї,як ми будемо працювати на уроці.

  • Добрий початок-половина роботи.
  • Хто багато працює-той багато знає.
  • Зробив діло-гуляй сміло

2. Очікування від уроку.

  • Я сподіваюся, що сьогоднішній урок наш буде уроком добра, творчості, здобуття нових знань та вмінь.

-         А чого ви очікуєте від уроку ?

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Метод «Мозковий штурм».
  • Яка частина слова є змінною?
  • Що потрібно зробити, щоб визначити закінчення у слові?
  • Що називається основою слова?
  • З яких частин складається основа?
  • Що ми називаємо коренем слова?

Підготуйте зошити для класної роботи. Покладіть їх правильно, сядьте рівненько. Запишіть число, класна робота. Листопад – останній місяць осені. Чому він отримав таку назву?

Каліграфічна хвилинка

К к  ко  рі нь корінь

Дерево міцне корінням, а людина — дружбою.

—-     Як розумієте це прислів'я?

Ознайомлення із багатозначністю слова «корінь».

Побудова асоціативного куща.
― Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «корінь»?

 

 

 

 

   

 

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку.

-Сьогодні  на уроці ми пригадаємо,повторимо і підсумуємо все,що вивчили про корінь та спільнокореневі  слова,будемо тренуватися визначати корінь,добирати споріднені слова,виконуючи різні види роботи.

 2. Проблемне питання. 
- Одного разу влітку я йшла садочком та й почула розмову, яка відбувалася між гускою і гусеницею. Послухайте, дітки, яку. ( пальчиковий театр ) 
- Доброго дня! 
- Добридень! 
- Ви хто така? 
- Я – гуска. 
- А ви хто? 
- А я ваша тітка – гусениця. 
- Ви хочете сказати, що ми з вами родичі? 
     3. Вправа « Прийми рішення». Робота у групах. 
- Діти, давайте допоможемо нашим героям розібратися, чи можуть вони бути родичами.

V. Систематизація та узагальнення вивченого.

 1. Засвоєння знань, формування вмінь, навичок. 
- Про це ми дізнаємось, коли уважно попрацюємо. 
2.  Творча робота. Добір споріднених слів до слова сад за питаннями. 
- Де зустрілися гуска з гусеницею? 
- Як називаємо молодий сад? 
- Людина, яка доглядає за садом? 
- Інвентар для роботи у саду. Який? 
- Від слова сад утворіть слово – назву дії. 
Запис слів: сад, садок, садівник, садовий,садити. 
- Від якого слова утворені ці слова? 
- Так, всі вони утворені від одного слова. 
- Чи можна їх назвати родичами? 
- А раз вони родичі, то вони між собою споріднені. 
- Знайдіть спільну частину в цих словах. Позначимо її дужкою. 
- Запам’ятайте. Саме спільна частина робить їх спорідненими. 
  3. Ознайомлення з правилом. Робота за підручником. (ст55)
- Звернімося до правила. ( Діти читають правило. ) 
- Як по іншому називають спільну частину слів? 
- А споріднені слова?

- Робота в парах з підручником(с.55,впр.116)

 

  4.Фізкультхвилинка.

  Робота в групах

Давайте нагадаємо як потрібно працювати в групах

- Працюємо дружньо

- не перебиваємо один одного

- вислуховуємо думку кожного

- голосно не сперечаємось

- намагаємося дійти спільної думки

 6. Гра «Вирощуємо чарівне дерево»

-Серед переліку слів,вміщених на аркуші  вибрати спільнокореневі слова –родичі та розмістити їх на відповідному дереві.

1 група :корінь –гус-                        2 група:корінь –вод-

3 група : корінь – -мал-                       4 група: корінь –буд-

Слова: гуска, гусак, густий, гусеня, гусочка.

Малинка, малина, малюнок, малиновий, малинник.

Вода, водичка, водяний, проводити, водяник.

Будівля, будувати, будильник, будова, будинок.

- Давайте допоможемо зібрати родичів кореням (групи по рядам)

-кожний ряд –група виписує слова зі своїм коренем в кінці групуються і перевіряють)

    ліс                                    дід                                              гриб                       підводний

  лісок                               дідок                                           грибок                    водолаз

  лісник                            дідусь                                         грибник                  вода

 лісний                            дідуган                                       грибочок                  водяний

лісництво                        дідулечка                                  грибниця                  водичка

7. Робота з підручником ст.55 Впр.117

 Прочитайте текст. Поверніться один до одного і перекажіть його.

  • Спишіть виділені слова.
  • Виділіть  корінь у цих словах. Чи однакове значення він має?

Вправа «Навчання у русі»

  • Встаньте всі. Якщо однакове – стійте на місці. Якщо різне – плескайте в долоні
  • Молодці. У виділених словах корінь –баб- має різне значення.
  • Звернемося до словника на с.56, прочитайте значення цих слів.
  • Запам’ятайте! Слова, корені яких тільки звучать однаково, але мають різне значення, – різнокореневі.

Бабка – 1)пестливе слово бабуся; мати батька чи матері;

               2)страва з локшини, рису, сиру;

3)комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил;

4)гриб-підберезник;

5)купка складених на полі снопів.

Ознайомлення з правилом ст.56

. Вибірковий диктант

— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

VI.Підсумок уроку.
- Чи є спорідненими слова гуска і гусениця? 

Допоможіть гусям знайти власних родичів.(гуска, гусенята, гуси)

Допоможіть гусені знайти власних родичів.(гусениця,
- Чи змінилася ваша думка? Чому?

— Які цінні думки запам’ятали?— Як визначити корінь?

— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.

-Закінчіть речення:

  • На уроці мені найбільше сподобалось…
  • Для мене було найлегшим завдання…
  • Я відчув труднощі у…

-Який ви можете підбити підсумок для себе?Що особливого ви запам'ятали про спільнокореневі слова?

Домашнє завдання.

(ст.56, В. 1118)

Поаплодуйте собі за гарну роботу на уроці. Поверніться і поділіться своїм гарним настроєм з присутніми.
 

docx
Додано
13 квітня 2018
Переглядів
16209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку