Урок " Козацька Україна"

Про матеріал
Сформувати уявлення про козаків, Запорозьку Січ як козацьку республіку. Вчити дітей працювати з візуальними та писемними історичними джерелами. Розвивати ключові і предметні історичні компетентності учнів, критичне мислення школярів. Створити умови для соціальної активності через уміння висловлювати власні погляди. Формувати громадянську та соціальну компетентності
Перегляд файлу

Тема.  Козацька  Україна

Мета. Сформувати уявлення про козаків, Запорозьку Січ як козацьку республіку.  Вчити дітей працювати з візуальними та писемними  історичними джерелами. Розвивати ключові і предметні історичні компетентності учнів, критичне мислення школярів. Створити умови для соціальної активності через уміння висловлювати власні погляди. Формувати громадянську та соціальну компетентності.

Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова і література, музичне мистецтво, образотворче мистецтво

Завдання:

після закінчення уроку учні  знають  поняття «козак», «гетьман», «Запорозька Січ», «корогви», «козацька республіка»;

вміють  працювати з візуальними та писемними історичними джерелами; висловлювати свої думки;

можуть встановлювати хронологічну послідовність подій, співвідносити події і століття; знаходити на карті території, пов’язані із вивченими подіями, аргументувати власну точку зору

Методики і техніки: технологія розвитку критичного мислення, історичний диктант, «мікрофон»

Форма уроку: урок - подорож

Обладнання: історичні карти, таблиці; малюнки учнів, виставка матеріалів про козацтво, ноутбук, відеоролик  “Зародження козацтва 

Хід уроку:

Вступна частина

  1. Звучить мелодія ( марш козаків)
  2. Слово вчителя
  • Розпочинаємо незвичайний історії урок.

Ви чули, як радісно дзвенів дзвінок!

У далеку мандрівку пора нам збиратися

Про козацьку Україну побільше дізнатися.

Хто такі козаки, яких гетьманів мали,

Як неньку - Україну від ворогів захищали

  1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Інструктаж
  •  Сьогодні ми вирушаємо у цікаву історичну подорож - у часи козацької України. Будемо робити зупинки, щоб дізнатися, хто такі козаки, де і коли вони жили,  які історичні пам’ятки про них є.

 

        Основна частина

    Зупинка 1. Логічна. Словникова робота.

  • Хто такі козаки?  Що вам відомо про них? Які асоціації виникають у вас із словом «козак»?    (методичний прийом «асоціації»)
  • Кожна група на аркуші, де записано слово «козак» записує  прикметники, які характеризують козака

     Зупинка 2 Інформаційна.  Робота з історичним джерелом (пункт 1).

  • Прочитайте у підручнику 1 пункт. Обговоріть у групах завдання, що містяться після першого пункту.

Зупинка 3  Просторова.  Робота з історичною картою.

  • Де жили козаки? Знайдіть на історичній карті річку Дніпро, Дике поле, Запорізьку Січ.

Зупинка 4  Хронологічна.  Робота зі стрічкою часу

  • Нанесіть на лінію часу дату першої згадки про козаків. Яке це століття? Яке тисячоліття?

Зупинка 5  Аксіологічна.  Робота з візуальними джерелами (малюнки, ілюстрації у підручнику, портрети гетьманів).

  • Роздивіться ілюстрації у підручнику, де зображено портрет Богдана Хмельницького. Прочитайте історичне джерело – свідчення венеціанського дипломата Альберто Віміни.
  • Порівняйте словесний портрет гетьмана та портрет на гравюрі.
  • Які риси мав гетьман Богдан Хмельницький?

Зупинка 6  Практична.    Робота з історичним джерелом (пункт 3). Вибіркове читання

  • Знайдіть у тексті, які визначні битви Національно-визвольної війни були успішними для козаків. Знайдіть на карті місця битв.
  • Яке місто було столицею козацької держави? Як називалася козацька держава?
  • Коли було знищено російськими військами останню Запорізьку Січ? Нанесіть на лінію часу дати, які згадуються у пункті 3. Співвіднесіть події – рік, століття, тисячоліття.

Підсумкова частина

  • Наша подорож в історичне минуле козацької України завершилася. Результати мандрівки ми відобразили у відеоролику “Дітям про козаків”.
  1. Перегляд відеоролика “Дітям про козаків”

2.Історичний диктант

 

 1. Коли була перша згадка про козаків?

2. Чому козаків називали запорожцями?

3. як називалося місце, де жили козаки?

4. Чому Запорозьку Січ називали козацькою республікою?

5. Хто, коли і де спорудив першу Запорізьку Січ?

6. Хто є найвідомішим гетьманом України?

7. Яке місто назване на честь Богдана Хмельницького?

8. Де на карті знаходилася столиця Гетьманщини?

 9. Як український народ береже пам'ять про козацькі часи?

  1. Пісні про козаків?
  2. Назвіть козацькі клейноди.
  3. Улюблений музичний інструмент козаків?

 

       3.Дві команди ставлять питання одна одній по черзі

          Прийом «Мікрофон»

         Що означає для вас словосполучення «Козацька Україна»?

         Прошу висловити свою думку по черзі

  4. Оцінювання результатів роботи.

Учні отримують аркуші «Результати роботи на уроці», де виставляють бали: самооцінка, взаємооцінювання.  Підсумковий бал виставляє вчитель

        Домашнє завдання

Відповісти на питання, що на сторінці 104. Прочитати текст § 14. Підготувати повідомлення  про гетьманів України   ( за бажанням)

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку