8 кл. Всесвітня історія Урок засвоєння нових знань
На уроках історії середніх віків ми знайомилися з особливостями економічного, політичного, суспільного розвитку європейських країн в 16 -17 ст. Серед них - Нідерланди, Англія, Франція, Польща. Ми зазначали, що всі вони розвивалися нерівномірно. Але вони мали і спільні ознаки:
Країни Сходу жили за своїми, відмінними від Заходу, законами. Велику роль тут мали традиції - правила поведінки, що передаються від покоління до покоління. Історії однієї із східних країн ми вже торкалися на уроках історії України. Що нам відомо про Османську імперію?
Актуалізація опорних знань учнів методом мозкової атаки.
Мусульманська держава Могутня військова Війни з Польщею
держава
Контроль за торгівлею Османська Імперія Вассал Кримське
зі Сходом ханство
Великі географічні Напади на українські Забирали жителів
відкриття міста і села у полон
Ми створили своєрідний банк інформації, яку будем використовувати під час уроку.
Тема уроку: Країни Сходу в 16-17 ст.
Османська імперія. Мета уроку:
- познайомитися з особливостями економічного, політичного, культурного розвитку Османської імперії;
Очікувані результати. Після нашого заняття ви зможете:
1. Пояснювати нові історичні терміни {гайдуки, яничари, медресе).
2, Назвати особливості економічного і політичного розвитку
Османської імперії.
Працювати будемо за планом:
Постановка проблемного питання.
В ході нашої спільної роботи на уроці ми спробуємо вирішити проблемне питання: які причини призвели до занепаду Османської імперії?
Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
І. Однією з наймогутніших держав Сходу в 16 ст. стала Османська імперія. Вона утворилася в Малій Азії, на території держави турків-сельджуків в 16 ст. Очолив її князь Осман, а племена, які об'єдналися під його владою називалися турки-османи. Глава Османської держави пізніше прийняв титул султан. Держава була військово-феодальною.
Феодали: 1) наділялися землею за військову службу;
2) в разі необхідності повинні були спорядити визначену кількість воїнів (за рахунок податків, що збирали із селян);
Земля - не була основним джерелом доходів феодала, його «годувала війна»: 1) захоплення нових територій;
Особливість економічного і політичного життя - військово-феодальний характер держави.
II.
Виходячи з військово-феодального характеру Османської імперії розглянемо її основні територіальні завоювання.
(Робота з картою)
Завоювання турків на поч. 16 ст. збільшили територію імперії в 2 рази. Протягом тривалого часу Османська загроза тримала у покорі всі народи Європи, впливала на відносини з європейськими державами.
Володіння Османської імперії були розташовані в трьох частинах світу - Азії, Африці, Європі:
На завойованих територіях турки трималися виключно силою зброї; це викликало посилення національно-визвольного руху.
Найбільшої могутності Османська імперія досягла за часів правління султана Сулеймана І (1520 - 1566), якого ще називали Законодавець, Прекрасний, Пишний, Великий.
Це саме той султан, що склав своє Життя до ніг прекрасної полонянки з України, що ввійшла в історію під ім'ям Роксолана. Це ж якою мала бути сила, кохання, що б всесильний володар світу розпустив свій гарем, повіддавав своїх жінок іншим, і не хотів більше нікого знати, окрім своєї Гуррем (радісна).
У 1520 році під час нападу татар на прикарпатське місто Рогатин була захоплена і продана в султанський гарем 15-ти річна Настя, донька місцевого священника Лісовського. Незабаром з рабині-наложниці вона стала улюбеною дружиною Сулейма І Пишного - одного з наймогутніших, наймудріших султанів грізної Османської Імперії.
За свідченням сучасників, відзначалася розумом, красою і музичним талантом. Відіграла значну роль у політичному житті Османської Імперії в 20 - 50 роки 16 ст. Сприяла формуванню елементів політичної культури Туреччини. Вперше в історії держави, як дружина султана вела дипломатичні переговори з представниками Іспанії, Угорщини, Венеції, впливала на політичні рішення. Тільки їй дозволялося робити те, що суперечило турецьким традиціям, мусульманським законам, султанським придворним звичаям. Де ж то чувано, щоб дружина султана з'являлася перед чужоземцями без паранжі та ще й позувала художникам. Адже іслам взагалі забороняв малювати не лише людей, а й звірів та птахів.
Полонила ж вона Сулеймана перш за все своїм неперсічним розумом, духовним багатством, незалежним характером української дівчини, вмінням дати добру й мудру пораду. Знала ряд мов. Завдяки зусиллям Роксолани 41 рік наймогутніша у світі держава не чинила нападу на Україну.
Одній Роксолані наказав Сулейман збудувати величний мавзолей, як самому султану. їх, султанів, було 36, але жодна з безлічі султанських жінок за всю тисячолітню історію імперії не була похована так пишно, як 54-річна жінка-українка.
Роксолана
Дитя селянське з царственним чолом,
Кохана жінка грізного султана -
Коли тебе забрали у полон,
Хто дав тобі імення - Роксолана?
Курився шлях, чужі іржали коні, Твій рід поліг в нерівному бою. А вслід тобі дивилися з ікони Лиш Божа Мати, схожа на твою.
Хто дав тобі імення - Україна
І долі цей страшний коловорот?
Ти в рабство продана, ти куплена на ринку,
В тобі стогнав і плакав твій народ.
Жона султана. Хто згадає - бранка? І хто й коли дізнапється про це, Як там, в покоях плачеш ти до ранку В рожевий шовк ховаючи лице?
Галера чорна. Хвилі за кормою. Хтось так співає - холодно зіркам. Твоє слов'янське личко під чалмою І вишитий драконами рукав?
Отак живеш, душею прихиливши В Страсний Четвер запалену свічу. Твоє ім'я - як відсвіт пожарища І як відлуння тихого плачу.
Вже тих подій і слід на світі стерся Той шовк забув тепло твоїх долонь І лиш ім'я - невидима фортеця Душі, що не здалася у полон.
Гіркого поля сонячна тернинка Шляхетна віть в селянському гербі Хто дав тобі імення - Українка? -Що сотні років плакало в тобі.
Отак наша співвітчизниця справила чималий вплив на політичне життя, а її син став султаном Османської імперії - Селімом II.
- Ті кого зацікавила доля нашої прекрасної українки, можуть
звернутися до книги Олеся Козулі «Жінки в історії України» і більш
детально дізнатися про долю султанші наймогутнішої у світі імперії.
(показ ілюстрацій)
А поміж тим, період правління Сулеймана І був вершиною могутності Османської імперії, потім наступила рівновага сил, а з кінця 16 ст. почався занепад імперії.
Що стало передумовами занепаду?
- вирішення проблемного питання.
Завдання для роботи в групах
Довести, або спростувати твердження щодо передумов занепаду імперії.
/ гр. Безупинні війни негативно позначалисяна становищі турецького народу, приносили вигоду лише пануючій верстві.
II гр. Національно-визвольна боротьба підкорених народів підривала могутність імперії.
/// гр. Великі географічні відкриття перенесли торгівельні шляхи з Середземного моря до Антлантичного океану.
IV гр. Серед феодалів-військових і яничарів проявлявся все більший
інтерес до господарської діяльності, що приводило до ухилення від
військової служби (низька чисельність, боєздатність, дисципліна).
V гр. Європейські країни в 1684 р. створили коаліцію для боротьби з
Туреччиною - "Священну Лігу", увійшли Австрія, Польща, Венеція, Росія.
Обговорення в групах.
Виступи доповідачів. Висновки. В кінці 16 - поч. 17 ст. в силу вказаних передумов розпочався занепад Османської імперії.
III. Турецька культура.
Загальна особливість розвитку турецької культури - значний вплив мусульманської релігії на всі її галузі. Медресе - школи в Туреччині. Мечеті - мусульманські храми. Школи існували при мечетях Наука - Хаджі Халіфе - твори з історії і географії. Архітектура - замовлення султанів і знаті:
Закріплення нових знань.
В чому особливість економічного і політичного устрою Османської імперії?
Підсумки уроку. 17 ст. - період найбільшої військово-політичної могутності Османської імперії. В результаті постійних війн сформувалася величезна імперія, володіння якої перебували в трьох частинах світу. Але і вона виявилася не настільки міцною, з кінця 17 ст. починається занепад. Але історія назавжди збереже імена могутнього османського володаря Сулеймана і його коханої дружини - українки Роксолани.
Домашнє завдання. & 17 новий підручник, письмове завдання в зошиті (по культурі Туреччини) - виписати особливості культури.
Мотивація оцінок.