Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Краса людини - її доброта"

Про матеріал

Перший урок у 2018/2019 н.р. на тему " Краса людини - її доброта", який можна провести з учнями другого класу. У конспекті уроку знайдете вірші про добро, цікаві ігри, завдання для роботи в парах і групах.

Перегляд файлу

Перший урок у 2018/2019 н.р.

Тема уроку: “Краса людини — її доброта”.

Мета уроку: розширити уявлення дітей про таке поняття моралі як доброта; формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; розвивати в учнів впевненість, що успіх залежить від власних зусиль, від того, наскільки ми будемо людяними, гуманними, толерантними у стосунках; вчити оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги; розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення; виховувати кращі людські якості на прикладах вчинків героїв творів В.О.Сухомлинського.

Обладнання: ілюстрації до теми, картки для роботи в групах, сонечко, презентація, намальована країна „ Доброта”.

                                                   Хід уроку

1.Розминка.

Дзвоник всім нам дав наказ .

До роботи швидше в клас.

Біля парти станьте чемно –

Щоб пройшов він недаремно.

2. Повідомлення теми та мети уроку.

Мотивація діяльності учнів

  Буква “де” звелась на ноги
І прибігла вже до школи.
- Гей, гукнула буква “де”,-
Хто до мене приведе
Букви лагідні і милі,
Щоб я слово утворила?
Покотилась буква “о”,
Притулилась – вийшло ДО,
Далі “бе”, а потім РО.
Вийшло слово в нас – ДОБРО.

- Сьогодні  ми поговоримо про добро, про те, як воно народжується і хто його творець; про те, як прекрасно і корисно творити добро.

Сьогодні на занятті ми будемо:

  •                   дізнаватись нове і ділитись інформацією;
  •                   працюватимемо в парах та в групах;
  •                   виконаємо самостійну роботу;
  •                   вчитимемося   висловлювати свою думку, дискутувати, робити висновки;
  •                   отримаємо задоволення від заняття.

Послухайте легенду. Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Ангела-охоронця. Уві сні Ангел цілує немовлятко тричі: в чоло – аби було розумне, в личко – щоб стало красивим і в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу. Закрийте очі і замисліться над цим. У мене є доброта – візьміть її; у мене є любов, її частинку я віддаю вам, а частинку доброти я хочу, щоб ви взяли від сьогоднішнього уроку.

  • Розшифруйте шифрограму і визначте тему сьогоднішнього уроку.

Кеерееаеесеаеелееюеедеиенееи- еїееїе  деобереоетееае .( закресліть букву « Е» і прочитаєте тему уроку). Вчитель прикріплює на дошці сонечко з промінчиками, на якому написана тема уроку « Краса людини – її доброта».

Я намагатимусь на уроці переконати вас у тому, що людина має бути доброю. Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам’ять залишити по собі. Про це гарно сказано у вірші Любові Забашти, які ми візьмемо девізом нашого уроку:

Сказав мудрець:

Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Хай оживає істина стара:

           Людина починається з добра.

  •                   Яку роботу виконує доброта?(Доброта – творить чудеса). У чому полягає стара істина? До чого закликає Любов Забашта?  Що ви відчували, коли вам робили добро?
  •                   У чому призначення людини? (Людина прийшла у цей світ для того, щоб робити добро. Людина – творець добра. Доброта – це світло у нашому житті). Добрий, сердечний, щирий, добродушний, люб’язний. Милосердя, порядність, чутливість, доброта, чуйність, співпереживання, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це найкращі риси українських людей. Сьогодні ми поговоримо про те, чому треба творити добро і через які справи ми можемо нести його людям.

3. Стратегія  «Мікрофон»

- А що ж таке добро? Що означає бути добрим? (відповіді дітей)

 Бути привітним, людям радіти

 Кажуть в народі:  «Бажати добра»

 В радості й горі хліб розділити -

 Ціла наука для нас, дітвора

4. Робота над значенням слів

Доброта – це чуйне, привітне, доброзичливе, дружнє ставлення до людей. Милосердя – це добре, співчутливе ставлення до когось, прекрасний прояв людського характеру. Людяність – моральна якість, яка характеризується повагою до людей, співчуттям і добротою до них.

Зло – те, що комусь завдає болю, викликає страждання, поняття протилежне добру.

 Діти, а що ж таке добра справа? (Вміння швидко бачити, кому необхідна допомога і яка саме)

 Як навчитися бути добрими? (Дотримуватись простих правил)

3.Осмислення.

3.1.Мозковий штурм:

  •                   Що таке доброта? З чим її можна порівняти?
  •                   Скільки променів у сонечка, стільки і компонентів має доброта.

3.2.Асоціативний кущ.

Вчитель узагальнює  відповіді учнів і навкруг сонечка прикріплює смужки із словами.

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                    
  •                   А хто це стукає у двері і проситься до нас на урок?( Заходить дівчинка.  Фея має на голові віночок зі стрічками, на яких написано: Ласка, Співчуття, Щирість, Щедрість, Чуйність, Прихильність, Любов). Вона звертається до дітей із словами:
  •                   P1010477Я прийшла до вас із країни „ Доброта”. У нашому чарівному світі має правити доброта, щоб душі людей були чистими і  світлими, щоб всі люди були щасливими, а світ добрим, яскравим і кольоровим.

 

Фея доброти читає вірш:

Якщо людина добре серце має.

Вона іде у світ добро творить.

В її очах любов і ласка сяє

Така людина сонечком горить.

Врятує світ краса –

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало,

Бо стільки всюди зла – людина вже не та.

Тож, люди на землі! Спишіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен зміг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

  • Чи хотіли б ви жити в цій країні? Ми будемо подорожувати цією країною. Побуваємо на галявині добрих справ, у гаю прислів’їв, у замку чарівника.( показує плакат, на якому зображена чудова країна, називає на яких зупинках побувають).
  • Кого із своїх друзів ви можете назвати доброю людиною. Чому?
  •                   Чи можете себе ви так назвати? Чому?
  •                   Що хочете в собі змінити, щоб бути добрим?
  •                   Що для цього слід зробити?
  •                   Що таке добра справа? (Вміння швидко бачити, кому потрібна допомога і яка саме, вміння допомагати хоча б чимось людям).

3.4.Гра „ Мої добрі справи”.

Про добро можна багато і красиво говорити, але жодної користі це не принесе, якщо добрі слова не втілюватимуться у життя, якщо гарні слова залишаться лише словами. Учням роздаються картки у формі сердець, на яких вони записують свої добрі справи. Зачитують і картки вивішуються на дошці.

  •                   Чому слово „ добро” написане у сердечку. Чи можна сказати, що добро живе у серці людини? Чому добро потрібне людям?
  •                   Будьте завжди чуйними, милосердними, добрими. Припустившись помилки, проявивши грубість, попросіть вибачення. Дуже хочеться, діти, щоб ви не були байдужими. В Україні проживає 2 мільйони самотніх людей, близько 200 тисяч у будинках-інтернатах. А скільки самотніх людей проживає серед нас, на нашій вулиці, в нашому будинку. Не забувайте про них. Милосердя і доброта – це два крила, на яких тримається світ.

Гра «Якщо ти добра людина, то  повинен…»

Умова гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, то плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.

  1. Допомагати мамі мити посуд.
  2. Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
  3. Не вмиватися.
  4. Берегти рідну природу та охороняти її.
  5. Шанувати працю інших людей.
  6. Галасувати, коли хтось відпочиває.
  7. Бути вихованим, стриманим.
  8. Обманювати, хвалитися.
  9. Насміхатися з чужого горя.
  10. Добре вчитися, багато читати.
  11. Не слухати батьків.
  12. Допомагати друзям у біді.
  13. Ділитися тим, що в тебе є.
  14. Ображати інших.
  15. Захищати слабкого.
  16. Любити своїх батьків.

3.7.Гра „ Продовжте  речення”.

Бути добрим – означає ….

Якби хтось у класі не мав ручки, то я б ….

Доброзичлива людина та, яка …..

Фізхвилинка.

Вправа «Розкажи віршик без слів»

Дружить хмарка з дощиком:

Носить воду горщиком.

Дощик — із травичкою,

А трава — з копичкою,

А копиця — з коником,

Що гасає з дзвоником.

А іще — з телятком,

баранцем, лошатком.

Всі вони — з Даринкою,

Дівчинка — з хмаринкою,

З тою, що із дощиком

Носить воду горщиком.

Ось замкнулось дружнє коло,

Подружились всі довкола.

 ( вчитель читає вірш, а дітям пропонується передати його зміст за допомогою міміки й пантоміми)

Гра «Кошенятко»

Діти уявляють, що матуся принесла додому покинуте кошенятко, якому страшно, сумно та зовсім безрадісно. Кожна дитина по черзі перетворюється на кошенятко, решта гладить його й говорить добрі слова.

 

 

Уявіть, що від вашого теплого подиху у ваших долонях з’явилась маленька доброта. Вона зростає і стає, як квіточка на чарівній галявині, і всі, хто її торкнулися, стають добрими.( Діти обмінюються сердечками).

  •                   Якого кольору може бути доброта? Яка вона на дотик?
  •                   Як вона звучить? (Добрі слова, як різнокольорові кульки. Це завжди свято. Вони схожі на красу, на квіти, на сонечко. Це тепло і ласка. Це найкраща у світі музика, від якої стають спокійними і сильними. Давайте подаруємо один одному посмішку і від неї станемо ще добрішими).
  •                   Людина – творець добра.  З давніх – давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, про це свідчить і кількість прислів’їв про добро. Щоб прочитати деякі з них, вам потрібно буде попрацювати в парах і відновити їх.

Завдання:

  •                   Перед вами на партах картки для роботи в парах. Візьміть їх і з’єднайте стрілочками частини прислів’їв.

Усе добре переймай,                                               як сонечко в небі.

Добре серце,                                                            ніж гарно говорити.

Не шукай красоти,                                                  а зла уникай.

Краще добро робити,                                             що собі не мило.

Не роби комусь того,                                              а шукай доброти.

Самоперевірка: (слайд 18)

  •                   Звірте свою роботу з правильним варіантом.
  •                   Прочитайте прислів’я, яке найбільше сподобалось і спробуйте пояснити як ви його розумієте.

Гра «З'єднай у пари». Робота в парах

  • Зараз пограємо в гру «З'єднай  у пари». З’єднайте  слова з поняттями «добро» та «зло».

Любов                                                                          Працьовитість

Доброта                                                                        Жадібність

Лінь                                              Добро                      Байдужість

Милосердя                                                                    Шляхетність  

Заздрість                                                                       Хвалькуватість

Справедливість                                                            Цілеспрямованість

Ненависть                                    Зло                           Хитрість

Мужність                                                                      Брехливість

Зарозумілість                                                                Пихатість

Співчуття                                                                      Совість

Мудрість                                                                        Чуйність

Виконання роботи. Перевірка

  • Добро – це щастя для всіх людей. Зло, як відомо, довго не забувається і продовжує зло. Не давайте можливості злу перебороти добро. Щоб люди вас поважали, приязно  ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди  дотримуйтеся золотого правила вихованості: «Стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе».

3.8.Казкотерапія.

Яке слово протилежне до слова добро за значенням?

Добро – зло (обман, брехня, лінь, жорстокість, злість…)

З добрим поживеш – добре й переймеш, а з лихим зійдешся – й свого позбудешся. Отож, пам’ятайте всі: з ким поведешся, того й наберешся, бо лихий добро псує. Тому вчіться творити добро і дружити з добрими людьми.

Одного разу двоє учнів нашого класу потрапили у місто „ Зло” і стали вони злими. Почали вони битися, злитися на батьків, все ламати. Як ви думаєте, яке життя у них настало? (Погане, бо злим важко живеться у світі.)

Технологія  « Займи позицію».

- Поміркуйте , чи легко бути добрим та займіть позицію відповідно до вашого рішення.

 ( Учні підходять до плакатів  « ТАК ! » , « НІ ! ». )

    Істинне чи хибне судження:

Добра людина  - це та, яка

  •                   не поважає інших;
  •                   чуйно ставиться до всього живого;
  •                   любить природу;
  •                   допомагає іншим;
  •                   бере участь у добрих справах;
  •                   байдужа;   
  •                   обманює інших.

Одного разу двоє учнів  потрапили у місто «Зло» і стали вони злими. Почали вони битися, злитися на батьків , все ламати. Як ви думаєте, яке життя у них настало? (Погане, бо злим важко живеться у світ).

  •                   Як же їм допомогти?

Зло ти злом не переможеш,

Тільки людям ти нашкодиш.

Злого треба полюбити,

Щоб про зло він міг забути.

 

  •  Як же їм допомогти?
  •                   Розчаклуємо їх. (Двоє дітей сидять на стільчиках і роблять злі обличчя. Діти по черзі підходять до них, гладять і говорять добрі слова). Що ви їм порадите:
  • Жити дружно, бути стриманим.
  • Миритись.
  • Гасити в собі спалахи гніву.
  • Допомагати іншим.
  • Не ображати  нікого.
  • Вживати ввічливі слова.
  • Визнавати свою провину.
  • Контролювати свою поведінку і мову.
  •                   Кожна людина має право на таке почуття, як злість, але ніхто немає права ображати, бити і глузувати з інших. Про це записано в Декларації прав людини. Про це ви прочитаєте вдома в оповіданні.

 Гра «Найдобріший»

Вчитель повідомляє, що в українців є прислів’я: «Доброго добром згадують». Пропонує пограти в гру і сказати, які добрі діти навчаються в класі.

Дітям пропонують кидати м’ячика і тому, хто впіймає його, треба назвати ім’я однокласника і пояснити, чому він добрий. Учні можуть відповідати: «Улянка добра, бо вона йде разом зі мною зі школи. Сергійко добрий, бо навчив мене малювати машину. »

Інтерактивна модель “Акваріум”.

- На ваш погляд, яких людей більше добрих чи злих? (Мабуть, добрих, бо ще з часів царя Соломона існує оптимістична гіпотеза – припущення, що добрих людей все-таки більше. Їх треба шукати. А як? А де?)
- Чи часто Ви зустрічали добрих людей?

- Чи вмієте ви бути добрими?

- А ви б хотіли бути чарівниками? Чому? (Щоб творити добро, бо добро завжди перемагає зло).

Добро твориться просто
Ні за так
Так, як цвіте і опадає мак.
Як хмарка в’ється
І сміється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.

 І.Драча.

3.9.Вправа „ Опануй себе”

Коли хочеться когось стукнути – потрібно обхопити долонями лікті і сильно притиснути руки до грудей – це поза витриманої, сильної, дужої людини. Навчальні дії:

  • зім’яти чи порвати папірець, коли злий;
  • потупати ногами;
  • пострибати;
  • голосно покричати;(стаканчик для крику у класі)
  • пом’яти пластилін;
  • стиснути сильно кулачки;
  • бути поступливим;

3.10.Робота в групах. Фея принесла нам у клас чарівний мішечок. Зараз ви попрацюєте в групах. Витягніть смужку того кольору, який вам подобається(за кольорами утворюють групи). Вчитель роздає групам конверти, діти складають прислів’я з розсипаних слів і розкривають їх зміст.

Складемо із прислів’їв пам’ятку доброї людини.

  • Якщо хтось до тебе добрий, будь до нього ще добріший.
  • Не одяг прикрашає людину, а добрі діла.
  • Роби добро, воно добром вернеться.
  • Твори добро, де тільки можеш.
  • Добре діло роби сміло.
  • Робиш добро, не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
  • Добре роби, добре буде й тобі.
  • Все добре переймай, а зла уникай.

Вправа «Мозковий штурм».  Складання правил доброти .

Правила доброти:

1. Стався до людей так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе.
2. Допомагай слабким, маленьким, старим, хворим.
3. Не будь жадібним.
4. Вибачай іншим їх помилки.

5. Ніколи не заздри.

6. Жалій інших, а не себе.

7. Шануй працю інших людей.

8. Бережи природу та охороняй її.

9. Поважай старших людей.

10. Люби своїх батьків. 

 

Усмішка, як сонечко, хай на личку сяє.

І цвіте, як квіточка, чи дзвінка роса.

Хай чарівна усмішка друзів всіх вітає.

Усмішка на личку‒це ясна краса!

4.Консолідація.

4.1.Істинне чи хибне судження:

Добра людина – це та, яка…

  • не поважає інших;
  • чуйно ставиться до всього живого;
  • любить природу;
  • допомагає іншим;
  • бере участь у добрих справах;
  • байдужа; – обманює інших.

4.2.Підсумкова бесіда.

Корисна лише та праця, яка виконується з добром.

Важлива лише та любов, яка створена добром.

Приємна лише та дружба, яка основана на добрі.

Фея: Пам’ятайте, любі діти,

Істина така проста!

Найцінніше в цілім світі -

Це любов і доброта

І старайтесь так прожити,

Щоб, як сонечко світити!

І в душі завжди неси.

Теплий промінь доброти.

Вчитель:

Любі діти! Відкривайте  серце для добра.

Всім, хто поруч, подаруйте крихітку тепла.

Сильні будьте! Не лякайтесь  боротьби зі злом.

Пам’ятайте перемога  завжди за добром.

Прощання.

Вчитель : «Сьогодні, прощаючись один з одним, ми поділимося краплиною своєї доброти». Діти складають долоні, дмухають на них і передають один одному «краплинку» своєї доброти.

 

 

Список використаних джерел:

1. Відкрити серце для добра / Давидченко В.М., Калістратова Т.М.- Кіровоград, 2007.-73с.

2. Подорож у країну ввічливості: оповідання, казки, вірші / Упорядник Г.М. Кирпа- Х.: Белкар- книга, 2010.- 48с.: іл.- (Веселка)

3. Розкажіть онуку: журнал с.137-138,  № 21-22, «Київ», 2006р. 

4. Шалімова Л.Л. Виховна година 1 клас.- Х.: Видавництво «Ранок», 2012. – 192с.- (Наш клас)

3. «Уроки етики в 1-4 класах», Харків, Видавнича група «Основа», 2009, с.32

4. «Виховні заходи. 1-4 класи» Н.Красоткіна, Тернопіль «Мандрівець», 2005, с.105

5. В.Сухомлинський Вічна тополя. Казки. Оповідання. Етюди., Київ, «Генеза», 2004, с.66, с.184

6. Л.Забашта «Людина починається з добра»

7. І.Драч «Добро твориться просто…» Підручник «Я і Україна», 3 клас, с.43

8. Г.Орел «Шана педагогу-творцю»

9. http:// lenagold.ru

10. http://karliknanos.narod.ru

11. http://ugspl.livejournal.com

12.  http:/ kazkar.at.ua

13. http:// chytanka.com.ua

14. http:// liveinternet.ru

 

 

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
5131
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку