Розробка уроку: « Краю мій, моя Батьківщина!»
Клас: 1
Предмет; літературне читання
Мета: виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю; формувати повагу до державних символів України.
Обладнання: картини рідної природи; карта України; символи України; вишиваний рушник, колосся, калина, мак; « Буквар» ст. 52-53. Lego 6 цеглинок.
Очікувані результати: учень зможе розкрити зміст поняття «батьківщина», зможе за допомогою Lego 6 цеглинок навести приклади символів України, охарактеризувати важливість державних символів нашої батьківщини.
Хід заходу
Девіз: Виростай,дитино,й пам'ятай: Батьківщина, то найкращий край!
І Організація класу.
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Мовленнєва розминка
1. Робота над чистомовкою
Па-па-па — розсипана крупа.
Пе-пе-пе — кошеня сліпе.
По-по-по — річка Лімпопо.
Іп-іп-іп — зеленіє кріп.
Ап-ап-ап — травку щипле цап.
2. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
У діброві — дуби,
Під дубами — гриби,
Трава — між грибами,
Хмарки — над дубами.
II Повідомлення теми і завдань уроку.
- Добрий день, любі друзі. Сьогодні ми проведемо урок на тему: «Краю мій, моя Батьківщина!» Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати – Батьківщина.
- Давайте зараз ми з вами подивимось уважно на дошку. Це фізична карта нашої України, що є в неї визначного, знаменитого, милого і рідного; за що її можна любити. Україна – це прекрасна, чудова земля, яка розкинулася на тисячу кілометрів з заходу на схід і сотні кілометрів з півночі на південь. На такій величезній території є гори і низовини, височини і балки, та багато великих і малих річок. Країна складаеться з 25 областей)
- Діти хто знає з якими країнами межує наша Батьківщина? (Росія, Угорщина, Польща, Білорусь, Молдова, Румунія,Словаччина )
- Назвіть найбільші річки та моря? ( Дніпро, Дунай, Чорне і Азовське море)
- Дітки знайдіть у вашому Букварику сторінку 52 і прочитайте про українську державу.
ІІІ. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
Вчитель роздає кожній дитині набір із 6 цеглинок Лего.
1.Послухайте легенду про три основні символи України.
Колись давно жила жінка. І було в неї три сини. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матусю. Попідростали сини і вирішили піти в світ прославляти свою країну і матір. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про свою країну подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син в люди. Іза трипроменеву корону , яка зігрівала людей, вела вперед, показувала шлях до кращого життя дали першому синові ім’я Тризуб. Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала жовто- блакитний одяг. Своїми звитяжними справами прославив синматір. І одержав він ім’я Прапор. Атам, де був наймолодший син, завжди лунала пісня. Адже мати сину подарувала соловейків голос. І одержав син за свій голос і великий спів ім’я Гімн. Із того часу ідуть три брати поруч – Тризуб, Прапор, Гімн – і прославляють свою неньку Україну.
- Отже, золотий тризуб на блакитному тлі – це символ влади, це частина корони, яку носив київський Князь
Де ми можемо побачити зображення герба? ( відповіді дітей)
- Прапор України – синьо - жовтий стяг. Хто знає, що означають ці кольори? (Сине небо, жовте поле).
- Де ми можемо побачити прапор?
- Національний гімн України – це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. –
- Як повинен поводити себе українець під час звучання цієї пісні? –
- В яких випадках ми чуємо цю пісню?
2. Робота з підручником (сторінка 53)
Я - українка! |
Прапор нашої країни
Має колір синьо-жовтий
Синє небо – верхня смуга,
Жовте поле – смуга друга.
Не забудь ніде й ніколи:
Україна – небо й поле.
А також ти добре знай:
Україна – мирний край!
-Скажіть мені які ще є символи України? Які нас вирізняють від інших країн?(Калина, мак. жито, пшениця. соняшник, родючі землі чорнозему, рушник вишитий українськими орнаментами).
-Отже беремо цеглинки з набору лего і для кожного кольору підберемо символ України
Червоний (калина, мак)
Оранжевий ( сонечко)
Жовтий (жито, пшениця)
Зелений (родючі землі, дерева)
Синій ( небо)
Блакитний ( вода – річки і моря)
3. Гра «Угадайка»
Вчитель відвертається від класу, бере в руки 6 цеглинок і пропонує скласти піраміду з кількома символами України. ( Наприклад називає калина, небо, родючі землі і дерева , тобто червоний, синій і зелений. В такій послідовності діти мали скласти піраміду).
Фізхвилинка:
Ми крокуєм, ми крокуєм, (крокуємо на місці)
Україною мандруєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершини нам дістати? (піднімають руки вгору)
Заглядаємо в озерця, (нахили тулуба вперед)
Не торкнутися нам денця.
Порівняйтесь, усміхніться, (посміхаються
Батьківщині поклоніться. І вклоняються)
- Але, крім держаних існують і народні символи. Їх часто називають скарбами народу. І одним із таких скарбів є верба. Чим же заслужило це дерево таку шану? Вербу українці висаджували біля ставків та криниць, вона оберігала річки та джерела від замулювання. У народі кажуть: «Там, де живе верба, - жили і річки» З верби плетуть кошики, гілочкою верби вітають зі святом вербної неділі перед Великоднем.
- А зараз відгадайте загадку.
У віночку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду.
На свою хорошу вроду. (Калина)
Азнаєте чому кущ назвали калиною? Ось послухайте легенду. Калинка – це ім’я української дівчинки. Ішла вона якось повз городи і натрапили на криницю. Задивилась Калинонька на свою вроду, а з криниці голос: «Не дивись довго у воду, калиною станеш». Не послухалась дівчинка і перетворилась на кущ. Зашуміла листям, потягнулась гілочками до людей, до сонечка, до вітру: «Поверніть мені дівочу красу», але ніхто її не почув. Минав час. Пролітав мимо журавель, задивився на калину – сумну та самотню – накинув на неї чарівне намисто і вкрилась калина червоними ягодами. Про калину складено багато віршів , пісень, прислів’їв. Аякі ви знаєте прислів’я? (Діти називають прислів’я).
Без верби і калини - немає України.
Любиш Україну – посади калину.
Дівчина у вінку – мов калина у цвіту
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Україна – велика, багата й прекрасна країна. Це безмежні колосисті поля, пишні вишневі та яблуневі сади, повноводні ріки та синьоокі озера, різнобарвні луки і затишні гаї, мальовничі села і великі міста, це мудрі й талановиті люди. Щоб бути справжніми синами і доньками України, треба любити свою Батьківщину, знати і шанувати її традиції, закони і символи. Вправа «Закінчи речення»
Наша Батьківщина - …. (Україна)
Державними символами України є …..(гімн, прапор, герб).
Прапор України двоколірний - ……(жовтий, синій)
Гімн України – це пісня…… («Ще не вмерла України…»)
Слова гімну написав…… (Павло Чубинський)
Музику до гімну створив … (Михайло Вербицький).
Герб України - ….(тризуб)
У тризубі відображено триєдність життя -…. (Батько-Мати-Дитя).
-Діти виберіть будь ласка кілька цеглинок відповідного кольору і намалюйте символи нашої Батьківщини.