Урок "Кристалічні та аморфні тіла"

Про матеріал

Розробка уроку "Кристалічні та аморфні тіла" допоможе провести урок узагальнення знань з теми "Тверді тіла" у формі гри. Головна мета даного уроку - допомогти розуміти учням відмінності між кристалічними та аморфними тілами.

Перегляд файлу

Тема: Кристалічні та аморфні тіла.(Урок-гра) Мета:

-         Розвиваюча: розвиток рефлексії, критичного мислення, розвивати пізнавальні мотиви.

-         Дидактична: систематизувати знання про твердий стан речовини, узагальнити знання про кристалічні  тіла  з хімії, формувати уявлення про аморфні тіла.

-         Виховна: виховання культури ведення гри, естетичне виховання.

Тип уроку: урок  узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, комп’ютер, таблиця підрахунку балів командам.

Методичні поради: у процесі підготовки до уроку учні залучаються до процесу пошуку: опрацювання літератури, створення комп’ютерної презентації, пошук інформації в мережі «Інтернет». 

Клас ділиться на команди по 5-6 учнів, столи розставлені для кожної з команд. Два учні обираються для лічильної комісії.

                                                           План уроку. 

1.     Вступне слово вчителя

2.     Актуалізація опорних знань

3.     Гра «Ерудит»

4.     Гра «Брейн - ринг»

5.     «Своя гра»

6.     Підведення підсумків уроку

Хід уроку.

    1.Вступне слово вчителя

Шановні учні! Ми вивчили теми «Кристалічні та аморфні тіла». Щоб зрозуміти, на скільки добре всі опрацювали цю тему, давайте позмагаємось. Сподіваюсь, переможених сьогодні не буде, тому що переможе інтелект і знання.

2.Актуалізація опорних знань.

В якості розминки кожна команда показує презентацію «Кристалічні і аморфні тіла». Вчитель оцінює інформативність, яскравість, науковість, повноту відповідність теми даних презентацій. Максимальна оцінка – 5 балів.

3.Гра «Ерудит»

Вчитель зачитує питання. На відповідь – 1 хвилина. Відповіді учні пишуть на заздалегідь заготовлених картках. Питання побудовані так, що відповідь дуже лаконічна. За вірну зараховуються тільки абсолютна точна відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Питання.

1.     Ми знаємо, що і кристалічні і аморфні тіла складаються з молекул і атомів. Творцями вчення про атоми  були 2 грецьких філософа. Один з них – відомий Демокріт. А як звали його вчителя і другого філософа?

(Левкіп)

2.     Ми знаємо 2 модифікації цієї речовини, що відрізняються будовою кристалічної гратки. Одна з них  - дуже тверда і дорогоцінна, інша – крихка і порівняно дешева. Якщо ви здогадалися про що йде мова, то напишете другу модифікацію, яку ви досить часто використовуєте.(Графіт)

3.     Це – фігура найменшого розміру, послідовним переносом якої можна утворити весь кристал.(кристалічна комірка)

4.     Як називається наука про кристали? (кристалографія)

5.     Це аморфне тіло  дуже крихке при звичайних для нас температурах, тому нагадує кристал. Але людство здавна навчилося використовувати його здатність до поступового збільшення пластичності для своїх потреб. Назвіть його. (Скло)

Так як відповіді на питання однозначні, лічильна комісія з учнів швидко заповнює таблицю правильних відповідей і оголошує результат.

1. Гра «Брейн – ринг»

Участь приймають ті команди, які набрали найбільшу кількість балів.

Наприклад, в класі 32 учня, два з них – лічильна комісія, 30 поділено на 6 команд по 5 учасників. Тоді до цього етапу допускається 3 кращих. Вчитель  зачитує питання і команда, що першою підніме зелену картку має право відповіді.

Питання.

1.     Як називається порушення в розташуванні атомів кристалічної решітки.(Дефект)

2.     Що називається порушенням та недоліком структури?(Дислокація) 

3.     Явище неоднаковості прояву фізичних властивостей( механічних, теплових, оптичних і ін.) за різними несиметричними напрямками називається…(анізотропією)

4.     Найхарактерніший приклад анізотропії механічної міцності в кристалах – це…(слюда)

Обирається команда, яка набрала найбільше балів.

5. «Своя гра» 

Учні команди – переможці тепер змагаються між собою. Вчитель зачитує питання блоку. В кожному блоці по 5 питань, кожне з яких оцінюється згідно номера. Наприклад, перше питання – 1 бал, друге – 2 бала  і т. д.

Учень, що бажає відповісти хлопає в долоні. Якщо його відповідь вірна, лічильна комісія добавляє йому певну кількість балів, якщо – ні, то знімається така ж кількість балів. Учні попереджені про «ризик».

Питання.

I      блок: «Видатні вчені».

1.     Як звали відомого римського поета, що відобразив погляди давньогрецьких учених - атомістів в поемі «Про природу речей».

(Лукрецій Кар)

2.     Назвіть прізвище відомого російського вченого, який висунув гіпотезу про те, що зовнішній вигляд кристалів залежать від розташування молекул. (Ломоносов)

3.     Цей англійський вчений вам уже добре відомий своїм законом, а в кристалах він досліджував форми утворюваних ними многогранників. (Гук)

4.     Цей найвідоміший російський кристалограф  встановив, що існує 230 різних кристалічних граток. (Евграф Федоров)

5.     Саме він в 1962 році в Інституті фізики високих тисків вперше перетворив графіт в алмаз. (Л. Верещагін)

II   блок: «Знайди зайве»

Спільне завдання:зрозумівши ідею класифікації, виділити зайвий елемент.

1.     Скло, смола, мед, залізо. (залізо, інші – аморфні тіла)

2.     Йонні, атомні, металічні, просторові.  (просторові, інші типи кристалів)

3.     Йод, лід, кисень, хлорид натрію.  (хлорид натрію – йонний кристал, інші – молекулярні)

4.     Мідний купорос, хлорид натрію, рубін, калієва селітра. (рубін, інші кристали можна виростити при атмосферному тиску)

5.     Кристалічна гратка, «дальній порядок» розташування молекул, повна температура плавання, ізотропія. (ізотропія, інше характерне для монокристалів)

Підведення підсумків. 

Учень, що набув найбільше балів отримує грамоту «кращий  знавець  фізики твердих тіл»і 12 балів. Команда, що перемогла після 3 конкурсів – 10-11 балів, після 2 –9-8 балів, можна виставити оцінку учням і за змістовні презентації.

Домашнє завдання:  повторити параграф 23-24

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Евсеєнко Інна Геннадіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
2378
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку