Урок "Крістіне Нестлінґер (1936-2018). «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його характеру"

Про матеріал

Матеріали уроку допоможуть ознайомити учнів із видатною австрійською письменницею Крістіне Нестлінгер, зацікавити її особистістю та творчістю, вчити школярів характеризувати героїв, висловлювати і пояснювати свою точку зору щодо вчинків персонажів, їхніх стосунків, розвивати зв'язне мовлення

Перегляд файлу

Тема:

Крістіне Нестлінґер (1936-2018). «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його характеру.

Мета:

ознайомити учнів із видатною австрійською письменницею Крістіне  Нестлінгер, зацікавити її особистістю та творчістю, вчитися  характеризувати героїв, висловлювати  і пояснювати свою точку зору щодо вчинків персонажів, їхніх стосунків, осмислювати  поняття «добро» і «зло»,  «милосердя» і «байдужість» під час інтерпретації художніх образів, епізодів прочитаних творів, розвивати зв’язне мовлення, сприяти вихованню активної життєвої позиції,  моральних цінностей.

 

Хід уроку

Вчитель:

Що об’єднує такі імена як Астрід Ліндгрен, Джанні Родарі, Туве Янсон?

Вони всесвітньо відомі та визнані творчими письменниками, видатними   авторами  найкращих  творів для дітей.  Вони в свій час отримали нагороду за письменницький хист - Премію імені Г. К. Андерсена. Що ми знаємо про цю Премію? (Премія імені Г. К. Андерсена  — міжнародна премія, яку вручають за видатний внесок у дитячу літературу найкращим письменникам і художникам-ілюстраторам дитячої книги. Організована 1956 року Міжнародним комітетом з дитячої та юнацької літератури  ЮНЕСКО. Лауреатів оголошують один раз на два роки. Премія вручається 2 квітня, в день народження данського казкаря Г.К.Андерсена. Це найпрестижніша міжнародна нагорода для авторів дитячих творів).

А сьогодні  ми дізнаємося  ще про одну талановиту, креативну, визнану всім світом письменницю і додамо її імя  в нашу  скарбницю знань: це австрійська письменниця

Слайд

 

 Крістіне Нестлінгер. ЇЇ вважають однією з найпопулярніших авторок у сучасній Європі. І вона відзначена Премією Г.К.Андерсена. На врученні премії Г.Х.Андерсена (1984) К.Нестлінгер сказала: «Література для дітей –  окрім багато чого іншого – покликана виховувати сміливих, давати їм надію. Навіть якщо надії немає, ми повинні працювати не покладаючи рук, так, ніби надія таки існує». І не тільки премією Андерсена була відзначена Крістіне Нестлінгер.

          Можливо, наймолодша нагорода для дитячих письменників,  започаткована у 2002 році, теж дісталася Крістіне Нестлінгер. Це Меморіальна премія імені Астрід Ліндґрен  (шведська премія за досягнення в літературі для дітей та юнацтва). Премія заснована урядом Швеції  на честь, як ви здогадалися,  видатної дитячої письменниці Астрід Ліндґрен, з метою посилити інтерес до дитячої літератури у світі та зробити її доступнішою для дітей. Премія вручається щорічно. Призовий фонд – 5 млн шведських крон (450 000 євро). Лауреатами премії можуть стати письменники, ілюстратори, диктори чи організації з усього світу, незалежно від мови чи національності. Їхні твори повинні мати високий художній рівень та відповідати гуманістичним ідеалам і цінностям, що їх демонструє творчість Астрід Ліндґрен. На номінування не впливають такі фактори як обсяг продажів книжок чи попередні нагороди номінанта. Премія не вручається посмертно. Претенденти на премію не можуть номінувати себе самі. Рішення про висунення кандидатур приймає журі на основі подання різних організацій. Переможця також визначає журі. До його складу входять 12 осіб. Це експерти з дитячої літератури, автори, ілюстратори, бібліотекарі та критики. Серед членів журі є також один представник родини Ліндґрен.

І ця Премія  вручена Крістіне Нестлінгер вже на наступний рік після заснування нагороди – в 2003 р.

І це ще не все – Крістіне Нестлінгер має … Хто знайде на  сторінці 238 і зачитає речення? Скільки  премій має австрійська авторка?

Пошук учнями, читання:  «Талант Нестлінгер відзначено понад тридцятьма літературними преміями, серед яких Премія імені Г.К. Андерсена та Премія пам’яті Астрід Ліндгрен».

Ви думаєте, така людина була талановита з дитинства?

Вправа «Займи позицію»

          Нестлінгер згадує, що була «неорганізованою і буйною дитиною», викидала книги для зразкових дівчаток і вигадувала свої власні історії про Конрада, дитину з консервної банки. Або про Хюго — дитину, яка ніяк не хотіла ставати дорослою.

Чи навчалася Крістіне Нестлінгер письменницькій професії? Читання мовчки. Висновок учнів (за підручником): «Після закінчення школи Нестлінгер навчалася у Віденській академії мистецтв, працювала ілюстратором книжок для дорослих. Із часом, зрозумівши, що художниці з неї не вийде, Крістіне покинула роботу і стала домогосподаркою. Тепер вона малювала для своїх маленьких доньок. Найбільше Нестлінгер подобалося зображувати кумедну неслухняну дівчинку з рудим волоссям і вигадувати про неї всілякі історії. Згодом вона впорядкувала ті оповідки й разом з малюнками віддала до видавництва. Так з’явилася книжка «Вогняно-руда Фредеріке». Щоправда, ілюстрації до неї намалював  усе ж таки інший художник». Після друку першої книги Крістіне Нестлінгер вирішила присвятити себе книгам для дітей.

Слайд

На жаль серце її  зупинилося 28 червня 2018 року на 81 році життя. Але  вона продовжує жити у своїх книгах, бо їх не можна не читати.

Діапазон її творчості надзвичайно широкий:  вірші, оповідання для найменших, пародії на комікси, детективи,фантастичні повісті, літературні казки.

 

Слайд

Герої книг Крістіне Нестлінгер — звичайні сучасні діти. Вони живуть не в ізольованому літературному світі, а по сусідству з нами, і, якщо постаратися, їх, напевно, можна зустріти.

У персонажах Нестлінгер читачі впізнають самих себе: недосконалих, які помиляються, шукають виходу, Її герої часто бувають товстими, противними, нахабними і боязкими. Письменниця вважає, що у непослуху дітей найбільше винні дорослі. Вона розповідає не лише про дітей, а й про їх батьків, які завжди зайняті роботою. Найбільше їй не до душі дорослі, які забули своє дитинство.

Скільки книжок написала Крістіне Нестлінгер?

 Пошук с.238. Читання: «Її перу належить близько ста книжок».

Ми читаємо твори авторки українською мовою в перекладі Євгена Поповича, а скількома мовами перекладені книги письменниці? Пошук с.238. Читання: «Найкращі з них перекладено тридцятьма вісьмома мовами».

Слайд

 

Що це за книга, спробуйте визначити жанр твору.

Відповіді учнів. Неіснуючі в реальності, фантастичні події – казка. Велика казка – повість казка.

Які фантастичні події  у творі? (Відповіді учнів).

Повість-казка жанр літератури, в якому фантастичні світи, події та герої в той же час відображають особливості та правила світу реального.

Ви вже прочитали цю  книгу, тому почнемо розмову, які ваші враження від прочитаного?  Які емоції, почуття, настрій  ви мали, коли читали книгу? (Відповіді учнів).

А чи радили б батькам прочитати  цю книгу? (Відповіді учнів. Так, одночасно смішно і  повчально не лише для дітей, а й для батьків, щоб згадали, що і самі були дітьми, що ідеальних людей не існує, що треба любити  своїх дітей не на словах, більше приділяти їм уваги, цінувати час, проведений разом).

Про яких героїв йдеться на початку твору?

Відповіді учнів. Запис схеми на дошці. Характеристика героїв учителем та учнями.

Пані Берті Бартолотті             

                        Пан Егон                   

                            Конрад           

 

Запис на дошці ключових слів

 

1. Пані Берті Бартолотті 

Неохайна, дивна, (яскравий макіяж, розмови до себе,  хаос у квартирі, рибки у ванній, записи на дзеркалі помадою, нездорове харчування, крихти, куріння), колонка гарячої води не нагрівалася більше, ніж тепла, не вміла тримати слова (навіть дане собі), відсутність смаку, стилю (погода, як у літку, а вона носила заяче хутро), надягала мокрий та непрасований одяг, в оперу – джинси, на теніс – чорні штани,   у молочну крамницю – у шовковій сукні, в кіно – в альпіністських штанях. «Мала коника»? (замовляла все, любила  різні купони, безкоштовні та дешеві пропозиції), нерозважлива (покупки непотрібні, не думала, купила ляльку).

Але вона працьовита («Бартолотті і компанія», ручне ткання і ручне плетіння, найкращі килими), мала фантазію (відправити рибок у відпустку, намалювати на нудному одягу яскраві портрети), нежадібна (думаючи, що у посилці 20 кг мяса, подумки роздовала знайомим)

2.  Пан Егон 

«Пан Егон і сам був чоловік у розповні сил. Він мав п’ятдесят п’ять років. 1 двічі на тиждень приятелював із пані Бартолотті. Раз на тиждень він приходив у гості до неї, а раз на тиждень вона йшла в гості до нього. Вони разом вирушали в кіно чи до театру, потім ішли кудись вечеряти, далі йшли кудись випити вина, а наостанці — випити кави…».

Вихований, культурний, фахівець (аптекар), але дивний (субота – день їхнього приятелювання), не любив дітей, поки не побачив Конрада, захотів стати батьком.                    

3. Конрад  – штучно створений хлопчик,  був зморщений, 4 літри живильного розчину, став симпатичним.

Егон говорив: «Такого чудового хлопця я зроду не бачив! Якби всі діти були такі, я б давно завів собі сина чи дочку! Такий вихований, ласкавий, гречний, чемний семирічний хлопчик – просто скарб!»

Розумний, ввічливий, добрий, здібний, мудрий…

Читання цитати в підручнику с. 239-240. Обговорення: Як доповнюються образи Егона та Конрада в цьому епізоді? (Співчутливі, люблять тварин, Конрад мислить по-дорослому).

Вибірковий переказ «Народження Конрада».

Обговорення фраз Конрада:

«Батьки цілують дітей, коли вони були чемні»

«Семирічні хлопчики повинні дивитися в дзеркало лише тоді, коли миють вуха й чистять зуби, а то стануть зарозумілі і самозакохані».

«Якщо вони (одяг, речі) вам подобаються, то я задоволений!»

«А хіба морозиво їдять не на десерт?»

«Я не певний, чи можна їсти морозиво на порожній шлунок»

«Семирічний хлопчик повинен питати, що можна, що ні»

«Ляльками граються семирічні дівчатка»

«Я плачу, бо не знаю, що мені робити. Семирічний хлопець повинен уважно слухати коли його мати щось каже, розповідає чи співає, але ж семирічний хлопець повинен негайно перестати слухати, коли кажуть чи співають щось непристойне».

«Вона тримала його (шоколадний цукерок) в Конрада перед губами доти, доки той розтулив їх, тоді швидко засунула цукерок йому в рот… Конрад пояснив, що йому від цукерка тяжко не в животі, а на душі, оскільки їсти цукерки перед сном заборонено».

Конрад ніби бездоганний, про таких, мабуть, мріють усі батьки. Чи ні? (Відповіді учнів).

Які риси Конрада ви б  запозичили собі? (Відповіді учнів).

Вправа «Продовж речення»

«Конрад – незвичайна дитина, тому що…»

Вправа «Знайди зайве». На дошці написані риси характері, учні закреслюють ті, які не характерні для Конрада. Пояснюють свій вибір.

Чи легко жити бездоганному хлопчику в реальному світі, поговоримо на наступному уроці. 

Домашнє завдання: письмова розповідь про героя, який допоміг  становленню  дитини з бляшанки. Придумати завершення твору (за бажанням).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Янишівська Світлана Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
27592
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку