На уроці завдяки невимушеному спілкуванню, запитанням учні зможуть розкрити проблематику твору К.Нестлінгер "Конрад, або Дитина з бляшанки", з'ясувати ідейний зміст казки. Вправи, які пропонує учитель, спрямовані на особистість учнів, вираження їх думок, ідей, ставлення до подій твору та вчинків героїв.
Тема:
Конрад і його становлення у світі.
Мета:
Вчитися визначати актуальні проблеми у творі Крістіне Нестлінгер, пов’язані зі зростанням дитини, її взаєминами з колективом, світом дорослих; допомогти учням усвідомити зміст і головну думку повісті-казки, зв’язне мовлення, сприяти моральному вихованню, розумінню цінності родинних стосунків.
Хід уроку
На минулому уроці ми розпочали розмову про казку крістіне Нестлінгер «Конрад, або Дитина з бляшанки». Твори письменниці не лише перекладені багатьма мовами, а й екранізовані, наприклад, «Конрад, або Дитина з бляшанки» ФНР, 1982; «Конрад» (США, 1985).
Розминка.
Слайд
Знайди і виправ помилку:
Крістіне Нестлінгер народилася в Польші, в місті Варшава. Із дитинства мріяла бути письменницею. Вона писала англійською мовою, першу книгу написала в 1970 році. Після смерті письменниці в наступному році її творчий доробок буде відзначено Премією Г.К.Андерсена.
Правильно:
Крістіне Нестлінгер народилася в Австрії, уі Відні. Стала письменницею після вдалої спроби надрукувати один твір, який написала для доньок. Вона писала німецькою мовою, першу книгу написала в 1970 році. За життя письменниця відзначена більше тридцятьма нагородами, зокрема Премією Г.К.Андерсена, Астрід Ліндгрен.
Які проблеми піднімаються у творі? Обговорення. (Батьки і діти. Добро і зло).
Робота над темою.
Що ви відчуєте, коли скажуть про вас, що ви незвичайні, дивні, не схожі на інших? Гордість, сором, розпач? Чи потрібно бути таким, як усі?
Кожен особливий, унікальний. І немає ідеальних людей. Чи знаєте ви, як навчалися ваші батьки, і чи бешкетували? (Спитайте їх на дозвіллі, хай розкажуть). Кожен із нас робить помилки, має власний характер, свої смаки, уподобання.
Підніміть дві руки високо вгору, якщо ви зранку посміхнулися кому-небудь, опустіть голову ті,хто вважає, що Конрад – звичайна дитина, поплескайте в долоні ті, кому книга про Конрада стала дуже цікавою.
Ми різні, але маємо спільні риси. Кожен має право на індивідуальність.
А чи хтось із вас би вчинив так, як Конрад? Чи відповіли б ви так, як конрад, коли мати запропонувала погуляти або пограти в м’яча, піти до парку або до звіринця?
(Відповіді учнів) Мабуть, ні.
«- Я хотів би сьогодні підготуватися до школи. Я вже вмію рахувати, писати й читати. В нас був добрий підготовчий курс. Але, звичайно, я не знаю, що встигли засвоїти діти мого віку в тутешній школі. — І він попросив пані Бартолотті: — Підіть, будь ласка, до якогось семирічного школяра й позичте в нього шкільні підручники, щоб я зміг їх переглянути».
Обговорення. Конрад ніби дорослий, не вміє веселитися, розважатися.
Чи все він знає?
(Відповіді учнів). Ні. Що нового він знайшов у читанці? («У читанці Конрад знайшов такі речі, про які немає ніякого уявлення. Він не знав, що таке проліски, не знав, хто такі святий Миколай і маленький Ісус, які на вигляд троянди, а які гвоздики. Про церкву він також нічого не чув».
Конраду треба пізнати реальний світ, насолоджуватися життям, вміти радіти, вміти мріяти і прагнути робити те, що хочеш.
Чим відрізняються Берті та Конрад?
(Відповіді учнів. Берти безліч негативного, вона занадто багато виконувала свої бажання, ніж враховувала думку інших людей. У цьому Конрад і Берті протилежні. Берті: «Терпіти не можу цих слів! Вони такі самі гидкі, як і «сумлінно», «щоденно»,«ввічливо». Тьху, хай їм біс! Пані Бартолотті взагалі не любила багатьох слів: Крім «порядно», «ввічливо», «сумлінно» й «щоденно», вона не зносила ще слів «доцільно», «розважно», «неухильно», повчально», «Пристоймо», «чемно вихована», «по-господарському», «Личить» і «належить».
Дискусійне питання «Як потрібно жити - за словами «треба», «можна» - «не можна», чи за своїми «хочу» і «не хочу».
Берті не подобаються обмеження та заборони, вона дуже волелюбна й не вписується в загальноприйняті правила, за якими живуть мешканці міста. Мама Берті одного разу спробувала допомогти Конраду, підказати, як себе вести, що з цього вийшло? (Берті попросила Конрада розмовляти не так по-дорослому. Хлопець після школи виконав її прохання: «Нє предку, та каламуть, якої тут навчають, однаково і там, і там нудна до безтями. Я не отримав п’ятірки, бо ще не розтуляв писка… Говорю по-дитячому, так само, як і інші діти. Мені здається, я зрозумів, що мали на думці… не відповідав тому, що хотів засвоїти правильну вимову».
Хто допоможе Конраду, коли мама не допоможе, а ще може і нашкодити?
Перевірка домашнього завдання. Розповідь учнів про Кіті Рузіку.
Читання або розповідь учнів.
Запитання за підручником:
Яку роль у житті Конрада відігравала Кіті?
(Кіті виконує роль зв’язкового між світом дітей і світом дорослих. Вона допомагає Конраду відчути себе дитиною).
Розповідь учнів ключових епізодів твору.
Відносини в школі.
Запитання за підручником:
Чому Конрад не зміг знайти спільної мови з однолітками? Хто був у цьому
винний — сам герой чи інші діти?
(Конфлікти з однокласниками. Як ставилися вчителі до Конрада? Чому у Кіті немає конфліктів з Конрадом?
Ситуація на дні народження у Кіті.
Поява працівників фабрики та вимоги повернути Конрада справжнім власникам.
Сміливий план Кіті по перевихованню Конрада.
Запитання за підручником:
У чому полягала програма «перевиховання», яку Кіті запропонувала Конрадові? Чи було така програма корисною не лише для порятунку хлопчика від представників фабрики, а й для його подальшого життя? Обґрунтуйте свою думку.
Запитання за підручником:
Чи стала пані Бартолотті гарною матір’ю для Конрада? Знайдіть у творі
епізоди на підтвердження своєї думки.
Представлення «переродженого» Конрада.
Конрад залишається з мамою та друзями.
Змінівся не лише Конрад, а й Берті, Егон. Зміни ще не завершені. Письменниця вирішила завершити свій твір так, щоб читач сам мав можливість придумати подальшу долю Конрада.
А як завершили б ви цей твір (представлення домашнього завдання, яке учні виконували за бажанням)
Закріплення.
Запис у зошитах теми та ідеї твору (самостійно). Кому важко – за підказками на звороті дошки.
Тема – пригоди фантастичного вихованого хлопчика з бляшанки та пристосування його до життя в реальному світі.
Ідея – бути не таким, як усі, - нормально, потрібно йти за своєю мрією, виконувати свої бажання, але щоб не нашкодити іншим. Справжній друг ніколи не залишить наодинці із проблемою, завжди допоможе.
Частіше говоріть батькам: «Я вас люблю».
Домашнє завдання: виписати прислів’я, які б виражали ідею твору.