Урок "Кров, її склад та функції. Лабораторна робота: мікроскопічна будова крові людини.""

Про матеріал
Розробка уроку біології у 8 класі містить ключові компетентності та наскрізні змістові лінії.
Перегляд файлу

  Дата:

Тема: Кров, її склад та функції.                                   

Лабораторна робота: мікроскопічна будова крові людини

Мета:

  • формувати знання учнів про власний організм; визначити функції та склад крові;
  • розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між будовою та функціями формених елементів;
  • формувати здоров'язберігаючі компетентності та компетентності продуктивної творчої діяльності;
  • продовжувати формувати практичні навички роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;
  • орієнтувати діяльність учнів  на практичне використання знань про кров, розвивати інтерес до біології, формувати активну життєву позицію.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь та навичок

Місце уроку в навчальній програмі: другий в темі.

Очікувані результати навчання:

Після закінчення уроку учень

оперує термінами:

«кров», «еритроцити», «лейкоцити», «тромбоцити»;

називає склад і функції крові;

розпізнає (на малюнках, фотографіях) клітини крові;

спостерігає та описує мікроскопічну будову крові людини;

дотримує правил роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням, виконання малюнків біологічних об’єктів;

усвідомлює значення знань про будову та функції крові; відповідальність за власне здоров’я та здоров’я близьких людей; роль інформаційно – комунікативних технологій

Матеріали та обладнання: таблиця « Формені елементи крові», мультимедійна презентація, комп’ютер, мікроскопи, мікропрепарати, підручник, картки з теоретичними відомостями, зошит для лабораторних робіт. 

Допоміжні матеріали

Додаток 1. Текст до мотивації навчальної діяльності

Додаток 2. Гра «Асоціативний кущ»: Кров

Додаток 3-6. Завдання та допоміжний матеріал для групи

Додаток 7. Текст до методичного прийому « Дивуй»

Додаток 8.  Текст для складання схеми

Додаток 9 . Інструктивна картка для виконання лабораторної роботи

Додаток 10. Форма самооцінювання групової роботи

 

Хід уроку

І. Організаційний етап. Вступна частина

Привітання з учнями.  Перевірка  готовності до уроку.  Мотивація учнів до активної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Прийом 1. Інтелектуальна розминка « Ти – мені, я – тобі»: учні по-ланцюжку  ставлять один одному запитання з вивченої раніше теми.

Прийом 2.  Епіграф до уроку Слайд 1

Кров- «дзеркало організму», найцінніше джерело інформації про здоров’я людини.

                                                                                                                       Клод Бернар

Повідомлення учням теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 Надання учням  інформації про кров з метою мотивації пізнавальної діяльності на уроці  (Додаток 1 ) Слайд 2

Прийом 3. Складіть «асоціативний кущ» до слова «Кров» (Додаток  2) Слайд 3

Прийом 4. Об’єднайтесь  у 4 групи (для об’єднання використайте картки з назвами « Кров», «Плазма», « Лімфа», « Функція»). Спікер кожної групи отримує картки із завданнями. (Додатки 3- 6 ). Слайд 4

Завдання: Після завершення роботи у групах,  поділіться проаналізованою інформацією з іншими учнями класу. Слайд 5

Фізкультхвилинка. Слайд 6

Руханка «Австралійський дощ»

Піднявся вітер – потерти долоні.

Починає крапати дощ – клацати пальцями.

Починається справжня злива – плескати руками по стегнах.

Злива переходить у град – тупати ногами.

Буря стихає – плескати по стегнах.

Дощ стихає – поплескати по грудях однією рукою.

Рідкі краплі дощу падають на землю – клацати пальцями.

Тихий шелест вітру – потирати долоні.

З’являється сонце – піднімати руки вгору і посміхатися.                                   

 

Прийом 5. «Дивуй»     Учнів  озвучують випереджувальне завдання, використовуючи (Додаток 7).

IV. Узагальнення та систематизація знань.

Прийом 6. Пошукова робота з підручником  Слайд 8-11

Заповніть таблицю    « Формені елементи крові».

Виконайте лабораторну роботу «Мікроскопічна будова крові»,  повторіть інструктаж з техніки безпеки під час роботи з мікроскопами (Додаток 9) Слайд 12

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Слайд 13

  1. Спробуйте пояснити , чому кров називають «дзеркалом організму»; де у житті  знадобляться знання про кров.
  2. Оцініть на скільки ефективно працювала група, заповнивши форму( Додаток 10). Слайд 14

VI.Домашнє завдання

Слайд 15

Опрацювати  параграф18 ст.88-90, параграф 19 ст.93-95; поміркуйте над завданням: « Уявіть , що ви – лікар. До вас звернувся пацієнт,  який скаржиться на запаморочення, нудоту, блідий покрив шкіри. Аналіз крові пацієнта показав: гемоглобін 75г/л, еритроцити 3 млн., лейкоцити 7 тис., тромбоцити 400 тис. Встановіть діагноз»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Додаток 1

Вступний текст учителя

В давнину люди приписували крові багато магічних та цілющих властивостей. Гіппократ радив психічно хворим людям пити кров здорових людей. На початку ХVІІ століття французька королева Марія Медичі наважилася пити людську кров від нездужання і старості. З давніх давен вважалося, що кров містить частину божественної енергії. Наприклад, кров, пролита в землю, зробить її родючішою. Кров’ю змащували лоби тяжкохворих, породіль і новонароджених, щоб додати їм життєвих сил. На крові клялися, нею скріплювали союзи та угоди. У римсько – католицькій і православній традиціях для причащання використовується вино, яке символізує кров Христа. Сьогодні вчені детально вивчили склад та функції крові, а значить і ми, завдяки їм,  розширимо знання про власний організм і визначимо, чому ж все таки кров вважається «носієм життя». 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Можливі варіанти « Асоціативного куща»

 

                                                                       червона

                                      рідина                                                 тіло

                            гемоглобін                        КРОВ                життя

                                                                                                  

                                                       солона                укол

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Завдання для І групи

Обговоріть текст та  складіть опорну схему «Функції крові». Презентуйте її

« Носій життя» . Так з давніх часів називали цю непрозору, солонувату на смак рідину червоного кольору, що постійно рухається  кровоносними судинами. Кров забезпечує всі тканини  та клітини киснем, поживними речовинами, водою, солями і вітамінами. Переносить до легенів вуглекислий газ. Рухаючись судинами кров підтримує постійний зв'язок між всіма органами і тканинами. А хімічні речовини, головним чином - гормони, що знаходяться у крові, регулюють їхню роботу. З кров’ю пов’язана підтримка постійної температури тіла. Вона – захисник організму, знезаражує мікроби, отруйні речовини, чужорідні клітини та тканини.

 

 

 

Додаток 4

Завдання для групи ІІ

Проаналізуйте  схему « Склад крові».  Презентуйте результати аналізу учням класу

 

 

 

 

 

 

 

                                 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Завдання для групи ІІІ

Опрацюйте та обговоріть текст. Дайте відповідь на запитання.

Плазма крові – це розчин жовтуватого кольору, що складається з води і розчинених у ній органічних (білки, ліпіди, вітаміни, гормони) та неорганічних (мінеральні солі, гази) речовин. Серед мінеральних солей, що входять до складу плазми, найбільша частка припадає на солі Na, K,  Ca,   Mg,  CI. Концентрація усіх катіонів та аніонів СІ у плазмі становить 0,9%  і  підтримується на постійному рівні, що дуже важливо для життєдіяльності організму. Значні відхилення від середніх величин на тривалий період призводять до важких наслідків для організму, часто несумісних з життям. У медичній практиці водний розчин солей, концентрація яких дорівнює 0,9% називають фізіологічним  розчином. Його використовують у медицині для поповнення об’єму крові при крововтратах, зневодненні організму

Запитання. Чому для  приготування ін’єкцій ліки розчиняють не дистильованою водою, а фізіологічним розчином?

 

 

 

 

 

Додаток 6

Завдання для ІV групи

Визначте кількість крові у  тілі людини , якщо її маса 70 кг, а кров становить 7, 7 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

Текст до методичного прийому «Дивуй»

  • Усього кров дорослої людини(5-6 літрів) має так багато еритроцитів, що якби їх розмістити  в один ряд , вони б утворили б такий довгий ланцюжок, який би огорнув земну кулю по екватору 5 разів
  • У 5 літрах крові дорослої людини - 25 млн. еритроцитів, їх загальна поверхня досягає 30 тисяч квадратних метрів(приблизно в 1600 разів більше поверхні людського тіла, тобто більше третини гектара)
  • У донора можна брати кров у середньому раз на місяць- 450 мл у чоловіків та 350 мл у жінок, але не більше ніж 8 разів на рік
  • У дорослої людини щогодини відмирають1 мільярд еритроцитів, 5 мільярдів лейкоцитів, 2 млрд. тромбоцитів, одночасно йде заміна  відмерлих на нові лейкоцити і тромбоцити
  • Через кожну ділянку тіла в середньому за добу  проходить 200 тис. л. крові
  • Втрата організмом 1/3 частини крові часто є несумісною з життям

                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

Заповнити таблицю

 

Ознаки

Клітини крові

Розміри

Кількість в 1 мм3

Тривалість життя

Особливості будови

Місце утворення

Місце руйнуван-ня

Функції

Еритроцити

 

 

 

 

 

 

 

 

Лейкоцити

 

 

 

 

 

 

 

 

Тромбоцити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст для роботи

Формені елементи крові – це еритроцити, лейкоцити, тромбоцити,Загальний об’єм яких становить 40-45% об’єму крові людини. В 1мм 3крові дорослої людини в нормі міститься 4,1- 5,9 млн еритроцитів ,4,4-11,3 тис. лейкоцитів і 150-400 тис. тромбоцитів. кількість формених елементів залежить від віку, статі, стану здоров’я людини. Під час захворювання кількісні показники   клітин крові в людини змінюються. Отримати ці показники , встановити причини їх відхилень, діагноз, можна. Зробивши аналіз крові. Збільшення формених елементів називають еритро-, лейко-, тромбоцитозом, а зменшення –еритроцито-, тромбоцито- та лейкопенією.                                                                                                           Еритроцити – червоні, без’ядерні клітини двовгнутої форми, утворюються у червоному кістковому мозку, живуть 100-120 діб; транспортують кисень і частково вуглекислий газ. Лейкоцити – мають ядро, здатні до амебоїдного руху, утворюються у червоному кістковому мозку, селезінці, лімфатичних вузлах; захищають організм від хвороботворних мікроорганізмів, забезпечують імунітет. Живуть 6-10 годин, 3-5 діб ячи декілька років (залежно від виду). Тромбоцити – безбарвні, без’ядерні клітини округлої форми, утворюються  у червоному кістковому мозку, живуть 8-12 діб. Беруть участь у зсіданні крові. Всі клітини руйнуються у печінці та селезінці.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

Інструктивна картка до виконання лабораторної роботи

Тема. Мікроскопічна будова крові(вивчення на мікропрепаратах крові людини і жаби)

Мета. Ознайомитися з будовою формених елементів крові людини, провести порівняння будови еритроцитів жаби і людини.

Обладнання. Мікроскопи, мікропрепарати , зошит, підручник.

Хід роботи

  1. Підготуйте мікроскоп до роботи
  2. Розгляньте  мікропрепарат крові людини. Зверніть увагу на кількість і форму різних клітин крові
  3. Розгляньте під мікроскопом мікропрепарат крові жаби. Порівняйте форму, розміри і наявність ядер в еритроцитах людини і жаби.
  4. Зробіть висновок , у якому укажіть характерні відмінності еритроцитів крові людини і жаби; визначте, чия кров здатна переносити більше кисню.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 10

ГРУПОВЕ ОЦІНЮВАННЯ

 

Прізвище, ім’я: _______________________________________

1 = згоден (згодна), 2 = не зовсім згоден (згодна), 3 = абсолютно не згоден (не згодна)

 

 

1

2

3

1. Група добре працювала.

 

 

 

 

2. Кожен взяв на себе відповідальність за виконання завдання.

 

 

 

 

3. Ми змогли легко домовитися про свої ролі.

 

 

 

 

4. Вважаємо, що завдання були легкими.

 

 

 

 

5. Вважаємо, що завдання були звичайного рівня складності.

 

 

 

 

6. Вважаємо, що завдання були складними.

 

 

 

 

7. Що було найкращим у цьому методі роботи?

______________________________________________________________________________________________________________________

8. Подумай, чи можна цей метод роботи покращити. Як?

______________________________________________________________________________________________________________________

8. Напиши, що ти дізнався (дізналася) про цю тему.

______________________________________________________________________________________________________________________

9. Повідомлення вчителю

______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
4644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку