Тема. Кровоносні судини
Обладнання й матеріали: таблиці «Кровообіг», «Еволюція кровоносної системи хребетних».
Базові поняття й терміни: велике коло кровообігу, мале коло кровообігу, артерії, артеріоли, вени, венули, капіляри.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя із заповненням таблиці
Основні типи кровоносних судин людини
судин |
Особливості будови |
Функції |
Діаметр, мм |
Швидкість крові, см/с |
Тиск, мм рт. ст. |
Артерії |
Складаються з трьох шарів, добре розвинений шар гладких м’язів |
Проводять кров від серця |
5–20 |
20–50 |
20–150 |
Вени |
М’язовий шар слабко розвинений або відсутній |
Проводять кров до серця |
10–30 |
10–20 |
–5 ... + 5 |
Капіляри |
Мають дуже тонкі стінки |
Здійснюють обмін речовин між кров’ю і тканинами |
0,01–0,5 |
0,05–0,1 |
10–20 |
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Дати відповіді на питання
1. Які судини входять до складу кровоносної системи?
2. Які особливості будови артерій?
3. Які особливості будови вен?
4. Які особливості будови капілярів?
5. Опишіть рух крові великим колом кровообігу.
6. Опишіть рух крові малим колом кровообігу.
2. Навіщо людині два кола кровообігу? (Мале коло кровообігу забезпечує процеси газообміну між кров’ю й навколишнім середовищем у легенях. Велике коло кровообігу забезпечує виконання всіх інших функцій крові)
V. Домашнє завдання
Опрацювати § 22.