Розробка уроку з комп'ютерною підтримкою, учні на кожному етапі уроку вносять дані про отримані бали і на кінець уроку складається діаграма отриманих балів. Для кожної групи „Ветеринари", „Геологи", „Лікарі", „Маркетологи" підібрані цікаві матеріали.
Урок математики у 6 класі
Тема. Кругові та стовпчасті діаграми
Мета. Сформувати уявлення про поняття „діаграми”, ознайомити учнів із поданням інформації у вигляді діаграм. Навчати учнів описувати стовпчасті та кругові діаграми, будувати їх; розв’язувати завдання, що передбачають побудову та аналіз стовпчастих та кругових діаграм. Продовжити формувати вміння та навички учнів розв’язувати прикладні задачі. Виховувати відповідальність, вміння працювати колективно.
Тип уроку. Комбінований урок.
Технологія проектів.
Обладнання та матеріали. Мультимедійний проектор, ноутбук, екран, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Забезпечення емоційної готовності
Учитель. Усміхніться один одному, і до вас прийде радісний настрій. Будьте впевнені, задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає успіху. Сподіваюся, в кінці уроку кожен із вас зможе сказати: „Мені це вдалося!” Удачі вам!
IІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми, плану та завдання уроку
Слайд 1
Слайд 2
Слайд 3
Питання.
Відповіді. (Слайд 4)
Слайд 4
Ключове слово. ДІАГРАМИ
План уроку. (Слайд 5)
Слайд 5
ІІІ. Мотивація. Формування та засвоєння нових знань
1) Поняття „діаграма”.
Слайд 5
2) Види діаграм
Мотивація. Для створення позитивної мотивації залучено якомога більше фактичного матеріалу – приклади різних видів діаграм (слайд 7), приклади використання учнями у найближчому майбутньому знань і вмінь із даної теми на уроках географії, інформатики.
Слайд 6
Учні заздалегідь були поділені на групи: „Ветеринари”, „Геологи”, „Лікарі”, „Маркетологи”. Кожна група мала своє випереджувальне завдання. „Ветеринари”: з’ясувати, скільки років можуть жити в неволі (в зоопарку) шимпанзе, кінь, верблюд, крокодил, лисиця, олень. „Геологи”: дізнатися балансові запаси в Україні нафти, торфу, сірки, глини, графіту,гіпсу. „Лікарі”: дослідити, скільки часу має витрачати шестикласник протягом доби на повноцінний сон, на навчання, на відпочинок, на виконання домашніх завдань, на заняття спортом та допомогу батькам. „Маркетологи”: дізнатися, якою є вартість відпочинкових турів до Тунісу, Єгипту, Туреччнини, Марокко, Яремче, Моршину.
3) Приклад стовпчастої діаграми та її читання.
Учитель. Скоро Новий рік. Гномики також готуються до свята. За рік вони підросли, і їм потрібно купити нові костюми Діда Мороза. Щоб виміряти свій новий зріст, гномики скористалися ростоміром.
Слайд 7
Учитель. Якщо відобразити зріст гномів у вигляді прямокутників, то ми і отримаємо стовпчасту діаграму.
Слайд 8
Учитель. Спробуйте прочитати подану діаграму.
Слайд 9
4) Приклад кругової діаграми та її читання.
Читання кругової діаграми учителем.
Слайд 10
5 - 6) Побудова стовпчастої та кругової діаграм
Слайд 11
Учитель. Діаграми ми з вами побачили і „прочитали”. Але як їх побудувати? Алгоритм побудови діаграм подано у пам’ятці. Прослідкуємо кожен етап побудови.
Перегляд мультимедійних матеріалів „Математика 6 клас. Програмно-методичний комплекс навчального призначення для загальноосвітніх закладів.”, розроблений ПП „Контур плюс”, урок 199, епізоди 5, 8.
IV. Формування та засвоєння вмінь
Учитель. Сучасні технічні засоби дають нам можливість скласти і представити ту чи іншу діаграму без особливих зусиль. Але в житті ми потрапляємо в різні ситуації. Наприклад, потрібно виступити на конференції чи засіданні, представити свій звіт, а комп’ютера під рукою немає. Тому потрібно вміти складати діаграми власноруч.
Робота над проектом
Матеріали досліджень кожна група має на столі. Головуючий роздає кожному члену групи завдання, кожен виконує свою частину і разом вони будують діаграму.
Завдання 1. До задачі 1 побудувати стовпчасту діаграму. Кожен учасник групи виконує відповідні обчислення та відмірює смужку відповідного кольору.
В умові завдання 1 використана інформація, здобута учнями при виконанні випереджувального завдання.
Завдання 2. До задачі 2 побудувати кругову діаграму. Для побудови кругової діаграми кожному члену групи роздано набір секторів круга( із 5-6 секторів один правильний), необхідно обчислити і вибрати саме той сектор, що відповідає умові завдання. Після чого вся група збирає діаграму.
Група „Ветеринари”
Група „Маркетологи”
Країна |
Ціна, у.о. |
Туніс |
520 |
Єгипет |
540 |
Туреччина |
745 |
Марокко |
480 |
Яремче |
200 |
Моршин |
230 |
Група „Лікарі”
Група „Геологи”
Елементи |
Вміст, % |
Кисень |
50 |
Кремній |
25 |
Алюміній |
7 |
Залізо |
4 |
Водень |
5 |
Інші елементи |
9 |
Презентація проекту
Результати групової роботи вивішуються на дошці, і представник іншої групи пробує прочитати створену діаграму.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
- Чи цікаво вам було працювати?
- Чи задоволені ви результатами своєї роботи і можете з радістю сказати:„ Мені це вдалося!”
Оцінювалася робота учнів таким чином: консультант після кожного етапу уроку вносив відповідний бал у вказану таблицю, а результат групи дублював у таблицю в ноутбуці (слайд 12). Після підведення підсумків роботи (таблиця на Лист 1), перейшовши на Лист 2 (слайд 13), учні побачили стовпчасту діаграму „Підкорення вершини знань” – відображення результатів роботи груп. Було визначено групу-переможця.
Результати роботи в групі_______________________
Прізвище учня
Етап уроку |
|
|
|
|
|
|
|
ВСЬОГО |
Кросворд |
|
|
|
|
|
|
|
|
Побудова стовпчастої діаграми |
|
|
|
|
|
|
|
|
Побудова кругової діаграми |
|
|
|
|
|
|
|
|
Читання стовпчастої діаграми |
|
|
|
|
|
|
|
|
Читання кругової діаграми |
|
|
|
|
|
|
|
|
ВСЬОГО |
|
|
|
|
|
|
|
|
Слайд 12
Слайд 13
VI. Домашнє завдання
Творче завдання виконати на аркуші формату А4, використовуючи фотографії, малюнки, ілюстрації з журналів.
Група „Ветеринари”. Побудуйте стовпчасту та кругову діаграми, дослідивши вагу членів вашої родини.
Група „Маркетологи”. Побудуйте стовпчасту та кругову діаграми, дослідивши зріст членів вашої родини.
Група „Лікарі”. Побудуйте стовпчасту та кругову діаграми, дослідивши вік членів вашої родини.
Група „Геологи”. Побудуйте стовпчасту та кругову діаграми, дослідивши об’єм виконання домашніх обов’язків членами вашої родини.