Урок "Культура Давнього Китаю"

Про матеріал
ознайомити з основними здобутками Давнього Китаю та видатними діячами науки та культури;удосконалювати навички інтерактивного вивчення нового матеріалу; виховувати пошану до історії та культури інших народів.
Перегляд файлу

 

                                                                      Розробка уроку

                                                                      Федорової Любов Олександрівни

                                                                      учителя історії та правознавства

                                                                      Печенеюгівського НВК

                                                                      Новгород –Сіверського району

                                                                       Чернігівської області

Тема уроку: Культура Давнього Китаю  ( 6 клас. Всесвітня історія. Історія України ( інтегрований курс)

Мета уроку: ознайомити  з основними здобутками Давнього Китаю та видатними діячами науки та  культури;удосконалювати навички інтерактивного вивчення  нового  матеріалу; виховувати пошану до  історії та культури інших  народів.

Тип урок: урок вивчення нових знань

Обладнання: карта, підручник ,таблиці ,тестові завдання

Основні поняття: культура, ієрогліфи, даосизм

Особи  в історії: Конфуцій , Лао Цзи, Цай Лунь

                                 Хід уроку

І.Організаційний момент .Урок розпочинаємо з хвилинки доброти. Бажаю всім успіхів!

І – е завдання. Кросворд ”Знайди ключове  слово”

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

            Кросворд ”Знайди ключове слово”

1.Назва тканини ,виготовлення якої винайшли китайці.

( шовк )

2.Найжорстокіший імператор Китаю, який почав будувати Велику китайську стіну. (Цінь Шіхуанді)

3.Гори  Китаю. ( Гімалаї)

4.Ватажок повстання Лю Бан проголосив династію…

( Хань)

5.“ Син неба“.( імператор )

6.“Річка,що  надриває серце“, “Горе Китаю“. ( Хуанхе)

7.Відкриття китайців ,з якого почали виготовляти посуд , вази…( фарфор)

8.Напой ,який винайшли у Давньому Китаї? ( чай) 

                                     

 

Ш

О

В

К

Ш

І

Х

У

А

Н

Д

І

Г

І

М

А

Л

А

Ї

Х

А

Н

Ь

І

М

П

Е

Р

А

Т

О

Р

Х

У

А

Н

Х

Е

Ф

А

Р

Ф

о

Р

Ч

А

Й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

 Ключове слово – культура. Це – підказка до  вивчення нової теми « Культура Давнього Китаю». Що таке культура? ( Досягнення людей в  матеріальному і духовному житті). Що входить до поняття культура?  (Освіта, література,  наука, живопис, архітектура, скульптура, музика, релігія ...).

Девіз нашого уроку – подорожі : « Учитесь, читайте , чужого навчайтесь й свого не цурайтесь..»

                   ІV. Подача  нового матеріалу

Подорож  починається з екскурсії до  китайської школи з відвідування  уроку китайської мови. У  розповіді вчителя учні   повинні  знайти  відповідь  на  питання : Що дуже  цінували китайці ?

При розмові китайська  мова нагадувала спів. Ставити  слова треба  в  певному порядку. Якщо порядок  слів  змінити , то  змінюється і  зміст. Китайці  навчилися  писати 4 тисячі років  тому. Для запису  слів  китайці  користуються ієрогліфами. Хто ще використовує ієрогліфи?( єгиптяни ) . Що це ? ( знаки – картинки).

    Китайська каліграфія була справжнім мистецтвом красивого писання текстів.“ Богом каліграфії “ був Ван Сіджі.

На  сьогодні китайцям  відомо 80 тисяч ієрогліфів. Достатньо знати 5 – 6 тис. ієрогліфів. А щоб  надрукувати газету необхідно 4тис. ієрогліфів. Знаряддя письма – пензлик, папір, туш, камінь для розтирання туші – “чотири коштовності вченої  людини“. З розповіді ми довідалися ,що  китайці  навчилися писати , користуються ієрогліфами. Китайська мова – співуча.

 Яка українська мова?(солов’їна, калинова).

    Що ж дуже  цінували китайці? (пензлик, папір, туш, камінь для  розтирання туші ).

                                       Урок  китайська література 

 

 Гра « Поміркуй».

            Який зміст цих рядків?

  1. Чого б я хотів?

Багатства ? Знатності ? Слави?

Ні! Час  зупинити, аби  зберегти обличчя. ( Лі Бо )

( Поет хоче зупинити біг часу , щоб зберегти силу й красу молодості)

 

2.Мій дім полонили весняні розбурхані води.

Окликую чайок , які  прилітають щодня.

Стежинки в саду підмітаю –

Сьогодні товариш  приходить,

Для цього лиш двері оселя  моя розчиня. ( Ду Фу  “Гість  прийшов“)

( Пошана до друга )

 

3.Мене оповило місячне сяйво пізнє.

Піднявши голову, споглядаю яскравий місяць,

Схиливши, - із сумом думаю про Вітчизну. ( Лі Бо)

«Роздуми  у  тиху  ніч»( Ці строки передають сум від розлуки з  Вітчизною ).

 

4.У Піднебісній , по Китаю всьому,

Є тисяч десять міст, мабуть!

Але чи є хоча б одне, в якому

Не славилася б воїнів могуть?

Гіркі  ридання вже не поливали б

Ту землю, де  гула страшна  війна

Чоловіки  з  піснею орали,

Жінки б наткали з  шовку полотна. ( Ду Фу « Гість прийшов» ( Проти війни. З піснею працювали б )

ІІ. Тестові завдання до  китайської казки «Пензлик – Малян»

  1. Маляну пензлик подарував:

а) вчитель б)дідусь в)Малян сам  купив

2.Кого першим намалював Малян?

а)птаха б) дідуся в)селянина

3.Що Малян малював селянам?

а) гроші б) знаряддя праці в) зерно

4.Від  кого тікав Малян?

а)від дідуся, б) від пана в) від батька

5.Довгий ланцюг цеглин перетворився для  імператора на :

а) золото б) удава в)корабель

6. Як помстився Малян жорстокому імператору?

а) намалював море ; б) намалював корабель;

в) намалював сильний вітер …;

ІІІ. Китай багатий на прислів’я, приказки.

Назви відповідні українські прислів'я

  1. Спільними зусиллями можна і гору Тайвань пересунути

(Гуртом можна й батька набити).

  1. Коли два дракони б’ються – черепахам, крабам та рибам бути битими. (Коли два б’ються -  третій зайвий).
  2.  Дві голови мудріші за одну.

      (Одна голова добре, а дві краще).

  1. Чого  собі не побажаєш , того не роби й іншим.

      ( І ворогу не бажай  поганого)

Екскурсія до бібліотеки.

Робота в парах.  Учні працюють з картками, шукаючи відповідь у підручнику.                    

                                       Картка №1

Бамбукові книжки.

1.Чим писали?(дерев’яна паличка)

2.Що записували у книжки?(легенди, казки)

3.Яку ваду мали книжки?(важкі)

                              Картка №2

 Паперові книжки.

  1. Коли і хто придумав, як робити папір?(І ст., китаєць Цай Лунь)
  2. Де використовували папір?(заклеювали вікна, парасольки, для письма)
  3. Що нагадували китайські книжки?(гармошки)
  4. Коли китайці винайшли, як друкувати книжки?(ІХст.)
  5. Коли і хто надрукував книжку на  Україні ?

( Іван Федорович . 1574р.)

                                                      Картка№3

 Шовкові книжки.

  1. Що писали на шовку?(накази імператора, документи)
  2. Чим писали?(пензликом)
  3. Чому шовк не використовували для широкого вжитку?(шовк дорогий)

                                   

                                            Урок філософії

 Учень виступає з доповіддю  « Конфуцій – засновник  філософського вчення»

Визначимо негативні й позитивні риси конфуціанства.

Конфуцій – засновник філософського вчення, яке виправдовувало нерівність і закріплювало владу імператора. Виникло в VІ- V ст. до н.е.

У VІ ст. до н.е. конфуціанство стає релігією, яка освячувала нерівність людей. В основі вивчення лежало негативне ставлення до всього нового, релігія підтримувала владу імператора.

  Конфуцій був засновником школи і викладав у ній. Закликав чиновників вчитись, тільки освічена людина може обіймати державні посади.

Негативні риси ( нерівність, захищав владу імператора). Позитивні риси

 засновник школи, всі  повинні вчитися )

                              А що  проповідувало вчення даосизм?

                            ( вчення  пов’язане з ім’ям Лао –Цзи)

   Доповідь учня.

 

                          Поле чудес ( З історії науки Китаю)

  1. Для спостереження за небесними світилами імператори наказували будувати пункти спостереження. Дані цих спостережень об’єднали в

“ Зірковий каталог  Гань Ші “ У документах описано 986 затемнень Сонця. Китайці розпочали вже в давнину описувати темні плями Сонця , польоти комет.

             

А

с

т

р

о

н

о

м

і

я

2.Китайці чудово знали  властивості людського організму. Вони визначали на тілі людини біологічно активні точки . Особливими голками китайці вміли посилювати діяльність цих центрів. і в наш час використовують цей метод , який називається акупунктурою ( голкотерапією )

М

е

д

и

ц

и

н

а

 

3.Значний обсяг знань був накопичений китайськими мандрівниками й  торговцями, які діставалися країн на  заході аж до Середземномор’я. Вони користувалися компасом, винайденим китайцями.

Г

е

о

г

р

а

ф

і

я

4.Видатний китаєць Сима Цянь ( 145 – 86 р. до н.е )

зібрав багато відомостей  про минуле. Його роль у творенні цієї науки  Китаю така ж визначна , як роль Геродота. Сима Цянь описав гробницю Цінь Шіхуанді.

І

с

т

о

р

і

я

 

          

                     Урок  китайської музики. ( робота з підручником )

 

1.Назвіть королеву музичних інструментів.( Цінь)

2.Чому китайці вважали, що людина не повинна розлучатися з Цінь?

( її звуки творять добро )

Китайці -  дуже музикальний народ. Вони дуже люблять музику, навчилися робити музичні  інструменти з каменю, шовку, бамбука, металу, шкіри, гарбуза, глини. Королевою  музичних  інструментів була Цінь , на  якій  грали ,легко доторкуючись кінчиками  пальців до  струн. Китайці  вважали , що людина  ніколи не  повинна  розлучатися  з цінь , бо  її звуки творять тільки добро.

V. Закріплення нового матеріалу

( перевіримо чи  продуктивною була наша подорож.)

                     Гра “ Так “, “ Ні “

1.У Давньому Китаї писали на глиняних табличках. (Ні)

2.Папір придумав Цай Лунь в І столітті. ( Так)

3.Бамбукові книжки були дуже дорогі. ( Ні)

4.Конфуцій – знаменитий історик Давнього Китаю.(Ні)

5.Даосизм – філософське вчення .( Так)

6.Ду Фу – китайський поет.( Так)

7.Шовк  використовували для  письма у  школах.( Ні)

8.Скрипка – королева музичних інструментів Китаю.(Ні)

9.Китайський історик Сима Цянь описав гробницю імператора Цінь Шіхуанді. ( Так )

10.Ван Сіджі - “ Бог каліграфії“- Так

Підсумок уроку. На уроці ми познайомилися з багатою культурою китайського народу. Китайці зробили багато відкриттів, якими  ми  користуємося і зараз.

Домашнє завдання.  Прочитати легенду  про винайдення ієрогліфів, підготувати доповідь “ Китайський історик Сима Цянь про гробницю Цінь Шіхуанді.

 

 

docx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
1180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку