Познайомити учнів з основними прийомами їжі, правилами поведінки за
столом; розвивати мовлення, мислення, пам'ять, увагу; виховувати культуру
харчування.
Урок: основи здоров'я
Тема. Культура харчування. Правила поведінки за столом.
Мета: Познайомити учнів з основними прийомами їжі, правилами поведінки за
столом; розвивати мовлення, мислення, пам'ять, увагу; виховувати культуру
харчування.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання:два кошики, продукти (помідор, молоко, яблуко,кола, чіпси),мікрофон. Столик для сервірування, тарілки для першої та другої страви,ніж, ложка, виделка, склянка, серветки, мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:
Усміхніться всім навколо:
Небу. Сонцю,квітам, людям,
І тоді обов'язково
День веселим добрим буде.
П. Актуалізація опорних знань.
Що ми вивчили на минулому уроці? (Харчування)
Вчилися вибирати їжу, корисну для здоров'я. Перевіримо чи були ви уважні.
Гра «Збираємо кошик».
2 кошики. В один діти «складають» продукти, які потрібно вживати, в інший - які не
варто вживати або слід вживати зрідка, -(помідор, молоко, яблуко,кола, чіпси)
Гра «Кошик для сміття».(для решти учнів) Роздати дітям маленькі аркуші паперу і
запропонувати написати той шкідливий продукт, який вони часто вживають. Потім
аркуш зім'яти і вкинути у кошик для сміття - нехай разом з ним «викинеться» і погана
звичка.
ПІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Сьогодні ми поговоримо про режим харчування та культуру поведінки за столом.
Нові знання будемо використовувати, щоб бути здоровими, відчувати себе сильними, стрункими та красивими. Знання правил поводження за столом зробить нас впевненими у собі.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Культура харчування включає в себе - правильний вибір продуктів , режим харчування, та правила поведінки за столом.
Під режимом харчування розуміють кількість прийомів їжі протягом доби. Правильний режим харчування позитивно впливає не тільки на травну систему, а й на весь організм в цілому.
У разі порушення режиму харчування перш за все страждає травна система: можуть розвиватися гастрит, виразкова хвороба шлунка, з'являється надлишкова маса тіла. Учені довели, що рідкі прийоми їжі сприяють розвиткові багатьох хвороб. Рекомендується xарчуватися три -п'ять разів на день. Проміжки між прийомами їжі не мають перевищувати 4-6-годин.
- Як називаються основні прийоми їжі?
Сніданок- найважливіший прийом їжі, його ніколи не слід пропускати. Якщо сніданок
правильний, то він зарядить вас енергією на весь день.
Обід - на обід подаються гарячі страви.
Вечеря-останнє споживання їжі в кінці дня.
1. «Мікрофон»
Яка ваша найулюбленіша страва? Страви - це продукти приготовані для вживання. Вони поділяються на: закуски - те, що передує їжі: соління, вінегрет, салати; перша (основна) страва - борщ, супи, солянки, розсольники; друга страва - пельмені, вареники, голубці, млинчики; десерт -солодощі, фрукти,, тістечка, торти, які подають наприкінці обіду.
2. «Мозковий штурм» (Робота в групах) (підручник с. 42)
Цей стіл накрито до сніданку, обіду чи вечері?
Яка зі страв с закускою, першою стравою,другою стравою десертом?
( Закуска -зелений салат, перша страва - борщ, друга страва- гарнір, м'ясо. Десерт -компот та ягоди.)
Робота в парах (підручник с. 43)
-Розгляньте малюнок і скажіть, що діти полюбляють їсти вранці.
-Розкажіть, який ваш улюблений сніданок.
-Чому сніданок - найважливіший у харчуванні?
-Правило:« Уранці завжди снідай'» треба виконувати , бо...
(Відповіді дітей: це сила, енергія, бадьорий стан, важливі справи зранку, розвиток, здоров'я).
Знайдіть зайве.
-Назвіть, що ви бачите на малюнку?
(Ложка, тарілка, каструля,чашка, виделка)
- Як ми це назвемо одним словом? -Посуд.
Що зайве?(каструля)
Посуд поділяють на столовий та кухонний.
Кухонний - це посуд який використовують для приготування страв
Який кухонний посуд знаєте? (каструлі, сковорідки, чайники) Столовий посуд - це посуд призначений для подавання та споживання їжі.
Який столовий посуд знаєте? (тарілки, салатники, вази для фруктів, чашки, тортівниці)
Інсценізація (діти в масках)
Ложка. Я створена для гарячих страв. Мене тримають пальцями в правій руці, а ліва в цей час лежить на столі. Щоб не плямкати, хлюпати, сьорбати, ложку не наповнюй по самі вінця. Перехиляй до рота із загостреного краю. А щоб не всмоктувати їжу, мене тримай бортиком паралельно до губ. Поївши, ложку клади у тарілку.
Чайна ложка. Я – маленька сестричка столової ложки. Кладу цукор у чай і розмішую, дістаю фрукти і ягоди з компоту, мене використовують, коли їдять десерти. Запам'ятайте: розмішавши цукор, ложку треба покласти на тарілочку, а не залишати в чашці.
Виделка. У мене є зубчики, щоб наколювати їжу. Коли їдять м'ясо, котлети, вареники, опуклий бік – догори. А щоб їсти овочі, картоплю, гарнір, необхідно перевернути «спинкою» донизу.
Ніж. Я для того, щоб відрізати, нарізати. Тримають ніж у правій руці. Без мене не куштують відбивні, м'ясо, ковбаски, рибу. Але без мене можна їсти котлети, овочі, м'які страви, що легко ламаються на шматочки виделкою. Знайте, що сіль із сільнички беруть чистим ножем, а не руками. Ніж, виделку, ложку після їди кладуть на тарілку, а не на скатертину.
Фізкультхвилинка «Вершки і корінці»
- Я називатиму овочі. Якщо ми їмо підземні частини цих продуктів, треба сісти, якщо наземні — встати на повний зріст і витягнути руки вгору.
Картопля, квасоля, морква, помідор, буряк, огірок, ріпа, гарбуз, кабачок.
Як правильно користуватися цими столовими приборами нас навчить столовий етикет.
Етикет (від фр. ейтішйе — етикетка, напис) — правила та норми поведінки людей у
суспільстві.
Столовий етикет - правила поведінки під час перебування за столом.
Здавалося б столовий етикет - це ж так просто! Насправді це не так. Існує ціла низка правил, яких необхідно дотримуватися, навіть в колі друзів, щоб тебе сприймали як виховану людину.
Сервірування столу
1. Накрити стіл скатертиною.
2. Розставити тарілки.
3. Розкласти столові прибори.
4. Поставити посуд для напоїв.
5. Розкласти серветки.
Практична робота.
(Ставимо тарілку для другої страви на Зсм.від столу, потім тарілку для першої страви, кладемо ніж лезом до тарілки праворуч та ложку опуклою стороною вниз , виделку - ліворуч, вістрям угору. Склянку ставлять зразу за тарілкою,на відстані 1 см.) Серветки кладуть на тарілку (ці серветки необхідно класти на коліна). Інші
серветки знаходяться у серветниці на столі.
Серветку складайте не рівно і кладіть на коліна. Вона захистить ваш одяг. Паперовою серветкою промокають губи під час їжі, якщо це потрібно.
Сідайте за стіл з чистими руками.
Лікті не кладіть на стіл.
Не розставляйте лікті. (Якщо протягом обіду серветки не випали з -під рук, значить ви сидите правильно)
Не розмовляйте. Добре пережовуйте,їжте маленькими шматочками.
Якщо вам подзвонили, попросіть дозволу вийти із-за столу.
1-шу страву їж ложкою. Хліб відламуй однією рукою.
2-гу страву їж виделкою, тримаючи її у лівій руці, коли необхідно відрізати шматочок м'яса.
Чайну ложку, перед тим, як пити. Виймають з чашки.
Коли їдять однією виделкою, її тримають у правій руці.
Після їжі кладемо прилади на тарілку і прибираємо її. Серветку, з колін, кладемо під тарілку.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Робота з підручником.
Практично показати, як треба тримати ніж, ложку, виделку.
Стор. 16.
Зараз перевіримо, чи дотримуєтесь ви правил столового етикету.
Завдання 2. Хто з дітей поводить себе не правильно?Чому? (Дівчинка читає за столом. Хлопчик сидить не рівно, дівчинка бере шматок торта до рук).
Розгадай прислів'я.
(коли я їм, я глухий і німий)
Що значить це прислів'я? (Не відволікатися на розмови, самому не розмовляти і не відповідати на розмову інших, бути зосередженим на споживанні їжі).
VI. Підсумок уроку
Проаналізувати поведінку за столом героїв мультфільму ( Перегляд уривку з мультфільму « Вінні Пух та його друзі»)
Зворотний зв'язок.
Закінчи речення «Щоб їжа приносила користь, треба… (дотримуватись правил харчування, гігієни харчування, вміти поводитися за столом, користуватися столовими приборами).
-Що найбільше запам'яталося?