Урок "Культура Київської Русі"

Про матеріал
План уроку "Культура Київської Русі". Підвищення мотиваційного аспекту навчального матеріалу - основна ідея. Вкраплення візуалізації - оптимальність наповнення інформаційним матеріалом. Закріплення - у формі практичної роботи за індивідуальними нахилами учнів: літописці, майстри-ювеліри, реставратори, билинники. Заняття спрямоване на активізацію пізнавальної діяльності учнів. Реалізовано між предметні зв'язки (інтеграція)
Перегляд файлу

СЛАЙД 1Епіграф заняття

«Культура народжена душею народу»

І. Кант

СЛАЙД 2Тема заняття

Тема заняття «Культура Київської Русі».

- ЗАПИСУЄМО ТЕМУ.

- ПЕРЕД НАМИ ДВА ІСТОРИЧНИХ ПОНЯТТЯ.

- ДАВАЙТЕ  ЇХ ВИЗНАЧИМО:

а) «КИЇВСЬКА  РУСЬ» (ДОШКА: Київська Русь; держава).

- ХТО І КОЛИ ПРОГОЛОСИВ ПРО УТВОРЕННЯ ДЕРЖАВИ? (ДОШКА: князь Олег Рюрикович; 882р.)

- ЯКІ СХІДНОСЛОВЯНСЬКІ ПЛЕМЕНА СТАЛИ ОСНОВОЮ ДЛЯ ДЕРЖАВНОГО УТВОРЕННЯ «КИЇВСЬКА РУСЬ»?(ДОШКА: східнослов’янські племена: поляни, сіверяни, уличі, тиверці, радимичі, в’ятичі, кривичі).

- ОТЖЕ, «КИЇВСЬКА РУСЬ –ЦЕ ДЕРЖАВА СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКИХ ПЛЕМЕН: ПОЛЯН, СІВЕРЯН, УЛИЧІВ, ТИВЕРЦІВ, РАДИМИЧІВ, В’ЯТИЧІВ, КРИВИЧІВ, ЯКУ В 882р. ПРОГОЛОСИВ КНЯЗЬ ОЛЕГ РЮРИКОВИЧ.

б)»КУЛЬТУРА».(ДОШКА:  КУЛЬТУРА).

- КУЛЬТУРА ДУЖЕ ШИРОКЕ, БАГАТОГРАННЕ  ПОНЯТТЯ.

- МИ ВИЗНАЧАТИМЕМО ЦЕ ПОНЯТТЯ ЯК (ДОШКА:  КОНВЕНТ) КОНВЕНТ РОЗВИТКУ МИСТЕЦТВА, ТОБТО ТРАКТУВАТИМЕМО КУЛЬТУРУ ЧЕРЕЗ МИСТЕЦТВО.

- ВИВЧАЮЧИ «ХУДОЖНЮ КУЛЬТУРУ» ВИ ОПЕРУВАЛИ ЦИМ ПОНЯТТЯМ (ДОШКА: МИСТЕЦТВО).

- ПРИГАДУЄТЕ,  ЩО «МИСТЕЦТВО»  ЦЕ ЗДАТНІСТЬ ЛЮДИНИ ДО ВІДТВОРЕННЯ СВІТУ В ОБРАЗАХ, СИМВОЛАХ ЧЕРЕЗ СВОЮ ТВОРЧУ УЯВУ.

- Знаєте вже, що сприйняття мистецького твору залежить не тільки від нього, а й від нас. Від того, чи навчились ми сприймати мистецтво, його особливості, відчувати і розуміти його мову. Адже це зовсім різні мови: у музики – це звуки, у літератури – слова, у живопису – кольори, у архітектури – обєми.

- Знаєте вже, що не кожен витвір мистецтва обовязково має сподобатись всім, адже у  кожного свій внутрішній світ сприйняття.

- ПАМЯТАЄТЕ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ СЛОВА ОСКАРА УАЛЬДА:

(ВИСЛІВ НА ДОШКУ)«ГЛЯДАЧА,  А НЕ  ЖИТТЯ – ОСЬ, ЩО,  ВЛАСНЕ, ВІДОБРАЖАЄ  МИСТЕЦТВО». ОСКАР УАЙЛЬД. «Портрет Доріана Грея».

- Але ми маємо навчитися  визначати цінність мистецьких творів, та розуміти  їх велич .

- Це розуміння піднімає людину над буденністю.

- Людина стає духовно багатшою, а отже мудрішою.

- Сьогодні ми матимемо нагоду переконатись, що уява про красу різниться не тільки в кожного із нас, а і в кожному історичному періоді.

- РОЗГЛЯДАТИМЕМО ПЕРІОД VІІ – ХІІІ СТОЛІТТЯ (ДОШКА: VІІ – ХІІІ СТОЛІТТЯ).

- Давайте з’ясуємо, які події, явища могли відбитися на розвитку культури періоду Київської Русі:

  • обєднання союзів східнослов’янських племен  в одну державу;
  • політика князів;
  • запровадження християнства;
  • розвиток ремесел, зростання кількості міст;
  • політичні та культурні зв’язки з народами Західної Європи, Візантії, Скандинавії та Близького Сходу.

 

- ДАВАЙТЕ ЗВІРИМО НАШІ ВІДПОВІДІ З ПІДРУЧНИКОМ  - С.78

 

- ЧИТАЄМО. ПРОБУЄМО ВІДТВОРИТИ. ЗАПАМЯТОВУЄМО.

СЛАЙД 3 План

!!!!!!(НЕПЕРЕКЛЮЧАТИ ПЛАН . ПАУЗА)

 

- Працюватимемо над темою за планом.

 

План.

  1. Усна народна та музична творчість.
  2. Архітектура й образотворче мистецтво.
  3. Освіта та оригінальна література.
  4. Прикладне мистецтво.

 

  • ПЛАН ЗАПИСУЄМО.

 

- Під кінець пари вас чекає серйозне випробування. Щоб упоратись з ним треба старанно працювати впродовж заняття. Полегшить процес засвоєння знань – карта знань, яку ви складете в ході пояснення.

 

- На парті у кожного з вас:

  • підручник с. 78
  • атлас с.12
  • зошит;
  • ручка;
  • словник. ОКРЕМО ВИНЕСЕНИЙ.

 

- ПРОПОНУЮ РОЗДІЛИТИ ТЕРМІНИ В СЛОВНИКУ ЗГІДНО ПЛАНУ. ТЕМАТИЧНО.

- ЯКІ ТЕРМІНИ ДО ПЕРШОГО ПУНКТУ ПЛАНУ?

 

Робота над картою знань:

 

РОЗГЛЯДАЄМО ПЕРШЕ ПИТАННЯ ПЛАНУ

«Усна народна та музична творчість»

  • Що входить в поняття «усна народна творчість»?

Робота над картою знань:

  • пісні (побутові, веснянки, колядки, хороводи, обрядові…)

ПРИКЛАД СТУДЕНТИ.

  • Загадки, прислівя, приказки.

ВИСЛІВ НА ДОШКУ Прислівя: Радий заєць, як утече з сильця, а писець, коли скінчить останній рядок письма).

 

  • Казки
  • ДОСЛУХОВУЮЧИСЬ ДО ПОРАД БАТЬКАМ, ВЕЛИКОГО ФІЗИКА АЛЬБЕРТА ЕНШТЕЙНА - «Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумними, читайте їм казки. Якщо хочете, щоб вони були ще розумніші – читайте їм ще більше казок.» ПРОПОНУЮ ТАТОВІ УЧНЯ ПРОЧИТАТИ УРИВОК З КАЗКИ «КИРИЛО КОЖУМЯКА».

КАРТИНКА НА ДОШКУ.

УРИВОК З КАЗКИ «Кирило Кожумяка»: ОБМОТАВСЯ КИРИЛО КОНОПЛЯМИ, ОБСМОЛИВСЯ СМОЛОЮ, ВЗЯВ БУЛАВУ ПУДІВ ДЕСЯТЬ І ПІШОВ НА ЗМІЯ. «А ЩО КИРИЛО, ЗАПИТАВ ЗМІЙ, - ПРИЙШОВ БИТИСЯ ЧИ МИРИТИСЯ?» - «ДЕ ВЖЕ МИРИТИСЯ? БИТИСЯ З ТОБОЮ, ІРОДОМ ПРОКЛЯТИМ!» ОТ І ПОЧАЛИ ВОНИ БИТИСЯ – АЖ ЗЕМЛЯ ГУДЕ. ЩО РОЗБІЖИТЬСЯ ЗМІЙ ТА ВХОПИТЬ КИРИЛА, ТО ТАК І ВЖЕНЕ У ЗЕМЛЮ. ЖАРКО ЗМІЄВІ, І ПОКИ ПОБІЖИТЬ ДО ДНІПРА, ТО КОЖУМЯКА ВЖЕ Й ЗНОВУ ОБМОТАВСЯ КОНОПЛЯМИ І СМОЛОЮ ОБСМОЛИВСЯ. ЗНЕСИЛИВСЯ ЗМІЙ. А КИРИЛО ХУТКО ВПРЯГАЄ ЙОГО ДО ПЛУГА ВАГОЮ В ТРИСТА ПУДІВ І ДАВАЙ КЛАСТИ  НИМ СКИБУ ВІД КИЄВА  ДО САМОГО МОРЯ; А ОПІСЛЯ ЗАГНАВ ЗМІЯ У ВОДУ ТА Й УТОПИВ ЙОГО.

 

  • ВІРИМО, ЩО САМЕ ВИ СТВОРИТЕ СВІТ - ДЕ ВИ ЧИТАЄТЕ І ВАМ ЧИТАТИМУТЬ
  • Билини

РОБОТА З СЛОВНИКОМ.

  • ПРО ЯКИХ ГЕРОЇВ ЧУЛИ, ЧИТАЛИ БИЛИНИ?

- ПРОПОУЮ ПРОСЛУХАТИ УРИВОК З БИЛИНИ «ІЛЛЯ МУРОМЕЦЬ»

 

ЗНЯТИ ПАУЗУ. ПУСК СЛАЙДА

 

СЛАЙД  4.      Уривок з мультика «Ілля Муромець»

ПАУЗА

  • Цінним джерелом для вивчення музичного мистецтва є знамениті фрески Софії Київської: музиканти грають на гудку та флейті, трублять у труби, б’ють у тарілки, перебирають струни лютні.

 

СЛОВНИК. ПЕРЕГЛЯД ЗОБРАЖЕНЬ СТАРОДАВНІХ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ.

 

Зняти ПАУЗУ.

 

СЛАЙД  5 Скоморохи ПАУЗА.

Зображення музикантів зустрічаються на книжкових мініатюрах, на ремісничих виробах.

 

  • Скоморохи - група музикантів. Відомо, що до прийняття християнства на Русі  скоморохи виступали на міських площах, в князівських палацах: виступали з танцями, водили дресированих тварин, грали на музичних інструментах. ЦЕРКВА НАЗВЕ ЦІ ЗАБАВИ- САТАНИНСЬКИМИ. ЗАБОРОНИТЬ.

 

  • ПРОПОНУЮ ДО ВАШОГО ПЕРЕГЛЯДУ КОЛОРИТНЕ ПОЄДНАННЯ  НАРОДНОЇ ТА МУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ - НАЙВЕЛИЧНІШИЙ НАРОДНИЙ ОБРЯД – ЯЗИЧНИЦЬКЕ ВЕСІЛЛЯ.

- ЯК ВАРІАНТ ДЛЯ ПЕРЕМОГИ В ТЕЛЕВІЗІЙНОМУ ПРОЕКТІ «ЧОТИРИ ВЕСІЛЛЯ»

Зняти ПАУЗУ.

 

СЛАЙД6Язичницьке весілляПАУЗА.

 

- І ЖИЛИ ВОНИ ПОЖИВАЛИ… ДЕ ЖИЛИ? ЯК ПОЖИВАЛИ?

Робота над картою знань:

РОЗГЛЯДАЄМО ДРУГЕ ПИТАННЯ ПЛАНУ

 

Архітектура й образотворче мистецтво.

- робота над поняттям «архітектура».

- АРХІТЕКТУРУ умовно розділимо на:

а) житлову;

б) оборонну;

в) культову.

Зняти ПАУЗУ.

а) житлова.

СЛАЙД7 Деревяні споруди ПАУЗА.

Дохристиянська житлова архітектура представлена насамперед дерев'яними спорудами. Археологічні дослідження виявили численні залишки зрубних будівель— карнизи, наличники, коньки, колонки, одвірки тощо. Окремі з них — справжні шедеври різьблення по дереву.

Зняти ПАУЗУ.

СЛАЙД8 Боярські хороми ПАУЗА.

Будинки заможних верств населення згадані в писемних джерелах під назвою «хороми». Вони складались із кількох зрубів- приміщень — «сіни», «істба», «кліть». У великих містах князівсько-боярські і купецькі «хороми» мали два і більше поверхи. Житло бідноти — однокімнатні будинки площею до 20 м2. Будувались, переважно, за допомогою каркасно-стовпової конструкції, що обмащувалась глиною і білилась.

Але традиційна дерев'яна архітектура згодом втратила в КиївськійРусі свою престижність.Вихідд ержави на міжнародну арену, контакти з візантійською культурою, а потім і впровадження християнства обумовили виникнення монументальної кам'яноїархітектури.

Саме з нею київські князі асоціювали державну могутність країни, а також власну велич. Вони прагнули жити в палацах не гірших, ніж візантійські імператори, а Київ прикрасити храмами, які б не поступалися цареградським.

Давньоруські майстри виявились вдатними учнями і порівняно швидко оволоділи новими професіями, пов'язаними з монументальним будівництвом.

Перші кам'яні будівлі на Русі з'явилися під орудою візантійських зодчих – князівські палаци Були двоповерхові, з аркадами і службовими приміщеннями на нижньому поверсі і житловими на верхньому.

Центральна і, можливо, бокові частини будівель завершувались високими баштами з чотирискатними дахами, вкритими черепицею. ПАЛАЦ  княгині Ольги став окрасою центру Києва.

Зняти ПАУЗУ.

СЛАЙД 10 Палац княгині Ольги ПАУЗА.

 

б) оборонна.

Кожен із великих руських градів мав систему оборонних укріплень: вали насипані на дерев’яні кліті й оточені глибоким ровом, а на валах – дерев’яні стіни з оборонними вежами. 1037р. збудовано «ЗОЛОТІ ВОРОТА», а в 1115 році було збудовано перший дерев’яний міст через Дніпро.

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД 9 Золоті ворота. Сучасний вигляд ПАУЗА.

В) культова.

УВАГА НА НАСТІННУ КАРТИНУ. Язичницькі капища.

З прийняттям християнства із дерева зводились і перші церкви, що споруджувались на зруйнованих капищах.

Перша камяна церква – це Десятина церква. Закладена Володимиром Великим на честь хрещення Русі 988р. Вона належала до хрестокупольних візантійських храмів; стіни — з каменю та плінфи.

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД 11Десятинна церква ПАУЗА

В інтер'єрі храму широко використовувались кам'яні архітектурні деталі, мармурові колони, шиферні різні плити, карнизи. Підлога була викладена майоліковими плитами та мозаїкою, стіни розписані фресками і прикрашені мозаїчними панно.

 

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД 11 Молитва Монаха ПАУЗА

Після завершення будівництва, згідно з літописом, церква була прикрашена іконами, дорогоцінним посудом, хрестами, які Володимир вивіз із Херсонеса і спадкував як посаг за принцесою Анною.

  • ДАВАЙТЕ РОЗГЛЯНЕМО КАРТУ АТЛАСУ  С.12

«Найважливіші культурні осередки  та церковні організації Київської держави»

  • ОЗНАЙОМТЕСЬ УВАЖНО З ЛЕГЕНДОЮ КАРТИ.
  • В ЯКИХ МІСТАХ В Х-ХІ СТ. БУЛИ ВЖЕ КАМЯНІ ХРАМИ?

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД13    Храми по Київській Русі ПАУЗА

  • ДАВАЙТЕ  ПОВЕРНЕМОСЬ ДО  КАРТИ  АТЛАСУ  С.12
  • НАЗВІТЬ  МІСТА В ЯКИХ БУЛИ НАЙВАЖЛИВІШІ КУЛЬТУРНІ ОСЕРЕДКИ.
  • ЩО ЗОСЕРЕДЖУВАЛИ ЦІ КУЛЬТУРНІ ОСЕРЕДКИ?
  • ВРАЖАЄ?

Робота над картою знань:

РОЗГЛЯДАЄМО ТРЕТЄ ПИТАННЯ ПЛАНУ

Освіта та оригінальна література.

  • Основна ознака цивілізованості народу – це Існування власної писемності та освіти
  • Освіта

 - Словяни користувалися власною писемністю  ЩЕ ДО ПРИЙНЯТТЯ ХРИСТИЯНСТВА – «чертами і резами».

863р. словянський просвітник Кирило створив на основі грецької словянську абетку, яка складалася з 38 літер – глаголицю. Учні Кирила вдосконалили її з 43 літери – кирилиця

Зняти ПАУЗУ. 

 

СЛАЙД14АлфавітПАУЗА

 

- Перші князі заклали підвалини освіти. Палацові Школи грамоти, започатковані ними, були носіями хліборобської культури, народних вірувань, традицій. Писемність поширювалася і серед простого люду. Свідченням того є написи на різноманітних виробах прикладного мистецтва – цеглинах, мечах, посуді.

- З прийняттям християнства школа та освіта якісно змінились. Виникла потреба у відкритті шкіл, в яких готувалися служителі церкви, перекладачі й переписувачі церковної літератури, майстри будівельної справи, спеціалісти з малярства, оздоблення церковних будівель,  лікарі.

- Найпершою згадкою про школи є повідомлення літопису від 988р. про те, що київський князь Володимир Великий «почав брати у знатних людей дітей і віддавати на вчення книжне».

- Школи відкривали при церквах і монастирях. Основним підручником був – Псалтир. Навчання грамоти розпочиналось з вивчення азбуки.

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД15    Школи на Русі ПАУЗА

-ЦЕ КОПІЯ ПИСАЛА. Писали на покритій воском дощечці з допомогою писал – металевих або кістяних стрижнів із загостреним кінцем і лопаткою у верхній частині. Гострим кінцем писали букви і слова, а лопаткою згладжували написане. Великі тексти писали на корі дерев.

- Такі школи були відкриті в Києві, Новгороді, Чернігові, Галичі. Мережа таких шкіл неухильно зростала.  Згідно літопису в 1030р. Ярослав Мудрий відібрав триста дітей старост і священників «учити книгам», а саме богослов’я, риторики, філософії, іноземної мови. Син Ярослава Всеволод опанував п’ять іноземних мов.

- А ВИ СКІЛЬКИ ВЖЕ МОВ ОПАНУВАЛИ?

- 1086р.княгиня Анна Всеволодівна заснувала в Києві при Андріївському монастирі школу для дівчаток, котрих вчили грамоти, співу  шляхетної поведінки та «корисних знань».

- За свідченням літописів, розвинутим було і приватне навчання. Так, літописець Феодосій Печерський здобув освіту навчаючись в «єдиного вчителя» маленького містечка.

- Величезний внесок у розвиток освіти Київської Русі зробив Києво-Печерський монастир – центр підготовки духовенства (80 єпископів), малярів, лікарів, каліграфів, перекладачів.

 

Робота над картою знань:

  • оригінальна література.

 

- З розвитком освіти дедалі більшого значення набували книги. Усі книги були рукописними, створювалися повільно і коштували досить дорого, лише багаті русичі могли дозволити собі  їх купити. За одну книгу можна було купити 12 га землі. Перші рукописні книги створювались в монастирях і церквах, в скрипторіях.

- ДАВАЙТЕ В СЛОВНИЧКИ ВПИШЕМО ЦЕ ПОНЯТТЯ

- Праця переписувача тяжка і виснажлива. Писались книги на пергаменті гусячим пером. Чорнило робили з дубової , або  вільхової  кори, квасного меду. Книги прикрашаються орнаментом із зображенням птахів, звірів. Великі літери на початку рядка пишуться червоною фарбою. Потім книгу старанно оправляють у дошки, покриті шкірою, яку прикрашало гаптування зі золота та срібла та срібну оправу, на якій власник писав своє імя.

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД16    Літописання ПАУЗА

- Особливого поширення книгарство набуло за Ярослава Мудрого. Він не тільки зібрав бібліотеку в 960 книжок, але й сам займався перекладом з грецької. За підрахунками вчених, в ХІ-ХІІІ ст. в обігу по всій території Русі перебувало близько 140 тис. книг кількох сотень найменувань.

- Важливе місце серед книжок посідали літописи. Авторами літописів переважно були монахи. Літописи складали майже при всіх монастирях.

- ДО НАС ДІЙШЛО 1500 ЛІТОПИСНИХ СПИСКІВ

- Найбільш відомі серед літописних творів:

  • «Літопис Аскольда» 60р. ІХ ст.;
  • «Повість минулих літ» монаха Нестора.

- Крім літописів, створюються і інші твори:

  • «Повчання дітям» Володимира Мономаха;
  • «Моління Даниїла Заточника»;
  • «Руська правда» Ярослава Мудрого – перший звід законів;
  • Києво-Печерський патерик»;
  • «Ізборнік» Ізяслава та Святослава Ярославовичів – перша енциклопедія. Книга відкривається і на лівому розвороті зображений князь Святослав із родиною – перший груповий портрет реальних людей у давньоруському мистецтві. На берегах книги – знаки зодіаку.

 

- Найдавнішою книгою що збереглася є знамените «Остромирове євангеліє»1056-1057р.р.  ПРЕЗЕДЕНТИ ПІД ЧАС ІНАВГУРАЦІЇ ПРИСЯГАЮТЬ НА НІЙ.

- Особливе місце посідає літературна памятка невідомого автора «Слово о полку Ігоревім», написана 1187 р.

- ВИ ЦЕЙ ТВІР ВИВЧАЛИ. У ній розповідається про похід новгородсько-сіверського князя Ігоря Святославовича на половців, а провідною є ідея єдності руських земель.

- НА ВАШУ ДУМКУ, ЯКИЙ ВИТВІР МИСТЕЦТВА НАЙЦІННІШИЙ  ЯК БАГАТОГРАННЕ ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО?

- ЗАПИШІТЬ ЙОГО НАЗВУ.

- СОФІЯ КИЇВСЬКА. ДАВАЙТЕ ТРОХИ БЛИЖЧЕ ПОЗНАЙОМИМОСЬ З НЕЮ.

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД17СОФІЯ КИЇВСЬКА

КОМЕНОВАНА РОЗПОВІДЬ ПАУЗА

 

Робота над картою знань:

РОЗГЛЯДАЄМО ЧЕТВЕРТЕ ПИТАННЯ ПЛАНУ

Прикладне мистецтво.

  •                   ПРОПОНУЮ ДО ВАШОГО ПЕРЕГЛЯДУ повідомлення візуалізоване за допомогою компютерної графіки.
  •                   ЗАУВАЖУ, ЩО НА Х ст. РУСИЧІ ОВОЛОДІЛИ

 ПОНАД 60 РЕМЕСЛАМИ.

 

ПАУЗА

  • ПЕРЕГЛЯНЬТЕ СВОЇ КАРТИ ЗНАНЬ.
  • НАЗВІТЬ МЕНІ ДАТИ, ЯКІ ВІДНОСЯТЬСЯ ДО Хст:

 

  • ДО ХІІ ст.

Д/З: знати карту знань ( складену); підручник с.     ; доповнити за бажанням карту знань.

Зняти ПАУЗУ. 

СЛАЙД18  ПАУЗА

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ Працюють за інструкційними картками

  1. БОЯНИ
  2. ЮВЕЛІРИ
  3. ЛІНГВІСТИ
  4. ЛІТОПИСЦІ
  5. РЕСТАВРАТОРИ
    • Мої хвилювання були даремними. Всі успішно справились. ВИ В ДУШІ – РУСИЧІ. АДЖЕ

!!!!ВИСЛІВ НА ДОШКУ

«Культура народжена душею народу»І. Кант

Зняти ПАУЗУ. СЛАЙД1  Епіграф ПАУЗА

 

 

doc
Додав(-ла)
ntu bktb
Додано
4 березня 2020
Переглядів
733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку