СЛАЙД 1Епіграф заняття
«Культура народжена душею народу»
І. Кант
СЛАЙД 2Тема заняття
Тема заняття «Культура Київської Русі».
- ЗАПИСУЄМО ТЕМУ.
- ПЕРЕД НАМИ ДВА ІСТОРИЧНИХ ПОНЯТТЯ.
- ДАВАЙТЕ ЇХ ВИЗНАЧИМО:
а) «КИЇВСЬКА РУСЬ» (ДОШКА: Київська Русь; держава).
- ХТО І КОЛИ ПРОГОЛОСИВ ПРО УТВОРЕННЯ ДЕРЖАВИ? (ДОШКА: князь Олег Рюрикович; 882р.)
- ЯКІ СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКІ ПЛЕМЕНА СТАЛИ ОСНОВОЮ ДЛЯ ДЕРЖАВНОГО УТВОРЕННЯ «КИЇВСЬКА РУСЬ»?(ДОШКА: східнослов’янські племена: поляни, сіверяни, уличі, тиверці, радимичі, в’ятичі, кривичі).
- ОТЖЕ, «КИЇВСЬКА РУСЬ –ЦЕ ДЕРЖАВА СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКИХ ПЛЕМЕН: ПОЛЯН, СІВЕРЯН, УЛИЧІВ, ТИВЕРЦІВ, РАДИМИЧІВ, В’ЯТИЧІВ, КРИВИЧІВ, ЯКУ В 882р. ПРОГОЛОСИВ КНЯЗЬ ОЛЕГ РЮРИКОВИЧ.
б)»КУЛЬТУРА».(ДОШКА: КУЛЬТУРА).
- КУЛЬТУРА ДУЖЕ ШИРОКЕ, БАГАТОГРАННЕ ПОНЯТТЯ.
- МИ ВИЗНАЧАТИМЕМО ЦЕ ПОНЯТТЯ ЯК (ДОШКА: КОНВЕНТ) КОНВЕНТ РОЗВИТКУ МИСТЕЦТВА, ТОБТО ТРАКТУВАТИМЕМО КУЛЬТУРУ ЧЕРЕЗ МИСТЕЦТВО.
- ВИВЧАЮЧИ «ХУДОЖНЮ КУЛЬТУРУ» ВИ ОПЕРУВАЛИ ЦИМ ПОНЯТТЯМ (ДОШКА: МИСТЕЦТВО).
- ПРИГАДУЄТЕ, ЩО «МИСТЕЦТВО» – ЦЕ ЗДАТНІСТЬ ЛЮДИНИ ДО ВІДТВОРЕННЯ СВІТУ В ОБРАЗАХ, СИМВОЛАХ ЧЕРЕЗ СВОЮ ТВОРЧУ УЯВУ.
- Знаєте вже, що сприйняття мистецького твору залежить не тільки від нього, а й від нас. Від того, чи навчились ми сприймати мистецтво, його особливості, відчувати і розуміти його мову. Адже це зовсім різні мови: у музики – це звуки, у літератури – слова, у живопису – кольори, у архітектури – об’єми.
- Знаєте вже, що не кожен витвір мистецтва обов’язково має сподобатись всім, адже у кожного свій внутрішній світ сприйняття.
- ПАМЯТАЄТЕ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ СЛОВА ОСКАРА УАЛЬДА:
(ВИСЛІВ НА ДОШКУ)«ГЛЯДАЧА, А НЕ ЖИТТЯ – ОСЬ, ЩО, ВЛАСНЕ, ВІДОБРАЖАЄ МИСТЕЦТВО». ОСКАР УАЙЛЬД. «Портрет Доріана Грея».
- Але ми маємо навчитися визначати цінність мистецьких творів, та розуміти їх велич .
- Це розуміння піднімає людину над буденністю.
- Людина стає духовно багатшою, а отже мудрішою.
- Сьогодні ми матимемо нагоду переконатись, що уява про красу різниться не тільки в кожного із нас, а і в кожному історичному періоді.
- РОЗГЛЯДАТИМЕМО ПЕРІОД VІІ – ХІІІ СТОЛІТТЯ (ДОШКА: VІІ – ХІІІ СТОЛІТТЯ).
- Давайте з’ясуємо, які події, явища могли відбитися на розвитку культури періоду Київської Русі:
- ДАВАЙТЕ ЗВІРИМО НАШІ ВІДПОВІДІ З ПІДРУЧНИКОМ - С.78
- ЧИТАЄМО. ПРОБУЄМО ВІДТВОРИТИ. ЗАПАМ’ЯТОВУЄМО.
СЛАЙД 3 План
!!!!!!(НЕПЕРЕКЛЮЧАТИ ПЛАН . ПАУЗА)
- Працюватимемо над темою за планом.
План.
- Під кінець пари вас чекає серйозне випробування. Щоб упоратись з ним треба старанно працювати впродовж заняття. Полегшить процес засвоєння знань – карта знань, яку ви складете в ході пояснення.
- На парті у кожного з вас:
- ПРОПОНУЮ РОЗДІЛИТИ ТЕРМІНИ В СЛОВНИКУ ЗГІДНО ПЛАНУ. ТЕМАТИЧНО.
- ЯКІ ТЕРМІНИ ДО ПЕРШОГО ПУНКТУ ПЛАНУ?
Робота над картою знань:
РОЗГЛЯДАЄМО ПЕРШЕ ПИТАННЯ ПЛАНУ
«Усна народна та музична творчість»
Робота над картою знань:
ПРИКЛАД СТУДЕНТИ.
ВИСЛІВ НА ДОШКУ Прислів’я: Радий заєць, як утече з сильця, а писець, коли скінчить останній рядок письма).
КАРТИНКА НА ДОШКУ.
УРИВОК З КАЗКИ «Кирило Кожум’яка»: ОБМОТАВСЯ КИРИЛО КОНОПЛЯМИ, ОБСМОЛИВСЯ СМОЛОЮ, ВЗЯВ БУЛАВУ ПУДІВ ДЕСЯТЬ І ПІШОВ НА ЗМІЯ. «А ЩО КИРИЛО, ЗАПИТАВ ЗМІЙ, - ПРИЙШОВ БИТИСЯ ЧИ МИРИТИСЯ?» - «ДЕ ВЖЕ МИРИТИСЯ? БИТИСЯ З ТОБОЮ, ІРОДОМ ПРОКЛЯТИМ!» ОТ І ПОЧАЛИ ВОНИ БИТИСЯ – АЖ ЗЕМЛЯ ГУДЕ. ЩО РОЗБІЖИТЬСЯ ЗМІЙ ТА ВХОПИТЬ КИРИЛА, ТО ТАК І ВЖЕНЕ У ЗЕМЛЮ. ЖАРКО ЗМІЄВІ, І ПОКИ ПОБІЖИТЬ ДО ДНІПРА, ТО КОЖУМ’ЯКА ВЖЕ Й ЗНОВУ ОБМОТАВСЯ КОНОПЛЯМИ І СМОЛОЮ ОБСМОЛИВСЯ. ЗНЕСИЛИВСЯ ЗМІЙ. А КИРИЛО ХУТКО ВПРЯГАЄ ЙОГО ДО ПЛУГА ВАГОЮ В ТРИСТА ПУДІВ І ДАВАЙ КЛАСТИ НИМ СКИБУ ВІД КИЄВА ДО САМОГО МОРЯ; А ОПІСЛЯ ЗАГНАВ ЗМІЯ У ВОДУ ТА Й УТОПИВ ЙОГО.
РОБОТА З СЛОВНИКОМ.
- ПРОПОУЮ ПРОСЛУХАТИ УРИВОК З БИЛИНИ «ІЛЛЯ МУРОМЕЦЬ»
ЗНЯТИ ПАУЗУ. ПУСК СЛАЙДА
СЛАЙД 4. Уривок з мультика «Ілля Муромець»
ПАУЗА
СЛОВНИК. ПЕРЕГЛЯД ЗОБРАЖЕНЬ СТАРОДАВНІХ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД 5 Скоморохи ПАУЗА.
Зображення музикантів зустрічаються на книжкових мініатюрах, на ремісничих виробах.
- ЯК ВАРІАНТ ДЛЯ ПЕРЕМОГИ В ТЕЛЕВІЗІЙНОМУ ПРОЕКТІ «ЧОТИРИ ВЕСІЛЛЯ»
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД6Язичницьке весілляПАУЗА.
- І ЖИЛИ ВОНИ ПОЖИВАЛИ… ДЕ ЖИЛИ? ЯК ПОЖИВАЛИ?
Робота над картою знань:
РОЗГЛЯДАЄМО ДРУГЕ ПИТАННЯ ПЛАНУ
Архітектура й образотворче мистецтво.
- робота над поняттям «архітектура».
- АРХІТЕКТУРУ умовно розділимо на:
а) житлову;
б) оборонну;
в) культову.
Зняти ПАУЗУ.
а) житлова.
СЛАЙД7 Дерев’яні споруди ПАУЗА.
Дохристиянська житлова архітектура представлена насамперед дерев'яними спорудами. Археологічні дослідження виявили численні залишки зрубних будівель— карнизи, наличники, коньки, колонки, одвірки тощо. Окремі з них — справжні шедеври різьблення по дереву.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД8 Боярські хороми ПАУЗА.
Будинки заможних верств населення згадані в писемних джерелах під назвою «хороми». Вони складались із кількох зрубів- приміщень — «сіни», «істба», «кліть». У великих містах князівсько-боярські і купецькі «хороми» мали два і більше поверхи. Житло бідноти — однокімнатні будинки площею до 20 м2. Будувались, переважно, за допомогою каркасно-стовпової конструкції, що обмащувалась глиною і білилась.
Але традиційна дерев'яна архітектура згодом втратила в КиївськійРусі свою престижність.Вихідд ержави на міжнародну арену, контакти з візантійською культурою, а потім і впровадження християнства обумовили виникнення монументальної кам'яноїархітектури.
Саме з нею київські князі асоціювали державну могутність країни, а також власну велич. Вони прагнули жити в палацах не гірших, ніж візантійські імператори, а Київ прикрасити храмами, які б не поступалися цареградським.
Давньоруські майстри виявились вдатними учнями і порівняно швидко оволоділи новими професіями, пов'язаними з монументальним будівництвом.
Перші кам'яні будівлі на Русі з'явилися під орудою візантійських зодчих – князівські палаци Були двоповерхові, з аркадами і службовими приміщеннями на нижньому поверсі і житловими на верхньому.
Центральна і, можливо, бокові частини будівель завершувались високими баштами з чотирискатними дахами, вкритими черепицею. ПАЛАЦ княгині Ольги став окрасою центру Києва.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД 10 Палац княгині Ольги ПАУЗА.
б) оборонна.
Кожен із великих руських градів мав систему оборонних укріплень: вали насипані на дерев’яні кліті й оточені глибоким ровом, а на валах – дерев’яні стіни з оборонними вежами. 1037р. збудовано «ЗОЛОТІ ВОРОТА», а в 1115 році було збудовано перший дерев’яний міст через Дніпро.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД 9 Золоті ворота. Сучасний вигляд ПАУЗА.
В) культова.
УВАГА НА НАСТІННУ КАРТИНУ. Язичницькі капища.
З прийняттям християнства із дерева зводились і перші церкви, що споруджувались на зруйнованих капищах.
Перша кам’яна церква – це Десятина церква. Закладена Володимиром Великим на честь хрещення Русі 988р. Вона належала до хрестокупольних візантійських храмів; стіни — з каменю та плінфи.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД 11Десятинна церква ПАУЗА
В інтер'єрі храму широко використовувались кам'яні архітектурні деталі, мармурові колони, шиферні різні плити, карнизи. Підлога була викладена майоліковими плитами та мозаїкою, стіни розписані фресками і прикрашені мозаїчними панно.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД 11 Молитва Монаха ПАУЗА
Після завершення будівництва, згідно з літописом, церква була прикрашена іконами, дорогоцінним посудом, хрестами, які Володимир вивіз із Херсонеса і спадкував як посаг за принцесою Анною.
«Найважливіші культурні осередки та церковні організації Київської держави»
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД13 Храми по Київській Русі ПАУЗА
Робота над картою знань:
РОЗГЛЯДАЄМО ТРЕТЄ ПИТАННЯ ПЛАНУ
Освіта та оригінальна література.
- Слов’яни користувалися власною писемністю ЩЕ ДО ПРИЙНЯТТЯ ХРИСТИЯНСТВА – «чертами і резами».
-У 863р. слов’янський просвітник Кирило створив на основі грецької слов’янську абетку, яка складалася з 38 літер – глаголицю. Учні Кирила вдосконалили її з 43 літери – кирилиця
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД14АлфавітПАУЗА
- Перші князі заклали підвалини освіти. Палацові Школи грамоти, започатковані ними, були носіями хліборобської культури, народних вірувань, традицій. Писемність поширювалася і серед простого люду. Свідченням того є написи на різноманітних виробах прикладного мистецтва – цеглинах, мечах, посуді.
- З прийняттям християнства школа та освіта якісно змінились. Виникла потреба у відкритті шкіл, в яких готувалися служителі церкви, перекладачі й переписувачі церковної літератури, майстри будівельної справи, спеціалісти з малярства, оздоблення церковних будівель, лікарі.
- Найпершою згадкою про школи є повідомлення літопису від 988р. про те, що київський князь Володимир Великий «почав брати у знатних людей дітей і віддавати на вчення книжне».
- Школи відкривали при церквах і монастирях. Основним підручником був – Псалтир. Навчання грамоти розпочиналось з вивчення азбуки.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД15 Школи на Русі ПАУЗА
-ЦЕ КОПІЯ ПИСАЛА. Писали на покритій воском дощечці з допомогою писал – металевих або кістяних стрижнів із загостреним кінцем і лопаткою у верхній частині. Гострим кінцем писали букви і слова, а лопаткою згладжували написане. Великі тексти писали на корі дерев.
- Такі школи були відкриті в Києві, Новгороді, Чернігові, Галичі. Мережа таких шкіл неухильно зростала. Згідно літопису в 1030р. Ярослав Мудрий відібрав триста дітей старост і священників «учити книгам», а саме богослов’я, риторики, філософії, іноземної мови. Син Ярослава Всеволод опанував п’ять іноземних мов.
- А ВИ СКІЛЬКИ ВЖЕ МОВ ОПАНУВАЛИ?
- 1086р.княгиня Анна Всеволодівна заснувала в Києві при Андріївському монастирі школу для дівчаток, котрих вчили грамоти, співу шляхетної поведінки та «корисних знань».
- За свідченням літописів, розвинутим було і приватне навчання. Так, літописець Феодосій Печерський здобув освіту навчаючись в «єдиного вчителя» маленького містечка.
- Величезний внесок у розвиток освіти Київської Русі зробив Києво-Печерський монастир – центр підготовки духовенства (80 єпископів), малярів, лікарів, каліграфів, перекладачів.
Робота над картою знань:
- З розвитком освіти дедалі більшого значення набували книги. Усі книги були рукописними, створювалися повільно і коштували досить дорого, лише багаті русичі могли дозволити собі їх купити. За одну книгу можна було купити 12 га землі. Перші рукописні книги створювались в монастирях і церквах, в скрипторіях.
- ДАВАЙТЕ В СЛОВНИЧКИ ВПИШЕМО ЦЕ ПОНЯТТЯ
- Праця переписувача тяжка і виснажлива. Писались книги на пергаменті гусячим пером. Чорнило робили з дубової , або вільхової кори, квасного меду. Книги прикрашаються орнаментом із зображенням птахів, звірів. Великі літери на початку рядка пишуться червоною фарбою. Потім книгу старанно оправляють у дошки, покриті шкірою, яку прикрашало гаптування зі золота та срібла та срібну оправу, на якій власник писав своє ім’я.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД16 Літописання ПАУЗА
- Особливого поширення книгарство набуло за Ярослава Мудрого. Він не тільки зібрав бібліотеку в 960 книжок, але й сам займався перекладом з грецької. За підрахунками вчених, в ХІ-ХІІІ ст. в обігу по всій території Русі перебувало близько 140 тис. книг кількох сотень найменувань.
- Важливе місце серед книжок посідали літописи. Авторами літописів переважно були монахи. Літописи складали майже при всіх монастирях.
- ДО НАС ДІЙШЛО 1500 ЛІТОПИСНИХ СПИСКІВ
- Найбільш відомі серед літописних творів:
- Крім літописів, створюються і інші твори:
- Найдавнішою книгою що збереглася є знамените «Остромирове євангеліє»1056-1057р.р. ПРЕЗЕДЕНТИ ПІД ЧАС ІНАВГУРАЦІЇ ПРИСЯГАЮТЬ НА НІЙ.
- Особливе місце посідає літературна пам’ятка невідомого автора «Слово о полку Ігоревім», написана 1187 р.
- ВИ ЦЕЙ ТВІР ВИВЧАЛИ. У ній розповідається про похід новгородсько-сіверського князя Ігоря Святославовича на половців, а провідною є ідея єдності руських земель.
- НА ВАШУ ДУМКУ, ЯКИЙ ВИТВІР МИСТЕЦТВА НАЙЦІННІШИЙ ЯК БАГАТОГРАННЕ ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО?
- ЗАПИШІТЬ ЙОГО НАЗВУ.
- СОФІЯ КИЇВСЬКА. ДАВАЙТЕ ТРОХИ БЛИЖЧЕ ПОЗНАЙОМИМОСЬ З НЕЮ.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД17СОФІЯ КИЇВСЬКА
КОМЕНОВАНА РОЗПОВІДЬ ПАУЗА
Робота над картою знань:
РОЗГЛЯДАЄМО ЧЕТВЕРТЕ ПИТАННЯ ПЛАНУ
Прикладне мистецтво.
ПОНАД 60 РЕМЕСЛАМИ.
ПАУЗА
Д/З: знати карту знань ( складену); підручник с. ; доповнити за бажанням карту знань.
Зняти ПАУЗУ.
СЛАЙД18 ПАУЗА
ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ Працюють за інструкційними картками
!!!!ВИСЛІВ НА ДОШКУ
«Культура народжена душею народу»І. Кант
Зняти ПАУЗУ. СЛАЙД1 Епіграф ПАУЗА