1
Урок №
Тема: Культура України в ІІ половині 40 – на початку 50-х років
Мета: Охарактеризувати історичні умови розвитку культури у другій
половині 1940 – на початку 50-х років; визначити чинники, які сприяли
розвитку науки, літератури та мистецтва; проаналізувати чинники, що
негативно впливали на культурне життя країни.
Сприяти розвитку в учнів критичного мислення, комунікативної
культури, уміння працювати з різними джерелами інформації.
Виховувати шанобливе ставлення до культурних надбань свого
народу, моральної відповідальності кожного перед майбутнім.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Вид уроку: конференція з елементами телепередачи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання. В останні роки життя Сталін ставився з великою підозрою до людей,у тому числі й до своїх соратників. Тому ніхто з них не був застрахований від можливого падіння, раптового краху кар′єри, в найгіршому випадку – від трагічної загибелі як ворога народу. Український поет Юрій Клен, який проживав у Канаді охарактеризував становище в Радянській Україні такими рядками
Проблемне питання
« Вітаймо ж цю добу колонізацій, добу нечуваних екстермінацій, талантів, партій, напрямків і сект – добу, що ліквідує інтелект!»
( пояснення терміну- «екстермінація» - докорінне винищення народів, етнічних чи релігійних груп, синоним до слова « геноцид»
ІІІ Актуалізація опорних знань
( - напружена міжнародна ситуація; стан « холодної війни»; тоталітарний режим; в промисловості орієнтація на розвиток важкої промисловості :перевага групи « А» над групою «Б»; голод1946 – 1947 р.р.; відновлення репресій.
1.Зміцнення тоталітарного режиму
2.Зростання суспільної самосвідомості.
Оголошення теми уроку, мети уроку.
Сьогодні нам запропоновано бути учасниками уявного телепроекту « Сторінками історії України». Але для отримання запрошення необхідно виконати завдання .
кіномистецтво
Духовність освіта
Музика
Образотворче мистецтво
Театр наука
Література
Починаємо нашу співпрацю щодо вивчення культурного становища у провоєнній Україні. Умови розвитку повоєнної України були досить суперечливими, тому й тенденції розвитку культури теж мали суперечливий характер.
Під час уроку учні заповнюють таблицю
«Позитивні та негативні тенденції розвитку культури у повоєнний час.»
( Прийом « Складання Т - таблиці»)
Галузь культури |
Позитивні тенденції |
Негативні тенденції |
|
|
|
ІV. Вивчення нового матеріалу
Музика « Час уперед»
Вірш Л. Костенко «Життя тече без коректур»
Робота з джерелом
Визначаються позитивні та негативні тенденції розвитку освіти і науки, підкреслюється їх суперечливий характер. (Учні зачитують, що написали у таблиці ) Метод дерево рішень.
Визначаються позитивні та негативні тенденції розвитку літератури
(Учні зачитують, що написали у таблиці ) Метод дерево рішень.
Фізкультхвилинка
Визначаються позитивні та негативні тенденції розвитку мистецтва
(Учні зачитують, що написали у таблиці ) Метод дерево рішень.
«Жданівщина»
Якщо зібрати всю інформацію, яка підтверджувала наявність негативних тенденцій у повоєнній культурі, вимальовується цілісне явище. В історії України воно отримало назву « жданівщина» - партійна кампанія, організована секретарем ЦК ВКП(б) А. Ждановим за дорученням Й. Сталіна; ідеологічний наступ тоталітарного режиму на інтелігенцію, перш за все – творчу.
Робота з текстом підручника ( прийом « Інсерт»)
Учні роблять позначки на полях:
V – знаю
+ нове для мене
- думав інакше
- не зрозуміло,є питання
Причинами жданівщини були: ( запис у зошиті)
Жданівщина стала формою посилення тотального ідеологічного контролю за суспільними процесами і намагання утвердити сталінську ідеологічну доктрину, методом нейтралізації активної патріотично налаштованої національної інтелігенції, засобом відновлення образу « внутрішнього ворога» та поглиблення культурно- ідеологічної ізоляції країни.
Прояви «жданіщини»: ( запис у зошиті)
Культура |
Прояви «ждановщини» |
Освіта |
Русифікація шкіл та освіти: -з 1948 по 1954 рік число російських шкіл збільшилося в 1,5 рази. -закривалися національні школи. -викладання в більшості вузів велося російською мовою. |
Наука |
Біологія: -розгром в 1948 р. генетики. Звільнення в Харкові проф. І. Полякова і проф. С. Делоне. Історія: -розгром Інституту історії АН УРСР (особливо гострі нападки на проф. М.Н. Петровського). -1950 – ліквідовано кабінет єврейської історії Академії Наук України. |
Література |
-1947 р.- цькування М. Рильського ,Ю. Яновського ,І. Сенченка ,О. Довженка. -1951 р. цькування В. Сюсюри за вірш _Любіть Україну_. -2 березня 1949 р.- пленум правління Спілки письменників з порядком денним _До кінця розгромити космополітів-антипатріотів_. |
Театральне мистецтво |
-Постанови ЦК КП/б/У _про репертуар драматичних і оперних театрів УРСР і заходи його поліпшення_. -цькування /безродних космополітів/ - театральних критиків С. Борщагівського та І. Стебуна. -1651-критика опери К. Данькевича _Богдан Хмельницький_. |
Пояснення терміну « космополітизм»
Боротьба з космополітизмом супроводжувалася масовими репресіями проти єврейської інтелігенції. Матеріали справ сфабрикованих сталінськими спецслужбами твердили, що діячи єврейської інтелігенції намагалися здійснити змову в інтересах міжнародного імперіалізму та відокремити Крим від СРСР. Євреїв масово звільняли з освітніх закладів, наукових установ, літераторів забороняли друкувати, кидали до в‘язниць.
Апогеєм боротьби з «космополітизмом» стало ганебне вбивство видатного і громадського діяча, лідера радянського єврейства Соломона Міхоепса та розстріл Єврейського антифашистського комітету ( більшість його діячів були вихідцями з України.
У 1953 – 1954 рр було сфабриковано «Справу лікарів», де євреї – лікарі відверто звинувачувалися в спробі отруєння й знищення видатних радянських і партійних діячів.
Сталін дав наказ про публічну страту лікарів – отруйників на Красній площі й депортацію єврейського населення з центральних районів СРСР до Сибіру. 5 5 березня 1953 року диктатор помер. Заарештованих лікарів реабілітували.
« Справа лікарів» не була доведена до кінця , але залишила глибокий слід у суспільному житті.
Таким чином, наслідками партійного тиску стали: обмеження свободи ,творчості, поглиблення ізоляції української культури від західної, ескалація напруженості у суспільстві.
Завершується визначення позитивних і негативних тенденцій розвитку культури.
V. Закріплення нового матеріалу
Домашнє завдання
1.Вивчити §
2. а)Прокоментуйте висловлювання сторика О. Субтельного про те, що
Після смерті Й. Сталіна «було чутно, як Українаполегшено зітхнула».
( завдання групи А)
б)Підготувати повідомлення про діяча культури повоєнного часу ( завдання групи Б)