Урок "Культура України в ІІ половині 40 – на початку 50"-х років

Про матеріал
Охарактеризувати історичні умови розвитку культури у другій половині 1940 – на початку 50-х років; визначити чинники, які сприяли розвитку науки, літератури та мистецтва; проаналізувати чинники, що негативно впливали на культурне життя країни.
Перегляд файлу

1

 

Урок №

 

Тема: Культура України  в ІІ половині  40 – на початку 50-х років

 

Мета: Охарактеризувати історичні умови розвитку культури  у другій

        половині 1940 – на початку 50-х років; визначити чинники, які сприяли

        розвитку науки, літератури та мистецтва; проаналізувати чинники, що

       негативно впливали на культурне життя країни.

 

          Сприяти розвитку в учнів критичного мислення, комунікативної  

       культури, уміння працювати з різними джерелами інформації.

 

          Виховувати  шанобливе ставлення до культурних надбань свого

        народу, моральної відповідальності кожного перед майбутнім.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: конференція з елементами телепередачи.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний  момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне питання.  В останні роки життя Сталін ставився з великою підозрою до людей,у тому числі й до своїх соратників. Тому ніхто з них не був застрахований від можливого падіння, раптового краху кар′єри, в найгіршому випадку – від трагічної загибелі як ворога народу. Український поет Юрій Клен, який проживав у Канаді охарактеризував становище в Радянській Україні такими рядками

 

Проблемне питання

« Вітаймо ж цю добу колонізацій, добу нечуваних екстермінацій, талантів, партій, напрямків і сект – добу, що ліквідує інтелект!»

 

( пояснення терміну- «екстермінація» - докорінне винищення народів, етнічних чи релігійних груп, синоним до слова « геноцид»

 

  • Чи погоджуєтесь ви з такою характеристикою тогочасного становища у радянському суспільстві? Чи могли громадяни СРСР дозволити собі таке висловлювання? ( Метод « Займи позицію»)
  •  на уроці ми поговоримо про те, що відбувалося в українській культурі перших повоєнних років? З яких причин та за яких обставин?Які наслідки це мало для сучасників та , власне і для нас?

ІІІ  Актуалізація опорних знань

 

  • Визначити найбільш характерні ознаки економічного, політичного, соціального і духовного розвитку України у повоєнні часи.

( - напружена міжнародна ситуація; стан « холодної війни»; тоталітарний режим; в промисловості орієнтація на розвиток важкої промисловості :перевага групи « А» над групою «Б»; голод1946 – 1947 р.р.; відновлення репресій.

  • Перемога СРСР у війні посилила у радянському суспільстві розвиток двох взаємовиключних процесів:

1.Зміцнення тоталітарного режиму

2.Зростання суспільної самосвідомості.

 

Оголошення теми уроку, мети уроку.

 

Сьогодні  нам запропоновано бути учасниками уявного телепроекту « Сторінками історії України». Але для отримання запрошення  необхідно виконати завдання .

  • Які асоціації викликає у вас слово «культура»? ( асоціативний кущ)

 

                                           кіномистецтво

                  Духовність                          освіта

 

 

 

Музика                                                          

                                                                                 Образотворче мистецтво

 

 

 

 

 

                Театр                                             наука

                                           Література

 

Починаємо нашу співпрацю щодо вивчення культурного становища у провоєнній Україні. Умови розвитку повоєнної України були досить суперечливими, тому й тенденції розвитку культури теж мали суперечливий характер.

 

Під час  уроку учні заповнюють таблицю 

«Позитивні та негативні тенденції розвитку культури у повоєнний час.»

( Прийом « Складання  Т - таблиці»)

Галузь культури

Позитивні тенденції

Негативні тенденції

 

 

 

 

 

 ІV.  Вивчення нового матеріалу

   Музика « Час уперед»

 

Вірш Л. Костенко «Життя тече без коректур»

 

  • Вітаємо Вас в уявній телестудії телепередачи « Сторінками історії»

 

  • Розвиток освіти і науки у повоєнні часи був складовою частиною процесу повоєнної відбудови України. Поширення набув рух за відбудову зруйнованих і спорудження нових шкіл силами самого населення – « методом народного будівництва». Реалії часу вимагали освічених людей.

 

 

  • До вашої уваги представляється проект за темою «Освіта» ( захист, обговорення)

 

  • Протягом ІУ п’ятирічки було відновлено систему вищої освіти. Кількість студентів на 1956 рік зросла з 99 до 325 тис. Щоправда, майже половина з них навчалася на заочних і вечірніх відділеннях.

 

 

  • У повоєнні роки відновили роботу науково – дослідні установи. Якщо у 1945 році нараховувалося 267 установ, то у 1950 р. їх кількість зросла до 462, у тому числі понад 30 академічних інститутів. Змінювалася, хоча й повільно, матеріально – технічна база науки.

 

  • За вченими здійснювався таємний нагляд. Це був зоряний час для тих «науковців», які захоплювалися інтриганством, намагалися грати роль вчених у політиці. Яскравим проявом такого явища стала « лисенківщина»

 

Робота з джерелом

 

  • До захисту запрошується експертна група, що вивчала розвиток науки у повоєнний період.

 

  • Представляється проект за темою « Наука» ( захист, обговорення)

 

 

 

Визначаються позитивні та негативні тенденції розвитку освіти і науки, підкреслюється їх суперечливий характер. (Учні зачитують, що написали у таблиці ) Метод дерево рішень.

 

  • Не менш складною була ситуація в галузі літератури. Перемога у війні з нацизмом спричинила емоційне піднесення в суспільстві, яке митці намагалися відобразити у своїх творах. Але жорстокі реалії війни, труднощі повоєнного лихоліття на сторінки літературно – художніх видань не пробилися. Усі митці зобов’язані були творити в рамках так званого соціалістичного реалізму, який зводив функції мистецтва до коментування й уславлення діяльності Сталіна та створеного під його керівництвом режиму.

 

  • Всупереч обставинам, у1940 – 1950-х роках було створено чимало творів, що залишили відчутний слід у культурі українського народу. Вашій увазі пропонується дослідження становища української літератури.

 

  • Представляється проект за темою « Література» ( захист, обговорення)

 

 

  • На поетичній ниві за межами радянської України митці презентували українську культуру, засвідчували високі потенційні можливості українського народу, який в умовах сталінізму зберігав, розвивав і примножував кращі національні традиції, плекаючи надію на майбутнє, демократичне відродження і вільний розвиток.

 

Визначаються позитивні та негативні тенденції розвитку літератури

(Учні зачитують, що написали у таблиці ) Метод дерево рішень.

 

  • Зусиллям талановитих митців України розвивалося театральне, музичне, образотворче мистецтво та кіно. Відновлювали життя театральні колективи, які припинили роботу під час війни. Спільним здобутком  театрів була наявність великої плеяди талановитих акторів, а спільною бідою – ідейна і мистецька уніфікованість.

 

  • Учні представляють проект за темою «Мистецтво» ( захист, обговорення)

 

 

  • Українські митці працювали в умовах жорсткого контролю. Ідеологічна, соціально – культурна ситуація в Україні середини 40-х – початку 50-х рр. негативно позначилося на стані мистецтва, багато діячів були позбавлені можливості  творчо працювати.

 

Фізкультхвилинка

 

Визначаються позитивні та негативні тенденції розвитку мистецтва

 

(Учні зачитують, що написали у таблиці ) Метод дерево рішень.

 

«Жданівщина»

Якщо зібрати  всю інформацію, яка підтверджувала наявність негативних тенденцій у повоєнній культурі, вимальовується цілісне явище. В історії України воно отримало назву « жданівщина» - партійна кампанія, організована секретарем ЦК ВКП(б) А. Ждановим за дорученням Й. Сталіна; ідеологічний наступ тоталітарного режиму на інтелігенцію, перш за все – творчу.

 

 

 

 

Робота з текстом підручника ( прийом « Інсерт»)

Учні роблять позначки на полях:

V – знаю

+  нове для мене

- думав інакше

- не зрозуміло,є питання

 

 Причинами жданівщини  були: ( запис у зошиті)

  • Поширення ліберальних настроїв у суспільстві після війни;
  • Розгортання і поглиблення «холодної війни».

Жданівщина стала формою посилення тотального ідеологічного контролю за суспільними  процесами і намагання утвердити сталінську ідеологічну доктрину, методом нейтралізації активної патріотично налаштованої національної інтелігенції, засобом відновлення образу « внутрішнього ворога» та поглиблення культурно- ідеологічної ізоляції країни.

Прояви «жданіщини»: ( запис у зошиті)

  • активізація пропагандистської обробки населення;
  • різка критика історичних, філософських,соціологічних та інших суспільно – наукових праць;
  • цькування ( принизливі проробки, навішування ярликів, брутальні публічні переслідування) критично мислячої інтелігенції, звинувачення її у «космополітизмі», « буржуазному націоналізмі», « низькопоклонстві перед Заходом», нацьковування представників однієї нації на представників іншої.

 

Культура

Прояви «ждановщини»

Освіта

Русифікація шкіл та освіти:

-з 1948 по 1954 рік число російських шкіл збільшилося в 1,5 рази.

-закривалися національні школи.

-викладання в більшості вузів велося російською мовою.

Наука

Біологія:

-розгром в 1948 р. генетики. Звільнення в Харкові проф. І. Полякова і проф. С. Делоне.

Історія:

-розгром Інституту історії АН УРСР  (особливо гострі нападки на проф. М.Н. Петровського).

-1950 – ліквідовано кабінет єврейської історії Академії Наук України.

Література

-1947 р.- цькування М. Рильського ,Ю. Яновського ,І. Сенченка ,О. Довженка.

-1951 р. цькування В. Сюсюри за вірш _Любіть Україну_.

-2 березня 1949 р.- пленум правління Спілки письменників з порядком денним _До кінця розгромити космополітів-антипатріотів_.

Театральне мистецтво

-Постанови ЦК КП/б/У _про репертуар драматичних і оперних театрів УРСР і заходи його поліпшення_.

-цькування /безродних космополітів/ - театральних критиків С. Борщагівського та І. Стебуна.

-1651-критика опери К. Данькевича _Богдан Хмельницький_.

  •  

 

Пояснення терміну « космополітизм»

 

Боротьба з космополітизмом  супроводжувалася масовими репресіями проти єврейської інтелігенції. Матеріали справ сфабрикованих сталінськими спецслужбами твердили, що діячи єврейської інтелігенції намагалися здійснити змову в інтересах міжнародного імперіалізму та відокремити Крим від СРСР. Євреїв масово звільняли з освітніх закладів, наукових установ, літераторів забороняли друкувати, кидали до в‘язниць.

Апогеєм боротьби з «космополітизмом» стало ганебне вбивство видатного і громадського діяча, лідера радянського єврейства Соломона Міхоепса та розстріл Єврейського антифашистського комітету ( більшість його діячів були вихідцями з України.

У 1953 – 1954 рр було сфабриковано «Справу лікарів», де євреї – лікарі відверто звинувачувалися в спробі отруєння й знищення видатних радянських і партійних діячів.

 Сталін  дав наказ про публічну страту лікарів – отруйників на Красній площі й депортацію єврейського населення з центральних районів СРСР до Сибіру. 5 5 березня 1953 року диктатор помер. Заарештованих лікарів реабілітували.

« Справа лікарів» не була доведена до кінця , але залишила глибокий слід у суспільному житті.

Таким чином, наслідками партійного тиску стали: обмеження свободи ,творчості, поглиблення ізоляції української культури від західної, ескалація напруженості у суспільстві.

 

Завершується визначення позитивних і негативних тенденцій розвитку культури.

 

V. Закріплення нового матеріалу

 

  1. Опрацювання проблемного питання
  2. Складання сенкану

 

 

Домашнє завдання

1.Вивчити §

  2.  а)Прокоментуйте висловлювання сторика О. Субтельного про те, що

Після смерті Й. Сталіна «було чутно, як Українаполегшено зітхнула».

( завдання групи А)

    б)Підготувати повідомлення про діяча культури повоєнного часу ( завдання групи Б)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
28 квітня 2021
Переглядів
1960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку