АНОТАЦІЯ
Метою навчання іноземної мови на сучасному етапі є оволодіння здобувачами освіти комунікативними компетенціями, що дозволять реалізувати їхні знання, уміння, навички для розв’язання конкретних комунікативних завдань в реальних життєвих ситуаціях. В освіті продовжує розвиватися культурологічний або інтеркультурний підхід у навчанні в рамках концепції «діалогу культур», з метою формування полімовної грамотності здобувачів освіти. Саме англійська мова переважно виступає як засіб комунікації, спілкування з представниками інших націй та держав.
Наші здобувачі освіти мають бути підготовлені на основі якісного та цікавого сучасного навчального матеріалу до свідомого використання іноземної мови в подальшому житті та роботі. Адже гарне знання іноземних мов, англійської зокрема, є зараз і продовжуватиме залишатися надалі однією з провідних вимог роботодавців. Тому одним із пріоритетних завдань викладача є підбір такого навчального матеріалу, який би пробудив пізнавальний інтерес студентів та своїм змістом поглибив їх знання.
Тема «Культурно-освітні заклади та» зокрема поєднує в собі вище зазначені властивості. Молодь сьогодні охоче відвідує кінотеатри, слідкує за новинками в світі кінематографії, обмінюється враженнями від побаченого, з цікавістю та захопленням розглядають експонати-шедеври на інтернет-екскурсіях всесвітньо відомих музеїв. На лексичному матеріалі запропонованої теми можна використати різні форми та методи організації навчальної діяльності. Представлений план-конспект заняття включає всі види мовленнєвої діяльності при вивченні іноземної мови (читання, говоріння, письмо, аудіювання), наочний матеріал з теми, добірку вправ для більш поглибленого вивчення теми, що залежить від кількості годин. Представлені матеріали містять лексичні вправи для актуалізації опорних знань з попередньої теми «Museum», для вивчення якої використано метод проектів (здобувачам освіти було запропоновано підготувати та представити аудиторії свій проект з теми «Museum»), підбір завдань для засвоєння студентами нового лексичного матеріалу, які забезпечують використання різних форм та методів.
Вивчення теми передбачено програмою, відбувається шляхом поєднання інформаційних та інтерактивних педагогічних технологій з класичними методами. Крім того, представлено той текстовий та лексичний матеріал, яким може бути доповнене вивчення теми, що залежатиме від рівня знань тих, хто навчається, та кількості голин на тему. а також матеріал, що забезпечує слухову та зорову наочність цього заняття.
Матеріали можуть бути використані в роботі викладачами коледжів, училищ, шкіл для організації та проведення заняття чи поза аудиторного заходу з теми.
План-конспект заняття
ТЕМА: «Cinema»
ВИД ЗАНЯТТЯ: практичне (засвоєння нових знань).
МЕТА:
Методичне забезпечення:
Обладнання:
Перебіг заняття
І. Організаційна частина: взаємне вітання викладача і здобувачів освіти, перевірка присутніх та відсутніх на занятті, перевірка готовності аудиторії та присутніх до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань заняття.
ІІІ. Основна частина:
ІV. Закріплення вивченого. Підведення підсумків.
V. Домашнє завдання.
Theme: “MUSEUM. CINEMA”
Objective:
Equipment: books and vocabularies, copies of the text, vocabulary exercises, glossary, presentations, pictures,a fragment of the film, notebook.
PROCEDURE
-Good morning, dear students!
Nice to meet you at our English lesson.
Take your places, please.
Are you ready for the lesson?
Who is absent today?
Have you the exercise-books on your desks?
Teacher. Today we’ll speak about museums, movies. So, I invite you to the cinema. Do you like going to the cinema?
Students…
-We shall begin our lesson with brain storm.
Activity 1. Translate the words and combinations.
Activity 2. Make up sentences.
Activity 3. Correct the mistakes in these sentences.
Projects “FAMOUS MUSEUMS IN THE WORLD”
The Louvre. Paris. This is one of the largest art museums in the world. Once the Louvre was an ancient castle of the French kings, built in 1190. As a Museum it was opened for visitors in 1793. The Louvre Museum occupies the space of about 195 thousand square meters. Today the catalogue of the Museum consists of 400 thousand exhibits. Museum is divided into seven major parts: departments of applied art, painting, sculpture, ancient Egyptian Department, the Department of the Ancient East art and the art Department of Greece, Rome. It is not enough for one week to go around.
London is known for its art museums and galleries. One of the greatest museums of art in the world is the National Gallery which was founded in 1824. The national Gallery is in Trafalgar Square. It has the collections of all the important art schools. Almost all old masters are represented there. It includes, for example, 19 Rembrandt's paintings. There are many museums in London. The Tate Gallery is one of them. This museum is famous for its two distinct collections: British painting and a modern foreign collection. The Tate Gallery covers all that is significant in British painting from the 16th century to the present days.
The British Museum. London. The British Museum was established on 7 June 1753 on the initiative of the government, and already on 15 January 1759, was officially opened for visitors. In its creation and development attended by thousands of people. The British Museum is also called the Museum of stolen masterpieces or the Museum of all civilizations. British Museum contains one of the world’s richest collections of antiquities which has nearly 8 million objects.
Nowadays there are several Madame Tussaud's Waxworks museums throughout the world. But the original museum in London is still the best one. Madame Tussaud was a real person. She was born in 1761 in France. Marie worked as a wax figure maker for the royal court in France and made death masks. Later she used her skills to make realistic figures of actors and politicians and began touring with them. She brought her collection to London permanently in 1835, and then opened the museum in Baker Street. By 1850, when she died at the age of 89, her works had already been known. In 1884, her grandson put the wax figures into a museum not far from Baker Street where they still remain for more than a century now.
Metropolitan Museum of Art. New-York. There are several large museums in New York but the Metropolitan Museum of Art is truly gigantic. The Metropolitan Museum of Art is one of the world's largest and finest museums, presenting the best of human creativity from around the globe. The museum's collection contains works from every part of the world, spanning the Stone Age to the twentieth century. The Egyptian Art gallery includes a whole temple that was shipped to America as a gift. Here you will find a hall which gathered the clothes worn by people in all five continents during seven centuries. The main place is still given to American art. All New York City public school students may visit the Museum for free.
There are many museums in our city. A short distance away from the Transfiguration Cathedral there is the Historical Museum, which occupies a one-storey house built in 1910. The museum bears the name of D. I. Yavornytsky, the outstanding archaeologist, who was its director for 30 years. The Dnipropetrovsk Historical Museum is one of the Ukraine's oldest. The museum was founded in 1849, it has on display rare collection of utensils concerned the Dnipropetrovsk area (over 177 000 exhibits). One of the museum's expositions is dedicated to arts and crafts of the Dnipropetrovsk Region.
Dnipropetrovsk Art Museum is one of the oldest museums in the whole of Ukraine. It was opened in 1914 with the support of members of the artistic committee Ekaterinoslav’s scientific society. Today, the museum is very popular. Museum`s collection includes about 8,500 paintings.
Activity 4. Let`s go to the cinema. Think over and say what your associations with the topic “Cinema” are. Let’s write down all your suggestions.
Activity 5. Take our glossaries, please, and write out another words and combinations. Before writing let’s read and translate some of them.
Teacher. Do you know… The inventors of the cinema were the French. The Lumiere brothers invented the first film projector and motion camera in 1895. That year on the 28th of December they demonstrated the first three minutes film “Arrival of the train”. In that film a train came towards the camera. People ran out of the cinema, thinking it was a real train.
Teacher. The first studio appeared in Hollywood (a part of Los Angeles) in 1911. In the 1920th Hollywood made 80% of the word’s films. First films were silent and black-and-white later they became sound and coloured. The biggest film companies in Hollywood are MGM, Paramount, 20th Century fox, Columbia Pictures, Warner Brothers and Universal. American films were of different genres melodrama, western, comedy, and historical films.
-What kinds of films do you like to see?
Students…
Activity 6. Look at the screen and find the definitions.
An adventure film |
has a serious story |
Comedy |
has cowboys in it |
Drama |
makes your laugh |
Thriller |
often makes an exciting story about crime and police |
Western |
has lots of exciting action |
Musical |
has lots of songs and music |
Horror film |
has facts which you can’t explain |
Cartoon |
often makes your scary |
Science fiction film |
has unusual actors |
Teacher. I know that some of you have prepared projects about Hollywood. Let’s listen our students!
Activity 7. Teacher.
Activity 8. (Group Work) Teacher. Face to each other and ask about different kinds of films. Answer using the adjectives to show you attitude to this kind of film.
Example: - Do you like cartoons? – Yes, I do. They’re funny and relaxing.
Students… Teacher….
Activity 9. Teacher. Look at the screen. VIDEO ( a fragment of the film)
-Which film is it?
-Has anyone seen it? Did you like it? Why? Why not?
Students…
Activity 10. Read and translate this text.
Cinema
Іn Еnglаnd thе сіnеmа іs usuаlly саllеd “thе pісturеs”. Іn Аmеrіса thе wоrd “thе mоvіеs” іs оftеn usеd. Сіnеmа-gоіng іs а fаvоurіtе pаstіmе іn Brіtаіn. Pеоplе gо tо thе сіnеmа оnсе оr twісе а wееk. Сіnеmа-gоіng іs mоrе pоpulаr іn іndustrіаl tоwns іn thе Nоrth оf Еnglаnd аnd Sсоtlаnd thаn іn thе Sоuth. Hоwеvеr, еspесіаlly іf іt іs соld аnd wеt оutsіdе, mаny pеоplе lіkе tо stаy аt hоmе tо wаtсh TV.
Сіnеmаs іn Еnglаnd аrе usuаlly lаrgе аnd mоrе соmfоrtаblе thаn thе thеаtrеs. Оftеn thеrе іs а rеstаurаnt, sо thаt іt іs pоssіblе tо spеnd аn аftеrnооn аnd еvеnіng thеrе (іf yоu hаvе еnоugh mоnеy, оf соursе). Bеhіnd thе сіnеmа sсrееn thеrе іs а stаgе, sо thаt thе buіldіng саn bе usеd fоr соnсеrts аnd оthеr pеrfоrmаnсеs. Brіtіsh сіnеmа-gоеrs sее mаіnly Еnglіsh аnd Аmеrісаn fіlms, thоugh mаny оf thе fоrеіgn fіlms аrе оftеn shоwn іn Lоndоn аnd іn thе Sоuth оf thе соuntry.
Activity 11. Teacher. Now you try to tell us about film which you like using the beginning of the sentences as a plan.
My favorite film is …
It is a …
The main characters are…
In the film …
It is my favourite film because….
You can add these sentences: І lіkе tо wаtсh fіlms vеry muсh. І prеfеr thrіllеrs, соmеdіеs аnd hоrrоr mоvіеs, but І dо nоt lіkе trаgеdіеs аnd mеlоdrаmаs vеry muсh, аnd І hаtе sоаp оpеrаs, аlthоugh thеy аrе bесоmіng vеry pоpulаr іn оur соuntry.
My fаvоurіtе fіlm іs ... wіth ... stаrrіng. Іt іs rеаlly wоndеrful frоm thе bеgіnnіng tо thе еnd. Thеrе аrе а lоt оf fіlms whісh аrе wоrth sееіng.
Students tell about their favorite films…..
Your stories were very interesting. But if you have no favourite film I suggest you go to the cinema with your friends at the weekend. I believe you’ll have a lot of impressions and enough words to write and tell us about your favourite film at the next lesson.
Your marks are:
Home Assignment.
Write a short essay about your favourite film actor or actress.
Англо-український глосарій з теми «Кіно» (Cinema)
ENGLISH |
UKRAINIAN |
Action! |
Мотор! |
action movie |
Бойовик |
actor / actress |
актор / актриса |
adventure film |
пригодницький фільм |
alias |
вигадане ім’я |
animator |
аніматор |
aspect ratio |
співвідношення сторін (формат) |
backstage, behind the scenes |
за лаштунками |
black-and-white film |
чорно-білий фільм |
box office |
каса |
cameraman |
оператор |
caption |
титр |
cartoon |
мультфільм |
cast |
акторський склад |
character |
персонаж |
cinema (BrE), movie theater (AmE) |
кіно(театр) |
clapper, clapboard, clapperboard, slate (film) |
хлопушка |
close-up |
крупний план |
colour film |
кольоровий фільм |
comedy |
комедія |
costume designer |
дизайнер костюмів |
crew |
знімальна група |
crime film |
детектив |
crowd scene |
масовка |
Cut! |
Знято! |
director |
режисер |
documentary film |
документальний фільм |
drama |
драма |
dubbed film (dubbed in Russian) |
дубльований фільм (дубльований російською мову) |
educational film |
загальноосвітній фільм |
episode |
эпізод / серія |
feature film |
художній фільм |
film |
фільм / плівка |
full-length film |
повнометражний фільм |
happy ending |
щасливий кінець |
historical film |
історичний фільм |
horror film |
фільм жахів |
makeup |
грим |
makeup artist |
гример |
movie (AmE), motion picture |
кінофільм, кінокартина |
musical |
мюзікл |
mute film |
німий фільм |
newsreel |
кіножурнал |
open-air theatre |
кінотеатр під відкритим небом |
plot |
сюжет |
poster |
афіша |
producer |
продюсер |
scene |
сцена |
science fiction film |
науково-фантастичний фільм |
screen |
екран |
screen version (of the novel) |
екранізація (роману) |
script, screenplay |
(кіно)сценарій |
scriptwriter, screenwriter |
(кіно)сценарист, драматург |
series (TV series) |
(теле)серіал |
sets |
декорації |
set-decorator |
декоратор |
short-length film |
короткометражний фільм |
shot |
кадр |
showing |
показ |
sound effects |
звукові еффекти |
sound film |
звуковий фільм |
starring |
в головних ролях |
still |
кадр |
stunt |
трюк |
stunt man |
каскадер |
the final scene |
фінальна сцена |
the main (leading) role |
головна роль |
the supporting (minor) role |
роль другого плану |
thriller |
трилер |
to act / play |
грати |
to book tickets |
замовляти білети |
to go into production |
запускати у виробництво |
to shoot a film |
знімати кіно |
tragedy |
трагедія |
visual effects |
візуальні ефекти |
western |
вестерн |
BRITISH MUSEUMS
There are many museums in London. One of them is the Tate Gallery in Millmank, which presents modern masters of England and France. There are some fine examples of modern sculpture there. Its collection of French Impressionists is marvellous. There is the Victoria and Albert Museum in Bromp-ton Road. It has an outstanding collection of the applied arts of all countries and periods.
The National Gallery in Trafalgar Square has one of the best picture collection in the world. It has the most valuable display of French paintings from the early Impressionists, and, of course, the finest English painting, with Gainsborough, Turner, Constable and others. It shows the progress of Italian painting from the medieval to the Renaissance, some outstanding pictures of the old Roman masters. It also has a great variety of Dutch and Flemish masters and an excellent choice of Spanish painters. There are great treasures dispersed in private collections all over the world. The Queen's collection is the most valuable among them.
QUESTIONS:
VOCABULARY:
sculpture — скульптура
outstanding — видатний
display — виставка
medieval — середньовічний
ЛІТЕРАТУРА
1. В.Каверіна. 100 усних тем з англійської мови, Донецьк,2001р.
2. Н.В. Тучина. Speak English With Pleasure. /За ред. Луїзи Грін
(Велика Британія), Кіри О. Янсон (США). Вид.2-ге, виправлене.-Х.: Торсінг, 2002.- 288с.
3. В. К. Шпак. Англійська мова для повсякденного спілкування:підручник К.:Вища шк.2007.-302с.
4. English for Part-Time Students: навчальний посібник/О.В. Ємець, З.В. Малюська, Л.М. Морська, Р.В. Шаран.- Хмельницький: ХНУ,2009.-223с.
5. Щотижневик « English. Language and Culture»
6. Інтернет ресурси.