Що вивчає фразеологія як наука?Що таке фразеологізм?Якого походження бувають фразеологізми?За допомогою чого можна з’ясувати значення фразеологізмів?Яку синтаксичну роль можуть виконувати фразеологізми?Яку роль виконують фразеологізми в мовленні?Що таке афоризми?Які вислови називаються крилатими?Чим відрізняються прислів’я від приказки?Які джерела української фразеології?Зупинка «Ти мені - я тобі»
Відновіть фразеологізми, уставте потрібні числівники. Поясніть значення кожного з них. Виконавши завдання, отримаєте перший ключ «Міцні горішки» «Стріляні горобці»…п’ятниць на тиждень по … шкури дерти… в полі не воїн від горшка … два вершка… одного не чекають знати, як свої … пальців… дорогою обминати намолоти … мішків гречаної вовни… чоботи пара не зв’яже … слів. Потрібний як возу…. колесо не …. пуд солі з’їли. Зупинка «Математичний крос»
За допомогою довідки відновіть фразеологізми давньогрецької міфології.«Міцні горішки» «Стріляні горобці»Аріаднина … Прометеїв…Ахіллесова … Дамоклів…Геркулесів… Сізіфова……Діогена Покрустове… Гомеричний … Езопівська …Довідка: сміх, подвиг, Довідка: вогонь, ложе, меч, нитка,бочка, п’ята. праця, мова. Зупинка «Давньогрецький Олімп»
У кожної команди – аркуш паперу з 10 фразеологізмів та червоні смужки. Прослухавши фразеологізм, гравці знаходять на картках протилежний за значенням і накривають його червоною смужкою. За кожну правильну пару учні отримують червоні яблука, а за неправильну – яблука зеленого кольору. Хоч око виколи. Пасти задніх. За тридев’ять земель. Як мокре горить. Не викурити й ладаном. Як кіт наплакав. Стояти, як укопаному. Точити баляси. Нерозлий вода. Скласти зброю. Зупинка «Антонімічне лото»
Упишіть слова-синоніми до поданих фразеологізмів. Виконавши завдання, отримаєте четвертий ключ.«Міцні горішки» «Стріляні горобці»Як кіт наплакав 1. Ярмо на шию. Вилетіло з голови 2. Із дорогою душею. Накивати п’ятами 3. Кусати губи. П’яте колесо до возу 4. Показати, де раки зимують. Рукою подати 5. Червоного півня пустити. Крізь землю провалитися 6. Класти на лопатки. Воду варити 7. Обламати роги. Стати на ноги 8. Як грім серед ясного неба. Дерти носа 9. Нагострити вуха. За розум узятися 10. Ставати поперек дороги. Зупинка «Синонімічні східці»
Допишіть подані речення фразеологізмами. Виконавши завдання, отримаєте п’ятий ключ. «Міцні горішки» «Стріляні горобці»Місто він знає як… Дощу цієї весни було мало як…Нові будинки ростуть як… Після хорошої зарядки сон як…Крутиться зранку до вечора як… Коли ми піднялися на гору, село буловидно як…Схожі ми з сестрою як… Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як…Приїзд давніх друзів був як… Навколо була пітьма хоч… Зупинка «Конструкторське бюро»
Серед поданих фразеологізмів знайдіть та підкресліть професійні. Укажіть назву професії. Виконавши завдання, отримаєте шостий ключ.«Міцні горішки»Кувати вухналі зубами, солов’я байками не годують, битому не спиться, брати в лещата, зводити колотнечу, попадати в лещата, плескати язиком, переливати з пустого в порожнє, дати гарту, на голову вищий, як молотком ударити«Стріляні горобці»День у день, білими нитками шитий, каменм лягти на душу, зуб на зуб не попадає, як нитка за голкою, спустити все до копійки, ні копійки за душею, розплутувати вузол, зміняти шило на швайку, наводити жах, де тонко, там і рветься. Зупинка «Діло майстра величає»
Петроній сказав: «Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе»А чого навчився ти на сьогоднішньому уроці?Що було складним? Що новим і цікавим?Фразеологізми, за словами Франка, «скарби нашої мови й народного досвіду, у них збережена глибока істина про характер, мораль, етику, вірування нації»