Нестандартне проведення уроку викликає зацікавленість в учнівської аудиторії. Місце проведення я вибрала - читальний зал бібліотеки училища, де сама атмосфера сприяє розвитку думки, вибору правильного рішення. Адже саме в бібліотеці зберігаються надбання людства, скарбниця мудрості людського розуму й фантазії...Отож, друзі, вперед, де неординарно можна провести нестандартний урок! Головне, щоби учням було цікаво.
Урок –квест.
Предмет: екологія.
Викладач: Самойленко Г.П.
Гр.№47
Місце проведення: читальний зал бібліотеки ВПУ№11
Мета: формування активної природоохоронної позиції та навичок, формування свого здорового способу життя та здорового способу життя оточуючих., активізація пізнавальної діяльності учнів при вивченні предмету, виховання позитивних рис сучасного громадянина.
Вступне слово викладача:
«Квест» —це цікава гра – подорож , один з основних жанрів ігор, які вимагають від гравців вирішення завдань для пересування по грі. Можуть бути як реальні ігри, так і ігри, якими займаються у комп'ютерних версіях.
Квест (від англійського guest - «пошук»), різновид активних інтелектуально-логічних ігор, синонім активного відпочинку. Сьогодні квест вважають головним конкурентом комп’ютерних ігор у боротьбі за час молоді. Це ігрова форма групового виконання завдань, яка має тривалу історію розвитку, багато можливих варіантів використання і чимало позитивних моментів.
Мета гри — «розшифрувати» певне місце на обумовленій території (скажімо, на вулицях міста, шкільному подвір’ї чи в музейній залі), виконати на цьому місці певні дії або/та одержати підказку (інструкцію, код) до виконання наступного завдання.
Наприклад, у записаному в знайденій у певному сховку записці (тексті) може бути «зашифровано» назву вулиці, установи (якщо гра відбувається на місцевості) або картини чи іншого експоната (якщо грають у музеї), поблизу яких заховано наступний «орієнтир».
Таким чином, квест – це відгадування непростих і несподіваних загадок (завдань), а тоді, відповідно, виконання загаданого, екстремально-інтелектуальна гра, яка об’єднує елементи ігор .
Це захоплива, драйвова гра, яка передбачає застосування як фізичних (гравці постійно в русі), так і розумових зусиль, знань, кмітливості, артистичності, вияву командного духу.
В ідеальному варіанті квест — це командна гра, для якої потрібна сильна координація дій усіх гравців. Існує два варіанти організації гри. Складніший: кожна команда поділяється на дві частини: так звані штаб і екіпаж. Штаб — це аналітичний центр команди, що об’єднує основні уми команди. Його завдання — розгадати підступні запитання/завдання від організаторів і скерувати екіпаж у правильне місце на пошук наступного коду. Простіший: аналітики й виконавці виступають єдиним фронтом, тобто у складі команди.
У квесторів (учасників квесту) гра розвиває активність, амбіційність, комунікабельність і креативність. Гра триває, поки всі завдання не буде виконано.
Отже, основна мета квесту – швидке і якісне виконання певних завдань з метою досягнення кінцевої цілі, у результаті чого гравець або команда отримує приз.
Усі квести об’єднують такі спільні риси: група людей виконує різноманітні завдання, шукаючи підказки, інструкції, користуючись спеціальною картою-маршрутом або відповідною схемою. Слід відзначити, що завдання здебільшого несподівані та непрості.
Тема нашого сьогоднішнього квест- заняття- «Біосфера, біоценоз, біогеоценоз, екосистема».
Ми ділимо групу на дві команди. Я вам роздаю листки – завдання. Для виконання визначено час 30 хв.
Листки – завдання. Учням.
Завдання №1 «Екосистема»
ЦІКАВІ ЗАДАЧІ ПРО ЛІС ТА ЙОГО МЕШКАНЦІВ
Над лісом летіли: голуб, щука, дві синиці, два стрижі, п’ять чайок. Скільки всього птахів летіло над лісом?
Відповідь:_______________
2) Катруся з дуба груші рвала, у кошичок складала: дві татові і дві матусі, три братові і три Катрусі. Скільки всього було груш?
Відповідь:________________
Росло чотири берези. На кожній березі – по чотири гілки. На кожній гілці – по чотири менші гілочки. На кожній меншій гілочці – по чотири яблука. Скільки всього яблук?
Відповідь:________________________
4) У зайчика було сім морквин. Він з’їв усі, крім третьої. Скільки морквин залишилось?
Відповідь:___________________
5) Два зайчики пробігли чотири кілометри. Скільки кілометрів пробіг один зайчик?
Відповідь:_________________
Листки – завдання. Учням.
Завдання №2 «Біосфера »
Відгадайте загадки.
1.У морях і річках живе,
Але часто по небу літає.
А як набридне їй літати,
На землю знову осідає.
Відповідь:_________
2. Легенька, прозора,
Майже не помічається,
Але дуже важлива...
Як називається?
Відповідь:___________________________
3.Сама пити не п’є, А нас змушує.
Відповідь:_____________________
4.Що шумить без вітру?
Відповідь:_________________
5..Скажіть одним словом: тверда кам’яна оболонка Землі?
Відповідь:____________________________
6.Вся земля двигтить,трясеться-все ламається і гнеться?
Відповідь:_______________________
7.На горі високій чаша,з неї тече гаряча каша?
Відповідь:______________________
8.В ній пісків великі купи
Називаються бархани,
І за ним йдуть верблюди,
Розтягнувшись караваном.
Відповідь:__________________
9. Небо чисте і прозоре,
І безмежне, й неозоре.
Тільки вдалині щось є:
Біле. Купками пливе.
Відповідь:___________
10. Я – прозора і важлива,
Нехтують несправедливо,
Бо у мені гази є,
Кожен з них життя дає.
Відповідь:__________________
Листки – завдання. Учням.
Завдання №3 «Біоценоз»
Біоцено́з — сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють певну ділянку суші або водоймища і характеризуються певними відносинами як між собою, так і з абіотичними факторами середовища.
Заповніть таблицю
ЛІС |
ВОДОЙМИЩЕ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Листки – завдання. Викладачу
Завдання №1 «Екосистема»
ЦІКАВІ ЗАДАЧІ ПРО ЛІС ТА ЙОГО МЕШКАНЦІВ
1) Над лісом летіли: голуб, щука, дві синиці, два стрижі, п’ять чайок. Скільки всього птахів летіло над лісом? ( Десять)
2) Катруся з дуба груші рвала, у кошичок складала: дві татові і дві матусі, три братові і три Катрусі. Скільки всього було груш? (Жодної, бо груші на дубі не ростуть.)
3) Росло чотири берези. На кожній березі – по чотири гілки. На кожній гілці – по чотири менші гілочки. На кожній меншій гілочці – по чотири яблука. Скільки всього яблук? ( Жодного, бо на березі яблука не ростуть)
4) У зайчика було сім морквин. Він з’їв усі, крім третьої. Скільки морквин залишилось? ( Одна)
5) Два зайчики пробігли чотири кілометри. Скільки кілометрів пробіг один зайчик? (Чотири)
Завдання №2 «Біосфера »
Відгадайте загадки.
1.У морях і річках живе,
Але часто по небу літає.
А як набридне їй літати,
На землю знову осідає.
Відповідь:_вода________
2. Легенька, прозора,
Майже не помічається,
Але дуже важлива...
Як називається? (атмосфера)
Сама пити не п’є, А нас змушує. (Вода)
Що шумить без вітру? (вода)
.Скажіть одним словом: тверда кам’яна оболонка Землі? (літосфера)
.Вся земля двигтить,трясеться-все ламається і гнеться? (землетрус)
33.На горі високій чаша,з неї тече гаряча каша? (кратер,лава)
8.В ній пісків великі купи
Називаються бархани,
І за ним йдуть верблюди,
Розтягнувшись караваном.
(Пустеля.)
9. Небо чисте і прозоре,
І безмежне, й неозоре.
Тільки вдалині щось є:
Біле. Купками пливе. (хмари)
10. Я – прозора і важлива,
Нехтують несправедливо,
Бо у мені гази є,
Кожен з них життя дає. (атмосфера)
Завдання №3 «Біоценоз»
Біоцено́з — сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють певну ділянку суші або водоймища і характеризуються певними відносинами як між собою, так і з абіотичними факторами середовища.
Заповніть таблицю
ЛІС |
ВОДОЙМИЩЕ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Листки – завдання. Учням.
Завдання №4 «Біогеоценоз»
Біогеоцено́з — ділянка земної поверхні, що характеризується певними фізико-географічними умовами (характером мікроклімату, рельєфу, геологічної будови, ґрунту та водного режиму), разом з біоценозом (угрупованням рослинних і тваринних організмів).
Біогеоценоз є структурною частиною ландшафту.
Приклади: сосновий ліс, полонина.
Основний показник біогеоценозу
Видовий состав – кількість видів, що мешкають в біогеоценозі.
Видове різноманіттяе – кількість видів, що мешкають в біогеоценозі на одиницю площі або об'єму.
Наведіть три приклади впливу діяльності людини на біогеоценоз та заходи, які необхідно проводити з метою його охорони
1.______________________________________
2._____________________________________
3.____________________________________