Урок-квест розрахований на учнів 6 класу з метою: повторити та узагальнити знання з теми, поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, складні випадки правопису, функції в мовленні; удосконалювати правописні навички школярів, формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу,пізнавальну.
Тема:Узагальнення вивченого з теми: «Іменник»
Мета:
Навчальна: повторити та узагальнити знання з теми, поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, складні випадки правопису, функції в мовленні; удосконалювати правописні навички школярів, формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу,пізнавальну.
Розвивальна: розвивати спостережливість, увагу, творче і логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови, уміння узагальнювати і систематизувати мовний матеріал.
Виховна: виховувати бажання глибоко пізнавати мовні закономірності, інтерес до пізнання й пошуку, любов до рідної мови.
Внутрішньо предметні зв’язки: лексикологія, культура мовлення і стилістика, граматика.
Міжпредметні зв’язки: література
Обладнання: завдання квесту
Тип уроку: квест
ХІД УРОКУ
Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити.
(Василь Сухомлинський)
І Організація класу
ІІ Ознайомлення учнів із завданнями
Надзвичайне повідомлення! Після копіткої роботи і тривалих пошуків вчені-лінгвісти нарешті віднайшли на мовній карті Країну чудес. Як здорово! Адже там вірші миттєво запам’ятовуються, домашні завдання виконуються за щучим велінням, ручки пишуть безпомилково всі види творчих завдань, комп’ютери читають програмові твори з літератури, аналізують допущені помилки в контрольних диктантах. Швидше б туди потрапити! Але на шляху до країни чудес є перешкоди, які необхідно подолати. Для цього ви об’єднаєтесь в 2 команди і отримаєте свій маршрут. Всі завдання стосуватимуться теми «Іменник».
Першою дістанеться країни та команда, що набрала більше балів.
ІІІ Основний зміст роботи
Обираємо капітанів і назви. Знайомимось з маршрутом.
Отже, 1 станція «Теоретична»
Незакінчене речення
2 станція «Обернені слова»
Прочитайте і запишіть слова в прямому і зворотному порядку, поясніть їхнє лексичне значення. Доберіть до них спільнокореневі слова, визначте корінь, вкажіть, які з них істоти, а які неістоти.
Рис, кіт, мир, козуб.
Рухаємось далі, станція «Розподільна»
Розподілити слова у дві колонки 1) в яких в орудному відмінку відбувається подвоєння; 2) в яких подвоєння в орудному відмінку не відбувається. Якщо завдання виконано правильно, підкресливши третю букву кожного слова, прочитаєте…
Чемність, мить, пригорщ, флеш, суміш, чиновність,хмурість, тінь, стерлядь, молодість, смерть.
Нас вже очікують на станції «Спостережлива»
Кожен член команди ланцюжком називає співвідносні іменники для назв тварин за родами, визначаючи їхні відміни, наприклад: заєць – зайчиха – зайченя.
Лев – (левиця – левеня), цап – (коза – козеня), бик – (корова – теля), півень – (курка – курча), кабан – (свиня –порося), баран – (вівця – ягня), кінь – (кобила – лоша), заєць – (зайчиха – зайченя), слон – (слониха – слоненя).
Станція «Асоціації»
Об’єднайте слова за темами: «Кафе», «Одяг», «Транспорт», «Професія». Доберіть до кожного слова прикметник. Який із наведених іменників є змінюваним.
Таксі, аташе, кашне, меню, імпресаріо, канапе, портьє, Олів’є, тореро, багі, сулугуні, пальто, боа.
Станція «Будівельна»
Запишіть іменники, розкривши дужки.
(чар)зілля, (п’яти)денка, (вербо)ліз, (міні)футбол, (член)кореспондент, (тепло)воз, (чорно)бривці, (пів)ящика, (штабс)капітан, (радіо)комітет, (мас)медіа, (людино)день, (трудо)день, (розрив)трава, (жар)птиця, (дорога)стрічка, (пів)відра, (розтяг)стиск, (норд)вест.
Ось обидві команди зустрілись на станції «Гумористичній»
Дати відповіді на запитання в гумористичному плані.
Підбиття підсумків.
Таким чином, до Країни чудес першою дістається команда…
ІV Підбиття підсумків уроку