ЧЕМЕРИНЕЦЬКА ЗОШ І-ІІст.
Урок(заняття)-квест
«Птахи - наші пернаті друзі»
( нетрадиційний підсумковий урок з теми «Птахи»
для учнів 7 класу)
З досвіду роботи вчителя біології,
Чемеринецької ЗОШ І-ІІ ступенів
Винярської Галини Ярославівни
2019
Урок- квест . Тема . Узагальнення знань з теми «Птахи».
Мета:
Тип уроку(заняття): узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Форма проведення : урок-квест.
Обладнання: презентації, спів птахів(мр3),орнітологічне дерево,конверти із завданнями, чорний ящик,таблиці , фотографії та малюнки птахів, книжки про птахів
“Як не буде птахів, то і людське серце стане черствішим”
(М. Стельмах)
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Вітання .
Вітаю усіх з новим днем зимового дня тижня.Одного разу у відомого мислителя Сократа спитали, що на його думку, найлегше робити у світі . Він відповів, що найлегше повчати інших, а найважче – пізнати самого себе . Тож я вам бажаю пізнати себе!.
Витягніть, будь-ласка, руки перед собою. Подивіться: у багатьох долоньки відкриті. А це означає, що ми всі відкриті для того, щоб поділитися своїми знаннями й здобути нові; ви готові до діалогу й співробітництва.
2.Емоційне налаштування. ( під мелодію співу птахів учні висловлюють свої очікування від заняття та налаштування на працю.)
Доповнюють речення:
Я очікую...
Мені б хотілося....
Я хочу....
Мені здається......
Я буду намагатися.....
Бажаю всім....
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Я уважно вислухала ваші очікування та побажання, прийму їх до уваги. Буду намагатися їх виправдати , тому робитиму все можливе, що наш захід не пройшов марно.
Майже кожен із вас мріяв здійнятися вгору і побачити безкраї простори рідного краю. Лише один клас типу Хордових здатен на це.Що це за тварини?
Так ми з вами вже вивчали тему «Птахи». Отримали багато цікавої нової інформації з будови, процесів життєдіяльності та поведінки птахів. Тому, сьогодні ми проведемо квест, у якому покажемо, на що ми здатні, і як вміємо застосувати отримані знання. Для участі запрошуються дві команди.
Отже, назви команд «Павичі» та «Жайворонки».
Винагородою будуть оцінки, смаколики та медалі «Розумники». За кожну перемогу в раунді ви будете отримувати наліпку, а в кінці уроку будемо їх підраховувати та визначати переможця. Наш урок пройде у формі подорожі сторінками журналу про птахів.
А також ми створимо власноруч птаха з паперу методом орігамі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
І. Раунд «Знайомство»
Діти презентують свою команду характеристикою назви птаха ( можна загадками), а друга команда дає назву та отримує «бал»( назву, девіз). Наприклад:
Пташка ця маленька, Лагідна, сіренька. В небесах співає, Сонце зустрічає. (жайворонок) Девіз: «Хай болять від втоми ноги, ми доб'ємось перемоги!
Вдень я сплю, Вночі – літаю. Добре я вчиняю?
Девіз: «Душу і серце в роботу вкладу кожну хвилинку в труді збережу».
Наприклад:
ІІ. Раунд «Постріл»
Учні ставлять питання суперникам по черзі. Питання написані на клаптиках паперу, скрученого у вигляді куль і знаходяться в коробці.
1.Назвіть нелітаючих птахів?
2.Які знаєте пристосування до польоту у птахів?
3.Які птахи називають виводковими?
4.Яка будова яйця птаха?
5.Які види пір'я птахів?
6. Для чого потрібна куприкова залоза?
7.Чим харчується сова та синиця?
8.Як вивчають міграцію птахів?
9. Птах - символ миру. ( Голуб.)
10. Наука, що вивчає життя птахів.(Орнітологія)
11. Хижий нічний птах. (Сова)
12. Усеїдний птах, сірий з чорним або чорний. Дуже поширений на Україні. (Ворона)
ІV. Узагальнення та систематизація понять , засвоєння знань.
ІІІ. Раунд ВІКТОРИНА
Кожна команда швидко відповідає на питання .
1.Розширення стравоходу в голуба . ( воло ) 2 буква
2.кінцівки , що уможливлюють політ . ( крила )2 буква
3.Спосіб запліднення у птахів .(внутрішнє ) 2 буква
4. Частина нижньої кінцівки птахів (цівка ) 2 буква
5.Яке серце у птахів . ( 4) 3 буква
6.Спосіб дихання у птахів .(подвійний ) 2 буква
7.Оболонка яйця , що є джерелом води .( білок ) 3 буква
8. Роговий чохол , що покриває кістки щелеп ( дзьоб) 4 буква
9.Будівлі птахів .(гнізда ) 1 буква
10. Покриви тіла птахів .( пір’я) 2 буква
11. Що з’явилось перше курка чи яйце ? ( Яйце ) 1 буква
Скласти слова із запропонованих букв та дати визначення(Орнітологія)
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Раунд. ІV. «Орнітологічне дерево»
На вирізаних з паперу «птахах» написані питання, які розташовані на дошці на дереві . Команди по черзі знімають питання і відповідають на них.Та отримують підказки слів для розгадування , що в чорному ящику?
(Пінгвін. Крила-весла, добре розвинений кіль, важкий кістяк забезпечує пірнання; плавальні перетинки між пальцями, розташування ніг на задньому кінці тулуба доповнює роботу крил; товстий шар підшкірного жиру ).
2.Якщо страус – це птах, чого ж він не літає ?
(слабко розвинуті крила , немає диференціації пер, маленька без кіля, ключиці зачаткові).
5. Що змушує птахів робити перельоти? ( Голод)
6. Чи є у птахів постійна температура тіла? Навіть у великий мороз температура тіла в них лишається досить високою і дорівнює в середньому 42,5°С, а у дрібних горобиних навіть 45,5°С. Це — нормальна температура тіла птахів.
Звучить музика. Вносять чорний ящик.
ЩО ЗНАХОДИТЬСЯ В ЧОРНОМУ ЯЩИКУ?
Звучить музика. Вносять чорний ящик.
Довгасте, округле. Один кінець гостріший, ніж інший. Вже народжене, але, ще не живе.
ЩО ЗНАХОДИТЬСЯ В ЧОРНОМУ ЯЩИКУ?
Яйце Вірна відповідь оцінюється 5 балами.
V Раунд «Реклама»
Під музичний супровід та слайдшоу з зображенням птахів діти складають рекламний слоган використовуючи у назві слово « пір’я», «яйце», «назви птахів».
Наприклад: «Хочеш гарно вчитися, тобі допоможуть уроки Мудрої сови. Купи диск! Завантажуй! Стань розумним!» , « Відчуй силу, радість, легкість! Закружляй у танці! Літай в небі! Співай! Адже ти вживаєш в їжу перепелині яєчка. » або «Ти придбав черевики в Леомода , лети як птах.»
Учасникам команд пропонуються картки із зображенням птахів. Учням потрібно визначити видову або родову назву птаха. Та знайти зайву пташку.Чому?
Додаток2.Завдання для команди «____________»
Зображення таких птахів : пінгвін, ластівка, синиця, сова ,соловей, , ківі , глухар.
Завдання для команди «________________»
Зображення таких птахів : страус, горобець , дятел, іволга, очеретянка, гуска сіра , рябчик, орел.
V. Раунд «Мелодія птахів »
Діти слухають музичний спів птахів та відгадують на швидкість. Спів птахів не може залишити людину байдужою. Серед орнітологів або просто любителів птахів багато довгожителів. Адже спів птахів - сигнал радості для нашого мозку Він заспокоює, веселить, налаштовує на романтичний лад, зцілює душу, надає рівноваги всім процесам, що відбуваються в тілі.
VІ. Раунд «Вершина слави»
Дітям треба назвати риси характеру людини , які найбільше відповідають назві птаха.
Завдання для команд
Соловей-
Сова-
Орел-
Синиця-
Зозуля-
Лебідь-
Горобець-
Ластівка-
Сорока-
Шуліка(яструб)-
Матеріал для вчителя
Соловей- мелодійність , співочість
Сова- мудрість, розважливість
Орел- мужність ,сміливість, безсмертя
Синиця- трудівниця
Зозуля -недбала мати
Лебідь –вірність, кохання
Горобець -безтурботність
Ластівка –доброта, щирість
Сорока -крадійка
Шуліка( яструб)- розбійник , ворог
Назви птахів прикріпленні на плакаті на сходинках до вершини слави. Діти слова- відповідність чіпляють у комірки сходинок і умовно піднімаються на вершину.де вибирають із поданих слів підкреслені букви і складають слово «лікар»-що за птах?
Вчитель. Зоологи виявили одну цікаву відмінність у дятлів, перед всіма птахами. Вони іноді використовують порожні консервні банки і шматки заліза для того, щоб їх барабанний дріб звучав досить далеко: так вони закликають до себе інших дятлів.
VІІ Раунд «Майстри та майстрині»
З наперед заготовленого матеріалу учні складають орігамі . Слухаючи інструкцію вчителя за планом практичної роботи складають птаха і це- журавель .
Вчитель. 22 березня у народі називають Днем жайворонків.
В цей день міряються зима з весною: зима закінчується, а весна починається.
Люди вірять, що в цей день з теплих країв прилітають сорок різних птахів, і перший з них - жайворонок.
Цього дня зазвичай пекли «жайворонків»: переважно з розкритими крилами і з чубчиками. Пташок роздавали дітям, а ті з криком і дзвінким сміхом бігли закликати жайворонків, а з ними і весну.
VІІІ Раунд «Пазл»
Додаток 3
Діти отримують конверт з імпровізованими паперовими пазлами, з яких потрібно скласти зображення птаха і назвати його. Хто справиться швидше, той і виграв. Назвати птаха та скласти Сенка до відгаданого птаха.
ІХ. Раунд «Мислитель»
Команди представляють свої випереджальні роботи з домашнього завдання презентації «Цікаві факти про птахів», «Чому потрібно допомагати птахам?»
Х. Підсумок уроку
1. Рефлексія. Метод «Кошик знань»
Я дізнався про….
Я зрозумів що…..
Урок мені сподобався, тому що….
Мені захотілося….
Мені запам'яталося…..
Мене зацікавило….
Мені знадобиться…..
Карооке пісня про птахів.
2. Визначення переможців квесту за кількістю наліпок.
Сьогодні найкраще впоралася з усіма завданнями раундів квесту команда......... Ви отримуєте дипломи «Розумники». Ці опласки для вас. Команда, яка не виграла , але гарно працювала, отримує заохочувальні грамоти «За успіхи» . Вітаю всіх і хочу пригостити смаколиками –льодяниками у формі птахів.
VI. Домашнє завдання.
1. Пояснення домашнього завдання:
Підготувати повідомлення про птаха своєї місцевості
2. Заключне слово вчителя.
Сподіваюсь, що сьогодні ми вдало працювали і ви зрозуміли, що птахи - це наші пернаті друзі , що їх потрібно оберігати, дбати про них, особливо, взимку. Наше заняття - квест дало вам змогу відкритися, творчо співпрацювати, креативно мислити, отримати навики плідної роботи в команді.. Бажаю всім добра, здоров’я та успіху. До нових зустрічей.
Додаток 1
Соловей-
Сова-
Орел-
Синиця-
Зозуля-
Лебідь-
Горобець-
Ластівка-
Сорока-
Шуліка(яструб)-
Додаток2
1.Незвичайна одежина,
7. не костюм і не пальто.
3.Біле, сіре, різнокольорове,
4. дуже чудове,
9. захищає, зігріває.
6. Довгасте, округле.
8. Один кінець
10. гостріший, ніж інший.