Урок "Квітка як генеративний орган рослин"

Про матеріал
Комбінований урок з елементами лабораторних досліджень. Обладнання. Мультимедійне обладнання, відеопрезентація, таблиця «Будова квітки», модель квітки, живі квіти, малюнки «Моя улюблена квітка», робочі зошити , підручник, лупа. Методи, прийоми. Інформативно-рецептивні(бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні(робота в групах, виконання лабораторного дослідження), навчально - пошукові, навчально-дослідницькі, , «Здивуй», «Моделюємо квітку», «Цікаво знати, що…», Рольова – гра «Флористи»
Перегляд файлу

Тема уроку.  Квітка як генеративний орган рослини.

 

Мета уроку

Освітня. Сформувати в учнів поняття про квітку як репродуктивний орган рослини, розкрити біологічне значення її головних частин, виявити подібність у будові квіток різних рослин;удосконалювати  вміння і навички виконання лабораторної роботи.

Розвиваюча. Продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати в групах, порівнювати, робити висновки, застосовувати отримані знання на практиці;розвивати уважність, спостережливість, допитливість.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та рослин рідного краю, формувати культуру поведінки в природі.

Обладнання. Мультимедійне обладнання, відеопрезентація, таблиця «Будова квітки», модель квітки,  живі квіти, малюнки «Моя улюблена квітка»,  робочі зошити , підручник, лупа.

 

Поняття і терміни. Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь,  двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

 

Методи, прийоми. Інформативно-рецептивні(бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні(робота в групах, виконання лабораторного дослідження),  навчально - пошукові, навчально-дослідницькі, , «Здивуй», «Моделюємо квітку», «Цікаво знати, що…», Рольова – гра «Флористи»

 

Учні повинні:

  • Знати: будову квітки та її частин;
  • Уміти: пояснити будову квіток у зв’язку з функціями їхніх частин, виконати лабораторну роботу.
  • Наводити приклади: одностатевих і двостатевих квіток, однодомних і дводомних рослин.
  • Робити висновки: про значення квітки в житті рослин, тварин і людини.

 

 

 

Тип уроку. Комбінований з елементами лабораторних досліджень.

 

 

План-схема уроку

Етап уроку

Час  (хв.)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат

І. Організаційний момент

2

Психологічний настрій

Створення спокійної атмосфери, зосередження уваги учнів

ІІ. Перевірка домашнього завдання

5

Біологічний диктант

Перевірка вивченого, підготовка до сприйняття нового матеріалу

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

2

Бесіда

 

Навчання учнів аргументувати свою думку

IV. Мотивація навчальної діяльності,

3

Прийом « Здивуй і зацікав», перегляд відеосюжету «Квіти»

Розвиток пізнавального інтересу, уяви та спостережливості, зацікавлення темою уроку

V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

1

Визначення теми та мети уроку

Налаштування на засвоєння матеріалу теми

VI. Вивчення нового матеріалу

20

робота в дослідницьких групах; пояснення вчителя; лабораторне дослідження; повідомлення учнів

Розвиток творчої активності учнів, засвоєння нових знань.

VII. Узагальнення та систематизація знань

6

Рольова гра «Флористи»,

Закріплення та корекція знань, розвиток логічного мислення і пам'яті

VIII.  Домашнє завдання

1

Репродуктивного і творчо-пошукового характеру

 

Ефективне засвоєння матеріалу, розвиток творчих здібностей

IX.  Підсумки уроку

5

Вправа «Підіб’ємо підсумки», технологія «Ситуація успіху»,

декламування вірша

Підбиття підсумків уроку

 

 

 

 

 

 

                                                    

Структура заняття

Етапи уроку

Зміст уроку

Примітки

І. Організаційний момент,

2 хв.

(Створення позитивної психологічної атмосфери)   

Сьогодні на уроці багато гостей, які завітали, щоб побачити, як ви вмієте працювати, які ви слухняні. Наші пращури вірили, що кожний гість посланий від Бога, тому гостей пригощали, радо зустрічали. Сьогодні ми подаруємо для наших гостей цей урок.

 

Згадаємо девіз наших уроків.

ДЕВІЗ: Не просто слухати, а чути. 
Не просто дивитися, а бачити. 
Не просто відповідати, а міркувати. 
Дружно й плідно працювати.

 

Тож бажаю вам, мої любі учні, показати себе якнайкраще через знання і дії на уроці, розкрити свої таланти і дізнатися щось нове про природу, частиною якої ми є. Адже пізнаючи природу, ми пізнаємо самих себе. А хороші оцінки, які, я сподіваюсь, ви отримаєте за урок, забезпечать вам гарний настрій. Для цього вам видано  аркуш самооцінювання, на якому протягом уроку, ви будете заносити свої бали, а наприкінці уроку порахуєте загальний бал. Бажаю успіхів!

 

Матеріали до уроку

ІІ.

Перевірка домашнього завдання, 5 хв.

 

Біологічний диктант

 Але перед тим, як перейти до вивчення нової теми давайте пригадаємо матеріал, який ми вивчали на попередніх уроках. У цьому нам допоможе біологічний диктант.

  1. Ірис(півник), конвалія, пирій розмножуються  за допомогою (кореневища)
     
  2. Топінамбур, картопля розмножуються (бульбами)
     
  3.  Здатність відновлювати весь організм з його окремих частин (регенерація)
     
  4.  Надземними пагонами (вусами) розмножуються (суниця, полуниця)

 

  1. Цибулинами розмножуються(лілія, тюльпан, часник0
     
  2. Рослина, з якої беруть живець(прищепа)

 

 

Слайд

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів,

2 хв.

 

- Які органи рослини ми вже вивчили?

 

- Про який орган рослини ми ще не говорили?   

 

 

 

 

Слайд

 

 

 

 

IV.Мотивація навчальної діяльно дія,

3 хв.

 

Обговорення вислову

«Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю».

                                                 (Л. Толстой)                                                                                                                    

І, дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Іноді нам здається, що квітки для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Та й  українська вишиванка не обходиться без них.  Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.

 

 

Перегляд відеосюжету «Квіти»,

V.Повідомлення теми, мети і завдань уроку,

1 хв .

 

Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь. Тема нашого уроку…

 

Слайд

  VІ.  Засвоєння нових знань,

20 хв.

 

 

1) Квітка – генеративний орган рослини  (розповідь з елементами бесіди)

  Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток яблунь ? (яблуко)    

А всередині яблука що? (насіння).

Який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий? (статевий).

Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні)             

Що ж таке квітка? (відповіді дітей)

Квітка – це генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження квіткових рослин.

2)  Будова квітки «Моделюємо квітку»

Пошукова робота (робота з текстом  підручника в групах)

  Незважаючи на велику різноманітність квіток за розміром, забарвленням, терміном цвітіння майже всі вони мають одну й ту саму будову.

А зараз кожен у своїх дослідницьких групах, користуючись підручником, опрацює такі питання і представник з кожної групи розкаже  нам про певну частину квітки є

Клас поділяється на дослідницькі групи. Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи.

Завдання для дослідницької групи:

І гр .на с. 125. прочитайте про будову квітки і з’ясуйте, що таке квітконіжка, квітколоже  та підготуйте усний звіт про їх будову.

 

ІІ гр.. На с.125-126 прочитайте про будову оцвітини та підготуйте

усний звіт про її будову.

 

ІІІ гр. На с.126 прочитайте про будову тичинки та підготуйте усний звіт про їх будову.

 ІV гр. На с.126-127  прочитайте про будову маточки та підготуйте усний звіт про її будову.

 

   Заслуховується доповідь  І і ІІ груп

Учитель демонструє учням квітки із зрослолистою і роздільнолистою чашечкою та залучає учнів до обговорення такого питання:

— Чи відрізняються квітки, які знаходяться перед вами? Якщо відрізняються, то чим?

Під час обговорення учні повинні дійти висновку, що чашечки бувають зрослолисті та роздільнолисті.

Потім учитель демонструє учням квітки, які мають зрослопелюстковий та роздільнопелюстковий віночки, і знову залучає учнів до обговорення.

Пелюстки й чашолистки утворюють оцвітину.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, яка функція пелюсток та чашолистків?

Очікувана відповідь учнів:

Чашолистки походять від листків і виконують захисну функцію. Функція пелюсток — приваблення комах-запилювачів.

Доповідь ІІІ  і IV груп

Запитання до учнів:

— Чому тичинки і маточку називають головними частинами квітки?

(Обговорення відповідей учнів.

Таким чином, отримали модель квітки.

 

3) Різноманітність квіток

Розповідь учителя

За наявністю тичинок і маточок квіти поділяють на статеві і нестатеві.

Квітки, що мають і тичинки, і маточки, називаються двостатевими. Квітки, у яких є тільки тичинки або тільки маточки, називаються одностатевими (наприклад, у кукурудзи на верхівці стебла тичинкові квітки, а в суцвітті початок - маточкові).

 Запитання до учнів:

— Які квітки називаються нестатевими? (Квітки, які не мають маточок і тичинок.)

 

У деяких рослин(соняшник, кульбаба) частина квіток по краях їхнього кошика є нестатевими, оскільки не мають ні тичинок, ні маточок. Їх ще називають стерильними, тому що вони не дають насіння і плодів. Але користь від них для рослин все ж таки є.

  • На вашу думку, яка?(приваблювання комах для запилювання).

За розташуванням одностатевих квіток виділяють одно- і дводомні рослини. Рослини, у яких маточкові і тичинкові квітки розвиваються на одній особині, називаються однодомними(огірки, кукурудза, береза, ліщина, вільха, дуб, бук, гарбуз). А от у обліпихи, конопель, тополі, верби тичинкові квітки розміщені на одних рослинах, а маточкові -  на інших. Такі рослини називають дводомними.

 

Розповідь учителя про симетрію квітки та формули квіток .

Ознакою відмінності квіток є і характер симетрії в розташуванні їх частин. Якщо через квітку можна провести декілька площин симетрії, її називають правильною(актиноморфною) і вона має радіальну симетрію(наприклад, у тюльпана). Якщо ж через квітку можна провести лише одну площину симетрії, то квітка є неправильною(зигоморфною) і має двобічну симетрію(горох, фіалка, квасоля). Дуже рідко у квітці неможливо провести жодної площини симетрії, тоді ми маємо несиметричну  квітку(канни, гладіолуси).

 

Будову квітки позначають відповідними формулами. Уявлення про особливості будови квітки можна одержати завдяки умовним позначенням її частин, використовуючи перші букви назв її частин. Кількість частин квітки позначається цифрами. Якщо частин квітки більше 12, ставиться знак ͚ . дужки( ) у формулі квітки вказують на зростання частин.

Проектування зображення на екран

 

   Діти, вам було дане випереджальне завдання намалювати вдома вашу найулюбленішу квітку. Погляньте, яка гарна в нас виставка малюнків квітів. Усі вони дуже яскраві, красиві. А їхню будову ми дослідимо на  практиці виконавши лабораторне дослідження.

 

 

4.  Лабораторне дослідження                                              

Тема. Будова квітки.

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

 

Інструктаж з техніки безпеки (зачитує вчитель)

Діти виконують лабораторну роботу

 

Сядьте зручно і послухайте цікавинки про квіти, які вам підготували учні, що отримали випереджальне завдання.                                                                                                                                                                                            

Повідомлення учнів (випереджальне завдання)

 

5)Значення квітів у природі і житті людини

Технологія «Мікрофон»

— Яка роль квітки в природі й житті людини?

За результатами відповідей складається опорний конспект:

Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— лікарська сировина;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.

— природний годинник, барометр.

Біологічна задача

Скільки радості приносить нам їх різноманітна краса!Уявімо собі, що ми йдемо в похід (слайд ). Дівчатка зірвали квіти і сплітали вінки. На 1 вінок - 32 квітки. У  6  класі – 8 дівчаток. Скільки квіток було зірвано?  ( 256)

 Що буде на наступний рік?   

 

Я зірвав квітку — і вона загинула,
Я спіймав метелика — і він помер
У мене на долоні.
І тоді я зрозумів,
Що торкнутися краси
Можна тільки серцем.

                             ( Павол Орсаг Гвездослав)                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд

 

 

Виконання лабораторної роботи

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Узагальнення та систематизація знань, 6хв.

 

1)Рольова – гра «Флористи»

Діти, давайте уявимо, що я не ваш вчитель, а керівник фірми «Флористика». Моя фірма займається виготовленням букетів та композицій на замовлення. Для роботи мені потрібні співробітники. Але для того, щоб прийняти когось у свою фірму я хочу провести конкурсний відбір. Бо, як і кожній фірмі мені потрібні розумні співробітники. Оскільки робота пов’язана з квітами, то для того, щоб вас прийняли в фірму,  вам необхідно показати свої знання і підписати малюнок. Той, хто виконає завдання  , отримає посвідчення працівника фірми.  

 

 Завдання  №1

Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок:  пелюстки, тичинка, маточка, квітконіжка, квітколоже.  

    

маточка

Жіноча репродуктивна частина квітки. У ній формуються насінні зачатки

тичинка

Чоловічі репродуктивні частини квітки у яких утворюються пилкові зерна

пелюстки

Яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиленню

квітконіжка

Частина стебла, що несе на собі квітку

квітколоже

Верхня вкорочена , розширена частина квітконіжки  до якої прикріплюються всі частини квітки

 

Завдання №2   

Підписати  малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки, пелюстка, чашолисток, квітконіжка……..http://noosfera.org.ua/images/7_3.jpg

Завдання №3.                                                                    

До нас у фірму прийшло замовлення: зробити букети, які б складалися:

 1-й – з квіток з простою оцвітиною;

 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною; 

 3-й  - з зрослопелюсткових квіток;

 4-й – з вільнопелюсткових  квіток;

(Учні серед зображень квіток вибирають потрібні і групують їх.). 

                                              

Додаток

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

VІІІ.Домашнє

завдання , 1 хв.

1.Опрацювати  §33 підручника

2.Скласти кросворд  до теми «Квітка»

3. Підготувати  цікаву інформацію:           

  1. «Квіти – символи країни»
  2. «Квіти – барометри»
  3. «Квітковий календар»

Слайд

ІХ. Підсумки уроку , 5 хв.

 

Технологія «Ситуація успіху»

Учитель. Дякую за плідну роботу на уроці і за прагнення подолати вершини знань.

(аргументоване оцінювання)

Учитель. А зараз підрахуйте свій бал за урок.

Оголошення оцінок

 

Технологія «Незакінчене речення»

  • На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
  • Урок важливий, тому що…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…
  • Від наступного уроку я чекаю…

 

А закінчити урок я хочу словами відомого українського поета Василя Симоненка. Його поезія називається:«Квіти»

Слів на описи не трачу, словом не передаси
Їх земної, безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.

 

Тож на згадку про наш урок подаруйте нашим гостям квітку радості .

(ДАРУЮТЬ КВІТИ)

 

Додаток

 

 

 

Прізвище та ім’я _________________________________________________

Біологічний диктант

по 1б

Робота в групах

 

1-2б.

.

Лабораторне дослідження

2б.

Повідомлення

 

Завдання на узагальнення

Загальна кількість балів

Рольова гра

«Флористи»

1-2-3б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2021
Переглядів
1045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку