УРОК-ГРА
Виникнення інтересу до математики в учнів значною мірою залежить від методики її викладання, від того, наскільки вміло буде побудована навчальна робота. Потрібно турбуватися про те, щоб на уроці кожний учень працював активно, захоплено, і використовувати це як відправну точку для виникнення та розвитку допитливості, глибокого пізнавального інтересу. Це особливо важливо робити у підлітковому віці, коли ще тільки формується, а іноді тільки зароджується постійні інтереси та нахили до певного предмета. Саме в цей період учителю треба розкрити притаманні сторони математики.
Важливу роль тут відводиться дидактичним іграм на традиційних уроках математики та урокам-іграм. Сучасна дидактика справедливо вбачає в них можливості ефективної організації взаємодії вчителя і учнів, продуктивної форми їх спілкування з елементами змагання, розкутості, інтересу.
Гра – це творчість, гра – це праця. У процесі гри у дітей формується звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивається увага, уява, прагнення до знань. Захопившись, учні не замічають, що вчаться: пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, фантазують. Ігри допомагають виховувати в учнів дисциплінованість, доброзичливість, почуття відповідальності та інші хороші якості.
Ідея змагання закладена в багатьох іграх, які ми із задоволенням дивимось по телебаченню. Це і «КВК», «Брейн-ринг», «Щасливий випадок», «Що? Де? Коли?» і інші. Саме форму організації цих ігор найчастіше використовують учителі при проведенні уроків-ігор з математики. Най традиційними і цікавим для учнів є також урок-казка, урок-вікторина, урок-подорож та інші.
Урок-КВК
Готуючись до уроку-КВК учні обирають двох капітанів команд, а вони почергово набирають команду. Команди придумують свою назву, девіз, готують емблему, коротке представлення і виконують домашнє завдання. Перед уроком учні кожної команди сідають за окремий ряд.
Тема. Квадратні рівняння.
Мета. Через гру формувати в учнів уміння і навички розв’язувати квадратні рівняння; розвивати логічне мислення; виховувати доброзичливість та відповідальність за результати своєї роботи.
Обладнання. Картки із завданнями, таблиця результатів конкурсів.
№ з/п |
Назва конкурсу |
Кількість балів І команди |
Кількість балів ІІ команди |
1. |
Домашнє завдання |
|
|
2. |
Допуск |
|
|
3. |
Розминка |
|
|
4. |
Естафета рівнянь |
|
|
5. |
Математична пісня |
|
|
6. |
Конкурс капітанів |
|
|
7. |
Конкурс художників |
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
Хід уроку.
І.Організаційна частина.
Продзвенів уже дзвінок,
Всі прийшли ви на урок.
Математика тепер у нас,
Позмагається весь клас.
Сьогодні ж виявим знання
У грі чудовій – КВК.
І перемога тих чекає,
Хто знань побільше має.
ІІ. Основна частина.
Виставляється кількість балів за домашнє завдання, слід урахувати:
- гасло команди
Розгадати кросворд «Квадратні рівняння». Хто швидше розв’яже, той має найбільшу кількість балів.
Дибав до Києва сивий дідусь.
І зустрів він 12 бабусь,
По кошику кожна несла,
В кожному кошику кішка була.
12 у кожної з них кошенят,
Ще по четверо держать в зубах мишенят.
І сивий дідусь наш замислився тут:
Скільки кошенят і скільки мишенят
До Києва наші бабусі несуть?
(Ніскільки, бо усі йшли назустріч, а до Києва йшов
він).
1 команда
1. Чи є число -1 коренем рівняння –х2+2х-2=0?
2. При якому значенні k рівняння 16х2+ kх+9=0 має лише один корінь?
3. Скласти зведення квадратне рівняння за його коренями х1=3, х2= -1
2 команда
1. Чи є число -2 коренем рівняння х2+3х+2=0?
2. При якому значенні k рівняння 25х2- kх+1=0 має лише один корінь?
3. Скласти зведення квадратне рівняння за його коренями х1=1, х2= -3.
На дошці записано для кожної команди записано стільки рівнянь, скільки є учнів.
1 команда 2 команда
а) х2-11х+30=0; а) х2-х-90=0;
б) 3х2-5х+4=0; б) 5х2+4х+7=0;
в) х2-7х+12=0; в)х2+2х-35=0;
г) х2=4х+5; г)х2-8=4-4х;
д) (х+4)2=3х+40; д) (2х-3)2=11-19;
е) 4х2-2 = х(10х-9). е) х2-1 =11(х+1).
3 2
Представники команд по черзі співають куплети пісень, де зустрічаються числа і числівники.
До дошки одночасно виходять обидва капітани і розв’язують відповідні завдання.
1 команда
Один із коренів рівняння х2-5х+с=0 дорівнює 3. Знайдіть другий корінь і вільний член с.
2 команда
Один із коренів рівняння х2+bх-9=0 дорівнює 9. Знайдіть другий корінь і коефіцієнт b.
Члени команд розв’язують завдання своїх капітанів самостійно в зошитах. Якщо капітан не може справитися зі своїм завданням, то просить допомоги у команди. За допомогу знімається половина балів цього конкурсу.
7. Конкурс художників.
Двоє учасників від кожної команди виконують такі завдання:
ІІІ. Підсумок уроку.
Цей урок міцніше нас здружив
З цікавою і дивною наукою,
Щоб вогник знань у класі жив –
Він буде запорукою.
Мов естафету, вогник знань
З рук в руки передайте,
Побільше різних запитань
Дорослим задавайте.
Гра закінчена. Учитель підводить підсумки, оголошує команду переможця, «нагороджує» найактивніших учасників КВК оцінками, дає домашнє завдання.