УРОК КВК З МАТЕМАТИКИ
(3 клас)
Тема: Засвоєння таблиці ділення і множення числа 8.
Мета: перевірити набуті знання дітей з множення і ділення; розвивати обчислювальні навички, вміння розв΄язувати задачі на зведення до одиниці; розвивати логічне мислення у дітей; виховувати у дітей любов до математики, уважність при виконанні завдань, культуру математичного мовлення.
Обладнання: таблиці чисел, картки з геометричним матеріалом, малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Основна частина
Слово вчителя.
- Любі діти, сьогодні у нас з вами не звичайний урок, а урок змагання. Ми будемо змагатись у плаванні по математичному океану. (Карта)
А хто знає, як називається змагання на вітрильниках? Згадайте мультфільм «Пригоди капітана Врунгеля». Так це регата.
Щоб відправитись у подорож, ви маєте підготувати свої кораблі до великого плавання. У нашому змаганні беруть участь дві команди кораблів: «Кмітливий» та «Винахідливий».
Давайте познайомимося з учасниками команд
(Капітани шикують свої команди, промовляють девізи)
Команда 1. Кмітливі труднощі долають,
Вони завжди перемагають.
Перемогу ми здобудемо,
В боротьбі ми перші будемо.
Команда 2. Винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води.
Важких завдань для нас немає,
Сьогодні ми перемагаєм.
А тепер я представлю вам арбітрів нашої математичної регати.
Усний рахунок. Конкурс «Підготуй корабель»
Щоб вирушити командам у дорогу, треба підготувати кораблі. Конкурс так і називається «Підготуй корабель». Умови конкурсу: потрібно стрілочками з΄єднати приклад з відповіддю. На дошці приклади для обох команд.
«Кмітливий»
6 · 9 48
7 · 8 62
74 – 26 88
56 : 8 54
28 + 34 55
2 · 9 56
91 – 36 18
64 + 24 7
64 : 8 32
8 ·4 8
(Журі оцінює відповіді)
«Винахідливий»
5 · 8 66
6 · 7 18
19+47 40
48:8 15
45 – 27 54
3 · 5 42
72 – 18 35
62+13 6
72:8 75
7 · 5 9
Діти я хочу звернути вашу увагу, скільки прийшло бажаючих потрапити на кораблі. Пасажири придбали квитки. Завдання командам - перевірити їх. Умова конкурсу: на квитках записані приклади і відповіді, вам потрібно перевірити правильність відповідей.
«Кмітливий»
27:3+25 = 34
8 · (13-6) = 56
32- 4 · 7 = 4
4+28:4 = 12 (11)
«Винахідливий»
41-5 · 7 = 6
7+27:3 = 15 (16)
6 · (14-8) = 36
36:4+36 = 45
(Журі підводить підсумки конкурсу)
Нарешті команди і пасажири готові, ми вирушаємо в подорож.
Мета нашої подорожі – досягти порту «Перемога»
Розвиток математичних умінь.
Конкурс «Обчислювальний острів»
На нашому шляху буде чимало несподіванок і труднощів. Ми прибули до «Обчислювального острову». Тут мешкають гноми, які люблять цікаві математичні завдання. Веселі гноми підготували завдання: вставити в таблицю потрібні числа (доданки). Команда «Кмітливий» доповнює до числа 70, а «Винахідливий» - до 80.
70 |
15 |
|
62 |
|
35 |
|
29 |
|
|
23 |
|
44 |
|
58 |
|
41 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
80 |
22 |
|
73 |
|
26 |
|
37 |
|
|
18 |
|
55 |
|
64 |
|
49 |
(Перевірка завдань. Журі підводить підсумки конкурсу)
Конкурс «Мис задачний»
- Увага! Ди наближаємося до мису «Задачний». Тут розташоване рибальське селище. На березі ми зустріли старого рибалку, який багато ходив океаном під вітрилами. Він пропонує командам розв΄язати задачі.
«Кмітливий»
На пошиття 6 вітрил пішло 48м тканини. Скільки потрібно метрів тканини, щоб пошити 4 таких вітрила?
«Винахідливий»
Для виготовлення 3 човнів потрібно 27 колод. Скільки колод знадобиться, для виготовлення 5 таких човнів?
- На мисі «Задачний» ми зустріли двох рибалок, які приготували для команд цікаві задачі з хитринкою.
«Кмітливий»
1). Зграя з 7 дельфінів пропливла 14 км. Скількі кілометрів проплив кожен дельфін? (14км)
2). У порт пливли 3 судна, а назустріч їм – 5 катерів. Скільки суден прибуло в порт?.
«Винахідливий»
1) Дві колгоспниці йшли до міста і зустрілися їм дорогою ще 5 колгоспниць. Скільки всього колгоспниць йшло до міста?
2) Білосніжка та семеро гномім чекали прибуття пароплава 8 годин. Скільки годин чекали пароплава кожен з них?
Слово журі.
Пливемо далі. На нашому шляху остррів. Який він гарний, з квітами, з пальмами. Давайте тут перепочинемо.
Фізпауза.(під музику)
Конкурс «Геометрична бухта».
- Наступний пункт нашої регати – бухта Геометрична. Подивіться уважно на нашу карту. Чий це прапор тут майорить? Це ж пірати!! Вони Захопили бухту. Допоможемо жителям бухти врятуватися від них! Для цього потрібно виконати піратські вимоги, а саме: розв΄язати геометричне завдання. Командам обох кораблів треба назвати геометричні фігури і показати скільки таких фігур зображено на малюнку.
(По одному гравцю з команди виходять до дошки і пояснюють)
- Нарешті пірати звільнять бухту.
- А зараз, як і кожному змагання буде випробування для капітанів команд. Умови конкурсу: із зав΄язаними очима капітани виймають з мішечка по одній фігурі і називають її. За кожну правильну відповідь журі нараховує команді по 1 балу.
Слово журі.
Конкурс «Острів чисел».
- Знову в путь на горизоенті з΄явився острів чисел. Діти, ви здогадалися, хто мушкає на цьому острові?
- Числа теж підготували для вас цікаві завдання. Ось перше. Уважно подивіться на числові ряди і скажіть за яким правилом їх склали. Знайдіть у кожному ряді зайве число і назвіть правильне. За це завдання команда отримує 3 бали.
«Кмітливий»
14 21 28 37(35) 42 49
24 30 36 42 56 (54)
10 14 17 (18) 22 26 30
«Винахідливий»
18 24 32 (30) 36 42 48
16 20 24 29 (28) 32 36
11 14 17 20 23 27 (26)
- Діти, я подумала про те що ми ще з вами не ловили риби, щоб наловити рибацької юшки. Зараз команди будуть ловити рибу. Щоб впіймати рибку вам потрібно замість крапок вставити пропущені знаки математичних дій, дужки, якщо потрібно, що отримати правильну рівність. За кожен правильно пиконаний приклад команда отримує 1 бал. (завданн)
«Кмітливий»
8...3...6 = 4
5...4...8 = 28
12...6...2...2 = 8
«Винахідливий»
32...4...9 = 17
3...4...2 = 14
18...9...3...2 = 12
Один гравець з команди зачитує приклади.
(Журі підводить підсумки конкурсу)
Гра «Полундра».
Зараз пограємо у гру. Потрібно полічити від 1 до 50, але замість чисел, які ділять на 5, треба казати слово «полундра» (мовою моряків «полундра» - «Готуйся до небезпеки!»). Будьте дуже уважні.
Конкурс «Старовинна пляшка»
Діти знаєте чому кричали «Полундра»? За бортом корабля зявився незнайомий предмет. Ми думали що це якась бомба, а це пляшка. А в ній якесь повідомлення. Це певне якийсь математик залишив нам цікаве повідомлення. Він вирішив повідомити нас про те, як за часів Київської Русі вимірювали різні відстані. Давайте розглянемо плакат.
У давні часи існували чотири основні міри довжини: п΄ядь, лікоть, сажень, верста.
П΄ядь – це відстань між великим пальцем і мізинцем.
Лікоть – це відстань від ліктьового суглоба до кінця середнього пальця.
Сажень – це відстань між кінцями середні пальців рук розведених у різні сторони на рівні плечей.
Верста – це відстань у 500 сажнів.
Діти, як ви вважаєте чи були ці міри довжини точними?
Звичайно ні. Тому люди були змушені придумати інші міри довжини, саме ті якими ми з вами користуємося зараз. Давайте пригадаємо які це міри?
Визначте довжину кожної тварини, якщо одна поділка на лінійці відповідає 1 метру. Яка команда швидшу зорієнтується і відповість? (Крокодил – 9 м, акула – 16 м, кит – 30м)
Нарешті ми досягли порту «Перемоги».
Залишається найцікавіше – дізнатися, яка команда перемогла. Доки журі підбиває підсумки, я очу звернути вашу увагу на вислови вчених про таку чудову науку, як математика.
ІІІ. Підсумок заняття.
Слово журі.(Вручення призів)
Діти ви всі молодці! Старанно і швидко виконали завдання усіх конкурсів. Сподобалося вам мандрувати математичним океаном?