Тема Леонід Глібов – відомий український поет і байкар.
«Химерний маленький», «Що за птиця?»
Мета : ознайомити учнів із життям і творчістю українського байкаря і поета, розвивати вміння і навички виразного читання, кмітливість, розумові здібності, пам'ять, творчу уяву; виховувати шанобливе ставлення до поета-байкаря, інтерес до наслідків своєї праці.
Хід уроку
І. Орг. момент
Добрий день вам, діточки,
Мої яскраві квіточки!
Посміхніться всім ласкаво,
Обіцяю,що цікаво проведемо ми урок.
І у світ літератури разом зробимо наш крок.
Сідайте, будь ласка.
На попередньому уроці ви вивчали «загадки» і як засвоїли цю тему ми зараз перевіримо…
Послухайте і відгадайте загадку
Прагне все на світі знати,
Любить книжечки читати,
Віршика складе, кросвордик
І спече смачненький тортик.
В школі Лучівській працює,
Там і днює, і ночує.
Школа – рідна їй сім’я.
Хто це?................(так, - це вчителька моя)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання
Експрес-опитування
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя:
Так,у світі є дуже багато країн, кожна з яких по-своєму цікава, має свою історію, звичаї, традиції. І цю історію творять люди, серед яких є особистості з незвичайними талантами і здібностями. У греків - це Гомер, у італійців – Данте, у англійців – Шекспір, у поляків – Міцкевич, у нас українців, без сумніву це ….(Т. Шевченко). Ці люди створили літературні шедеври, які не втрачають своєї значущості і в сучасному світі, бо кожна літературна думка несе ідею, мораль, повчальний зміст. Але не завжди можна було відкрито висловити свою думку, оцінити вчинок тієї чи іншої людини. Тому в літературі окремо виділяється такий жанр, як байка.
Байка – (слайд)
Засновником цього жанру був легендарний грек Езоп . (слайд)У сусідній Росії був відомий байкар – Іван Крилов.(слайд). Була така людина і у нас на Україні. Залишилося тільки розгадати її прізвище. І ми це зробимо з вами за допомогою кросворду.
2. Кросворд.
1Г |
|
|
|
|
|
|||||||||||
2 |
|
|
Л |
|||||||||||||
3 |
І |
|
|
|
|
|||||||||||
4 |
|
Б |
|
|
|
|||||||||||
5 |
О |
|
|
|||||||||||||
6 |
|
В |
|
|||||||||||||
1. Птах переважно із сірувато – голубим або білим пір’ям
2. Тварина невисокого зросту, що характеризується впертістю.
3. Домашня птиця
4. Великий перелітний дикий водоплавний птах з довгою шиєю і переважно білим пір’ям.
5.Хижий ссавець родини собачих, здебільшого сірої масті
6. Великий хижий звір родини котячих (діти відгадують)
3. Тож запишемо тему нашого уроку (слайд)
(запис у зошити)
3.1. Яка мета нашого уроку? Давайте разом її сформулюємо.
А допоможе вам в цьому схема (слайд)
познайомитися
М И прочитати
визначити
А ще, діти, ми сьогодні дізнаємось в чому особливість загадок Леоніда Глібова. На це запитання ми дамо відповідь наприкінці уроку.
3.2. Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого філософа Цицерона
Недостатньо володіти мудрістю,
треба вміти користуватися нею.
І ми будемо говорити сьогодні про розумну і мудру людину, яка вміло використовувала свій творчий талант.
Людина – істота суспільна. Давайте дізнаємося, в якому оточенні ріс, формувався талант Л. Глібова
3.3. (розповідь презентація)
Звернемо увагу на портрет байкаря.
Високе відкрите чоло свідчить про …. (розум і мудрість людини) ,
Міцно стиснуті тонкі губи, виразне підборіддя говорять про …. (мужній і стійкий характер)
Очі без живого вогника, немов погаслі … (відчужені очі, сліпота. Дійсно це очі людини, яка вже майже нічого не бачить. І все ж, незважаючи на тяжку недугу, на часом нестерпні умови життя,письменник працював наполегливо і самовіддано. Писав з лупою та лінійкою в руках. (показати лупу) За останні чотири роки він написав велику кількість віршів для дітей, загадок, акровіршів та ліричних творів. Майже вдвічі більше, ніж за всі попередні роки творчого життя)
(закінчення презентації)
Підсумовуючи сказане, пропоную вам заповнити літературну картку. Проведіть відповідність ( з’єднайте стрілочками відповідні поняття)
(відповіді учнів)
Глібов написав для дітей казки, пісні – жарти, віршовані загадки, та акровірші. Що ж таке акровірш?
Теорія літератури (слайд)
Акровірш –( гр.. akros –вищий, зовнішній, крайній stichos – ряд, рядок )– вірш, написаний так, що початкові букви рядків прочитані згори вниз утворюють слово. Наприклад ….(зразки акровіршів) (слайд №1, №2)
А зараз спробуйте відгадати наступну загадку «Що за птиця?»(слайд)
(читає вчитель) учні відгадують.
(набридлива, прискіплива, кусюча, неприємна).
Читання учнем вірша
У 6 класі будете читати байку Глібова «Бджола і муха».
А зараз я пропоную вам скласти акровірш за початковими буквами та кінцевими словами. Запишіть їх у своїх зошитах (слайд)
(на дошці довідка: зірка,срібна, водиця,як, голуба,долоньку, мою, сіла, на то, й , як)
3.4. Творча робота.
Робота над складанням акровірша
Перевірка роботи.(учні зачитують твори)
3.5. Ми продовжимо знайомство з творами Л.Глібова. Прошу вашої уваги
Читання вірша вчителем
3.6. Словникова робота (слайд)
3.7. Робота з текстом. Спробуйте самостійно прочитати загадку, читання ланцюжком. А тепер розділіть на певні завершені дії. Яке життя проживає вареник?
(кожні три рядка – завершені дії. Пояснення. )
3.8. Евристична бесіда.
В Україні завжди були популярні вареники. На сьогодні налічується понад 50 різновидів їх приготування. А щоб у вашій пам’яті залишились спогади не тільки смакові, а й художні, то я пропоную вам наступне завдання.
3.9. Робота в групах
І гр.. - виписати слова, які характеризують вареник (художні означення)
ІІ гр.. - виписати слова, які надають творові динамізму (дієслова, дії вареника, які роблять його смачним)
ІІІ гр. - виписати пестливі слова
(Групи доповідають,інші записують у табличку)
Ми ознайомилися з поетичними творами Л.Глібова.
Так в чому ж особливість цих загадок?
(літературні ,віршовані ,у формі акровіршу, багато художніх засобів)
Підсумок уроку
Підводячи підсумок уроку, я вам пропоную
4.1. Закінчити такі речення (слайд)
Я знаю….
Я можу …..
Я пам’ятаю ….
Мене вразило …..
Мені сподобалося ….
Хочу дізнатися на наступному уроці….
Домашнє завдання *знати відомості про Глібова,( слайд)
*виразно читати загадки,
*зробити ілюстрації до творів
*скласти акровірш
Після плідної праці українці люблять перепочити і смачно поїсти. І я, на правах господині вашого класу, хочу пригостити усіх вас національною стравою українців – маленькими, бокастими, товстенькими, смачненькими вареничками, та подарувати кожному рецепт лінивих вареників, які ви зможете приготувати навіть без допомоги мами.
(звучить пісня М. Поплавського «Варенички»)