Урок- лекція з використанням інтерактивних технологій ("Незакінчене речення","Мікрофон" тощо). Мета уроку: познайомити учнів з операціями над подіями: подія, протилежна даній; сума подій; добуток подій. Вчити виражати складену подію через суму і добуток простих подій, вчити обчислювати ймовірності випадкових подій використовуючи формули комбінаторики та класичне означення ймовірності. Розвивати комунікативні здібності, увагу, уміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку.
План заняття № _____
Вид заняття - лекція
Тема: Теорія ймовірностей.
Мета заняття : познайомити учнів з операціями над подіями: подія, протилежна даній; сума подій; добуток подій. Вчити виражати складену подію через суму і добуток простих подій, вчити обчислювати ймовірності випадкових подій використовуючи формули комбінаторики та класичне означення ймовірності. Розвивати комунікативні здібності, увагу, уміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку. Виховувати працелюбність, інтерес до предмету.
Методи : словесні, інтерактивний, особистісно-орієнтований, практичні. Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН: таблиця, роздатковий матеріал, геометричні приладдя
Структура заняття відведений час
1. Організаційна частина: контроль відвідування 3 хв
2. Актуалізація опорних знань 25 хв
3. Повідомлення теми, формування мети та основних 2 хв
завдань
4. Мотивація навчальної діяльності 5 хв
5. Вивчення матеріалу за планом: 30 хв
1. Операції на подіями.
2. Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій.
- 1 -
Обчислювати ймовірність подій, будуючи кожний раз множину елементарних подій і підраховуючи число подій, що сприяють цій події, інколи важко. Тому для обчислення ймовірностей користуються правилами, які дозволяють за відомими ймовірностями одних подій обчислювати ймовірності інших подій, які утворюються з них за допомогою деяких операцій.
На сьогоднішньому занятті ми познайомимося з операціями над подіями.
!
Сумою подій А і В називається подія С, що полягає в здійсненні під час одиничного випробування або події А, або події В, або обох подій одночасно.
Суму двох подій позначають так:
С = А + В або С = A U В.
Графічно суму подій можна зобразити як об'єднання множин (рис. 128). Суму подій А і В, як і суму множин, називають об'єднанням. На рис. 128, а зображено об'єднання (суму) сумісних подій А та В, на рис. 128, б зображено суму двох несумісних подій А і В, яка полягає в здійсненні або події А, або події В (одночасна поява подій А і В виключена).
Рис. 128
Приклад. Якщо подія А — «влучення в ціль з першого пострілу», подія В — «влучення в ціль з другого пострілу», то подія С = А + В — «влучення в ціль».
Виконання вправ
1. Проводиться випробування кидання двох монет. Розглядаються такі події:
А — «випав герб на першій монеті»;
В — «випала цифра на першій монеті»;
С — «випав герб на другій монеті»;
D — «випала цифра на другій монеті».
Що означають події:
а)А+С; б) В + D; в)A+D; г) В + С.
Відповіді: а) випав хоча б один герб; б) випала хоча б одна цифра; в) випав герб на першій монеті або випала цифра на другій монеті; г) випала цифра на першій монеті або випав герб на другій монеті.
!
Подія називається протилежною до події А, якщо вона відбувається тоді і тільки тоді, коли подія А не відбувається. Читається — «не А».
Приклад 1. Якщо подія А — «попадання в ціль при пострілі», то подія — «промах при пострілі».
Приклад 2. Якщо подія А — «взято стандартну деталь» при випробуванні — навмання взято деталь із ящика, то «взято нестандарту деталь».
Виконання вправ
1. Вкажіть події, протилежні до подій:
А — «випали два герба при киданні двох монет»;
В — «вийнято білу кульку при витягуванні однієї кульки з урни, в якій 2 білих, 3 чорних і 4 червоних кульки»;
С — «три попадання при трьох пострілах»;
D — «хоча б одне попадання при п'яти пострілах»;
Е — «не більше двох попадань при п'яти пострілах»;
F — «виграш одного гравця при грі в шахи».
Відповіді: — «випала хоча б одна цифра»;
— «вийнято чорну або червону кульку»;
— «хоча б один промах»;
— «всі п'ять промахів»;
— «більше двох попадань»;
— «виграш другого гравця або нічия».
2. По мішені проводиться два постріли. Розглядаються події:
А — «попадання при першому пострілі»;
В — «попадання при другому пострілі».
Що означають події:
а) А + ; б) + В; в) + ; г) .
Відповіді: а) попадання при першому пострілі або промах при другому пострілі; б) промах при першому пострілі або попадання при другому пострілі; в) хоча б один промах; г) промах при двох пострілах.
Добутком подій А і В називається подія С, що полягає в здійсненні обох подій А і В під час одиничного випробування.
Добуток двох подій А і В позначають так: С = А · В або С = АВ, або С = АВ.
Приклад. Якщо подія А — «перший стрілець влучив у ціль», подія В — «другий стрілець влучив у ціль», тоді подія С =А·В — «в ціль влучили обидва учасники».
Виконання вправ
1. Випробування полягає в тому, що кидається дві монети. Розглядаються події:
А — «випав герб на першій монеті»;
В — «випала цифра на першій монеті»;
С — «випав герб на другій монеті»;
D — «випала цифра на другій монеті»;
Е — «випав хоча б один герб»;
F — «випала хоча б одна цифра»;
G — «випали один герб і одна цифра»;
Η — «не випав ні один герб»;
Κ — «випало два герби».
Визначте, яким подіям із даного списку рівносильні такі події:
а) А·С; б) E·F; в)G·E; г) В · D.
Відповіді: а) А · С = К; б) Е · F = G; в) G · Е = G; г) В · D = Н.
У теорії ймовірності розрізняють прості і складені події.
Наприклад, під час кидання двох монет подія А — «на першій монеті випав герб» є простою.
Подія називається складеною, якщо поява її залежить від появи інших, простих подій.
Наприклад, під час кидання двох монет подія А — «випав хоча б один герб» — складена, бо вона складається з таких подій:
A1 — «випав герб тільки на першій монеті»;
А2 — «випав герб тільки на другій монеті»;
А3 — «випав герб на обох монетах»,
тобто А = А1 + A2 + А3.
Нехай А, В, С — деякі випадкові події. Знайдіть вирази для подій, які полягають у тому, що:
а) настала тільки подія А;
б) настали події А і В, але подія С не настала;
в) настала принаймні одна з цих подій;
г) не настала жодна з цих подій;
д) настали всі три події;
є) настало не більше двох подій.
Відповіді: а) А··; б) А·В·; в) А+В+С; г) ··; д)А·В·С; є) ··.
-2-
Безпосередній підрахунок ймовірностей подій значно спрощується, якщо використовувати формули комбінаторики. Правильність розв'язання задачі залежить від уміння визначити вид сполуки, що утворюються сукупністю подій, про які йдеться мова в умові задачі. Згадаємо алгоритм визначення виду сполуки (таблиця 15). Розглянемо приклади розв'язування задач.
Задача 1. В урні лежать 20 кульок, з яких 12 білих, решта — чорні. З урни навмання виймають дві кульки. Яка ймовірність того, що вони білі?
Загальна кількість елементарних подій випробування (вийнято дві кульки) дорівнює числу способів, якими можна вийняти 2 кульки із 20, тобто числу комбінацій із 20 елементів по 2 (n = ). Підрахуємо кількість елементарних подій, які сприяють події «вийнято дві білих кульки». Ця кількість дорівнює числу способів, якими можна вийняти 2 кульки із 12 білих, тобто числу комбінацій із 12 елементів по 2 (т = ).
Отже, якщо подія А — «вийнято дві білі кульки», то
Відповідь: ·
Задача 2. В урні лежать 20 кульок, з яких 12 білих, решта — чорні. З урни навмання виймають три кульки. Яка ймовірність того, що серед вибраних дві кульки білі?
Загальна кількість елементарних подій випробування (вийнято три кульки) дорівнює n = .
Підрахуємо кількість елементарних подій, які сприяють події «серед трьох вибраних кульок дві білі». Дві білі кульки із 12 білих кульок можна вибрати способами, а одну чорну кульку можна вибрати 8 способами, тоді події «серед трьох вибраних кульок дві білі» сприяють т = ·8 елементарних подій.
Отже, якщо подія А — «серед трьох вибраних кульок дві білі», то
Відповідь: ·
Задача 3. В урні лежать 15 червоних, 9 синіх і 6 зелених кульок однакових на дотик. Навмання виймають 6 кульок. Яка ймовірність того, що вийнято: 1 зелену, 2 синіх і 3 червоних кульки?
В цій задачі випробування полягає в тому, що із урни виймають 6 кульок. Вийняти шість кульок із 15 + 9 + 6 = 30 кульок можна n = способами. Нас цікавить ймовірність події А — «вийнято 1 зелену, 2 синіх і 3 червоних кульки». Одну зелену кульку можна вийняти способами, 2 синіх кульки можна вийняти способами, 3 червоних кульки можна вийняти способами. Отже, події А сприяють т = ·· елементарних подій. Тоді
Відповідь: ·
6. Узагальнення матеріалу: 10хв
Виконання вправ
1. В урні знаходиться 12 кульок: п'ять білих і сім чорних. Навмання виймають три кульки. Яка ймовірність того, що серед вийнятих кульок:
а) всі три чорні; б) дві чорні і одна біла;
в) одна чорна і дві білі; г) всі три білі?
Відповіді: а) ; б) ; в) ; г) .
2. Набираючи номер телефону, абонент забув дві останні цифри і, пам'ятаючи лише, що ці цифри різні, набрав їх навмання. Яка ймовірність того, що номер набрано правильно?
Відповідь: .
3. При грі в «Спортлото» на спеціальній картці відмічається 6 номерів із 49. Під час тиражу визначаються 6 виграшних номерів. Яка ймовірність вгадати рівно 3 виграшних номера?
Відповідь: .
4. У ліфт 9-поверхового будинку на першому поверсі зайшли 6 чоловік. Знайдіть ймовірність того, що всі вийдуть на різних поверхах, якщо кожний з однаковою ймовірністю може вийти на будь-якому поверсі, починаючи з другого.
Відповідь: ·
5. З 10 лотерейних білетів два виграшних. Знайдіть ймовірність того, що серед узятих будь-яких п'яти білетів: а) один виграшний; б) принаймні один виграшний?
Відповіді: a) ; б) .
6. 9 пасажирів сідають у 3 вагони. Знайдіть ймовірність того, що: а) у кожний вагон сяде по три пасажири; б) в один з вагонів сядуть 4, у другий — Зів третій — 2 пасажири.
Відповіді: а) ; б) .
7. Знайдіть ймовірність того, що дні народження 12 чоловік припадають на різні місяці року.
Відповідь: .
8. Гральний кубик підкидають двічі. Знайдіть ймовірність того, що:
а) у сумі випаде 6 очок;
б) у сумі випаде 7 очок;
в) за два кидки випаде однакова кількість очок;
г) за два кидки випаде різна кількість очок.
Відповіді: а) ; б) ; в) ; г) .
9. У шаховому турнірі беруть участь 20 чоловік, які жеребкуванням розподіляються на дві групи по 10 чоловік. Знайдіть ймовірність того, що: 4 найсильніших гравці потраплять по два в різні групи.
Відповідь: .
Самостійна робота (оцінки за роботу будуть оголошені на наступному уроці)
Варіант 1
В скриньці лежать 12 білих і 8 червоних однакових на дотик кульок.
( Відповідь: ) (3 бали)
( Відповідь: ) ( 3 бали)
(Відповідь: = ) ( 3 бали)
Варіант 2
В скриньці лежать 12 білих і 8 червоних однакових на дотик кульок.
( Відповідь: ) (3 бали)
( Відповідь: ) ( 3 бали)
(Відповідь: = ) ( 3 бали)
7. Підведення підсумків: 5хв
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» у поєднання з «Мікрофоном». (викладач формулює незакінчене речення і пропонує студентам висловитися щодо підсумку уроку, закінчуючи його. Кожний наступний студент повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Відповідають студенти по черзі за допомогою «мікрофону» (ручка, олівець).
Студенти працюють з відкритими реченнями:
«Сьогодні на занятті ми дізналися про…»
«На занятті я відкрив для себе…»
8. Видача завдання для самостійної роботи студентів: опрацювати матеріал по підручнику та зробити скрайб-презентацію по ньому
1