Урок-лекція "Теорія ймовірностей"

Про матеріал

Урок- лекція з використанням інтерактивних технологій ("Незакінчене речення","Мікрофон" тощо). Мета уроку: познайомити учнів з операціями над подіями: подія, протилежна даній; сума подій; добуток подій. Вчити виражати складену подію через суму і добуток про­стих подій, вчити обчислювати ймовірності випадкових подій використовуючи формули комбінаторики та класич­не означення ймовірності. Розвивати комунікативні здібності, увагу, уміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку.

Перегляд файлу

План заняття _____

 

Вид заняття  - лекція

Тема:  Теорія ймовірностей.

Мета заняття : познайомити учнів з операціями над подіями: подія, протилежна даній; сума подій; добуток подій. Вчити виражати складену подію через суму і добуток про­стих подій, вчити обчислювати ймовірності випадкових подій використовуючи формули комбінаторики та класич­не означення ймовірності. Розвивати комунікативні здібності, увагу, уміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку. Виховувати працелюбність, інтерес до предмету.

Методи : словесні, інтерактивний, особистісно-орієнтований, практичні. Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН: таблиця, роздатковий матеріал, геометричні приладдя

 

 

 Структура заняття                                    відведений час

1. Організаційна частина:  контроль відвідування                                     3 хв

2. Актуалізація опорних знань                                                                     25 хв

  • Контроль виконання домашніх вправ
  • Розв’язування задач усно.
  • Скількома способами можна вибрати трьох чергових з класу, в якому 20 учнів? (Відповідь: =1140)
  • В одній коробці лежать 5 олівців, в другій – 8 ручок. Скількома способами можна вибрати: а) або 1 олівець, або 1 ручку; б) один олівець і одну ручку. ( Відповідь: а) 13; б) 40)
  • Скільки існує способів розмістити 5 гостей за столом, за яким 5 столових приборів? (Відповідь: 120)
  • Скільки можна провести різних площин через 8 точок простору, якщо ніякі чотири не лежать в одній площині. (Відповідь:56)
  • Фронтальне опитування теоретичного блоку за допомогою технології «Незакінчене речення».

3. Повідомлення теми, формування мети та основних                              2 хв

завдань

4. Мотивація навчальної діяльності                                                               5 хв

5. Вивчення матеріалу за планом:                                                                   30 хв

1. Операції на подіями.

2. Використання формул комбінаторики для  обчислен­ня ймовірностей подій.

- 1 -

Обчислювати ймовірність подій, будуючи кожний раз мно­жину елементарних подій і підраховуючи число подій, що спри­яють цій події, інколи важко. Тому для обчислення ймовірнос­тей користуються правилами, які дозволяють за відомими ймо­вірностями одних подій обчислювати ймовірності інших подій, які утворюються з них за допомогою деяких операцій.

На сьогоднішньому занятті ми познайомимося з операціями над подіями.

!

Сумою подій А і В називається подія С, що полягає в здійсненні під час одиничного випробування або події А, або події В, або обох подій одночасно.

Суму двох подій позначають так:

С = А + В або С = A U В.

Графічно суму подій можна зобразити як об'єднання множин (рис. 128). Суму подій А і В, як і суму множин, називають об'єднанням. На рис. 128, а зображено об'єднання (суму) сумісних подій А та В, на рис. 128, б зображено суму двох несумісних подій А і В, яка полягає в здійсненні або події А, або події В (одночасна поява подій А і В виключена).

  

Рис. 128

Приклад. Якщо подія А — «влучення в ціль з першого пост­рілу», подія В — «влучення в ціль з другого пострілу», то подія С = А + В — «влучення в ціль».

Виконання вправ

1. Проводиться випробування кидання двох монет. Розглядають­ся такі події:

А — «випав герб на першій монеті»;

В — «випала цифра на першій монеті»;

С — «випав герб на другій монеті»;

D «випала цифра на другій монеті».

Що означають події:

а)А+С;     б) В + D;    в)A+D;     г) В + С.

Відповіді: а) випав хоча б один герб; б) випала хоча б одна циф­ра; в) випав герб на першій монеті або випала цифра на другій монеті; г) випала цифра на першій монеті або випав герб на другій монеті.

!

Подія називається протилежною до події А, якщо вона відбу­вається тоді і тільки тоді, коли подія А не відбувається. Чи­тається — «не А».

Приклад 1. Якщо подія А — «попадання в ціль при пострілі», то подія — «промах при пострілі».

Приклад 2. Якщо подія А — «взято стан­дартну деталь» при випробуванні — на­вмання взято деталь із ящика, то «взя­то нестандарту деталь».

Виконання вправ

1. Вкажіть події, протилежні до подій:

А — «випали два герба при киданні двох монет»;

В — «вийнято білу кульку при витягуванні однієї кульки з урни, в якій 2 білих, 3 чорних і 4 червоних кульки»;

С — «три попадання при трьох пострілах»;

D — «хоча б одне попадання при п'яти пострілах»;

Е — «не більше двох попадань при п'яти пострілах»;

F — «виграш одного гравця при грі в шахи».

Відповіді: «випала хоча б одна цифра»;

«вийнято чорну або червону кульку»;

               — «хоча б один промах»;

                «всі п'ять промахів»;

«більше двох попадань»;

«виграш другого гравця або нічия».

2. По мішені проводиться два постріли. Розглядаються події:

А — «попадання при першому пострілі»;

В — «попадання при другому пострілі».

Що означають події:

а) А + ;     б) + В;     в) + ;     г) .

Відповіді: а) попадання при першому пострілі або промах при другому пострілі; б) промах при першому пострілі або попадан­ня при другому пострілі; в) хоча б один промах; г) промах при двох пострілах.

 

Добутком подій А і В називається подія С, що полягає в здійс­ненні обох подій А і В під час одиничного випробування.

Добуток двох подій А і В позначають так: С = А · В або С = АВ, або С = АВ.

Графічно добуток двох подій, як і двох множин, зображається так, як на рисунку 130:

Приклад. Якщо подія А — «перший стрілець влучив у ціль», подія В — «другий стрілець влучив у ціль», тоді подія С =А·В — «в ціль влучили обидва учасники».

Виконання вправ

1. Випробування полягає в тому, що кидається дві монети. Роз­глядаються події:

А — «випав герб на першій монеті»;

В — «випала цифра на першій монеті»;

С — «випав герб на другій монеті»;

D «випала цифра на другій монеті»;

Е — «випав хоча б один герб»;

F «випала хоча б одна цифра»;

G «випали один герб і одна цифра»;

Η — «не випав ні один герб»;

Κ «випало два герби».  

Визначте, яким подіям із даного списку рівносильні такі події:

а) А·С;      б) E·F;      в)G·E;       г) В · D.

Відповіді: а) А · С = К; б) Е · F = G; в) G · Е = G; г) В · D = Н.

У теорії ймовірності розрізняють прості і складені події.

Наприклад, під час кидання двох монет подія А — «на першій монеті випав герб» є простою.

Подія називається складеною, якщо поява її залежить від появи інших, простих подій.

Наприклад, під час кидання двох монет подія А — «випав хоча б один герб» — складена, бо вона складається з таких подій:

A1 — «випав герб тільки на першій монеті»;

А2 — «випав герб тільки на другій монеті»;

А3 — «випав герб на обох монетах»,

тобто А = А1 + A2 + А3.

Нехай А, В, С — деякі випадкові події. Знайдіть вирази для подій, які полягають у тому, що:

а) настала тільки подія А;

б) настали події А і В, але подія С не настала;

в) настала принаймні одна з цих подій;

г) не настала жодна з цих подій;

д) настали всі три події;

є) настало не більше двох подій.

Відповіді: а) А··;   б) А·В·;   в) А+В+С;  г) ··;  д)А·В·С;  є) ··.

-2-

Безпосередній підрахунок ймовірностей подій значно спро­щується, якщо використовувати формули комбінаторики. Пра­вильність розв'язання задачі залежить від уміння визначити вид сполуки, що утворюються сукупністю подій, про які йдеться мова в умові задачі. Згадаємо алгоритм визначення виду сполуки (таб­лиця 15). Розглянемо приклади розв'язування задач.

Задача 1. В урні лежать 20 кульок, з яких 12 білих, решта — чорні. З урни навмання виймають дві кульки. Яка ймовірність того, що вони білі?

Розв'язання

Загальна кількість елементарних подій випробування (вий­нято дві кульки) дорівнює числу способів, якими можна вийня­ти 2 кульки із 20, тобто числу комбінацій із 20 елементів по 2 (n = ). Підрахуємо кількість елементарних подій, які сприя­ють події «вийнято дві білих кульки». Ця кількість дорівнює числу способів, якими можна вийняти 2 кульки із 12 білих, тобто числу комбінацій із 12 елементів по 2 (т = ).

Отже, якщо подія А — «вийнято дві білі кульки», то

Відповідь: ·

Задача 2. В урні лежать 20 кульок, з яких 12 білих, решта — чорні. З урни навмання виймають три кульки. Яка ймовірність того, що серед вибраних дві кульки білі?

Розв'язання

Загальна кількість елементарних подій випробування (вий­нято три кульки) дорівнює n = .

Підрахуємо кількість елементарних подій, які сприяють події «серед трьох вибраних кульок дві білі». Дві білі кульки із 12 білих кульок можна вибрати способами, а одну чорну куль­ку можна вибрати 8 способами, тоді події «серед трьох вибраних кульок дві білі» сприяють т = ·8 елементарних подій.

Отже, якщо подія А — «серед трьох вибраних кульок дві білі», то

Відповідь: ·

Задача 3. В урні лежать 15 червоних, 9 синіх і 6 зелених кульок однакових на дотик. Навмання виймають 6 кульок. Яка ймо­вірність того, що вийнято: 1 зелену, 2 синіх і 3 червоних ку­льки?

Розв'язання

В цій задачі випробування полягає в тому, що із урни вийма­ють 6 кульок. Вийняти шість кульок із 15 + 9 + 6 = 30 кульок можна n = способами. Нас цікавить ймовірність події А — «вийнято 1 зелену, 2 синіх і 3 червоних кульки». Одну зелену кульку можна вийняти способами, 2 синіх кульки можна вийняти способами, 3 червоних кульки можна вийняти способами. Отже, події А сприяють т = ·· елементарних подій. Тоді

Відповідь: ·

 

6. Узагальнення матеріалу:                                                                           10хв

 Виконання вправ              

1. В урні знаходиться 12 кульок: п'ять білих і сім чорних. На­вмання виймають три кульки. Яка ймовірність того, що се­ред вийнятих кульок:

а) всі три чорні;    б) дві чорні і одна біла; 

в) одна чорна і дві білі;   г) всі три білі?

 Відповіді: а) ; б) ; в) ; г) .

2. Набираючи номер телефону, абонент забув дві останні цифри і, пам'ятаючи лише, що ці цифри різні, набрав їх навмання. Яка ймовірність того, що номер набрано правильно?

Відповідь: .

3. При грі в «Спортлото» на спеціальній картці відмічається 6 номерів із 49. Під час тиражу визначаються 6 виграшних номерів. Яка ймовірність вгадати рівно 3 виграшних номера?

Відповідь: .

4. У ліфт 9-поверхового будинку на першому поверсі зайшли 6 чоловік. Знайдіть ймовірність того, що всі вийдуть на різних поверхах, якщо кожний з однаковою ймовірністю може вийти на будь-якому поверсі, починаючи з другого.

Відповідь:  ·

5. З 10 лотерейних білетів два виграшних. Знайдіть ймовірність того, що серед узятих будь-яких п'яти білетів: а) один ви­грашний; б) принаймні один виграшний?  

Відповіді: a) ;    б) .

6. 9 пасажирів сідають у 3 вагони. Знайдіть ймовірність того, що: а) у кожний вагон сяде по три пасажири; б) в один з ва­гонів сядуть 4, у другий — Зів третій — 2 пасажири.

Відповіді: а) ;    б) .

7. Знайдіть ймовірність того, що дні народження 12 чоловік при­падають на різні місяці року.

Відповідь: .

8. Гральний кубик підкидають двічі. Знайдіть ймовірність того, що:

а) у сумі випаде 6 очок;

б) у сумі випаде 7 очок;

в) за два кидки випаде однакова кількість очок;

г) за два кидки випаде різна кількість очок.

Відповіді: а) ;   б) ;    в) ;    г) .

9. У шаховому турнірі беруть участь 20 чоловік, які жеребкуван­ням розподіляються на дві групи по 10 чоловік. Знайдіть ймо­вірність того, що: 4 найсильніших гравці потраплять по два в різні групи.

Відповідь: .

Самостійна робота (оцінки за роботу будуть оголошені на наступному уроці)

Варіант 1

В скриньці лежать 12 білих і 8 червоних однакових на дотик кульок.

  1.  Вийнято навмання одну кульку. Яка ймовірність того, що вона біла?

( Відповідь: ) (3 бали)

  1. Вийнято навмання одну кульку. Яка ймовірність того, що вона не біла?

( Відповідь: ) ( 3 бали)

  1. Вийнято навмання дві кульки. Яка ймовірність того, що вони білі?

(Відповідь: = ) ( 3 бали)

  1. Вийнято навмання дві кульки. Яка ймовірність того, що вони одного кольору? ( Відповідь: = ) ( 3 бали )

Варіант 2

В скриньці лежать 12 білих і 8 червоних однакових на дотик кульок.

  1. Вийнято навмання одну кульку. Яка ймовірність того, що вона червона?

( Відповідь: ) (3 бали)

  1. Вийнято навмання одну кульку. Яка ймовірність того, що вона не червона?

( Відповідь: ) ( 3 бали)

  1. Вийнято навмання дві кульки. Яка ймовірність того, що вони червоні?

(Відповідь: = ) ( 3 бали)

  1. Вийнято навмання дві кульки. Яка ймовірність того, що вони різного кольору? ( Відповідь: = ) ( 3 бали )

 

 

7. Підведення підсумків:                                                                                 5хв

  Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» у поєднання з «Мікрофоном». (викладач формулює незакінчене речення і пропонує студентам висловитися щодо підсумку уроку, закінчуючи його. Кожний наступний студент повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Відповідають студенти по черзі за допомогою «мікрофону» (ручка, олівець).

Студенти працюють з відкритими реченнями:

«Сьогодні на занятті ми дізналися про…»

 «На занятті я відкрив для себе…»                                                                                                                     

8. Видача завдання для самостійної роботи студентів:    опрацювати матеріал по підручнику та зробити скрайб-презентацію по ньому

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Алгебра (академічний, профільний рівень) 11 клас (Нелін Є.П., Долгова О.Є.)
До уроку
22.2. Операції над подіями. Властивості ймовірностей подій
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
11625
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку