ТЕМА. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова
МЕТА:
навчальна: ознайомити учнів з поняттям «лексичне значення слова»; повторити поняття про однозначні та багатозначні слова;
розвиваюча: розвивати вміння визначати значення слова в контексті, вживати їх у своєму мовленні ;збагачувати словниковий запас;
виховна: виховувати цікавість до народної творчості.
Очікувані результати: учні повинні розрізняти слова з одним значенням і багатозначні; уміти користуватися словниками.
Обладнання. картки для роботи в групах, підручник, словники.
Тип уроку. комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів .
ІІІ Ознайомлення учнів із темою та метою уроку
ІV Основний зміст уроку
Гра «Хто швидше?»
Клас ділиться на 3 команди. Кожна команда за 3 хвилини повинна написати якомога більше багатозначних слів. Виграє та команда, яка напише найбільше слів.
V Закріплення вивченого матеріалу
Завдання для першої групи: спишіть прислів’я. За тлумачним словником з’ясуйте значення виділених слів.
1.Золото і в огні блищить. 2. Наука – срібло, а практика золото! 3. Кинь ячмінь у болото, вбере тебе у золото. 4. Засип правду золотом, затопчи її в болото, а вона все-таки наверх вийде.
Завдання для другої групи: спишіть прислів’я. За тлумачним словником з’ясуйте значення виділених слів.
1.Держи язик за зубами. 2. Під язиком горошина мулить. 3. Язик до Києва доведе. 4. Коли сам добре не знаєш, то й язиком не плети.
Завдання для третьої групи: спишіть прислів’я. За тлумачним словником з’ясуйте значення виділених слів.
1.Не сунь носа до чужого проса. 2. З неба зорі хапає, а під носом не бачить. 3.Мудрий не дається за ніс водити. 4.Проштрафився – й носа не показує.
Завдання для четвертої групи: спишіть прислів’я. За тлумачним словником з’ясуйте значення виділених слів.
Завдання для п’ятої групи: спишіть прислів’я. За тлумачним словником з’ясуйте значення виділених слів.
1.Що в серці вариться, на лиці не таїться. 2. Ми люди не з перцем, а тільки з щирим серцем. 3. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне. 4.Від користі серце кам’яніє.
Презентація груп своєї роботи.
2. Творча робота.
Диференційовані завдання.
Для учнів високого та достатнього рівня. Скласти діалог між бабусею та онуком, що приїхав в гості на канікули, використовуючи однозначні й багатозначні слова. Однозначні слова підкресліть однією лінією, а багатозначні – двома.
Для учнів низького та середнього рівня. Скласти речення, використовуючи подані слова. Сонце, місяць, острів, планета, дівчинка, школа. Визначіть, які з цих слів однозначні, а які багатозначні. Однозначні слова підкресліть однією лінією, а багатозначні – двома.
VІ Оцінювання
VІІ Підсумок уроку
VІІІ Домашнє завдання
Вивчити параграф підручника, виконати вправу з підручника. Творче завдання (за бажанням): напишіть міні-твір про своє захоплення.
Прочитайте словосполучення. У яких словосполученнях слова вжиті в переносних значеннях.