24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Урок "Узагальнення вивченого з фонетики та орфографії"

Про матеріал
Урок узагальнення вивченого про вимову голосних і приголосних звуків, позначення їх на письмі. Робота над орфограмами «Ненаголошені голосні е, и», «Спрощення в групах приголосних», «Уподібнення приголосних».
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення вивченого з фонетики та орфографії

Мета:

  • узагальнити й систематизувати вивчене про голосні й приголосні звуки, їх вимову і правопис;  удосконалити вміння пояснювати орфограми «Ненаголошені голосні е, и», «Спрощення в групах приголосних», «Уподібнення приголосних» за допомогою вивчених правил;
  • розвивати логічне мислення, пам'ять;
  • виховувати орфографічну пильність, увагу, бажання вчитися.

Тип уроку: Урок узагальнення вивченого.

Обладнання: підручник, алгоритм, словники, малюнки із зображенням предметів, картки зі словами, «чарівний» мішечок із дидактичним матеріалом, тексти для індивідуальної роботи.

Перебіг уроку

 

І. Емоційна готовність до уроку

- З яким настроєм ви прийшли на урок?

- Від чого залежить ваш настрій?

      Обіцяю: ваш настрій не погіршиться, а, навпаки, може покращитися, адже на кожного з вас чекає успіх. Успіх приходить до людей працьовитих, до тих, хто долає труднощі, хто прагне більше знати й робить усе можливе для втілення прагнень у життя.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Девізом нашого уроку нехай будуть слова

Міркуємо швидко!

Відповідаємо точно!

Пишемо гарно!

Спілкуємося ввічливо!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Указати пропущені поняття.

 

Фонетика

...?...

Орфографія

 

 

звуки

 

 

літери

чуємо

вимовляємо

…?...

…?...

ІV. Застосування знань. Виконання вправ

  1. Зоровий диктант. Розгляньте малюнки, запишіть назви предметів, які на них зображені, а також назви ознак, якості предметів.

Усі слова на одну й ту ж орфограму.

  • Як ця орфограма називається?
  • Згрупуйте слова за правилами.

     Додаток 1. (Учні, розглянувши малюнки, запишуть слова: весло, листи, перо, півень, лелека, береза, дерево, човен, криниця, веселий, вишневий, червоний).

  • Чи трапляються слова, перевірити написання яких ми не можемо за допомогою вивчених правил? Що робити в такому випадку?
  • Розгорніть підручники на с. 263. Знайдіть словникові слова з ненаголошеними голосними е або и, поясніть їхнє значення.
  • Чи бувало, що хтось із вас звідкись утікав? Чому ви це робили?

     Поговоримо про букви-втікачі.

  • З якою орфограмою пов’язуємо «втікачів»?
  • Що обумовлює явище спрощення в українській мові?
  • Назвіть групи приголосних, у яких відбувається спрощення.
  • Напевне, усе добре в мовному царстві й порушників тут немає?
  • Повторімо ж слова-винятки.
  1. Лінгвістична зарядка «Рука»:
  • лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – зап’ястний
  • проведіть рукою від зап’ястя до загинів пальців правої руки – пестливий
  • потім проведіть по фалангах пальців – кістлявий
  • зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – шістнадцять
  • зробіть рух, ніби  щось берете, збираєте – хворостняк
  • зробіть жест, що показує на себе – хвастливий.
  1. Третє «зайве». Випишіть слово, яке відрізняється написанням від двох інших. Поясніть орфограму.
  1. Проїз…ний, облас…ний, кіс…лявий.
  2. Заздріс…ний, контрас…ний, совіс…ний.
  3. Запяс…ний, кіль кіс…ний, корис…ний.
  • Складіть свій ряд слів із третім «зайвим».
  1. Моделювання. До слів, записаних на дошці, доберіть із конвертика такі, щоб утворилася логічна пара. (На дошці записано слова, що подаються в першій колонці. Із конверта учні беруть картку зі словами, які є протилежними за значенням, і відповідають на подані нижче запитання).
  • Як називаються дібрані пари слів?
  • Чому, на вашу думку, слова, які ви добирали, записано на карточках різного кольору? На які ознаки ці слова вказують?

     Так, це позитивні й негативні риси характеру, вдачі, які притаманні нам, людям, а також літературним героям.

  • Назвіть героїв вивчених творів, яким притаманні ці риси.
  • На кого б хотіли бути схожими ви?

Сумний –

радісний

(Лоскотон)

Грубий –

пестливий

(Хуха-Моховинка)

Скромний –

хвастливий

(Лис Микита)

Боязкий –

доблесний 

(Микита Кожумяка; Іллейко)

Добрий –

злісний

(Плаксій)

 

  1. А зараз пропоную пограти всліпу. Це як?

       Гра називається «Кіт у мішку». До речі, як називається словосполучення кіт у мішку? Що означає цей фразеологізм?

       Перед вами – чарівний мішечок із словами. Всліпу оберіть слова, запишіть їх фонетичною транскрипцією. Укажіть, яке явище спостерігаєте.

        (У мішечку картки зі словами розсунути, розхитаються, косьба, посунешся, боротьба, безсмертний, шістнадцять).

  1. Вибіркова робота. З-поміж слів, записаних фонетичною транскрипцією, укажіть ті слова, у яких допущено помилки. Запишіть, усунувши недоліки

      [коужух  ]

      [айаґже]

      [прос'ба]

      [легкий]

[помие ляйуц'а]


 


  1. Самостійна робота. Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Виправте в тексті помилки.

Підказка: у тексті орфографічних помилок – 8,

                              пунктуаційних – 4,

                              лексичних – 1.

     Увага! У разі виправлення 10 помилок учень звільняється від виконання письмового домашнього завдання.

     Учням роздаються картки із текстом для редагування.

     Текст для редагування.

   Передранішній вітир пристрастно волнує вохку від роси траву квіти.

   Бліде небо жалістливо михтить зірками до блакиті що оповила стипову даличінь.

    Яка ж ти прекрасна земле в перших проминях сонця! 

V. Підсумки уроку

Метод «Незакінчене речення».

                                          навчився …

                На уроці я         зрозумів …

                                          усвідомив …

                        сподобалося …

                        не сподобалося …

Мені                було важко …

                        було легко …

                        було найцікавіше …

VІ. Домашнє завдання

  1. Повторити  правила про вивчені орфограми.
  2. Виконати різнорівневі завдання:
  • Високий рівень. Скласти текст (до 5 речень), використавши в ньому слова (до 15) з опрацьованими орфограмами.
  • Достатній рівень. Скласти словниковий диктант на вивчені орфограми.
  • Середній рівень. Виконати вправу 283.

 

 

 

docx
Додано
28 липня 2019
Переглядів
455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку