Тема. Розвиток мовлення. Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) із використанням слів із префіксом пре-
Мета:
словниковий запас; уміння застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети спілкування; удосконалювати навички грамотного письма, уміння зіставляти, робити висновки;
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, словники.
Перебіг уроку
Як до дому ж якого ви ввійдете, то найперше кажіть: «Мир цьому дому!»
Біблія
До всіх людей, як до дверей,
є ключики малі…
Д.Білоус
І. Організаційний момент
1. Привітання
Діти, як ви налаштовані на роботу? Висловіть свої думки, використовуючи слова із префіксом пре-, покажіть за допомогою смайлика.
Пречудовий, прекрасний, прегарний, прерадісний, препоганий, презавзятий….
2. Забезпечення емоційної готовності до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Яка частина слова називається префіксом?
- Що означає префікс при-? Наведіть приклади.
- Назвіть слова з префіксом пре-, які потрібно запам’ятати.
Випишіть слова з префіксом пре-.
Прикрити, прекрасний, преобачний, приморозити, прив’ялий, премилий, препишний, приписати, преласкавий, прилетіти, притрусити, преімпозантний, припорошений, премудрий, присолити, преерудований, присвячений, преніжний, претупий.
Ключ. Підкресліть початкову літеру коренів виписаних слів. Якщо завдання виконали правильно, прочитаєте закодоване слово. (Комплімент).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
(Уважність, спостережливість, емпатію, небайдуже, шанобливе ставлення до людей, уміння цікавитися не лише своїм життям).
Прочитайте епіграфи до уроку. Чи погоджуєтеся ви з думкою, яка є основною в цих висловах?
IV. Повідомлення теми й мети уроку
Учні записують у зошит число і тему уроку.
V. Опрацювання навчального матеріалу
Комплімент – словесна люб’язність, схвальні, приємні слова; лестощі.
Лестощі – лицемірне, нещире вихваляння.
Слово «комплімент» українська мова запозичила із французької (у французькій мові воно буквально означає вітання). Первинне значення «вітання» комплімент частково зберіг і в нашій мові: комплімент уживають здебільшого при зустрічі замість традиційного вітання, наприклад: «Які ви чудові сьогодні!», «Ви чарівні сьогодні, як завжди!». Однак компліменти можуть звучати й після слів вітань або під час розмови.
Прочитайте компліменти. У яких мовленнєвих ситуаціях ви б їх використали? Назвіть адресата мовлення, місце спілкування. Думку обґрунтуйте.
Замініть виділені словосполучення одним словом із префіксом пре- чи при-. Підійдіть до однокласника чи однокласниці й «подаруйте» комплімент.
Ти дуже добрий; пишеш дуже старанно; дуже мила усмішка; надто хороший; дивишся дуже ніжно; надто скромний; виконав дуже гарно; виглядаєш чудово; з тобою дуже весело…
Прочитайте привітання. Випишіть слова із префіксом пре-, поясніть орфограму.
Бажаю далеких-предалеких подорожей у прекрасній компанії друзів.
Насолоджуйся привітаннями та отримуй пречудові подарунки.
Вітаю тебе з превеселим днем – днем народження! Бажаю пречудового майбутнього, хай оточує тебе багато-пребагато премудрих друзів! Хай збуваються твої прекрасні мрії!
Вітаю й бажаю тобі залишатися завжди такою ж прекрасною, якою ти є зараз. Я знаю, як ти мрієш мандрувати. Тож бажаю тобі відправитись у предалекі краї та отримати предивні враження. Нехай кожен наступний день приносить прехороші незабутні миттєвості.
Напишіть на листочку комплімент комусь із однокласників, використовуючи слова із префіксом пре-. Підпишіть ім’я того, кому ви його адресуєте. Листівки покладіть у поштову скриньку, а наш листоноша роздасть їх адресатам, які прочитають їх.
Сьогодні на уроці я…
- Зрозумів (-ла)…
- Навчився (-лась)…
- Я тепер умію…
Будьте щедрими на компліменти, відмикайте серця людей цими чарівними ключиками, що нічого не коштують, але так багато дають, адже дарують почуття радості, а
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина,
Нею живиться душа (Ф.Шиллер).
VII. Домашнє завдання
За вибором учня: