Балаклійський навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Тема: « Лексичне значення слова. Робота зі словником»
(план-конспект уроку української мови в 3 класі)
Самойлова Наталія Леонідівна,
вчитель початкових класів
Балаклійського НВК вчитель І категорії
Балаклія 2018р.
Тема: «Лексичне значення слова. Робота зі словником»
Мета: уточнювати уявлення дітей про слово, як мовну одиницю; ознайомити їх із лексичним значенням слова, вчити розрізняти види слів (слова – назви предметів, ознак та дій); ознайомити зі словниками як одним із видів довідкової літератури ; навчити користуватися словниками ; виховувати толерантне ставлення до учнів з особливими освітніми потребами, інтерес до вивчення рідної мови, логічне мислення дітей.
Тип уроку. Відкриття нових знань
На дошці слова Максима Рильського:
“Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля...”
Хід уроку
1.Створення емоційної ситуації
Любі діти, усміхніться,
Навколо себе подивіться.
Вже усмішками сяє клас.
Приємно бути серед вас
2. Привітання
-Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні урок української мови проведу у вас я. Звуть мене Наталія Леонідівна. Працюю я в Балаклійському НВК, в інклюзивному класі. Прийшла я до вас в гості, як годиться не з порожніми руками, принесла в подарунок - відеозвернення від учнів нашого класу ( слайд 1 фото класу). Вони підготували цікаві завдання. Чи не бажаєте ви влаштувати уявний телеміст між класами?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Робота в зошитах
Запис дати.
-Перш, ніж розпочати вивчення нового матеріалу давайте пригадаємо що вже вивчили і знаємо.
2. Інноваційна вправа «Мікрофон» ( слайд 2)
-Скільки слів у сучасній українській мові? (безліч)
-З чого складається будь-яка мова? (із слів)
-За допомогою чого створюються слова?(за допомогою звуків)
-А записуються?(буквами)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Робота над загадками
- Молодці, впорались із завданням. А відгадавши загадки ви зможете дызнатися над чим ми будемо працювати (ключове слово). Запишіть слова-відгадки.
Слайд 3
Як рушає мандрувати,
Треба з ліжечок вставати,
Як іде за обрій спати, -
Час малятам спочивати.
Слайд 4
Серед літа біля липки
Виграють сопілки, скрипки.
Це не скрипки, не сопілки,
То медок збирають …бджілки.
Слайд 5
Хтось відкрив на небі душ
Повно на землі калюж
І на нас водиця ллється,
Як це явище зоветься?
Слайд 6
Рукавом махнув –
Дерева нагнув.
Слайд 7
До дітей на кожне свято
Просить в гості завітати,
Бо солодкий і смачний,
Здогадались, хто такий?
-Прочитайте слово, яке пыдскаже над чим ми будемо працювати.
2.Каліграфічна хвилинка. Робота в парах.
Слайд 8
-Пропоную цікаве завдання для ваших пальчиків - роботу в парах. Один учень заплющує очі, другий, його вказівним пальцем проводить по друкованій букві з наждачного паперу, щоб його товариш зміг уявити букву і назвати її (показує С А В О Л). (учні виконують таке завдання. Міняються за ролями). Називають букви які впізнали.
-Тепер запишіть ці букви каліграфічно. (Іра друкує шилом).
С л о в а
ІV. Оголошення теми і мети уроку
(Слайд 9)
- Тема сьогоднішнього уроку «Лексичне значення слова. Робота зі словниками». На уроці ми уточнимо уявлення про слово, тобто про лексичне значення слова, навчимося розрізняти види слів (слова – назви предметів, ознак та дій), ознайомимося з видами словників, вчитимемося користуватися ними.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Гра «Впізнай предмет» Слайд 10
-Впізнайте предмети з заплющеними очима, які ми поклали у мішечок (кинжка словник, машинка, сова ).
- До якої групи належать ці слова: назви предметів, дії чи це ознаки предметів?
- Назвіть ознаки цих предметів, які вони? Запишіть.
- Назвіть дії цих предметів? Запишіть.
2. Пояснення вчителя
- Сукупність слів мови - це лексика. Лексичне значення- це те, що слово означає. Лексикологія- наука про слово.
VІ. Фізкультхвилинка
Радість, щастя, друг, сум, річка, ангел, Кощей, добро, зло, матуся.
- Кожне з цих слів має своє значення. Вони різні: красиві, ніжні, приємні, інші – холодні і черстві. На щастя добрих і лагідних слів набагато більше.
Творіть добро, розказуйте про нього теплими словами.
СЛАЙД 11
- Добрі слова дарують радість. Погані - можуть задавати болю, ображають людину. У народі кажуть: «Слово не горобець, вилетить не вернеш». Як ви розумієте цей вислів?
3.Проблемне запитання
- Назвіть предмет, серед тих, що ви витягли, назва якого пішла від слова слово.
4.Робота за підручником (с.64-65 стаття про слова)
-Більшість слів мови зібрано у спеціальних книгах – словниках. Написання слів, які не перевіряються правилами, треба перевірити за орфографічним словником (демонструю). А для того, щоб дізнатися, що означає те чи інше слово, тобто лексичне значення слова,потрібний інший словник – тлумачний, що в перекладі означає «колекція слів». Щоб перекласти слова потрібний перекладний словник (виставка словників). Ще існують багато інших словників: це словник іслів іншомовного походження, фразеологічні словники, словники синонімів та ін.
Офтальмологічна пауза
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Поетична хвилинка
Читають разом
“Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля…”
-Але існують певні правила роботи із словником. Перш, ніж шукати слово, треба визначити в ньому першу букву, бо всі слова в словниках розташовані за алфавітом.
2. Робота за підручником. Робота за словниками. Творче застосування знань, умінь і навичок
А) вправа150 (тлумачний словник - шукають значення слова альбатрос);
Б) вправа151(перекладний словник - перекладає слово подсолнух з російської на українську);
В) Самостійна робота (працюватиме з орфографічним словником).
- Знайдіть та виправте помилки у поданих словах за допомогою орфографічного словника. Підкресліть букву, яку виправили.
Богатій, вашкий, годюка, призидент.
Г) завдання 1( російсько-український словник перекладають 4 слова з російської на українську мову).
VІІІ. Домашнє завдання
Вправа 153
ІХ.Підсумок уроку. Рефлексія
1.Інноваційна впрва «Незакінчене речення»
Тепер я знаю ….
Тепер я можу …
Було цікаво …
2.Оцінювання роботи учнів на уроці.
-Хай вам щастить!(всі разом Слайд 12)