20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Лексичне значення слова. Робота зі словником"

Про матеріал
Під час уроку у 3 класі учні уточнювали уявлення про слово, як мовну одиницю; знайомилися із лексичним значенням слова, вчилися розрізняти види слів (слова – назви предметів, ознак та дій); ознайомилися зі словниками, як одним із видів довідкової літератури ; вчилися користуватися словниками . Вчитель працював над вихованням толерантного ставлення до учнів з особливими освітніми потребами, виховував інтерес до вивчення рідної мови, працював над розвитком логічного мислення дітей.
Перегляд файлу

Балаклійський навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: « Лексичне значення слова. Робота зі словником»

 

(план-конспект уроку української мови в 3 класі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       Самойлова Наталія Леонідівна,

                                                                            вчитель початкових класів

                                                                      Балаклійського НВК                                                                                                                                                                                                                                      вчитель І категорії

 

 

 

 

 

Балаклія 2018р.

Тема: «Лексичне значення слова. Робота зі словником»

Мета: уточнювати уявлення дітей про слово, як мовну одиницю; ознайомити їх із лексичним значенням слова, вчити розрізняти види слів (слова – назви предметів, ознак та дій); ознайомити зі словниками як одним із видів довідкової літератури ; навчити користуватися словниками ; виховувати толерантне ставлення до учнів з особливими освітніми потребами, інтерес до вивчення рідної мови, логічне мислення дітей.

Тип уроку. Відкриття нових знань

 На дошці слова Максима Рильського:

“Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля...”

Хід уроку

  1. Організаційний момент

1.Створення емоційної ситуації 

Любі діти, усміхніться,
  Навколо себе подивіться.
Вже усмішками сяє клас.

                                               Приємно бути серед вас

     2. Привітання

-Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні урок української мови проведу у вас я. Звуть мене Наталія Леонідівна. Працюю я в Балаклійському НВК, в інклюзивному класі. Прийшла я до вас в гості, як годиться не з порожніми руками, принесла в подарунок - відеозвернення від учнів нашого класу ( слайд 1 фото класу). Вони підготували цікаві завдання. Чи не бажаєте ви влаштувати уявний телеміст між класами?

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Робота в зошитах

Запис дати.

-Перш, ніж розпочати вивчення нового матеріалу давайте пригадаємо що вже вивчили і знаємо.

2. Інноваційна вправа «Мікрофон» ( слайд 2)

-Скільки слів у сучасній українській мові? (безліч)

-З чого складається будь-яка мова? (із слів)

-За допомогою чого створюються слова?(за допомогою звуків)

-А записуються?(буквами)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Робота над загадками

- Молодці, впорались із завданням. А відгадавши загадки ви зможете дызнатися над чим ми будемо працювати (ключове слово). Запишіть слова-відгадки.

 Слайд 3

Як рушає мандрувати,

Треба з ліжечок вставати,

Як іде за обрій спати, -

Час малятам спочивати.

 

Слайд 4

Серед літа біля липки

Виграють сопілки, скрипки.

Це не скрипки, не сопілки,

То медок збирають …бджілки.

 

Слайд 5

Хтось відкрив на небі душ

Повно на землі калюж

І на нас водиця ллється,

Як це явище зоветься?

 

Слайд 6

Рукавом махнув –

Дерева нагнув.

 

Слайд 7

До дітей на кожне свято

Просить в гості завітати,

Бо солодкий і смачний,

Здогадались, хто такий?  

 

 -Прочитайте слово, яке пыдскаже над чим ми будемо працювати.

2.Каліграфічна хвилинка. Робота в парах.

Слайд 8

-Пропоную цікаве завдання для ваших пальчиків - роботу в парах. Один учень заплющує очі, другий, його вказівним пальцем проводить по друкованій букві з наждачного паперу, щоб його товариш зміг уявити букву і назвати її (показує С А В О Л). (учні виконують таке завдання. Міняються за ролями). Називають букви які впізнали.

-Тепер запишіть ці букви каліграфічно. (Іра друкує шилом).

С л о в а 

  • Яке слово можно утворити з цих букв? Запишемо каліграфічно.

ІV. Оголошення теми і мети уроку

  (Слайд 9)

- Тема сьогоднішнього уроку «Лексичне значення слова. Робота зі словниками». На уроці ми уточнимо уявлення про слово, тобто про лексичне значення слова, навчимося розрізняти види слів (слова – назви предметів, ознак та дій), ознайомимося з видами словників, вчитимемося користуватися ними.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Гра «Впізнай предмет»   Слайд 10

-Впізнайте предмети з заплющеними очима, які ми поклали у мішечок (кинжка словник, машинка,  сова ).

- До якої групи належать ці слова: назви предметів, дії чи це ознаки предметів?

- Назвіть ознаки цих предметів, які вони? Запишіть.

- Назвіть дії цих предметів? Запишіть.

2. Пояснення вчителя

- Сукупність слів мови - це лексика. Лексичне значення- це те, що слово означає. Лексикологія- наука про слово.

VІ. Фізкультхвилинка

  • Гра «Кольорові слова» (Реагуємо оплесками на слова, які у вас асоціюються з добром і тупочемо на слова, які асоціюються із злом).

D:\тиждень початкової освіти\ЛЮБА ЯРОСЛАВІВНА\Презентация2.jpgРадість, щастя, друг,  сум, річка, ангел, Кощей, добро, зло, матуся.

- Кожне з цих слів має своє значення. Вони різні: красиві, ніжні, приємні, інші – холодні і черстві. На щастя добрих і лагідних слів набагато більше.

Творіть добро, розказуйте про нього теплими словами.

СЛАЙД 11

- Добрі слова дарують радість. Погані - можуть задавати болю, ображають людину. У народі кажуть: «Слово не горобець, вилетить не вернеш». Як ви розумієте цей вислів?

3.Проблемне запитання

- Назвіть предмет, серед тих, що ви витягли, назва якого пішла від слова слово.

4.Робота за підручником (с.64-65  стаття про слова)

-Більшість слів мови зібрано у спеціальних книгах – словниках.  Написання слів, які не перевіряються правилами, треба перевірити за орфографічним словником (демонструю). А для того, щоб дізнатися, що означає те чи інше слово, тобто лексичне значення слова,потрібний інший словник – тлумачний, що в перекладі означає «колекція слів». Щоб перекласти слова потрібний перекладний словник (виставка словників). Ще існують багато інших словників: це словник іслів іншомовного походження, фразеологічні словники, словники синонімів та ін.

Офтальмологічна пауза

 

 

 

 

 

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

1.Поетична хвилинка

 Читають разом

“Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля…”

-Але існують певні правила роботи із словником. Перш, ніж шукати слово, треба визначити в ньому першу букву, бо всі слова в словниках розташовані за алфавітом.

2. Робота за підручником. Робота за словниками. Творче застосування знань, умінь і навичок

А) вправа150 (тлумачний словник - шукають значення слова альбатрос);

Б) вправа151(перекладний словник - перекладає слово подсолнух з російської на українську);

В) Самостійна робота (працюватиме з орфографічним словником).

- Знайдіть та виправте помилки у поданих словах за допомогою орфографічного словника. Підкресліть букву, яку виправили.

Богатій, вашкий, годюка, призидент.

Г) завдання 1( російсько-український словник перекладають 4 слова з російської на українську мову).

VІІІ. Домашнє завдання

Вправа 153

ІХ.Підсумок уроку. Рефлексія

1.Інноваційна впрва «Незакінчене речення»

Тепер я знаю   ….

Тепер я можу  

 Було цікаво    

     2.Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

-Хай вам щастить!(всі разом Слайд 12)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 лютого
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку