Урок з української мови: "Загальне поняття про іменник (питання, значення, роль та зв’язок з іншими словами в реченні). Іменники, що означають назви істот та назви неістот."

Про матеріал
Розробка уроку з української мови в третьому класі на тему: "Загальне поняття про іменник (питання, значення, роль та зв’язок з іншими словами в реченні). Іменники, що означають назви істот та назви неістот."
Перегляд файлу

Тема: Загальне поняття про іменник (питання, значення, роль та зв’язок з іншими словами в реченні). Іменники, що означають назви істот та назви неістот.

 

Мета: формування предметних компетентностей:

  • формування поняття про іменник як частину мови; умінь розпізнавати назви істот та неістот.
  • формування ключових компетентностей:

розвиток творчих здібностей, самостійності, уяви, самостійності,  спостережливості.

  • Формування загальнокультурних компетентностей:

сприяти дотриманню норм культурної поведінки.

 

Засоби: опорні схеми,картки зі словами, ТЗН.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

Хід уроку:

 

I. Організація класу. Актуалізація учнів до навчальної роботи

 

І. Організаційний момент

 

1. А ранок надзвичайний! Просто синій…

Так гарно, хоч і холодно-зима!

На всіх деревах білий-білий іній,

Тут мова йшла до НАС і не сама…

 

Слайд 1(посилання: https://novashkola.ua/3-klas/ukrainsk...)

 

  • Діти, наша Мовонька знову по дорозі на наш урок  зустріла Суржика.

І в нього знову труднощі у вивченні української мови.

 Допоможемо йому все з’ясувати і зрозуміти?

-  Мову будемо вивчати,

Суржику допомагати.

 

  •  Щоб урок пройшов немарно, 

 Треба сісти рівно й гарно. 

 Тож і ми часу не гаймо,

  Працювати починаймо.

 

 

 

2.Аутотренінг ( які ми на уроці?).

   У – уважні, 

   Р – розумні, 

   О – оперативні,

   К – кмітливі.

 

- Допоможіть, будь ласка, Суржику відновити вірш.

 

  • Вставте пропущені слова.

 

 (Уроці, мову, слово)

 

Молодці, прочитає вірш…

 

- Ну уроці рідну мову

Зараз будемо вивчати.

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знати.

 

-Молодці. У нас добрий початок і я сподіваюсь, що ми з вами виконаємо багато цікавих завдань .

 

-А щоб Суржик краще зрозумів, яку частину мови ми будемо сьогодні досліджувати, розгадаємо кросворд.

 

(Кросворд)

 

 

 

 

 

 

1.

Б

І

Л

К

А

 

 

 

 

2.

Т

У

М

А

Н

 

 

 

 

3.

В

І

Т

Е

Р

 

 

 

4.

С

Н

І

Ж

И

Н

К

А

 

 

 

 

5.

О

С

І

Н

Ь

 

 

 

 

 

 

 

6.

З

И

М

А

 

7.

Б

У

Р

У

Л

Ь

К

А

 

 

 

  1. Ой, яка ж вона гарненька , пишно хвоста і раденька, не звірятко -– просто диво, невгамовне, пустотливе. Вгору – вниз, на гілку з гілки.  Хто це буде , діти ?  ( Білка )
  2. Сиві воли усе поле залягли . ( Туман )
  3. Крил не має, скрізь літає та ще й куряву здіймає. ( Вітер )
  4. Ніжна зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди, стала  краплею води. (Сніжинка)
  5. Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає . ( Осінь )
  6. Хто наткав волокна аж до лісу від вікна ? І сміється, задається

«От така ширина !» ( Зима )

       7.  Що росте догори коренем ? ( Бурулька )

    - Яке утворилося слово ? (Іменник)

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроці ми починаємо досліджувати тему «Іменник» .

Будемо вчитися розпізнавати іменники за їх істотними ознаками, розрізняти назви істот і неістот, вчитись

 

Слайд 2(посилання https://novashkola.ua/3-klas/ukrainsk...)

 

-Знову Суржик потребує вашої допомоги.

 

-Уважно подивіться.

Які питаня ми поставимо до слів?

 

Шоколад, дідусь, хліб, парасолька, дощ, бджола.

 

ІІІ. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу

 

1. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

-Діти, перевіряючи ваші зошити ,я звернула увагу на те, що деякі учні роблять помилки при написанні та поєднанні літер. Розгорніть зошити,запишіть дату і вид роботи. Зверніть увагу на завдання для каліграфічного письма .

Зз  зз  зи зм  ма  им   

 -Яке слово можна утворити з цих буквосполучень ? ( Зима )   

 -А що означає слово зима ?

-До якої частини мови відноситься слово зима?

2. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

 

А)  Виконання  вправи  276

 

-Запишіть слова у два стовпчики: у перший-іменники, які відповідають на питання хто?, у другий - іменники, які відповідають на питання що?

 

Б) Ознайомлення з правилом

 

-Прочитайте правило.

-Чому в українській мові найбільше іменників?

-Бо іменники є назвами предметів.

-Але іменники називають не тільки конкретні предмети. Ще вони називають пори року, місяці, дні тижня.

-Які нові слова ви знайшли? ( Назви істот та назви неістот)

 

-Як луна питання: « Хто ти?»

  Це є назвою істоти.

-Ну а як питання: « Що?»

  Це є назва неістот.

 

-Молодці!

 

В) РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТ

 

-Хлопчики записують іменники, що є назвами істот (хто?),

а дівчатка -  іменники, що є назвами неістот (що?).

 

Суниця,  ведмідь, черешня , голуб,  кукурудза,  метелик, мама, середа, дитина, рік.

 

-Зачитаємо відповіді.

 - Молодці, ви же навчилися розподіляти іменники назви істот та назви неістот.

 

 

Г) ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

(посилання: Морозець. Дитяча пісня. Українські пісні для дітей. Виконання: Алла Мігай. Morozec. Little frost. Ukrainian children song by Alla Mihay. ТЕКСТ ПІСНІ / Lyrics in Ukrainian:)

 

В) РОБОТА В ГРУПАХ

 

Виконання вправи 277

- Прочитайте слова:

І група знаходить назви людей.

ІІ група знаходить назви тварин.

ІІІ група знаходить назви рослин.

 

- Читаєте пошепки, допомагайте друзям знайти  іменники і оберіть, хто буде записувати на аркуш.

 

- Прочитайте відповіді.

- Молодці.

 

- Складіть і запишіть з одним іменником речення.

Підкресліть іменники.

На яке питання вони віповідають?

Це назва істот чи неістот?

 

Г) ГРА «ОЖИВИ ІМЕННИК»

Трактор, банк, ліс, кухня, школа, будинок.

- Хто керує трактором?

- Хто працює в банку?

- Хто охороняє ліс?

- Хто працює на кухні?

- Хто навчається в школі?

- Хто будує будинки?

 

Д) ГРА «ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА»

 

-Коли чуємо назву істот, пінімаємо руку вгору.

-Коли чуємо назви неістот, стаємо на одну ногу.

 

Апельсин, бабуся, веселка, дитина, зима, зайчик, січень, учні, урок, люди.

 

 

ІV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

 

Гра «Мікрофон»

 

-Сьогодні  я зясувала, що іменники-назви істот відповідають на питання хто?

-Сьогодні  я зясувала, що іменники - назви неістот відповідають на питання що?

-Я зрозумів, що слово зима - це назва неістоти, бо називає пору року.

-Я зрозумів, що слово синичка – це назва істоти, бо називає пташку.

-Я застосовую іменники в мовленні, щоб ми могли  спілкуватись і розуміти один одного.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Вправа 278

 

Виписати з вірша іменники за групами: назви істот та неістот.

 

  • Мову рідну ми вивчали,

Суржику допомагали зробити наше мовлення багатим і зрозумілим!

 

  • А тепер поділіться своїми враженнями від уроку.

Мені сподобалось…

 

  • Мова і Суржик дуже вдячні вам за хорошу роботу і дарують вам свою усмішу.

https://us.123rf.com/450wm/tigatelu/tigatelu1509/tigatelu150900617/45168950-happy-smiley-emoticon.jpg?ver=6

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
1687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку