1
Урок №___
Тема. Леся Українка. «Давня казка». Порівняльна характеристика поета і Бертольдо.
Мета: продовжити опрацювання ідейно – художнього змісту поеми - казки, зосереджуючи увагу на проблемах і мотивах твору; охарактеризувати образи героїв, порівнюючи їх; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння висловлювати власні думки про свободу творчості, про вільнолюбство людини; виховувати почуття поваги, любові до творчості Лесі Українки, шанувати мистецькі здобутки українців.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал
Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, робота з картками, «Прес», «Мозковий штурм», «Незакінчені речення», «Дерево рішень», творча робота, робота в групах, «Психологічна консультація», «Кола Вена», «Кроссенс», «Пазли», вибіркова робота «Усмішка», вправа «Відкритої руки», асоціювання, словникова робота, робота з прислів’ями, самопрезентація героїв, робота за варіантами.
Міжпредметні зв’язки: історія, музика, зарубіжна література, психологія, географія, мистецтво, українознавство.
Немає людини, яка б не любила свободу,
але справедлива людина вимагає її для всіх…
Вольтер
Хід уроку
Емоційне налаштування на урок
Подаруймо один одному посмішку і розпочнімо урок.
Вправа «Відкритої руки».
Напередодні уроку ви отримали завдання обвести долоню руки і визначити, що для вас є свобода..
Бесіда:
- Творчість якої поетеси ми зараз вивчаємо? -Чи можна назвати її справжнім носієм свободи? Чому?
-З яким твором Лесі Українки ви ознайомились на минулому уроці?
Сьогодні ми продовжимо працювати над поемою «Давня казка», зосередимо увагу на проблемах і мотивах твору; охарактеризуємо образи героїв, порівнюючи їх.
Матеріал уроку буде корисний на контрольній роботі, при вивченні творчості Лесі Українки у 10 класі, на уроках української та зарубіжної літератури під час складання порівняльної характеристики героїв.
-Запис теми уроку.
Епіграф уроку – слова французького філософа-просвітителя Вольтера.
Проблемне питання: Ми продовжуємо мандрівку в часи середньовіччя, щоб знайти відповідь на питання: "Чим повчальна "Давня казка" для поетів усіх епох?" Яким має бути поет, на думку Лесі Українки?
4.Засвоєння нових знань і закріплення вивченого.
- Щоб пригадати, про що йдеться в поемі «Давня казка», ми розгадаємо кроссенс.
«Пазли»:
Якщо ви правильно відповісте на питання, складете пазли, то відкриються елементи ілюстрації. Як вона пов’язана зі змістом поеми?
1. Яка тема «Давньої казки»? (зображення боротьби трудящих проти поневолювачів та ролі поета і поезії у житті суспільства)
2. Назвіть ідею твору. (звеличення мужності, цілеспрямованості, засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолоти народ)
3. Яка основна думка поеми? (у пошані народу завжди залишаться ті, хто захищав його інтереси, навіть жертвуючи життям)
4. Які ознаки казки має твір? (невідома країна, невідомі часи, тричі зустрічаються головні герої, три лицарі вирушають трьома шляхами)
5. Доведіть, що «Давня казка» – ліро-епічна поема.( розповідь про події поєднується із розкриттям внутрішнього світу героїв)
6. Зі скількох розділів складається поема. (4)
7. Який епізод є кульмінацією? (конфлікт між поетом і Бертольдо через бунтівничі пісні).
8. Які проблеми порушено у творі? (роль поета і поезії в суспільстві; проблема свободи; морального вибору; людського щастя і вдячності)
9. Хто є головними героями поеми? (поет і лицар)
- Що зображено на ілюстрації?
- Як цей інструмент пов’язаний зі змістом твору?
Учитель.
-У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…
І звучали вони у супроводі мандоліни. (Повідомлення про музичний інструмент).
Відеокліп « Грає мандоліна»
3.Робота над порівняльною характеристикою героїв.
— Назвіть центральних персонажів поеми. (співець і граф Бертольдо.)
4 Бесіда за питаннями
- Чи розуміє герой силу поетичного слова?
- За що лицар пропонував поетові золото?
— Знайдіть у тексті і зачитайте відповідь поета на запрошення Бертольдо стати «придворним співцем» та прокоментуйте її. (с. 100- 101)
Учитель
Що означає надіти на руки кайдани? (втратити свободу). На початку уроку ви визначили, що для вас є свобода. А з чим порівнював свободу поет? (з вітром у полі, з найбільшим багатством).
Фізкультхвилинка для очей.
Учитель.
Однією з основних проблем твору є проблема свободи особистості, свободи митця. Свободи слова. Вона була, є і буде актуальною і проходить через усю історію України. Сьогодні постала із забуття історія розстрілу кобзарів і лірників 1934 року. Ця історія лягла в основу фільму «Поводир, або Квіти мають очі». Більше ста журналістів зазнали побиття і переслідувань під час висвітлення подій на майдані.
То, може, краще буде, якщо митець служитиме владі, а не народові? «Займи позицію».
Учитель.
-Кожна людина не один раз у житті опиняється перед вибором. Іноді доводиться приймати життєво важливі рішення. Дуже важко не помилитися, зробити правильний вибір. Для цього варто визначати плюси і мінуси кожного варіанту рішення. Спробуймо зробити це зараз.
«Дерево рішень»
- Отже, поет постає перед вибором. Я пропоную вам поставити себе на місце поета і розглянути можливі варіанти прийняття рішення щодо пропозиції графа, спрогнозувавши всі позитивні і негативні наслідки таких дій.
Як відповісти на пропозицію Бертольдо?
Відмовитись і залишитись Не дати відповіді й Прийняти пропозицію
вільним переїхати в іншу країну графа
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
Можли-вість вільно висловлювати свої думки, радість від творчості, повага простих людей, самоповага, гармонійне життя |
бідність (матеріальна невлаштованість),
|
спокійне життя, радість від творчості, воля |
втрата друзів, однодумців, матеріаль-на незабез-печеність, немає поваги простих людей |
матері-альні блага |
життя в конфлікті з своєю совістю, неповага людей, неможливість вільно висловлювати свої думки і погляди, неволя, постійний страх за своє життя |
Самопрезентація Поета і Бертольдо.
Поет
Доброго дня, шановні!
Дозвольте представитись, я – Поет! Я маю безцінний талант до складання віршів. Маю все на світі, бо поезія допомагає мені долати всі кордони, я можу мати все, чого запрагне моя душа, на крилах думки я можу полинути в таємні світи, я маю
багато друзів, тому що мої пісні зачаровують усіх. Своїм словом я можу дати і пораду, і розвагу кожному. Я дуже люблю природу, люблю слухати шум діброви, люблю розмовляти з нею. За допомогу людям не беру ніякої плати, бо вважаю справу свою благородною. А благородство купити не можна.
Я дуже багата людина, але духовно.
Я дуже жалкую лише про те, що колись допоміг Бертольду, тільки завдяки моїм віршам він має те, що має. Бертольдо ж вирішив за це мені віддячити – посадити до в’язниці. Та й в темниці буду вільний.
Я не можу спокійно дивитися й мовчати, коли знущаються з людей. Своїм словом я закликаю народ не коритися долі, виступати проти несправедливості:....
Я поважаю людину і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Тому вважаю, що живу правильним життям. А ви? (відповіді учнів)- «Прес»
Бертольдо
Добрий день, панове!
Чи впізнали ви мене? Авжеж, хіба можна мене не впізнати. Я славний лицар Бертольдо!
Були часи, коли я не вірив у силу слова, той химерний світ поезії я віддав би за справжнє графство, за гарний замок, за поцілунок від коханої дівчини. Але одного разу я насправді закохався і звернувся до Поета за допомогою. Я попросив, щоб Поет склав серенаду, яка б зачарувала мою кохану. І Поет мені допоміг, кохана стала моєю дружиною. Я вирішив нагородити Поета, але так нагородив, що навіть забув запросити на весілля. Ну то й що? Хіба простолюдину було б цікаво серед знатних панів?
Я дуже мужній і сміливий, я завоював багато міст зі своїм військом. Але на війні мені й моїм воїнам знову допоміг Поет зі своїми піснями. Повернувшись додому, я вирішив щедро нагородити його сріблом і золотом. Але він відмовився. Дурний, чи хтось може відмовитись від грошей?
Після повернення з війни король зробив мене заможним графом. Я став зневажати простий люд, керуватися лише власними інтересами і вигодою. Я вважаю, що той, хто має владу, має все. Мені хотілося жити ще краще і ще заможніше, тому я примушував працювати на себе людей все тяжче й тяжче. Мене не турбувало, що людям жилося погано, адже так і повинно бути.
Але на моєму шляху став давно знайомий мені Поет. Я дуже добре пам’ятаю, як його пісні втішали мене і моє військо в чужому краї, тому вирішив знову нагородити його, щоб він припинив складати про мене лихі пісні. Я запропонував йому гарну хату в замку та хотів зробити своїм придворним співцем. Але він, дурень, знову відмовився. Тоді я вирішив зупинити його по-іншому – посадити у в’язницю. А що, хіба я мусив сидіти і чекати, коли мене вб’ють? Я вважаю, що вчинив правильно, а ви?( «Прес»)
Заповнити кола Вена
Вибіркова робота за варіантами.
Випишіть із хмаринки слів риси характеру Поета і Бертольдо.
Поет |
Спільне |
Бертольдо |
Мужній, сміливий, чесний, волелюбний, стійкий, відданий народові, безкорисливий, талановитий, має підтримку народу |
молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання |
Самовпевнений, боягузливий, недобрий, корисливий, зверхній, пихатий, підступний, гордий. Улесливий, прагне до збагачення, бездушний
|
Висновок:
Обоє героїв — молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання (саме тому поет допомагає лицареві завоювати серце нареченої).
Поет — проста за походженням людина, наділена поетичним талантом. Його пісні користуються популярністю в народі. Бертольдо — лицар, граф, людина високого соціального стану.
Якщо Поет послідовний у своїх діях — добрий, щедрий, завжди на боці пригноблених, виступає проти несправедливості, вільнолюбивий (відмовляється від «золотих кайданів» придворного поета), то Бертольдо непослідовний, лихий та підступний, звик користуватися чужим.
Поет поважає людину — і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Бертольдо ж — зневажає простий люд, керується лише власними інтересами й вигодою.
Поет — спокійний, врівноважений, чесний, а граф — імпульсивний, підступний і невдячний.
Поезії співця приносили справжнє задоволення людям, бо допомагали у радощах та горі, «розходились по світу стоголосою луною». Спочатку він служив графові, завоювавши для нього віршами серце красуні та здобувши славу у походах. Але пізніше зробив вибір, спрямував гостре слово на боротьбу за свободу народу. Нарешті постає питання: ...Чи блакитна кров проллється, Як пробити пану груди? Поет перетворюється у захисника трудящих, що ставало досить небезпечним для графа, який запропонував співцеві безбідне життя та славу. Народний співець відмовився від «золотих кайданів».
З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа:
- Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. (поет)
- Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. (граф)
- На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. (граф)
- Не сподівайся дяки від приблудної псяки. (граф)
- Як напився, то до криниці задом обернувся. (граф)
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет)
- Для нашого Федота не страшна робота. ( поет)
- Не плюй у криницю, бо прийдеться напитися. ( граф)
- Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота. ( поет)
- Забули воли, як телятами були. ( граф)
Учитель.
Ми визначили риси поета і Бертольдо.
-Яке лексичне значення слова лицар в українській мові ?
-Отже, кого можна вважати справжнім лицарем?
-Чому ж автор називає Бертольда лицарем?
«Асоціювання»: з якою квіткою асоціюється образ поета, а з якою Бертольдо?
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
— Після смерті Бертольда та Поета залишаються їх нащадки. Які стосунки будуть між ними? Чи можуть змінитися? Якщо так, то в якому випадку?
(За Лесею Українкою, їх змагання тривало довго (бо в боротьбу вступили вже нащадки поета і нащадки графа) і триватиме доти, поки буде існувати нерівність та несправедливість.)
«Психологічна консультація» (робота в групах)
1 група 2 група
Індивідуальні завдання:
Творча робота:
-Скласти діаманту «Поет і Бертольдо»
- Сенкан «Давня казка»
«Давня казка"
Неперевершена, багатогранна,
Закликає, надихає, спонукає
Вчить осмислювати своє призначення
Повчання.
Літературний вибірковий диктант.
Запишіть лише ті слова та словосполучення, які характеризують роль поетичного слова в поемі.
Перемогти, руйнувати, зневажати, піднімати народ на боротьбу, забути про обов’язки, розважати, навести лад, стати зброєю, завоювати прихильність, розбагатіти, утверджувати силу мистецтва
Учитель:
Отже, поетичне слово нерозривно зв’язане з народними інтересами й повинно служити народу, його боротьбі за краще життя
Найвище призначення поезії — пробуджувати суспільну думку, піднімати людей на боротьбу за волю, бо справжній поет не має права стояти осторонь, коли його народ виборюватиме щасливе життя для рідної землі.
Відповідь на проблемне питання уроку. Чим повчальна "Давня казка" для поетів усіх епох?" Яким має бути поет, на думку Лесі Українки?
Підсумок уроку.
«Незакінчене речення»:
Д/з: - порівняльна характеристика поета і Бертольда.
На вибір: написати лист герою або створити рекламу поемі «Давня казка».
Кроссенс
Леся Українка «Давня казка»
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |