Урок. "Леся Українка "Давня казка". Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя»

Про матеріал
Ця розробка допоможе учням удосконалити навички аналізу художнього тексту на прикладі поеми Лесі Українки «Давня казка», вміння давати власну оцінку прочитаному, аналізувати тематику, проблематику, образну систему твору, поговоримо про проблеми і мотиви у творі: роль митця в суспільстві та суть людського щастя, презентуючи наробки учнів: результати творчого пошуку, підготовлені презентації та публікації, складені кросворди.
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МАРІУПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №44

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 8 КЛАСІ

«Леся Українка. «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя»

http://school.xvatit.com/images/2/2f/%D0%94%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8F_%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0(28).jpg 

 

 

 

 

 

http://trkmedia.ollcdn.net/uploads/public/specproekty/silyni-ukrajinki/14256437332267.jpg 

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Lesya_ukrainka_-_telavi.jpg 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Єфанова Анна Геннадіївна,

                                                                     вчитель української мови та літератури

 

 

 

 

 

Маріуполь, 2016

Тема. Леся Українка. «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя.

Мета:

формувати мовленнєву компетентність школяра:

  • навчити розкривати алегоричний зміст поеми;
  • з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі;
  • показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові;
  • вдосконалювати навички виразного читання творів;
  • удосконалювати вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання;
  • закріплювати навички письмової характеристики головних героїв;

сприяти формуванню полікультурної компетентності:

  • ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменниці Лесі Українки;
  • підкреслити зв'язок її творів із сучасністю;

формувати пізнавальну компетентність:

  • викликати зацікавленість до вивчення творів української літератури;
  • розвивати навички роботи із літературним матеріалом;
  • розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення;

сприяти формуванню комунікативної компетентності:

  • розвивати вміння грамотно висловлювати власні роздуми про проблеми в суспільстві;
  • розвивати асоціативне мислення, вміння висловлювати свою думку;
  • привчати співпраці у групі;
  • вчити зв'язко подавати власні думки, робити висновки, узагальнення;
  • поширювати словниковий запас учнів;

формувати соціальну компетентність:

  • виховувати в учнів громадянську позицію, високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості;
  • розкрити високі моральні риси народного співця;
  • опираючись на аргументи: виховувати чесність, незламність; сприяти формуванню ідеалів справедливості;
  • формувати кругозір, світогляд школярів;

сприяти формуванню компетентності самоосвіти:

  • вчити працювати з джерелами інформації, адекватної самооцінки власної діяльності;
  • розвивати акторські здібності учнів;
  • працювати над розвитком творчого потенціалу;
  • удосконалити методику застосування інтерактивних методів на заняттях з української літератури;
  • прищеплювати інтерес до результатів власної праці.

Тип уроку: урок узагальнення ы систематизації знань

Форма уроку: урок – презентація

Міжпредметні зв'язки: українська мова, історія, географія, художня культура, українознавство, літературознавство

Обладнання: використання графічних можливостей дошки, мультимедійний проектор, екран, слайд-презентація до уроку, Роздавальний матеріал: кросворд, контрольні аркуші для оцінювання, портрет Лесі Українки, портрет Івана Франка, викладка книг, ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, музичний супровід.

Форми та методи проведення уроку: розповідь вчителя, повідомлення учнів, інсценізація, бесіда, робота у парах, метод «Мозковий штурм», «Гронування», «Асоціативний кущ»

Методи навчання: словесний, наочний, практичний, метод пошукової роботи, метод розвивального навчання, активні методи навчання, ІКТ, метод розвитку критичного мислення, метод "Гронування", метод "Мікрофон", "Інтерв'ю навпаки", сенкан

Прийоми: бесіда, рефлексія, презентація, робота в парах, релаксація

Епіграф до уроку (записаний на дошці):

                                                                                             Довго щирими словами

                                                                                              До людей промовлятиму я…

                                                                                                                      Леся Українка

Структурний план уроку

І. Організація роботи учнів

1. Вступне слово вчителя

Сл. 1 (природа)(На фоні музики: запис пташиного співу, пробудження природи вчитель вітається з дітьми та гостями)

  •               Добрий день! У добрий час!

Рада бачити всіх Вас!

Ви  почули всі дзвінок,

Він покликав на урок

Кожен з вас приготувався,

на перерві постарався.

Ми Вам раді, гості любі!

Повернімось до гостей

Привітаймось

  •               Діти: «Добрий день!»
  •               Вчитель:
  •               Ми вітаємо щиро Вас

Та запршуєм ласкаво

На урок у 8 клас.

(Сідайте)

Тому я Вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання

Пригадати факти з біографії Лесі Українки, зачитуючи листи до письменниці (друга/однокласника/редакції газети), у яких розказано про цю незвичайну людину (3-4 учні зачитують свої листи).

Сл. 2 та 3  (зображення Лесі Українки)

Всі інші в зошиті записують число, класна робота, тему уроку та епіграф до уроку.

  1. Технологія «Інтерв'ю навпаки».

Стук у двері. Інтерв'ю у дітей бере Леся Українка (учениця заздалегідь готує запитання на урок).

-Доброго дня, діти. Ви впізнали мене? Так, я Леся Українка. Давайте спробуємо охарактеризувати мене: Хто я…? Яка …?

Сл. 4 (з’являються відповіді по черзі)

  1. Складання «Асоціативного куща». 

Учні за питаннями учениці  складають асоціативний кущ. За кожну правильну відповідь учениця дає дітям «смайлик».

1. Діти, назвіть будь ласка моє справжнє ім’я. (Лариса Петрівна Косач) 

2.    Хто я за родом діяльності? Актриса чи поетеса?

3.    Як звали мою матір? (Олена Пчілка)

4.   Чим вона займалась? (Письменниця)

 5. Яке випробування спіткало мене в дитячі роки? (боротьба з хворобою)   

 6. Що весь час супроводжувало мене?  (талант)                                       

 7. Ліро-епічна поема, яка вперше була надрукована у журналі „Життє і слово” («Давня казка»)

Дякую за інтерв'ю. До нових зустрічей.

  1. Слово вчителя

Отже, Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, яка мужньо бореться з хворобою і є автором поеми «Давня казка», яку ми продовжимо розглядати сьогодні на уроці. 

  1. Літературна гра «Так чи ні» (проводиться у формі літературного диктанту із взаємооцінюванням).

Учні в зошитах записують відповіді на питання в один стовпчик.

Гра «Так чи ні»

Поет був красивим і щасливим. (Ні)

  1. До оселі Поета постійно приходила молодь. (Так)
  2. Лицар Бертольдо був благородним та ввічливим. (Ні)
  3. Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на лицаря. (Так)
  4. Бертольдо зацікавився та вирішив подружитися з Поетом. (Ні)
  5. Граф визнав дивну силу слова. (Так)
  6. Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої донни Ізідори. (Так)
  7. Поет допоміг лицареві завоювати бусурманське царство. (Так)
  8. Бертольдо щедро нагородив Поета. (Ні)
  9. Граф справді був спочатку гідний щастя – чинив справедливо, був лагідний до підданих. (Так)
  10. По далеких війнах граф привчився до грабунку. (Так)
  11. Поет вирішив стати наближеним до графа, щоб допомогти трудящим полегшити їхню долю. (Ні)

Оцінювання: за кожну правильну відповідь ви отримуєте по 0,5 балу, порахуйте свої правильні відповіді та занесіть їх до аркуша самооцінювання.

    

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
1. Слово вчителя. 
      Діти, ось ми і згадали вивчений раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси та головних героїв поеми Поета та Бертольдо. Ви  виконували завдання, які допомогли Вам удосконалити навички аналізу художнього тексту на прикладі поеми Лесі Українки «Давня казка», вміння давати власну оцінку прочитаному, аналізувати тематику, проблематику, образну систему твору. Та на цьому «Давня казка» для Вас ще не закінчилась. 
       Сьогодні ми з вами узагальнимо й систематизуємо опрацьоване, а саме: поговоримо про проблеми і мотиви у творі: роль митця в суспільстві та суть людського щастя, презентуючи Ваші наробки: результати творчого пошуку, підготовлені презентації та публікації, складені кросворди. 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. 
1. «Квіти сподівань»
У поетичній спадщині Лесі Українки є поезія «Contra spem spero!» (у перекладі з латини «Без надії сподіваюсь!»), у ній є рядки

Може, квіти зійдуть - і настане 
Ще й для мене весела весна.

Сл.5

     Поетеса чекає на весну і сподівається, що все буде гаразд і квіти для неї є символом віри в життя. У нас за вікном сонячний березневий день, а на столі є  кошик з пролісками, які щойно почали розпускатись. У вас в кожного на парті є пролісок, прикрасьте, будь ласка, пелюстки пролісків своїми очікуваннями від сьогоднішнього уроку. 
Діти записують і оголошують свої очікування, а вчитель оголошує мету уроку. 

IV. Застосування набутих знань у нових практичних ситуаціях 

  1. Слово вчителя з елементами бесіди. Робота з епіграфом (на дошці)
    Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку:

Довго щирими словами
До людей промовлятиму я…
Леся Українка

    Співвіднесіть ці рядки зі змістом прочитаної поеми, сформулюйте тему, яка пронизує кожне слово «Давньої казки» (відповіді учнів) 
(Тема твору: роль поетичного слова у житті суспільства) 

Сл. 6 (тема)

Записали.

  1. Висновок вчителя:

        «Давня казка» — твір про силу поетичного слова, зокрема про надихаючу й мобілізуючу роль його у визвольній боротьбі, про єдність поета з народом.

  1. Цитатний коментар

Сл. 7 (вислів І.Я.Франка)

(портет І. Франка та його слова)І. Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури».

  1. Бесіда за змістом прочитаної поеми «Давня казка».

— Назвіть центральних персонажів поеми. (Народний поет і граф Бертольдо.)

  1. Розігрування сцени першої зустрічі поета й Бертольда в особах. С. 148 -150

Давайте пригадаємо композиційну структуру твору, тобто побудову твору, з яких елементів складаються художні твори.

Сл. 8 ( композиція твору)

ЕКСПОЗИЦІЯ (від лат. expositio — пояснення) — один з елементів сюжету твору, первісні відомості про героїв, які мотивують їхню поведінку при виникненні конфлікту.

ЗАВ'ЯЗКА — елемент сюжету, наступний після експозиції,— подія, що кладе початок конфлікту.

КУЛЬМІНАЦІЯ (від лат. culmen — вершина) — елемент сюжету, найвищий момент у розвитку дії. Після кульмінації настає розв'язка.

РОЗВ'ЯЗКА — елемент сюжету, подія, яка розв'язує конфлікт.

Сл. 9 (по черзі після відповідей вилітають назви)

Твір складається з чотирьох розділів:

 Експозиція: знайомство з поетом.

Зав'язка: зустріч поета з Бертольдом.

Кульмінація: конфлікт між Бертольдом і поетом.

Розв'язка: довічне ув'язнення поета, його смерть;  «а  поетові нащадки Слово гостреє гартують».

— Що є кульмінацією у розвитку конфлікту поміж головними героями твору? (Поет виступає як натхненник народного повстання; в афористичній формі підноситься думка про найвище, найголовніше призначення поезії.)

  1. Робота  з підручником

— Знайдіть у тексті і зачитайте відповідь Поета на запрошення Бертольдо стати «придворним співцем» та прокоментуйте її. С. 163 -164

(Не поет, хто забуває

Про страшні народні рани...

Відповідь поета графові була свого роду естетичною декларацією, але кожне слово було і ділом героя поеми.)

  1. Словникова робота

(Декларація –   це  документ, офіційна заява, яка проголошує основні принципи внутрішньої та зовнішньої політики.

Сл. 10 (словникова робота)

     — Назвіть «діла» героя поеми.

(Був з народом і в радощах, і в біді; складає пісні, що закликають повстати проти гнобителів-панів; гордо відкидає запрошення Бертольдо; його думки вільні; він непохитний у своїх поглядах і віддає життя, обстоюючи їх).

— Знайдіть і зачитайте в тексті епізод, в якому йдеться про боротьбу наступних поколінь і її завершення. С. 165 – 166

  1. Метод « Дослідження»

- Діти, вдома ви працювали в групах, досліджували та характеризували героїв поеми «Давня казка» поета та Бертольда. Тож зараз ми дізнаємося, які відомості вдалося зібрати нашим дослідницьким групам.

 Я запрошую до слова капітана  дослідницької групи поета. Шановний капітане, підведіть, будь ласка підсумок своєї роботи.

  1. Виступ учня. Група поета. (Випереджувальне завдання)

      Цитатна характеристика.

Сл. 11 (Поет)

Додатковий матеріал.

Поет

     Доброго дня, шановні! Дозвольте представитись, я – Поет! Я маю безцінний талант до складання віршів.

     Я маю все на світі, бо поезія допомагає мені долати всі кордони, я можу мати все, чого запрагне моя душа, на крилах думки я можу полинути в таємні світи:

Скрізь гуляю, скрізь буяю,                                                                                               

Мов той вітер дзвінкий в полі,                                                                                          

Сам я вільний і ніколи                                                                                                         

Не зламав чужої волі.

     У мене дуже багато друзів, тому що мої пісні зачаровують усіх. Своїм словом я можу дати і пораду, і розвагу кожному. Я дуже люблю природу, люблю слухати шум діброви, люблю розмовляти з нею.

     За допомогу людям не беру ніякої плати, бо вважаю справу свою благородною. А благородство купити не можна:

Золотих не хочу лаврів,                                                                                                          

З ними щастя не здобуду,                                                                                                     

Як я ними увінчаюсь,                                                                                                         

То поетом вже не буду.

     Я дуже багата людина, але духовно:

Бачите – оця діброва,                                                                                                   

Поле, небо, синє море –                                                                                                      

То моє багатство – панство                                                                                                    

І розкішне, і просторе.                                                                                                     

При всьому свому багатству                                                                                                   

Я щасливий завжди й вільний.

     Якщо я комусь щось дарую, то назад не одбираю. Я дуже жалкую лише про те, що колись допоміг Бертольду, тільки завдяки моїм віршам він має те, що має. Бертольдо ж вирішив за це мені віддячити – посадити до в’язниці.

Та й в темниці буду вільний, -                                                                                       

Маю думи – чарівниці,                                                                                                     

Що для них нема на світі                                                                                                   

Ні застави, ні границі.                                                                                                            

І мого прудкого слова                                                                                                     

 Не затримає темниця,                                                                                             

Полетить воно по світі                                                                                                   

Наче тая вільна птиця.

     Я не можу спокійно дивитися й мовчати, коли знущаються з людей. Своїм словом я закликаю народ не коритися долі, виступати проти несправедливості:

І поет від свого люду                                                                                                        

Не почує слів догани                                                                                                            

В день сумний, коли на нього                                                                               

Накладатимуть кайдани.

    Я поважаю людину і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Тому вважаю, що живу правильним життям. А ви?

  1. Метод "Гронування"

Тож, давайте закріпимо, читаючи ланцюжком риси характеру поета, який цей герой.

(Учні ланцюжком зачитують риси характеру поета)

Сл. 12 (гронування Поет «гордий»)

Тож, давайте закріпимо, читаючи ланцюжком риси характеру поета, який цей герой.

 (Учні ланцюжком зачитують риси характеру поета)

  1. Хвилинка відпочинку. Фізкультхвилинка

Слово вчителя. У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…

Тож давайте трішки відпочинемо: сядьте рівненько, заспокойтесь і послухайте чому сумує скрипаль.

Сл. 13 (Пісня «Сум  скрипаля»)

  1. Слово вчителя. 

Трішки відпочили, посміхнулись, а тепер знову до праці. Ми дізналися все про поета, підвели підсумки, а тепер послухаємо групу Бертольдо. Запрошуємо капітана цієї групи.

  1. Виступ учня. Група поета. (Випереджувальне завдання)

    Цитатна характеристика. Додатковий матеріал.

Сл. 14( Бертольдо)

Бертольдо

     Добрий день, панове! Чи впізнали ви мене? Авжеж, хіба можна мене не впізнати. Я славний лицар Бертольдо!

     Були часи, коли я не вірив у силу слова, той химерний світ поезії я віддав би за справжнє графство, за гарний замок, за поцілунок від коханої дівчини. Але одного разу я насправді закохався і звернувся до Поета за допомогою. Я попросив, щоб Поет склав серенаду, яка б зачарувала мою кохану. І Поет мені допоміг, кохана стала моєю дружиною. Я вирішив нагородити Поета, але так нагородив, що навіть забув запросити на весілля. Ну то й що? Хіба простолюдину було б цікаво серед знатних панів?

     Я дуже мужній і сміливий, я завоював багато міст зі своїм військом. Але на війні мені й моїм воїнам знову допоміг Поет зі своїми піснями. Повернувшись додому, я вирішив щедро нагородити його сріблом і золотом. Але він відмовився. Дурний, чи хтось може відмовитись від грошей?

     Після повернення з війни король зробив мене заможним графом. Я став зневажати простий люд, керуватися лише власними інтересами і вигодою. Я вважаю, що той, хто має владу, має все. Мені хотілося жити ще краще і ще заможніше, тому я примушував працювати на себе людей все тяжче й тяжче. Мене не турбувало, що людям жилося погано, адже так і повинно бути.

По усіх далеких війнах                                                                                                            

Я привчався до грабунку                                                                                                      

А тепер в своїй країні                                                                                                              

Я шукаю в тім рятунку.

     Але на моєму шляху став давно знайомий мені Поет. Я дуже добре пам’ятаю, як його пісні втішали мене і моє військо в чужому краї, тому вирішив знову нагородити його, щоб він припинив складати про мене лихі пісні. Я запропонував йому гарну хату в замку та хотів зробити своїм придворним співцем. Але він, дурень, знову відмовився. Тоді я вирішив зупинити його по-іншому – посадити у в’язницю. А що, хіба я мусив сидіти і чекати, коли мене вб’ють?

     Я вважаю, що вчинив правильно, а ви?

  1. Метод "Гронування"

Тож, давайте закріпимо, читаючи ланцюжком риси характеру Бертольдо, який цей герой.

(Учні ланцюжком зачитують риси)

Сл. 15 (гронування Бертольдо)

  1. Діаграма Венни. Робота в парах

Сл. 16 (діаграма)

Учні в парах заповнюють аркуші з діаграмою Венни, вносять спільне та відмінне між Поетом та Бертольдо.

 Порівняльна характеристика героїв

Поет

Порівняння

Рицар Бертольдо

Спільне

Молодий

Вік

Молодий

Розуміє дивну силу слова, поважає почуття кохання, гострослов

Риси 
характеру

Визнає силу слова, здатний кохати, гострий на язик

Відмінне

Поет, людина з народу

Соціальний стан

Рицар, землевласник

Використовує свій дар на користь людям

Ставлення 
до поезії

Використовує дар поета на користь собі

Поважає

Ставлення 
до людей

Зневажає

Найбільше багатство — поле, небо, синє море й думки, які скрізь гуляють на волі

Життєві 
цінності

Віддав би увесь той химерний, таємний світ за справжнє графство й замок

Послідовність, рівновага, чесність, доброта, щедрість, завжди на боці пригноблених, борець із несправедливістю

Риси 
характеру

Імпульсивність, підступність, невдячність, звичка грабувати

  1. Робота з підручником.

Ми охарактеризували героїв поеми та визначили їх місце в суспільстві, а тепер працюючи з підручником ще раз пригадаємо зміст поеми.

Виразне читання учнями уривків з поеми.

Завдання:

- Знайдіть в тексті і зачитайте рядки, в яких говориться про реакцію Бертольдо на відмову поета...»; с.164

-  Знайдіть і прочитайте в тексті рядки, в яких описується перший візит – прохання  Бертольдо до поета. С.154 – 155

— Знайдіть в тексті і прочитайте виразно рядки, які характеризують  «одважного лицаря»;(фішка)с. 160

 

  1. Робота над аналізом прочитаного.

— Пісні поета завжди відбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому?

(Пісня висміює панські вигадки про «вищість породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).

  1. Гра « Літературний футбол». 

Мета гри: на матеріалі прислів’їв пригадати риси характеру притаманні поету та графу. 
З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа:
- Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. (поет) 
- Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. (граф) 
- На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. (граф) 
- Не сподівайся дяки від приблудної псяки. (граф) 
- Як напився, то до криниці задом обернувся. (граф) 
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет) 
- Для нашого Федота не страшна робота. ( поет) 
- Не плюй у криницю, бо прийдеться напитися. ( граф) 
- Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота. ( поет)
- Забули воли, як телятами були. ( граф) 
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет) 

V. Рефлексійно-оцінювальний етап. 
1. «Свічка творчості»

Перша іскорка

Пропоную поділитися враженнями від прочитаного і
прекрасно розумію, що писати вірші - це Божий дар.
Сл. 17 (зразок сенкану)

Тому в нагоді нам стане СЕНКАН - – вислів, що складається з п`яти рядків:

1. Слово – тема (іменник)

2. Два прикметники (означення теми)

3. Три слова – дієслова, що визначають дію, пов`язану з темою 

4. Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї)

5. Слово-висновок (синонім до теми)

Сенкан не обов'язково повинен мати ритм і риму. Це вільний твір. Ну і ще одна умова: слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.

Життя

Багатостороннє, бурхливе

Виховує, розвиває, навчає

Дає змогу реалізувати себе

Мистецтво!

(Орієнтовна відповідь)

"Давня казка"

Виплекана, повчальна

Прославляє, надихає, засуджує

Гарячий поклик до бою

Мудрiсть.

 

"Давня казка"

Неперевершена, багатогранна,

Закликає, надихає, спонукає

Вчить осмислювати своє призначення

Повчання.

Оцінювання:                   5 рядків – 2,5б.,

                                           4 рядки – 2 б.,

                                           3 рядки – 1, 5 б.,

                                           2 рядки – 1 б.,

                               1 рядок – 0,5 б.

2. Ребус

— Розгадавши ребус, прочитайте, яку думку стверджує Леся Українка в поемі «Давня казка».

Сл.18

33_1

(«Ніякий гніт, ніяке насильство не може придушити прагнення народу до волі».)

- Які проблеми порушені у поемі «Давня казка»?

  • (   роль митця у суспільстві;  
  •  проблема людського щастя,
  • служіння народові,
  • війни заради збагачення )

Сл. 19 ( проблеми та мотиви)

Обговорення очікувань учнів

- Діти, на початку уроку ви написали на квітах те, чого ви чекали від цього уроку. Скажіть, чи справдилися ваші  сподівання?

Діти коментують свої очікування.

- Тож давайте уквітчаємо вінком наших сподівань, вінком шани і любові славну доньку українського народу – Лесю Українку.

Діти створюють віночок із своїх квіток-очікувань навколо портрета поетеси.(мелодія)

VІ. Підведення підсумків уроку

  1. Проблемне питання

— Дайте відповідь на запитання: «Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?»

Сл. 20 (проблемне питання)

Твір Лесі Українки «Давня казка» побудований на суперечностях між двома героями — Поетом і лицарем Бертольдом — тобто між силою мистецтва слова та силою влади й примусу, між силою духу та орієнтацією на матеріальне. Напевно, «правда нова» зараз набагато ближча, ніж за часів створення поеми: ми можемо вільно висловлювати свої думки, закінчилися страшні часи суперечок через ідеологічні переконання… Але ми маємо пам’ятати про «давню казку» видатної української письменниці, аби не припуститися колишніх помилок і наближати «нову правду», втілювати її у нашому житті.

  1. Кросворд

Гра, яку ми з вами зараз проведемо називається «Хто швидше?»

Проведення гри «Хто найшвидше?» (Робота в групах «Обличчя до обличчя»).

  Вона заключається в розгадуванні кросворду. Коли кросворд буде розгадано правильно, то  із букв, записаних по вертикалі у виділених клітинках ви  маєте  прочитати назву першого надрукованого у львівському журналі вірша 14-річної Лесі. («Конвалія»).  Яка команда перша виконає  завдання, та й отримує  фішку.

1. Дівоче прізвище Лесі Українки   (Косач)

2. Край, який поетеса називала рідним куточком (Волинь)

3.  Поема про роль поета і поезії в суспільстві («Давня казка»)

4. Місто, у якому похована Леся Українка  (Київ)

5. Місто у Грузії, де часто бувала і померла  поетеса (Сурамі)

6. Ім'я старшого брата Лесі Українки (Михайло)

7. Прізвище чоловіка Лесі Українки (Климентій Квітка)

8. Місто, у якому народилась майбутня поетеса (Звягель)

Ми пригадали вивчене про життя і творчість поетеси.

Оцінювання:           Повністю розгаданий – 1 б.,

                                    Неповністю – 0,5 б.

  1. Слово вчителя

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

І сьогодні за урок отримуєте бали

(Оцінювання)

Оцінювання: Ви сьогодні заробляли «смайлики», порахуйте їх, та внесіть в графу оцінювання. А «смайлики» нехай принесуть вам гарний настрій, посміхайтесь так само! Свої заповнені аркуші самооцінювання вкладаєте в зошити і здаєте на першу парту.

VІІ. Домашнє завдання.

Сл. 21 (дом.завдання)

Зверніть увагу на дошку і запишіть завдання додому. Кожен з вас

     - зробити малюнки (формат А4 – аркуш альбому) до окремих епізодів твору, які найбільше запам’яталися, вразили або сенкан за змістом поеми;

     -  підібрати 6 питань тестового характеру за  творчістю Лесі Українки;

Слово вчителя

Але дзвоник пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

Тож закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую Вам, друзі. 

 

docx
Додано
26 грудня 2021
Переглядів
1028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку