Урок "Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало». Неповторний світ дитинства в поезіях"

Про матеріал

Урок має на меті: ознайомити учнів з життєвим шляхом відомої поетеси, з її поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.

Перегляд файлу

Українська література, 6 клас

 

 Тема. Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало». Неповторний світ дитинства в поезіях.

Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом Лесі Українки, з поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.

Обладнання: портрет Лесі Українки, музичний супровід, відеофільм, тексти віршів.

Епіграф до уроку:

Як я умру, на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень...
                            Леся Українка

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПРИВІТАННЯ.

ІІ. ПІДСУМОК ВИВЧЕНОЇ ТЕМИ «ЗАГАДКОВО ПРЕКРАСНА І СЛАВНА ДАВНИНА УКРАЇНИ».

     Оголошення нового розділу – «Я і світ».

  • Розшифруйте  вислів, який буде назвою нового розділу.

ТІВСІЯ

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ПОКЛАДАННЯ МЕТИ.

  • Слухання аудіовірша Л.Українки «Контра спем сперо».
  • Як ви гадаєте, кому належить цей вірш?
  • Сьогодні ми познайомимося з вами з геніальною українською письменницею, надзвичайно талановитою жінкою, творчість якої люблять та шанують не тільки українці, а й шанувальники поетичного слова в усьому світі.

ІУ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ТЕМИ УРОКУ.

  • Перевірка домашнього завдання. Мозковий штурм «Що ви знаєте про Лесю Українку?»

Вдома ви готували повідомлення про дитинство Лесі Українки.

- Яким було дитинство поетеси?

- Що вона любила, про що мріяла?

- Чи можемо ми пишатися, що маємо таку письменницю, мужню жінку? Чому?

Орієнтовні відповіді учнів:

  • Народилася Леся на Волині.
  • Була другою дитиною в сімї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів.
  • Мати, відома письменниця Олена Пчілка.
  • Батько, юрист за освітою.
  • У сімї панувала атмосфера поваги до української культури.
  • У дитинстві Леся була жвавою і допитливою дівчинкою.
  • У чотири роки добре читала, а в 5 написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову.
  • Леся любила співати і танцювати.
  • Коли підросла і навчилася нотній грамоті, то стала записувати мелодії почутих пісень.
  • Літературну діяльність розпочала досить рано.
  • У 9 років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці «Елі» (О. Косач), котра була заслана у Сибір за політичні погляди.
  •  Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною.
  • Вона знала понад 10 іноземних мов.
  • Любила музику і грала на фортепіано.
  • Виявляла інтерес до малювання.

У. Сприйняття теми уроку.

  • Слово вчителя.

- Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час примусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Прожила Леся Українка всього лише сорок два роки, і тридцять три із них плідно працювала на літературній ниві. Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.

  • Перегляд відеофільму із серії «Обличчя української історії» (5 хв.)
  • Розповідь вчителя за допомогою «таблиці парадоксів».
  1. Була дворянкою за походженням, але на відміну від багатьох представників свого стану думала й дбала про робітників і селян як про своїх рідних людей.
  2. Мала матір-письменницю, але перевершила її у творчому доробку.
  3. Не навчалася в школі, але стала однією з найосвіченіших жінок Європи того часу.
  4. Не була вчителем, методистом, але написала для сесетер підручники з історії.
  5. Була жінкою, якій за тих часів відводилася роль домогосподарки, та ще й мала важку хворобу, але зробила для суспільства більше, ніж здорові, сильні чоловіки.
  6. Була небагатою, але на свої кошти запрошувала кобзарів і записувала їхні пісні, щоб зберегти для нащадків.
  7. Перебувала в дуже скрутному становищі - фізичному та матеріальному  але допомагала, підбадьорювала інших..
  8. Багато часу жила за межами рідного краю, але зберегла любов до нього на все життя.

 

  • Леся Українка стала гідною продовжувачкою традицій Т.Г.Шевченка в літературі. Її життя – гідний приклад мужності, цілеспрямованості, стійкості в боротьбі з життєвими негараздами й навіть із самою собою.
  • Виразне читання вірша «Як дитиною бувало…» декламаторами.
  • Прослуховування пісні у виконанні кубанського козачого хору .
  • Бесіда.

- Унаслідок чого героїня твору  страждає, терпить тяжкі муки?

- Чи нагадує лірична героїня  Лесю Українку? Чим саме?

- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?

- Чи можете ви сказати про себе: «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась»?

  • Слово вчителя.

- Другу поетичну збірку  Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.

  • Виразне читання поезії декламаторами.
  • Бесіда за питаннями.

- Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?

- Мрія – це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.

- Чи розумієте ви ліричну героїню, її душевний стан, мрії, наміри?

- Яким, на вашу думку, повинен бути лицар – оборонець слабких, незахищених?

- Як у творі порівнюються лицарі? Для чого Леся Українка використовує цей прийом?

УІ. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.

  • Завдання аналітичного характеру. Визначте, які риси характеру серед названих не притаманні ліричним героїням віршів Лесі Українки. (плескаємо в долоні)

Мужність, цілеспрямованість, легковажність, наполегливість, жартівливість, серйозність, толерантність, вразливість, незламність, терплячість, суворість.

  • Визначення спільних рис віршів (образ ліричної героїні, її характер; автобіографічність, тема дитинства).
  • Усний малюнок. Стратегія «Мікрофон».

           - Під час читання поезії я уявляю…

  • Проблемні питання:

- Наскільки характер самої Лесі Українки співпадає з характером ліричних героїнь її віршів?

- Що сучасні школярі можуть узяти для себе з історії життя письменниці та її поезій?

УІІ. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП.  ОЦІНЮВАННЯ.

1. Інтерактивна вправа «Займи позицію».

- Чи потрібно сучасній людині розвивати в собі стійкі риси характеру?

Так                         Деякою мірою                          Ні

2. Робота з епіграфом до уроку.

3.Усна рефлексія: « Найбільше мене вразило на уроці…», «Я дізнався нове на уроці…», «Після цього уроку я для себе зробив висновки…», «На наступному уроці я хотів би дізнатися…».

УІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  • вивчити напам’ять вірш «Як дитиною бувало…»;(обовязкове)
  • виписати художні засоби із вивчених на уроці поезій (за бажанням).

62994079_2.jpg

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
9709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку