Урок має на меті: ознайомити учнів з життєвим шляхом відомої поетеси, з її поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.
Українська література, 6 клас
Тема. Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало». Неповторний світ дитинства в поезіях.
Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом Лесі Українки, з поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.
Обладнання: портрет Лесі Українки, музичний супровід, відеофільм, тексти віршів.
Епіграф до уроку:
Як я умру, на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень...
Леся Українка
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПРИВІТАННЯ.
ІІ. ПІДСУМОК ВИВЧЕНОЇ ТЕМИ «ЗАГАДКОВО ПРЕКРАСНА І СЛАВНА ДАВНИНА УКРАЇНИ».
Оголошення нового розділу – «Я і світ».
ТІВСІЯ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ПОКЛАДАННЯ МЕТИ.
ІУ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ТЕМИ УРОКУ.
Вдома ви готували повідомлення про дитинство Лесі Українки.
- Яким було дитинство поетеси?
- Що вона любила, про що мріяла?
- Чи можемо ми пишатися, що маємо таку письменницю, мужню жінку? Чому?
Орієнтовні відповіді учнів:
У. Сприйняття теми уроку.
- Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час примусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Прожила Леся Українка всього лише сорок два роки, і тридцять три із них плідно працювала на літературній ниві. Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.
- Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?
- Чи нагадує лірична героїня Лесю Українку? Чим саме?
- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
- Чи можете ви сказати про себе: «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась»?
- Другу поетичну збірку Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.
- Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?
- Мрія – це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.
- Чи розумієте ви ліричну героїню, її душевний стан, мрії, наміри?
- Яким, на вашу думку, повинен бути лицар – оборонець слабких, незахищених?
- Як у творі порівнюються лицарі? Для чого Леся Українка використовує цей прийом?
УІ. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
Мужність, цілеспрямованість, легковажність, наполегливість, жартівливість, серйозність, толерантність, вразливість, незламність, терплячість, суворість.
- Під час читання поезії я уявляю…
- Наскільки характер самої Лесі Українки співпадає з характером ліричних героїнь її віршів?
- Що сучасні школярі можуть узяти для себе з історії життя письменниці та її поезій?
УІІ. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП. ОЦІНЮВАННЯ.
1. Інтерактивна вправа «Займи позицію».
- Чи потрібно сучасній людині розвивати в собі стійкі риси характеру?
Так Деякою мірою Ні
2. Робота з епіграфом до уроку.
3.Усна рефлексія: « Найбільше мене вразило на уроці…», «Я дізнався нове на уроці…», «Після цього уроку я для себе зробив висновки…», «На наступному уроці я хотів би дізнатися…».
УІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: