Урок "Лічба часу в народів світу та на теренах України"

Про матеріал
Дана розробка уроку створена на допомогу вчителям історії, які працюють у п'ятому класі НУШ. Урок містить різні види завдань, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

НУШ

Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас

Урок № 9

Дата :

Тема : Лічба часу в народів світу та на теренах України

Мета : ознайомити учнів з історією виникнення календаря, його різновидами ;

           навчити учнів називати одиниці вимірювання часу; розповідати про те,      

           як лічили час у давнину; формувати в здобувачів освіти поняття «дата»,

          «календар», «календарний час»; виховувати у здобувачів освіти ,   

           розуміння, що час – це найбільша цінність, закликати до раціонального

          використання свого часу.

Тип уроку : засвоєння нових знань

Форма уроку : урок-бесіда

Обладнання та матеріали : підручник  Вступ до історії та громадянської освіти : підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. Закладів / В. Власов, І.Гирич, О.Данилевська. – К.: Видавничий дім «Генеза» , 2022. – 180 с. : іл.. ; дидактичні матеріали; роздаткові матеріали

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

  Відгадайте загадку

    Є в будинку молодець

   Математик і мудрець

Він тебе не підведе

    Бо рахунок дням веде

(Календар)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Роздивіться фотографії. Що святкують люди зображені на них ? Як ви гадаєте, чи завжди люди лічили час, так як нині ?

Додаток 1

IV. Оголошення, теми, мети, завдань уроку

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Люди з давнини  прагнули  вести облік часу. До цього їх спонукала життєва необхідність. Щоб займатися землеробством, мисливством, рибальством потрібно було вести рахунок часу. Вже у стародавні часи люди почали створювати перші календарі. Чи завжди календарі були такими як зараз ? Давайте, дізнаємося про це опрацювавши текст 1 «Історія створення календаря»

Текст 1. «Історія створення календаря»

Календар – це система обчислення часу, заснована на періодичності видимих ​​рухів Сонця і Місяця.

Саме слово «календар» прийшло з Стародавнього Риму. Так називалися боргові книги, куди лихварі щомісяця заносили відсотки. Це відбувалося в перший день місяця, який раніше називали «календ».

Календарі існували вже 6000 років тому. Перший відомий історії календар був створений у Стародавньому Вавилоні.

Різні народи в різні часи створили і користувалися трьома видами календарів: сонячним, місячним і сонячно-місячним. Найбільш поширений сонячний календар, в основу якого покладено рух Сонця, що дозволяє узгодити добу і рік. В даний час жителі більшості країн користуються саме цим типом календаря.

У місячних календарях тривалість місяців однакова – 30 днів, але ці календарі неточно вимірюють тривалість року.

Рахунок часу в давнину відрізнявся від сучасного. У стародавніх греків доба починалася зі світанку, а у німців – з ночі. Народи, часто воювали, ділили добу на «варти». У вавилонян і іудеїв доба тривала три варти, у римлян – чотири. Доба ділилася на ніч і день, який тривав 12 годин. Оскільки тривалість дня протягом року була непостійна, то і годинник мали різну тривалість.

(Джерело: https://dovidka.biz.ua/istoriia-kalendaria-skorocheno)

Запитання до тексту

  1. Що таке календар ?
  2. Що означає слово «календар»? Звідки воно до нас прийшло ?
  3. Де був створений перший відомий в історії календар ?
  4. Якими видами календарів користувалися люди в давнину ?
  5. Чи відрізнявся рахунок часу в давнину від сучасного ?

Розповідь вчителя

Найдовше людство використовувало єгипетський календар, він був побудований на основі спостережень за  розливами річки Ніл. Все життя стародавніх єгиптян було пов’язане з землеробством , тому важливо було знати, коли розпочнеться повінь, сезон посіву, сезон збору урожаю. Єгиптяни помітили, що коли на небі з’являється зірка Сіріус, через кілька днів слід чекати розливу Нілу.

Наші предки – слов’яни лічили час днями, об'єднуючи цей рахунок у невеликі періоди (тиждень, два тижні, 40 днів, місяць тощо). Новий рік починався у березні, з початком сільськогосподарського циклу, коли остаточно прокидалася природа. Наш предок був землеробом і в березні для нього починалися польові роботи. Природа активно пробуджувалася у цей момент й люди відзначали цю подію як початок Нового Літа, або по-іншому - Новоліття.  Роки тоді рахувалися Літами (слово «літо» означає рік).   

У кожного народу були свої календарі, але переважно всі вони мали спільну ознаку, в основу їхнього відліку часу були покладені землеробські роботи.

Руханка «Дні тижня»

В понеділок – я люблю з друзями гуляти в парку (ходьба на місці),

У вівторок – в мене урок із гри на гітарі (імітація гри на гітарі)

У середу – я плаваю в басейні (імітація рухів плавання)

У четвер – я витираю пил в будинку (імітація прибирання)

В п’ятницю – я катаюся на велосипеді (імітація їзди)

У суботу та неділю -  я відпочиваю (сідають за парту)

 

Розповідь вчителя

Отже, час, що відповідає календарю називають календарним. На початку уроку ви записували дату, тобто котрийсь день місяця певного року. В історіє датою називають точний час події. Наприклад, дата проголошення незалежності нашої держави є 1991 рік.

 

VI. Осмислення нових знань, умінь і навичок

Вчитель пропонує учням, створити свій власний календар.

Додаток 3

VII. Закріплення, систематизація та узагальнення

Метод «Мікрофон»

  1. Чи завжди час вимірювали і обраховували так, як сьогодні ?
  2. Що називають календарним часом ?
  3. Яка історія календаря ?

Прокоментуйте крилаті вислови про час :

  • На все свій час;
  • Згаяного часу і конем не доженеш;
  • Час усе гоїть;
  • Роки більше знають, ніж книжки.

VIII. Контрольно-коригувальний етап

П’ятикласники проводять самооцінювання  з вивченої теми

Твердження

Так

Ні

Частково

Я знаю історію виникнення календаря

 

 

 

Я знаю, які є види календарів

 

 

 

Я можу назвати одиниці вимірювання часу

 

 

 

Я можу навести приклади як рахували час в давнину різні народи

 

 

 

Я можу дати визначення поняттю «дата»

 

 

 

Я можу дати визначення, що таке календар

 

 

 

 

 

 

 

Я можу дати визначення, що таке календар

 

 

 

Я розумію, що час – це велика цінність

 

 

 

 

IX. Підсумки уроку

Продовжте речення

На уроці я дізнався (- лася) про…

Мені було цікаво…

Мені було не цікаво…

XI. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Опрацювати параграф 9, закінчити складати свій календар про день народження моїх близьких

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

D:\історія\ялинка.jpg

 

(ttps://www.5.ua/kyiv/yak-ukraintsi-vidznachaly-novyi-rik-bilia-holovnoi-ialynky-krainy-na-sofiiskii-ploshchi-233218.html)

 

 

 

 

          D:\історія\н.р..jpg

(https://lviv.vgorode.ua/news/dosuh_y_eda/384698-unikalni-znymky-yak-lviviany-sviatkuvaly-novorichni-sviata-sto-rokiv-tomu)

 

 

 

Додаток 2

Текст 1. «Історія створення календаря»

Календар – це система обчислення часу, заснована на періодичності видимих ​​рухів Сонця і Місяця.

Саме слово «календар» прийшло з Стародавнього Риму. Так називалися боргові книги, куди лихварі щомісяця заносили відсотки. Це відбувалося в перший день місяця, який раніше називали «календ».

Календарі існували вже 6000 років тому. Перший відомий історії календар був створений у Стародавньому Вавилоні.

Різні народи в різні часи створили і користувалися трьома видами календарів: сонячним, місячним і сонячно-місячним. Найбільш поширений сонячний календар, в основу якого покладено рух Сонця, що дозволяє узгодити добу і рік. В даний час жителі більшості країн користуються саме цим типом календаря.

У місячних календарях тривалість місяців однакова – 30 днів, але ці календарі неточно вимірюють тривалість року.

Рахунок часу в давнину відрізнявся від сучасного. У стародавніх греків доба починалася зі світанку, а у німців – з ночі. Народи, часто воювали, ділили добу на «варти». У вавилонян і іудеїв доба тривала три варти, у римлян – чотири. Доба ділилася на ніч і день, який тривав 12 годин. Оскільки тривалість дня протягом року була непостійна, то і годинник мали різну тривалість.

(Джерело: https://dovidka.biz.ua/istoriia-kalendaria-skorocheno)

Запитання до тексту

  1. Що таке календар ?
  2. Що означає слово «календар»? Звідки воно до нас прийшло ?
  3. Де був створений перший відомий в історії календар ?
  4. Якими видами календарів користувалися люди в давнину ?
  5. Чи відрізнявся рахунок часу в давнину від сучасного ?

 

 

 

Додаток 3

Календар днів народження моїх близьких

Весна

Літо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Осінь

Зима

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Самооцінювання з теми для п’ятикласників

 

Твердження

Так

Ні

Частково

Я знаю історію виникнення календаря

 

 

 

Я знаю, які є види календарів

 

 

 

Я можу назвати одиниці вимірювання часу

 

 

 

Я можу навести приклади як рахували час в давнину різні народи

 

 

 

Я можу дати визначення поняттю «дата»

 

 

 

Я можу дати визначення, що таке календар

 

 

 

 

 

 

 

Я можу дати визначення, що таке календар

 

 

 

Я розумію, що час – це велика цінність

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Казановська Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
14 жовтня 2022
Переглядів
3419
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку