НУШ
Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас
Урок № 9
Дата :
Тема : Лічба часу в народів світу та на теренах України
Мета : ознайомити учнів з історією виникнення календаря, його різновидами ;
навчити учнів називати одиниці вимірювання часу; розповідати про те,
як лічили час у давнину; формувати в здобувачів освіти поняття «дата»,
«календар», «календарний час»; виховувати у здобувачів освіти ,
розуміння, що час – це найбільша цінність, закликати до раціонального
використання свого часу.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Форма уроку : урок-бесіда
Обладнання та матеріали : підручник Вступ до історії та громадянської освіти : підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. Закладів / В. Власов, І.Гирич, О.Данилевська. – К.: Видавничий дім «Генеза» , 2022. – 180 с. : іл.. ; дидактичні матеріали; роздаткові матеріали
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Відгадайте загадку
Є в будинку молодець
Математик і мудрець
Він тебе не підведе
Бо рахунок дням веде
(Календар)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Роздивіться фотографії. Що святкують люди зображені на них ? Як ви гадаєте, чи завжди люди лічили час, так як нині ?
Додаток 1
IV. Оголошення, теми, мети, завдань уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Люди з давнини прагнули вести облік часу. До цього їх спонукала життєва необхідність. Щоб займатися землеробством, мисливством, рибальством потрібно було вести рахунок часу. Вже у стародавні часи люди почали створювати перші календарі. Чи завжди календарі були такими як зараз ? Давайте, дізнаємося про це опрацювавши текст 1 «Історія створення календаря»
Текст 1. «Історія створення календаря»
Календар – це система обчислення часу, заснована на періодичності видимих рухів Сонця і Місяця.
Саме слово «календар» прийшло з Стародавнього Риму. Так називалися боргові книги, куди лихварі щомісяця заносили відсотки. Це відбувалося в перший день місяця, який раніше називали «календ».
Календарі існували вже 6000 років тому. Перший відомий історії календар був створений у Стародавньому Вавилоні.
Різні народи в різні часи створили і користувалися трьома видами календарів: сонячним, місячним і сонячно-місячним. Найбільш поширений сонячний календар, в основу якого покладено рух Сонця, що дозволяє узгодити добу і рік. В даний час жителі більшості країн користуються саме цим типом календаря.
У місячних календарях тривалість місяців однакова – 30 днів, але ці календарі неточно вимірюють тривалість року.
Рахунок часу в давнину відрізнявся від сучасного. У стародавніх греків доба починалася зі світанку, а у німців – з ночі. Народи, часто воювали, ділили добу на «варти». У вавилонян і іудеїв доба тривала три варти, у римлян – чотири. Доба ділилася на ніч і день, який тривав 12 годин. Оскільки тривалість дня протягом року була непостійна, то і годинник мали різну тривалість.
(Джерело: https://dovidka.biz.ua/istoriia-kalendaria-skorocheno)
Запитання до тексту
Розповідь вчителя
Найдовше людство використовувало єгипетський календар, він був побудований на основі спостережень за розливами річки Ніл. Все життя стародавніх єгиптян було пов’язане з землеробством , тому важливо було знати, коли розпочнеться повінь, сезон посіву, сезон збору урожаю. Єгиптяни помітили, що коли на небі з’являється зірка Сіріус, через кілька днів слід чекати розливу Нілу.
Наші предки – слов’яни лічили час днями, об'єднуючи цей рахунок у невеликі періоди (тиждень, два тижні, 40 днів, місяць тощо). Новий рік починався у березні, з початком сільськогосподарського циклу, коли остаточно прокидалася природа. Наш предок був землеробом і в березні для нього починалися польові роботи. Природа активно пробуджувалася у цей момент й люди відзначали цю подію як початок Нового Літа, або по-іншому - Новоліття. Роки тоді рахувалися Літами (слово «літо» означає рік).
У кожного народу були свої календарі, але переважно всі вони мали спільну ознаку, в основу їхнього відліку часу були покладені землеробські роботи.
Руханка «Дні тижня»
В понеділок – я люблю з друзями гуляти в парку (ходьба на місці),
У вівторок – в мене урок із гри на гітарі (імітація гри на гітарі)
У середу – я плаваю в басейні (імітація рухів плавання)
У четвер – я витираю пил в будинку (імітація прибирання)
В п’ятницю – я катаюся на велосипеді (імітація їзди)
У суботу та неділю - я відпочиваю (сідають за парту)
Розповідь вчителя
Отже, час, що відповідає календарю називають календарним. На початку уроку ви записували дату, тобто котрийсь день місяця певного року. В історіє датою називають точний час події. Наприклад, дата проголошення незалежності нашої держави є 1991 рік.
VI. Осмислення нових знань, умінь і навичок
Вчитель пропонує учням, створити свій власний календар.
Додаток 3
VII. Закріплення, систематизація та узагальнення
Метод «Мікрофон»
Прокоментуйте крилаті вислови про час :
VIII. Контрольно-коригувальний етап
П’ятикласники проводять самооцінювання з вивченої теми
Твердження |
Так |
Ні |
Частково |
Я знаю історію виникнення календаря |
|
|
|
Я знаю, які є види календарів |
|
|
|
Я можу назвати одиниці вимірювання часу |
|
|
|
Я можу навести приклади як рахували час в давнину різні народи |
|
|
|
Я можу дати визначення поняттю «дата» |
|
|
|
Я можу дати визначення, що таке календар |
|
|
|
|
|
|
|
Я можу дати визначення, що таке календар |
|
|
|
Я розумію, що час – це велика цінність |
|
|
|
IX. Підсумки уроку
Продовжте речення
На уроці я дізнався (- лася) про…
Мені було цікаво…
Мені було не цікаво…
XI. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Опрацювати параграф 9, закінчити складати свій календар про день народження моїх близьких
Додаток 1
(ttps://www.5.ua/kyiv/yak-ukraintsi-vidznachaly-novyi-rik-bilia-holovnoi-ialynky-krainy-na-sofiiskii-ploshchi-233218.html)
Додаток 2
Текст 1. «Історія створення календаря»
Календар – це система обчислення часу, заснована на періодичності видимих рухів Сонця і Місяця.
Саме слово «календар» прийшло з Стародавнього Риму. Так називалися боргові книги, куди лихварі щомісяця заносили відсотки. Це відбувалося в перший день місяця, який раніше називали «календ».
Календарі існували вже 6000 років тому. Перший відомий історії календар був створений у Стародавньому Вавилоні.
Різні народи в різні часи створили і користувалися трьома видами календарів: сонячним, місячним і сонячно-місячним. Найбільш поширений сонячний календар, в основу якого покладено рух Сонця, що дозволяє узгодити добу і рік. В даний час жителі більшості країн користуються саме цим типом календаря.
У місячних календарях тривалість місяців однакова – 30 днів, але ці календарі неточно вимірюють тривалість року.
Рахунок часу в давнину відрізнявся від сучасного. У стародавніх греків доба починалася зі світанку, а у німців – з ночі. Народи, часто воювали, ділили добу на «варти». У вавилонян і іудеїв доба тривала три варти, у римлян – чотири. Доба ділилася на ніч і день, який тривав 12 годин. Оскільки тривалість дня протягом року була непостійна, то і годинник мали різну тривалість.
(Джерело: https://dovidka.biz.ua/istoriia-kalendaria-skorocheno)
Запитання до тексту
Додаток 3
Календар днів народження моїх близьких
Весна |
Літо |
|
|
Осінь |
Зима |
|
|
Додаток 4
Самооцінювання з теми для п’ятикласників
Твердження |
Так |
Ні |
Частково |
Я знаю історію виникнення календаря |
|
|
|
Я знаю, які є види календарів |
|
|
|
Я можу назвати одиниці вимірювання часу |
|
|
|
Я можу навести приклади як рахували час в давнину різні народи |
|
|
|
Я можу дати визначення поняттю «дата» |
|
|
|
Я можу дати визначення, що таке календар |
|
|
|
|
|
|
|
Я можу дати визначення, що таке календар |
|
|
|
Я розумію, що час – це велика цінність |
|
|
|
1