Урок математики
(1 клас)
Тема: Лічба предметів. Порівняння предметів за величиною. Підготовчі вправи до написання цифр.
Мета: формувати в учнів навички лічби; вчити порівнювати предмети, що відрізняються між собою, називаючи відмінності; вправляти в умінні виділяти окремі предмети з групи множин, поєднувати одиничні предмети в групу; розвивати й коригувати дрібну моторику пальців рук; виховувати вміння уважно слухати вчителя, виконувати завдання, не відволікаючись.
Обладнання: іграшки тварин, завдання на індивідуальних картках, педагогічна пісочниця з мініатюрними іграшками, палички для лічби, зображення лисички, набірне полотно, предметні наочності, музичний супровід, конверти з фігурами різного розміру, ручки, кольорові олівці.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці.
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож беремось до роботи,
Бо багато в нас турботи.
Будем гарно працювати,
Нові знання здобувати.
Отож, часу ми не гаймо,
Наш урок розпочинаймо!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Хвилина милування природою рідного краю з вікна класної кімнати.
Описуємо сьогоднішній день (сонячно чи похмуро, чи вітряно, холодно чи тепло…) Ведемо календар погоди.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Діти, сьогодні ми з вами вирушаємо в цікаву подорож до лісових мешканців. На нас чекає багато цікавих пригод. Отож, вирушаймо!
2. Підготовча частина.
2.1. Лічба предметів.
На набірному полотні 5 малюнків лісових горіхів і 3 малюнки шишок. Учитель читає вірш:
Білочка-умілочка –
Добра господиня.
Є в неї горішки,
Шишок повна скриня.
От метнулась білочка,
Заховалась в скриньці.
Це вона готує
Нам усім гостинці.
Виставляємо іграшку білочки.
- Діти, Білочка підготувала для вас гостинці – цікаві завдання.
Завдання 1.
Учні мають порахувати скільки горішків, шишок. Чого більше? Чого менше? Що потрібно зробити, щоб їх стало порівну?
Завдання 2.
На набірному полотні виставлено 2 ряди грибочків (силуетні картки) по 4 штуки у кожному. Шапочки грибів коричневого кольору. Та в кожному ряді є гриб із червоною шапочкою. Учням пропонуємо наступне завдання:
- Полічіть гриби у кожному ряді зліва направо. Білочка просить вас сказати, який за порядком червоний гриб у кожному ряді? (другий, четвертий)
3. Формуюча частина
3.1. Цікава зустріч у лісі.
- Діти, гляньте, що це за звірі сперечаються? (Виставляємо іграшки зайчика та ведмедика) Вони доводять один одному, що зовсім різні та несхожі.
Давайте ми їм допоможемо.
- Розгляньте уважно ці іграшки. Скажіть, чим вони відрізняються? Чим схожі?
Наприклад, ведмедик – великий, коричневий; зайчик – маленький, сіренький. Але обоє пухнасті, мають лапки, тулуб, голову, носик… Визначаємо, що основна ознака, за якою вони відрізняються, - величина.
- Діти, тваринки дякують вам за те, що допомогли їм зрозуміти, чим вони схожі й чим відрізняються. Ведмедик та Зайчик дуже полюбляють грати в м’яча та пропонують вам цікаве завдання.
3.2. Робота на індивідуальних картках: розфарбуй найбільший м’яч, а найменший – обведи кружечком (Рис. 3.2.).
|
Рисунок 3.2.
3.3. Завдання від Їжачка
Відгадування загадки:
В ліс ми з друзями пішли,
Диво дивне там знайшли.
Як клубочок, ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк,
Зветься дивний звір...(їжак)
Виставляємо іграшку їжачка.
- Діти, Їжачок дуже полюбляє гратися. Він приготував для вас цікаву гру. Кожному учневі роздаємо конверти з геометричними фігурами різного розміру та кольору.
Дітям пропонуємо такі завдання:
- знайти і показати таку саму фігуру, як у вчителя;
- посортувати фігури за розміром: на великі й маленькі;
- серед фігур знайти і викласти на парті всі кружечки, відібрати серед них найбільший та найменший; таким чином працюємо з квадратиками.
3.4. Рухлива гра «Де чия хатка?»
На підлозі намальовані кружечки - «хатинки». В центрі кожної «хатинки» лежить фігура великого чи маленького розміру. Учням також даємо фігури різного розміру – ключики від «хатинки». Поки звучить музика, діти бігають, веселяться; а коли музика стихне – мають забігти до хатинки, правильно підібравши ключик за розміром. Гру повторюємо 3-4 рази.
3.5. Використання елементів педагогічної пісочниці «На гостину до Лисички»
Відгадування загадки:
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа -
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (лисиця)
Виставляємо іграшку лисички.
- Діти, наша Лисичка дуже полюбляє гратися в пісочку. Тож запрошує і нас до гри.
Та перш, ніж розпочати, пригадуємо правила поведінки з пісочком.
Правила поведінки в пісочниці:
1.Не можна викидати пісок із пісочниці.
2.Не можна брати пісок до рота та кидати в інших дітей.
3.Після гри прибрати іграшки на місце.
4.До і після гри з піском треба помити руки.
Починаємо роботу привітанням з нашим другом – пісочком:
Добрий день, наший пісочок!
Золотий ти наш дружочок.
Ми пограємось з тобою,
Розвеселимо юрбою.
Діти гладять пісочок долоньками, діляться своїми враженнями.
- Щось наший пісочок засумував. Давайте полоскочемо його (перебираємо пісочок усіма пальчиками)
- Діти, Лисичка підготувала для вас дарунки. Та не була б то Лисичка: хитрунка заховала їх в пісочку. Вона залишила нам невеличкі підказки: шукати дарунок у верхньому правому куті пісочниці, у нижньому лівому куті і т. д.
Учні мають знайти дарунки (кольорові камінчики) та порахувати їх кількість.
На гостину йдуть звірята,
У Лисички нині свято,
Та як дім її знайти,
Потрібно всім допомогти.
Виставляємо на пісочку картку із зображенням Лисички (дім лисички.) У пісочницю виставляємо іграшки ведмедика, зайчика та їжачка.
- Діти, погляньте, хто йде до Лисички в гості?
Учні мають назвати звірят, порахувати їх кількість.
- Давайте разом прокладемо доріжку до хатки хитрунки. (Із паличок для лічби прокладаємо доріжку, попередньо намалювавши її пальчиком на піску)
Сліди тваринок
- Діти, давайте разом уявимо і зіставимо ніжки Зайчика та Ведмедика за розміром. Як ви гадаєте, в кого ніжки маленькі, а в кого – великі?
Пропонуємо діткам намалювати на пісочку «сліди» Зайчика та Ведмедика. Учні мають зобразить їх так, як вони уявляють і можуть.
- Маленькі ніжки бігли по доріжці (показуємо «сліди» Зайчика).
- Величезні ноги брели по дорозі (показуємо «сліди» Ведмедика).
А маленький Їжачок
Закрутився у клубок.
Й покотився на гостину
До Лисички під дубок.
Пишемо пальчиками лінії із заокругленням зверху, або знизу, не відриваючи їх від поверхні пісочку. Спочатку прописуємо за наведенням зразка вчителя, потім - пробуємо написати самостійно (Рис. 3.5.1.).
Рисунок 3.5.1.
- Ось і зібралися у Лисички дорогі гості. Діти, давайте з вами визначимо, хто із звірят найбільший, найменший? Виставимо їх в рядок від найбільшого до найменшого (чи навпаки). Учні мають виставити іграшки тварин за розміром від найбільшого до найменшого: ведмедик, зайчик, їжачок.
Ми в Лисички гостювали,
У пісочку дружно грали.
Та прийшов прощатись час.
Ти чекай, Пісочку нас!
Прощаємося з Пісочком до наступної, цікавої зустрічі.
3.6. Дарунок від Білочки. Пальчикова гімнастика.
На столі стоїть кошик із сосновими шишками.
- Діти, це, мабуть, Білочка нам залишила такий дарунок. Ми з вами зробимо масаж долоньок та пальчиків сосновими шишками. Учням пропонуємо покачати шишечки, тримаючи їх між долоньками, вперед, назад; пробувати покачати їх коловими рухами долоньок.
Білка шишки нам зібрала,
В кошик всі їх заховала.
Покачаймо їх, малята,
Щоб долоньки розім’яти.
3.7. Вправа «Намалюй соснову гілочку». Підготовка руки до письма. Завдання на індивідуальних картках.
Пропонуємо учням обвести гілочку із шишкою та розфарбувати її за зразком (Рис. 3.7.1.).
|
|
Рисунок 3.7.1.
ІІІ. Заключна частина.
1. Підведення підсумків уроку
- Ось і підійшла до завершення наша подорож. Чи була вона для вас цікавою? Що вам найбільш сподобалося робити разом із лісовими звірятами? Скільки звірів нам траплялося під час нашої мандрівки?
2. Релаксація.
Вправа «Ведмежата і шишки»
Учні сідають зручно на стільчиках. Закривають оченята.
- Діти, уявіть собі, що ви – маленькі ведмежата, і з вами грається ваша мама – ведмедиця. Вона кидає вам соснові шишки. Ви їх ловите і силою стискаєте в своїх лапках (учні мають стискати долоньки в кулачки). Але згодом ведмежата стомилися, опускають свої лапки вздовж тіла, розслабляють їх – лапки відпочивають. А мама-ведмедиця знову кидає шишки ведмежатам. (Повторюємо 2-3 рази)
3. Приведення в порядок робочих місць.
4. Створення установки на відпочинок.
Всі ми гарно потрудились,
Із звірятами зустрілись.
Та дзвінок покликав нас:
Відпочити, друзі, час.