Урок "Ліна Костенко. "Крила" Ідея глибокого духовного наповнення людини"

Про матеріал
Це урок вивчення нового навчального матеріалу (інтегрований урок контекстуального аналізу ( українська література, образотворче й музичне мистецтво)). Містить різноманітні форми і методи навчання.
Перегляд файлу

 

 

F:\крила\1304.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ліна Костенко. «Крила». 

Ідея глибокого духовного наповнення людини.

 

Конспект уроку

контекстуального аналізу

 з української літератури

7 клас

 

Свіргуненко Ірина Іллівна,

 учитель української мови та літератури

 КЗ «Темрюцька ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Нікольської районної ради Донецької області»

Українська література                                                        7 клас

 

Тема:  Ліна Костенко. «Крила».

             Ідея глибокого духовного наповнення людини.

 Мета:

  • продовжувати ознайомлювати семикласників із особистістю Ліни Костенко; на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті;
  • розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини у реальному сучасному житті), співставляти, узагальнювати, логічно мислити;
  • удосконалювати навички виразного читання, вміння аналізувати  поезію;   
  • виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до художнього мистецтва.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу (інтегрований урок контекстуального аналізу ( українська література, образотворче й музичне мистецтво)).

 Форми роботи: колективна, індивідуальна, робота в групах,  випереджальне завдання.

 Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, «Чарівна скринька», «Біографічний калейдоскоп»,  робота з текстом і підручником, асоціативний кущ, «Фразеологічні розсипи»,  виразне читання, складання паспорту ліричного твору,     проблемне питання, метод «Прес».

 Унаочнення: підручник, портрет Ліни Костенко, інтерактивний плакат, мультимедійний проектор (відеопрезентація), шаблон  «Паспорт ліричного твору», макет крил.

Міжпредметні зв’язки:  мистецтво  

Внутрішньопредметні зв’язки: усна народна творчість, міфологія,  літературознавство, риторика.

Випереджальне завдання до уроку: знайти цікаві факти з життєвого та творчого шляху Ліни Василівни Костенко, про які не сказано в підручнику.

 

 

 

 

Епіграфи:

Людям неможливо дати чужі крила,

вони повинні виростити свої.

Монах Симеон Афонський

 

Є тільки дві речі, які ми можемо дати у спадок

своїм дітям: перша – коріння, друга – крила.

Англійське прислів’я

 

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

     Вітаю вас, любі діти. Сьогодні прекрасний день. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними й уважними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми уроку.

 

1.Чарівна скринька

 

Завдання: сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо знайомитись із особистістю Ліни Костенко, вивченням її творчого доробку. Для цього нам сьогодні потрібні будуть певні знання, вміння та навички. На дошці ви бачите вміст нашої чарівної скриньки, у якій дуже багато різних потрібних речей, але не всі їх ми візьмемо із собою на урок. Будь ласка, швидко перегляньте, що ми маємо, та визначте, що нам найбільше потрібно.

  • детальна біографія поетеси;
  • короткий аналіз особистісних якостей авторки;
  • паспорт епічного твору;
  • паспорт ліричного твору;
  • текст поезії;
  • навички виразного читання;
  • знання художніх засобів;
  • знання сюжетних та композиційних елементів твору.

 

2.Робота у зошитах

 

Завдання: запишіть у зошити число, вид роботи та тему уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.Слово вчителя

 

 Вивчаючи художній твір, доречно буде пригадати кілька фактів із життя автора, які допоможуть  ще глибше розкрити його особистість. Ви отримали випереджальне завдання: знайти цікаві факти з життєвого та творчого шляху Ліни Василівни, про які не сказано в підручнику. (учні  виступають із  повідомленнями)

 

Орієнтовний матеріал для повідомлення

           У дитинстві мріяла стати льотчицею, тому створила собі парашут із маминої старої парасолі й простирадла та мало не загинула, стрибнувши з горища. 

          У радянські часи брала активну участь у дисидентському русі, за що її твори заборонили друкувати на 14 років. Поетеса так болюче переживала ці роки, що оголосила голодування, але цей протест не дав результату.

          У 1963 році вона спільно з Аркадієм Добровольським написала сценарій до фільму "Перевірте свої годинники". Стрічка розповідала про українських поетів, загиблих під час Другої світової війни. Фільм зняли 1964 року, але на екрани він так і не вийшов. Остаточний варіант "Хто повернеться – долюбить" був так змінений, що Костенко відмовилася від авторства сценарію.

         Ліна Костенко вміє відмовляти не тільки колегам: вона відмовилася і від премії "Золотий письменник України", не пояснивши нічого жодним словом, і від звання Героя України, яке хотів їй вручити Ющенко, а фраза "Політичної біжутерії не ношу" стала мало не афоризмом.

          У 2005 році Ліна Костенко взяла участь в експедиції до Чорнобильської зони. Письменниця активно працювала нарівні з усіма вченими, рятуючи предмети побуту і артефакти народної культури від знищення і забуття.

          Геніальна письменниця  завжди йшла напролом, не боялась влади і відкрито висловлювала власну позицію. Навіть коли вона мовчала, замість неї говорили її поезія і проза…

           Улюблений музичний твір Ліни Костенко – «Реквієм» Верді.
           Побачити Ліну Василівну на публіці нереально, адже вона ігнорує світські заходи та весь час пише.

Учитель  Ліна Костенко досить замкнена для оточення і рідко охоче розповідає про своє життя. Частіше за все можна почути від неї у відповідь: «Із моїх творів можете дізнатися про мене все, що вас цікавить». Що ми зараз і спробуємо зробити.

 

2. Біографічний калейдоскоп

Завдання: потрібно прочитати цитати із віршів поетеси і спробувати пояснити, як це характеризує авторку:

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться,

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

(Ліна Костенко свідомо обрала письменницький  шлях, добре розуміючи, що це важка і виснажлива щоденна і щохвилинна праця, до того ж неприбуткова, і що жінці важче досягнути успіху на цьому шляху)

 

 Мій перший вірш написаний в окопі,

На тій сипкій від вибухів стіні,

Коли згубило зорі в гороскопі

Моє дитинство, вбите на війні.

(Ліна Василівна народилась у 1930 році. У 11 років вона заглянула у вічі війні. У цьому ж віці вона пише перший свій поетичний твір)

 

     Митцю не треба нагород,

Його судьба нагородила.

Коли в людини є народ,

Тоді вона уже людина.

(Свого часу Ліна Василівна отримала звання «Герой України». Однак відзнаку так і не отримала її, оскільки нагороду вручала людина, чиї політичні та світоглядні позиції поетеса не підтримувала: «Політичної біжутерії не ношу»)

 

        Є вірші – квіти.

Вірші – дуби.

Є іграшки – вірші.

Є рани.

Є повелителі і раби.

І вірші є – каторжани.

(Усі вірші, як і люди, є різними, навіть унікальними. Кожен із них наповнений своїм глибинним змістом. Ліна Василівна вважає, що серед прочитаних та написаних віршів є такі, що схожі на квіти (кольорові і запашні), дуби (міцні і незворушні), іграшки (легкі, веселі, різної форми), рани (важкі і болючі, бо нагадують про щось болюче і гірке), повелителі (сильні та могутні, які ведуть за собою народи та цілі покоління), раби (написані на замовлення, щоб догодити комусь), каторжани (за ці вірші автори були приречені на довгі страждання).

 

        Але не бійся прикрого рядка.

Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.

Не бійся правди, хоч яка гірка,

Не бійся смутків, хоч вони як ліки.

 Людині бійся душу ошукать,

Бо в цьому схибиш – то уже навіки.

(Кожна людина може помилятись, тому помилки – це звичайна річ у житті. Цього не потрібно боятись. Боятись потрібно зробити комусь боляче, образити, оскільки слова образ залишаться на все життя)

 

    Все повторялось: і краса, й потворність.

Усе було: асфальти й спориші.

Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі.

(Світ змінюється, непостійними є смаки, уподобання. Щось забувається, щось змінюється або замінюється. Лише поезія – безсмертна, вона завжди впливатиме на наші душі)

 

    Для мене лиш той край є найкращим,

Де виросли крила мої.

 

3.Бесіда

 

  • Про які крила йдеться в цитаті?
  • Чи може людина мати справжні крила?
  • Які ці крила?

 

 

 

ІV.Вивчення нового матеріалу. Поглиблення набутих знань

 

  1. Робота з інтерактивним плакатом

https://www.thinglink.com/scene/1235529962279141383?editor-closed

  1. E:\крила\MyCollages.jpgІсторія написання поезії (розповідь учителя)
  2. Перегляд відео із записом читання тексту Богданом Ступкою на фоні пісочної анімації.

Завдання: під час перегляду, звернути увагу на питання.

  •                 Наскільки точно анімація передає зміст вірша?
  •                 Процитуйте рядки, які, на вашу думку, найкраще виражені в анімації.
  •                 З ким лірична героїня порівнює людину? Чому?
  •                 Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?
  1. Асоціативний  кущ

Діти, давайте складемо асоціативний кущ.  На  одному з крил запишемо людські якості,  про які говорить поетеса, а на другому – доповнимо самі, які ж іще якості роблять людину крилатою?

C:\Users\User\Desktop\крила шаблон.jpg

  • А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? (Має. Тому що вона чесна, щедра, турботлива.)
  • Чи у кожної людини є ці крила?
  • Яким є життя людей, які не мають крил?
  • Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?
  • Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?

 

  1. Робота із підручником

 

Завдання: розгорніть с.204. Завітаймо до рубрики «Зверніть увагу!»  Що символізують крила у світовій культурній традиції?

Крила – символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й упевненості.

У греків крила – символ любові та перемоги.  Згадайте з уроків образотворчого мистецтва,  як звали  Богиню Перемоги і який вигляд   вона мала. ( продемонструвати світлину)

Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.

Пригадайте з уроків зарубіжної літератури, який твір ви вивчали, де є образ крил? ( Міф «Дедал та Ікар»)

Які ще міфічні істоти зображуються з крилами? (Янголи)

Так, у кожного з нас є янгол-охоронець на небі, а є й на землі. Хто це? (Мама)

  1. Фразеологічні розсипи

В українському фольклорі є низка фразеологізмів, у яких фігурує образ крил. Спробуймо їх пояснити.

Завдання: маєте перед собою фразеологізми та їхні тлумачення. Шляхом встановлення відповідності їх потрібно попарно поєднати між собою:

  • виростають крила;    відчувати приплив сил;
  • як на крилах;     перебувати у піднесенні;
  • взяти під своє крило;    захистити, опікуватись;
  • давати крила;     викликати впевненість;
  • обламувати крила;    позбавити мрій, прагнень;
  • опустити крила;     втратити впевненість;
  • обпалювати собі крила;   зазнавати невдачі;
  • складати крила;     відмовитись від чогось;
  • підрізати крила;     позбавити можливості.

 

 

 А тепер  звернімося до наших епіграфів і спробуємо пояснити їхнє значення. 

 

5.Аналіз поезії

 

Паспорт ліричного твору

Робота в групах. Заповнити відповідні пункти шаблона паспорту

 

І група

Автор:                    Ліна Костенко.

Рід літератури:       лірика.

Вид лірики:           філософська 

Жанр:                   ліричний вірш.

Тема:                   розповідь про духовно багату людину.

Головна думка: "Людина нібито не літає...а крила має"

Ідея:                      уславлення духовних поривань людини.

 

ІІ група

Образи-символи:                крила.

Римування:                         паралельне.

Віршовий розмір:

 

ІІІ група

Художні засоби:

  • антитеза:   «землі немає, то буде небо»;
  • алітерація:  «Немає поля, то буде воля. Немає пари, то будуть хмари»;
  • риторичні питання:   «А як же людина? А що ж людина?»;
  • риторичний оклик:   «А крила має!»;
  • паралелізм:   у пташки крила з пуху-піря, а у людини – з правди, чесноти і довіря;
  • алегорія:  узагальнений образ, у сприйнятті якого ми розуміємо перенесення на реалії життя; вживається у переносному значенні;
  • уособлення:   «правда пташина»;
  • епітет:   «вічного поривання»;
  • рефрен:   «А крила має. А крила має!».

 

  1. Виразне читання поезії.

 

Діти, ми прослухали та проаналізували поезію «Крила», а давайте спробуймо прочитати цей вірш і ми. Але трохи поекспериментуємо. Від кожної групи я попрошу по одному учаснику.

Пропоную вам  спробувати прочитати  його з відповідною  інтонацією: 1 – здивування, 2 – гордість, 3 – радість.  (Троє учнів виразно зачитують фрагменти вірша)

 

  1. Робота з інтерактивним плакатом (продовження)

 

Дуже часто, вірші, які торкаються найпотаємніших струн душі, надихають композиторів на створення прекрасної пісні. Вірш «Крила» не виняток. Питання:

  • Якою має бути мелодія до цього вірша?
  • Які музичні інструменти можуть бути використані?
  • Під час перегляду зверніть на це увагу.

 

Прослухайте, будь ласка, музичну версію сучасної української групи «Птаха»

          Після перегляду: 

  • Чи сподобалася вам пісня?
  • Чи справдилися ваші сподівання?

 

  1. Проблемне питання:  «Чому, на вашу думку, «крилатим ґрунту не треба?»?

(Якщо людина духовно багата, сповідує всі ті цінності, на які звертає увагу поетеса, то відповідно вона має крила і ніякі труднощі її не страшні)

9. Олег Шупляк

V.Підсумки уроку

Використовуючи  метод «Прес», дайте відповідь на питання:   «Чого варта творчість Ліни Костенко?»

 

Метод „Прес”

Я вважаю, що … (творчість Л. Костенко варта наслідування)

Тому що … (її поезії вражають неповторністю)

Наприклад … (вірші про духовне наповнення кожної людини)

Отже… (це справді талановита поетеса)

 

VІ. Рефлексія.

 

 Робота з інтерактивним плакатом (завершення)

Відповіді на питання:

  1. У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима?
  2. Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає?
  3. Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії.
  4. Які риси характеру Ліна Костенко цінує в людині? Підтвердіть свою відповідь цитатами.

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Для всіх: вивчити напам’ять вірш Л. Костенко «Крила»
  2. На вибір: скласти сенкан або вірш-асоціацію  КРИЛА
  3. Для сильних учнів: Написати есе «Я ж маю крила …»

 

Заключне слово вчителя

Дорогі діти, закінчуючи наш урок, я хочу вам сказати, що Ліну Костенко називають по-різному: справжнім майстром художнього слова, тонким ліриком, живою легендою, блакитною трояндою поетичного саду України, королевою української поезії. Особисто я вважаю її   совістю нашої нації, бо вона ніколи  не лукавила ні з людьми, ні з власним сумлінням. Творчість поетеси – це невичерпне джерело мудрості, до якого раджу вам припадати як можна частіше. Сприймайте серцем її слова:

 

І в житті, як на полі мінному,

я просила в цьому сторіччі

хоч би той магазинний мінімум:

— Люди, будьте взаємно ввічливі! —

і якби на те моя воля,

написала б я скрізь курсивами:

— Так багато на світі горя,

люди, будьте взаємно красивими!

1

 

docx
Додано
13 березня 2020
Переглядів
13207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку