УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (7 КЛАС)
Тема. ОЛЕКСА СТОРОЖЕНКО «СКАРБ». МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ТВОРУ
Мета: розкрити специфіку гумору письменника, необхідність фізичної та розумової праці в житті людини, яка хоче бути щасливою; розвивати аналітичне мислення, уміння доводити правильність думки методом від протилежного; прищеплювати бажання бути дієвим, активним, творчо мислячим громадянином України.
Тип уроку: урок-дослідження.
ХІД УРОКУ
ВПРАВА «ПОЗНАЙОМИМОСЯ ЗНОВУ»
(Кожен учень представляє себе як носія певної риси характеру притаманної йому; назва якої починалася б на ту ж букву що й ім’я.)
Зразок:
Анастасія — активна, артистична, альтруїстична, амбіційна.
Сергій – серйозний, стриманий, самостійний.
Валерія — волелюбна, вірна, витривала, великодушна, вольова.
Даяна – дружелюбна, доброзичлива, демократична.
Учитель
Фронтальна бесіда
СЛОВНИКОВА РОБОТА
коваль — професія (наголос на а)
Коваль — прізвище (наголос на о).
Мотивація навчальної діяльності
ВПРАВА «АНАЛІТИЧНА РОЗМИНКА»
Орієнтовні відповіді:
ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА
Олекса Стороженко.
(У 1850 р. Стороженко залишає військову службу і переходить на цивільну, займаючи посади чиновника особливих доручень при Київському генерал - губернаторі Д.Г. Бібікові та Міністерстві внутрішніх справ у Петербурзі).
гра на віолончелі;
малярська справа;
скульптура (нагороджений медаллю Академії мистецтв)
міг занести на гору 10 пудів, зігнути двогривенний.
«Велика була душа у сього чоловіка: разом хотіла жить на небі і на землі!».
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Учитель
Літературна спадщина Олекси Стороженка за обсягом невелика – 14 творів російською та 26 українською мовами. Сьогодні ми познайомимося з твором, який має назву «Скарб».
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Учитель
Висновок: Казка є різновидом оповідання. А ми довели, що оповідання «Скарб» має фольклорну основу.
Мозковий штурм
РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ
АВТОРИТАРНИЙ |
|
ІНДИФЕРЕНТНИЙ |
|
ПОТУРАЛЬНИЙ |
|
АВТОРИТЕТНИЙ |
|
РОБОТА НАД ФОТОГРАМОЮ ЖИТТЯ ПАВЛА ЛЕЖНЯ
|
ПАХОЛОК
|
ПАРУБОК |
ЛІТНІЙ ЧОЛОВІК |
|
|
Немовля – пахолок (І.Я. Франко зазначав, що О. Стороженко - талановитий оповідач, який добре володіє українською мовою) – парубок – чоловік.
Спить на перині, на печі, у просі, у садку під грушею.
Захоплення: їсти та спати
Висновок: лінія життя рівна, без подій, без роботи, без інтересів, без друзів, без мети.
УЧНІ СТАВЛЯТЬ ЛАЙК ПІД ФОТО
МЕТОД «ПЛУТАНКА» (робота в парах, картки)
Хто горя не бачив,…. …а родись щасливим;
Без щастя….. … не буде й до останку;
Де щастя родиться,… … в ліс по гриби не ходи;
Дурень спить, … …той і щастя не знає;
Не в кожної Насті… …там і заздрість плодиться;
Коли нема щастя зранку, … …а щастя в головах лежить;
Не родись вродливим,… …однакове щастя;
Добре танцювати тому,… …кому щастя на дудку грає.
Трійця - одне з найбільших релігійних свят, яке відзначають в усьому християнському світі. Поняття «Святої Трійці» відображає триєдність Бога. Згідно із загальною православною символікою, Бог має три лики (три образи, три появи): Бог-Отець, Бог-Син і Бог-Святий Дух. У народі Трійцю називають по-різному: День Святої Трійці, Зіслання Святого Духа, П'ятдесятниця. Остання назва утворилася від того, що зішестя Святого Духа на апостолів сталося на 50-ий день після воскресіння Ісуса Христа.
Повідомлення учнів
Одним з найшановніших свят в Україні вважається Трійця. Здавна це свято пов’язане з дивовижними народними віруваннями. Тиждень перед Трійцею (три останні дні цього тижня і три перші дні троїцького тижня) називають «Зеленими святами». Вважалось, цього тижня прокидаються мерці, виходять з води русалки. Люди в ці дні прикрашають свої житла зеленню, травами і квітами.
«Зелений тиждень розпочинається з четверга. Цього дня дівчата йдуть в поле чи ліс і там «завивають вінки – на всі святки».
Вінки виготовлялись з живих квітів або з березових гілок. Дівчата одягали їх на голови і ходили селом.
У суботу, напередодні свята Трійці, до схід сонця дівчата й молодиці йшли в поле та на левади, рвали там запашне зілля: любисток, полин, чебрець, канупер, татарське зілля. А, ввечері зеленим гіллям клена, липи, ясеня прикрашали свої хати та подвір’я. Ці гілочки, якими оздоблювали люди свої оселі та двори, називались клечальними. Запашними травами встеляли підлогу.
ПСИХОДРАМА
— Знаєте що, хлопці! Візьмемо з собою на щастя Павла Лежня , то вже певно знайдемо скарб: він такий щасливий, що такого і на всьому світі не знайдеш!
Підійшли парубки до вікна (вікно було одчинене), дивляться, а Павлусь розпластався на перині і хропе на всю хату.
— Пане Павле, а пане Павле! — гукнули парубки.— Ходім лишень з нами скарбу шукати!
— Не піду! — одрізав Павлусь.
— Ходім-бо! — просять парубки, аж кланяються.— Ми тебе так з периною на руках і понесемо; не тебе нам треба, а твого щастя. Як ти з нами будеш, то, може, Бог дасть, і знайдемо скарб.
— Еге!.. Як Бог дасть, то й у вікно вкине!..— одказав Павлусь.— Не піду!
— Дожидайся ж, поки тобі Бог у вікно вкине, а ми підемо шукати.
Гра «Займи позицію»
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
Запис у зошитах
Іронія( від гр. удавання) - це прихована насмішка над явищем чи особою, про які говорять у позитивному чи навіть у захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне.
ІV. Домашнє завдання: написати лист у жартівливому тоні Павлу з порадами, як змінити життя.
V. Узагальнення вивченого
Учитель
Що таке на світі щастя? — спитав би я у дуже письменних. Частенько чуєш, люди кажуть: отой щасливий. Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю. Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідолахи. Ні, панове, по-моєму, той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав,— той, кого Господь благословив на добрі діла, що розкинулись вони по світу, як розрослась пшениця на добре виораній ниві.. Нагодує вона і пахаря, і його сусідів, попаде од неї скибка і старцеві в торбу. Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна.
АУДІОКНИГА
Леся Українка. Щастя
Злий дух створив дивну постать. Вона була блискуча, як рання зоря, і міняла свій вид щохвилини, як вогонь. Злий дух дав їй життя і назвав її: щастя. І кожний з людей побачив його, хоч у сні, хоч на малу хвилинку. На одного воно глянуло коханими очима, іншому заблищало золотом, іншому засіяло світлом слави. Всі шукали щастя, всі хотіли мати його ціле в своїх руках. Для нього віддавали все найдорожче, губили себе і других, сльози й кров лились річками во ім’я його. А щастя літало по світі зорею і ніде не спинялось надовго, і ніхто не мав його ціле в руках. З того часу не стало на землі ясного спокою, потьмарилась блискуча Божа мрія. І злий дух утішився працею своєю.
Учитель
ВІДЕОФІЛЬМ «ЩАСТЯ»
МЕТОД «СКАРБ»
( Учитель збирає монетки, виставляє оцінки)
Скарб – узагальнений образ щастя.
Скарб – добробут, благополуччя.
Скарб – любов.
Скарб – здоров’я.
Скарб – життя.
Скарб – улюблена справа.
Скарб – удача.
Учитель
ВІДЕОФІЛЬМ «Мій 7 –Б»