«Загальнолюдські цінності в поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства»

Про матеріал
Продовжити ознайомлення учнів із творчістю В. Симоненка; проаналізувати поезію «Лебеді материнства»; з’ясувати історію її написання, ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; звернути увагу школярів на загальнолюдські цінності, які постають у поезії; удосконалити вміння виразно і вдумливо читати та коментувати ліричні твори, аналізувати художні засоби, пояснювати символічний зміст образів;
Перегляд файлу

 

Тема.  Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства»

 

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, логічно й зв’язно викладати свої думки; виховувати почуття любові до Батьківщини,  синівську вдячність і повагу до матері.

 

 Обладнання: виставка книжок із творами В. Симоненка, презентація про життєвий і творчий шлях поета, відео, ноутбук, проектор.

 

Міжпредметні зв’язки:  музика, образотворче мистецтво, кінематограф.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день!

Вже продзвенів шкільний дзвінок,

Покликав всіх в країну Знань.

Розпочинаймо наш урок!

Бажаю впевненості без вагань!

Урок літератури в гості завітав,

В дитинства край сьогодні помандруєм,

Бажаю вам, щоб кожен ту стежину знав,

Яка в батьківський дім так весело прямує.

Тож хай фантазія летить у вись,

Хай відкриваються нові вам таємниці,

Сьогодні неповторною хай буде кожна мить,

І завжди сяють радістю зірниці!

- Любі учні, як ви уже зрозуміли, сьогодні у нас урок незвичайний, адже до нас завітали гості, яких я щиро вітаю. Я сподіваюся, що цей урок стане для вас справжнім зарядом позитиву, хороших емоцій та незабутньою мандрівкою у світ дитинства. Отож, бажаю усім натхненної та результативної роботи, а гостям хороших вражень та нових творчих ідей.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування.

Психологічна вправа «Відчуй тепло»

- Для того, щоб налаштуватися на творчу роботу та почерпнути натхнення,, пропоную вам виконати наступну вправу.

Хід вправи. Станьте, будь ласка, в коло і опустіть руки. Заплющте очі, зробіть глибокий вдих і видих.  Уявіть, що над вами нічне небо, повне зірок. Відшукайте яскраву зірку, яка асоціюється у вас з чимось хорошим. Уявіть, що починає дути сильний вітер. Але зараз поряд з вами з’являється найрідніша і найближча для вас людина. Ви раді, що вона є, обіймаєте її. Учасники поступово обіймають дин одного по колу. Розплющте очі. Кого ви уявили поряд?

  1. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель. Сьогодні ми  продовжуємо відкривати  дивовижний світ творчості надзвичайно талановитого письменника, намагатимемося відчути серцем, щоб переконатися в неповторності його поезії та гармонії з іншими видами мистецтва. У творах цієї людини кожне слово асоціюється з певною барвою, тобто кольором.

  1. Опрацювання епіграфа.
  1. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Зверніть увагу на епіграф сьогоднішнього уроку і спробуйте вказати кольори, які, на вашу думку, відповідають змісту певних рядків.

Епіграф: Скільки б не судилося страждати,

                 Все одно благословлю завжди

                 День, коли мене родила мати

                 Для життя, для щастя, для біди…

                                                     В. Симоненко

Приклад виконаної роботи.

  1. Чорний (печаль, горе).
  2. Темно-зелений (надія, віра).
  3. Білий (щастя).
  4. Червоний (любов), синій (печаль).

 

Цілепокладання.

4. Перевірка домашнього завдання.

5. Актуалізація опорних знань.

5.1. Слово вчителя.

- На попередньому уроці ми розглядали з вами життєвий та творчий шлях       В. Симоненка, ви готували доповіді, цікаві факти з біографії письменника, говорили про велике значення його творчості для розвитку української літератури. Сьогодні я хотіла б перевірити як ви запам’ятали цю інформацію. А зробимо ми це за допомогою вправи "Crossing".Cross(англ.)- хрест,перехрестя.

А перехрестя його життя розташовані по нашій класній кімнаті. Взявши картку, розкажіть з яким моментом життя письменника вона пов'язана.

5.2Ментальна карта.

5.3.  Учитель.  Можливо, хтось з вас знає ще якусь цікаву інформацію про В.Симоненка, яку ми ще не згадували?

1.Симоненко мав такі псевдоніми: В. Щербань, С. Василенко, Симон).

2.Симоненка на цілих 15 років закрили від українського читача. Цілих 15 років забороняли видавати його твори.

3.У Василя  Симоненка  була дружина і маленький син Олексійко.

4.Щодо ушанування пам’яті В.Симоненка, то у Черкасах існує Літературно-меморіальний музей В.Симоненка. Також у 1965 р. на громадських засадах створено музей в с. Біївці, у хаті, де народився поет.

(Звернення уваги учнів до ілюстрації «Хата, в якій народився і пам’ятник біля садиби в с. Біївцях»).

   5. 25 грудня 2008  р. Національний банк України випустив в обіг пам’ятну монету номіналом 2 гривні, присвячену поету.

6. Ідейно-художній аналіз поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».

6.1. Історія написання поезії «Лебеді материнства» (1962 р.).

Слово вчителя. 

У його творах звучить чимало тем, але однією з основних є тема любові до рідної матері та рідної землі і саме сьогодні ми поговоримо на цю тему, аналізуючи поезію «Лебеді материнства».

Вірш написаний у 1962 році, коли поет працював у газеті «Молодь Черкащини». Мати найдорожча людина у світі. Їй несе людина болі й радощі, сумніви й успіхи, помилки й гріхи. З нею хочеться порадитись, поділитись турботами, покаятись їй у гріхах і бути впевнененим, що вона завжди дасть слушну пораду і допоможе. Такою була для Василя Симоненка його мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань, людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки. Природа наділила літературними здібностями і саму Ганну Федорівну. Був у неї зошит «Перлини поміж людей», куди збирала вона прислів’я, приказки у рідних Біївцях. Багато серед них придуманих матір’ю поета. І багаті вони на гумор і глибину думок, що тривожили її свідомість.

Любов В. Симоненка до матері була невичерпною, але такою ж була і його любов до рідної землі, саме тому він вирішив написати поезію, в якій ці дві любові злилися б воєдино. Так з-під його пера вийшов вірш «Лебеді материнства».

За збірку «Лебеді материнства» (1981 р.) В. Симоненку присуджено посмертно Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка.

6.2. Виразне читання поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».

6.3. З’ясування первинного сприйняття твору.

- Чи сподобався вам вірш?

- Які слова для вас були незрозумілими? (Сургучевий – темно-червоний, бордовий колір; лиман – затока з морською водою в гирлі річки або озеро поблизу моря; досада – почуття незадоволення, гіркоти, викликане чим-небудь; марево – миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі; мавка - істота слов'янської міфології, близька до русалки, в образі гарної оголеної дівчини з довгим розпущеним волоссям. Згідно з народними повір'ями, на мавок перетворюються душі утоплениць, дітей та дівчаток...).

- Яким настроєм пронизаний вірш?

6.4.Завдання. Пропоную вам обєднати свої враження від вірша за допомогою формули «бачу» - «чую» - «уявляю». Ділимось на три групи і виконуємо завдання.

Орієнтовні відповіді

Бачу: туман, рожеві лебеді, сургучеві зорі, колиску, хату, сина, півні, лебеді, крила, зелені сади, чорночубі хлопці, верби, тополі.

Чую: лопотять крила лебедів, гойдається колиска, звучить тиха колискова, співають півні, верби і тополі тріпочуть листям.

Уявляю: на землю спадає тихий вечір. Непомітно вгамовує людські клопоти… Мати схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню, в якій бажає дитині щасливої долі. А колиска яворова – оберіг з оспіваного в народних піснях дерева.

6.5. Вправа "Диктор".

Слово вчителя. Чи хотіли б ви навчитися так гарно та виразно читати цю поезію.

Учитель.

Заплющте очі, уявіть себе художниками.....

Самостійне читання учнями першої частини поезії (1-2 учні).

Прослуховування твору у вокальному виконанні (відео).

Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику, а послухати його ми можемо у вокальному виконанні Ірини Стиць.

Із Житомира в 1963 році Андрій Пашкевич переїхав до Черкас, де й познайомився з Василем Симоненком. Його вразили твори автора, їхня милозвучність та прониклива ліричність. Тому він вирішив написати до них музику.

Це не єдиний вірш Василя Симоненка, покладений на музику. Справжніми народними піснями стали «Задивляюсь у твої зіниці» — невідомого композитора, «Ти знаєш, що ти – людина»  — В. Морозова.

- Яким настроєм пройнята пісня? Чи вдалось композитору відчути емоції автора твору і передати їх. Свою думку обґрунтуйте.

Учитель. На початку уроку ми згадали про кольори, бо вони та звуки багато можуть нам розказати. Тож давайте спробуємо виконати колективну роботу, заповнивши таблицю, при цьому використовувати текст вірша та технологічну картку.

 

 

Технологічна картка

«Символи кольорів»

 

Учитель.

Виконали? Вивісьте поетичне  намисто В. Симоненка у тих кольорах у яких ви його побачили.

На дошці висить  текст поезії( великий шрифт) діти підходять розфарбовують олівцями рядки поезії.

«Паспорт»  твору. Робота у групах.

Оскільки сьогоднішній урок пронизаний  кольорами пропоную вам об'єднатися у групи за кольором.

І група – автор, твір, рік, рід, жанр.

ІІ група – головна думка, мотиви, проблематика, віршовий розмір, тип римування.

ІІІ група – художні засоби.

Учитель. Продовжуючи працювати з кольорами та поезією, пропоную вам поринути у дитячі спогади та побудувати башту із кубиків лего.

Кубик Блума.

Чому письменник дав саме таку назву поезії?

 Чому не «Лебеді батьківства» або «Батьківські дороговкази»?

Придумай свою назву поезії.

- Для того, щоб картина нашого сьогоднішнього уроку була довершеною нам не вистачає головних героїв – лебедів.  Зараз на ваших  долоньках  я пропоную написати ті загальнолюдські цінності, які автор представляє у творі. Мабуть, у вас виникне запитання чому саме на крилах? Відповідь на нього дам вам словами вірша Л. Костенко «Крила»:

Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,
А з правди, чесноти і довір’я.
У кого - з вірності у коханні.
У кого - з вічного поривання. 
У кого - з щирості до роботи.
У кого - з щедрості на турботи. 
У кого - з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.

Після того, як учні написали на крилах загальнолюдські цінності, вони закріплюють їх на дошці і коментують.

  1. Підсумок уроку.
  1. Бесіда.

- Чи здійснились ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Свої думки висловіть у формі «Вільного мікрофона».

2. Повернення до епіграфа.  Слово вчителя.

Я сподіваюсь, що творчість В. Симоненка знайшла стежину до вашого серця, стала близькою і зрозумілою кожному з вас.  Зоря В. Симоненка займається знову й знову, коли звучать його поезії. Засвітімо її. Нехай же лебеді материнства супроводжують нас усе життя, а зоря дитинства освітлює наш шлях.

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

  1. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Пахай Руслана
Додано
13 березня 2020
Переглядів
2571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку