Урок Ліни Костенко «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості»

Про матеріал
Компетентнісний потенціал уроку Соціальна та громадянська компетентності Спілкування державною мовою Інформаційно-цифрова компетентність Вчитися впродовж життя Обізнаність та самовираження у сфері культури Математична компетентність
Перегляд файлу

 

Українська література

 

Підготувала Самоздра О.В.

учитель української мови та літератури

 Новогродівського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів №7

 

7 клас

Тема уроку. Ліни Костенко «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості»

Мета уроку:

  • поглибити знання школярів про життя і творчість Л. Костенко, розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті;
  • розвивати вміння виразно читати поетичні твори, розшифровувати і коментувати метафоричний підтекст образів, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки,грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини у реальному сучасному житті),логічно мислити, співставляти, узагальнювати;
  • формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.

Реалізації наскрізних ліній  «Громадянська відповідальність»

Компетентнісний потенціал  уроку

Соціальна та громадянська компетентності

Спілкування державною мовою

Інформаційно-цифрова компетентність

Вчитися впродовж життя

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Математична компетентність

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок - диспут

Міжпредметні зв’язки

Забезпечують:

Українська мова

Мистецтво

Кіномистецтво

Мовознавство

Зарубіжна література

Людина і світ   

Математика

Обладнання: підручник, предмети для музею речей, мультимедійний проектор (відео+презентація),презентація powerpoint, відеозапис поезії «Крила» у виконанні Б.Ступки та гурту"Ptakha", конверти з завданнями для груп,картка само оцінювання.

 

Перебіг уроку

І. Організаційно - мотиваційний етап.

1. Музичне вітання.

(Лунає симфонія Брамса)

2. Психологічна настанова.

Доброго ранку, дорогі діти. Кожного дня ви отримуєте в подарунок 24 години це 1440 хвилин або 86400 секунд. І як ми прожили цей час: даремно чи ні -  залежить тільки від нас. Я дуже хочу, щоб 2700 секунд нашого уроку пройшли недаремно й все, про що ми будемо говорити знадобилось вам у подальшому житті..

Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів.(лунає симфонія)

 

Немає найбільшого щастя на землі, ніж щастя ЖИТИ. Щаслива по-справжньому та людина, яка через все життя пронесла з гідністю своє ім’я.      Сьогодні ми продовжуємо знайомство з поетесою виняткового таланту Л.Костенко, яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконання. Її талант занурюватися у глибини людської душі є визначальною духовного багатства поетеси, умінням віддавати себе без останку «вищому ідеалу», яким для неї стала поезія.

Перед тим, як продовжити роботу із творчим доробком Ліни Василівни, доречним вважаю пригадати кілька фактів із її життя та творчого шляху, які допоможуть сьогодні більше розкрити особистість поетеси.

3.Прийом  «Музей речей – асоціацій». Робота в групах

Пропоную завітати до Музею речей – асоціацій. Кожна група отримує предмет,який пов’язаний з життям або творчістю Ліни Костенко і завдання (за 2 хв. група має підготувати коротку розповідь (до 1 хв.). (Додаток 1)

Мультимедійна презентація

1 група (лист календаря – 19 березня)

Завдання. Що об’єднує Ліну Костенко, Лесю Українку і Т.Г.Шевченка?

2 група (магніт із зображенням Києва)

Завдання. Саме в Києві уперше Ліна Костенко відчула несправедливість. Чому?

3 група (фото Києва під час Другої світової війни)

Завдання. Чому припускають, що війна зробила Ліну Костенко поетесою?

4 група (збірка «Бузиновий цар»)

Завдання. Чи були такі часи на творчому шляху поетеси, коли її твори не друкували ?

5 група (Чайка (керамічна )

Завдання. Як пов’язана краса річки Орди з написанням поезій?

4. Психологічний портрет. Прийом «Гроно» (Додаток 2)

  •               То яка вона, Ліна Костенко?

(Творча, сильна, смілива, мрійлива, інтелектуальна, патріот, має власну гідність,безкомпромісна, талановита, людяна, неповторна, принципова, критична, пряма, нестандартна,  не така, як усі…)

Ліна Костенко досить замкнена для оточення і рідко охоче розповідає про своє життя. Частіше за все можна почути від неї у відповідь: «Із моїх творів можете дізнатися про мене все, що вас цікавить». Що ми зараз і спробуємо зробити.

5. Активізуальна бесіда, що спрямована на з’ясування  поняття «крила».

Крила… У кожного виникають різні асоціації з цим словом. Хто ж їх має?

(- Птахи.)

 На Сході існує повір'я, що птахи не вміють сумувати, так як нагороджені вічної свободою. Коли вони в чомусь розчаровуються, то надовго відлітають в небо. Чим вище, тим краще. Летять з упевненістю в тому, що під поривами вітру висохнуть сльози, а стрімкий політ наблизить їх до нового щастя.

- Які створіння в християнській релігії теж мають крила?

Янголи – створені Богом безтілесні надприродні істоти, покликані повідомляти людям Його волю. Слово «янгол» у перекладі з грецької означає «вісник». Отож, він є прямим зв’язком між Богом і людьми, між Небом і Землею.

ІІ. Стадія виклику.

1.Робота з кластером.( Додаток 3)

-А у кого ж можуть з’явитися крила?

Птах - символ 

Янгол - символ …

Свобода

Політ

обрій

 

Духовність

Світло

посланець Всевишнього

Символ крила, «поєднуючи ідеї польоту і захисту, традиційно вживався для означення духовного  пориву людини, її взаємодії з Богом та світом».  Крила - символ Божого дару.

-Як ви гадаєте, про що буде йти мова сьогодні на уроці?

2. Випереджальне завдання. Група дослідників

Образ крил є багатозначним. Він має давні традиції в літературі. Образ людини з крилами зародився ще в античній літературі. Адже відомо, що крила у Давній Греції символізували любов і перемогу. Недарма давньогрецький бог торгівлі Меркурій зображувався у взутті з крильцями, що означало здатність до величезного духовного піднесення. Міфологічні герої Дедал та Ікар намагалися злетіти до небесних висот. І хоча Ікар загинув у небі, головне все-таки те, що в нього було нестримне прагнення польоту. Відомо також, що давньогрецький філософ Платон уважав крила ще й символом розуму.

Образ крилатої людини набув популярності у світовій літературі. Він присутній у творах Гарсіа Маркеса, Л. Толстого, Ф. Кафки, Р. Бредбері, В. Симоненка та багатьох інших. Не змогла не звернутися до цієї теми і відома українська поетеса Ліна Костенко.

Тема сьогоднішнього уроку : «Ліна Костенко «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості».

-Визначте ключове слово в темі?

3. Прийом «Політ думок»

-Як ви розумієте «крилатість» людини?

(учні висловлюють свої думки)

4. Цілевизначення

Сьогодні на уроці ми поміркуємо про духовне багатство людини, з’ясуємо значення літературного поняття диптих, навчимося розшифровувати і коментувати метафоричний підтекст образів.

ІІІ. Стадія осмислення.

(робота з композицією, змістом, фабулою)

1. Перше знайомство з поезією. Метод «Цілеспрямоване слухання»

Давайте прослухаємо вірш Ліни Костенко «Крила».

-Які в поетеси народжуються асоціації? Чи може людина бути крилатою?

 Запрошуємо до слова учнів, які мали випереджувальне завдання.

2. Випереджальне завдання. Кіномани

Богдан Ступка - видатний український театральний і кіноактор, володар численних звань і премій за внесок в розвиток мистецтва, до останніх днів свого життя був відданий йому. У переліку найвідоміших ролей Б.Ступки — багато історичних постатей: гетьмани Іван Брюховецький («Чорна рада»), Іван Мазепа («Молитва за гетьмана Мазепу»), Богдан Хмельницький («Вогнем і мечем»), а також Чингісхан («Таємниця Чингісхана») та ін.. Творча біографія Богдана Ступки налічує близько ста тридцяти фільмів і серіалів й півсотні ролей у театрі, які незмінно користувалися величезним успіхом у глядачів. І все це завдяки унікальному майстерності і його приголомшливою здатності пропускати своїх персонажів через себе, як крізь сито.

Поезія «Крила» у виконанні Богдана Ступки.

3.Евристична бесіда:

-     Що ви відчули після  того,  як послухали поезію?

-    Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)

-Як розумієте вислів: «Крилатим ґрунту не треба»?

Учитель пропонує проглянути зміст поезії «Крила», і знайти тези поетеси про те, якою є окрилена людина, звідки джерела цього Дару?

4.Робота в групах (Додаток 4 )

Пропоную попрацювати в групах.

4.1. Прийом  «Гронування»

І група - Складіть інформаційне ґроно про людські крила.

4.2Аналіз поезії за алгоритмом

ІІ група – проаналізуйте поезію за алгоритмом.

5.3. Прийом «Дослідження під мікроскопом».

ІІІ - визначте художні засоби в даних рядках.

6.Музичне ілюстрування. Повторне знайомство з поезією

Демонстрація відеоролика молодіжного треку «Крила»

Існує кілька аудіоверсій "Крил". Однією з найсвіжіших стала робота українського гурту "Ptakha", учасниці якого вирішили написати до улюбленого вірша молодіжний трек. Я пропоную послухати музичну версію поезії.

Після прослуховування, доведіть,що поезії «Чайка на крижині» і «Крила» поєднані між собою.

7. Прийом «Поєднання»

-Як ви думаєте, чим поєднані поезії «Чайка на крижині» і «Крила»?

(спільним ідейним задумом: Людина має крила, але не завжди ними користується)

Це явище називається – «диптих». (учні записують поняття у словничок)

-Скажіть, що називається алегорією?

(Алегорія – це обpаз, в якому все зобpаження має пеpеносне значення; виpаження iдеї в пpедметному обpазi.)

Отже, ці два вірші поєднані ще й алегоричним образом крил.

А ще вони поєднані засобом мовленнєвого зв’язку: перша частина закінчується словами «Нащо крилатим грунт під ногами?», а друга розпочинається «А й справді, крилатим грунту не треба».

Отож, вірші Л.Костенко «Чайка на крижині» й «Крила» - це диптих.

Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила, а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність. Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

-Яку окриленість мала на увазі Ліна Костенко: реальну чи «внутрішню»? Крила у вірші Ліни Костенко мають міфологічне, теологічне, духовне, а відтак філософське значення. Вони є символом руху.

- Руху чого? («польоту» душі, думки, уяви, одухотвореності, краси).

- А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

- Яку людину вважають духовно багатою?

-У який символ переростає образ крил?

8. Прийом «Сенкан»

Пропоную скласти сенкан. які б хотіли мати крила?

Крила

Міцні, дужі

Тримають, захищають, ширяють

Несуть ввись до заповідної мрії.

Ціль

9.Прийом « Щоденник подвійних нотаток»

В українській мові є чимало фразеологізмів зі словами «крила». Запрошую вас до фразеологічного калейдоскопу. Пропоную ознайомитись з ними на сторінці 204 підручника. У « Щоденнику подвійних нотаток» у першу колонку запишіть фразеологізми зі словом «крила»(3-5), що найбільше вразили; у другу – міркування щодо записаного вислову, через введення його в речення.

ІV. Стадія рефлексії й оцінювання.

1. Інтерактивний прийом «ПОПС-формула»

Робота в «стихійних» групах.

Пропоную коротко  висловити позицію з запропонованих тем (Додаток 5) Групи отримують теми в конвертах

2. Прийом «Відправте меседж»

Памёятаєте слова пісні С. Рідкаури «Відправила меседж» у виконанні Наталії Могилевської, Народної артистки України? Пропоную «створити» месендж  сучасної молоді: «Прокладай шлях до неба у вільному польоті»

(Обговорення поняття «меседж». Робота з кластером. (Додаток 6)

3. «Самооцінювання» (Додаток 7)

(учні отримують картку самооцінювання)

Дякую всім за урок. 

Ми сьогодні були якими?

К        конкретні

Р         розумні, ішучі

И (І)   нтелектуальні

Л        люблячі

О        крилені

У творах Ліни Костенко, з якими ми щойно познайомилися, йшлося про «крилатість» людини, про її мрію осягти навколишній світ, зрозуміти його, жити з ним у гармонії. Все залежить від її вибору. «Крилатість» доступна не всім людям. І не завжди такі люди знаходять розуміння серед собі подібних. Але завдяки їх мужності, розуму,бажанню пізнати світ, підкорити небо, стихії, їх «крилатості» й відбувається прогрес людства. 

V.Домашнє завдання

  1. Вивчити один із віршів Л.Костенко (на вибір) напам’ять.
  2. Написати міні-твір «Коли у мене виростають крила».

 

Джерела інформації

  1. Порівняльна таблиця різних шляхів аналізу в 5-7 класах (за А. Ситченком)
  2. Глеб О. Формування навиків інтерпретації під час вивчення ліричних та ліро-епічних творів
  3. Бібліотека «Дивослово».- 2008. №10
  4. Пометун О. С. Педагогічні технології. -  К: Укр. Енциклопедія,1995.
  5.  Керлот Х. Э. Словарь символов: Мифология. Магия.
  6.  Комариця М. Християнська міфологічна інтерпретація

символу крила в українській поезії / М. Комариця // Нар. творчість та етнографія. – 2004. – № 6. – С. 58–61.

  1. Фразеологічний словник української мови / Уклад.
  2. Демчук О. Нестандартні уроки з української  літератури. - Тернопіль: Підручники та посібники, 2000.-141с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

І група (лист календаря – 19 березня)

Завдання. Що об’єднує Ліну Костенко, Лесю Українку і Т.Г.Шевченка?

Орієнтовна відповідь учнів. Ліна Костенко народилася в сім’ї вчителів 19 березня у містечку Ржищеві, що на Київщині. У цьому році її сповнюється 90 років. Під знаком Риб, як відомо, як і Ліна Костенко з’явилися на світ Леся Українка і Тарас Шевченко. Може, саме це сузір’я народжує талановитих поетів.

2 група (магніт із зображенням Києва)

Завдання. Саме в Києві уперше Ліна Костенко відчула несправедливість. Чому?

Орієнтовна відповідь. Коли дівчинці виповнилося 6 років, сім’я переїхала до Києва. Саме тут вона відчула, що таке несправедливість, бо її доброго розумного тата оголосили ворогом народу і на 10 років відірвали від сім’ї.

3 група (фото Києва під час Другої світової війни)

Завдання. Чому припускають, що війна зробила Ліну Костенко поетесою?

Орієнтовна відповідь. Одинадцятирічною Ліна побачила війну; евакуація, ворожі літаки над містом, пожежі, крики, стогін поранених – усе це пронизувало дитячу душу нестерпним болем.

Війна змусила дівчинку подорослішати і, мабуть, зробила поетесою, адже пізніше Ліна Костенко скаже, що її «перший вірш написаний в окопі».

4 група (збірка «Бузиновий цар»)

Завдання. Чи були такі часи на творчому шляху поетеси, коли її твори не друкували ?

Орієнтовна відповідь. Збірка віршів про «Бузиновий цар» була написана для дітей. На своєму творчому шляху Л.Костенко її довелося пережити шістнадцятилітнє мовчання, оскільки тодішня влада забороняла друкувати твори поетеси,яка виражала свою позицію прямо і відверто.

5 група (Чайка (керамічна )

Завдання. Як пов’язана краса річки Орди з написанням поезій?

Орієнтовна відповідь. Поема «Чайка на крижині» складається з п'яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думки, але в той же час пов'язані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема, у морському порту Щецина, де Ліна спостерігає за красою Одри, кораблями біля причалів.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

Картинки по запросу "ліна костенко крила"

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

Робота з кластером

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

 Прийом  «Гронування»

І група - Складіть інформаційне ґроно про людські крила.

Картинки по запросу "ліна костенко крила"

 

Аналіз поезії за алгоритмом

ІІ група – проаналізуйте поезію за алгоритмом.

Алгоритм аналізу поезії

Автор: Ліна Костенко.

Рід літератури: лірика.

Вид літератури: філософська лірика.

Жанр: ліричний вірш.

Тема: роздуми ліричної героїні про сенс життя та місце в ньому людини.

Образи-символи: крила.

Римування: паралельне.

Прийом «Дослідження під мікроскопом».

ІІІ - визначте художні засоби в даних рядках.

Робота з визначення художніх засобів

Як коли лютовала, стелила рядно ожеледиць

Метафора, персоніфікація

Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки

Метафора

По Одрі – темній широкій – на останній крижині самотня чайка пливе

Епітети

Дивно людино

Звертання

Нащо крилатим грунт під ногами ?

Риторичне питання

Землі немає, то буде небо

Антитеза, антоніми, протиставлення

А крила має .

А крила має !

Повтор, анафора

Немає поля, то буде воля. Немає пари, то будуть хмари

Алітерація

А крила має!

Риторичний оклик

у пташки крила з пуху-пір’я, а у людини – з правди, чесноти і довір’я

Паралелізм

ДОДАТОК 5

ПОПС - формула

І група – Нащо крилам грунт під ногами?

ІІ група - Чому людина маючи крила, не може полетіти?

ІІІ група – Коли  у людей виростають крила?

ПОПС - формули:

Написати чотири пропозиції, що відображають наступні чотири моменти ПОПС - формули:

П – позиція,

О - обґрунтування (або пояснення),

П – приклад,

С - судження (або наслідок).

Перша з пропозицій (позиція) має починатися зі слів: «Я вважаю, що ...». Друга пропозиція (обґрунтування, пояснення своєї позиції) починається зі слів: «Тому що ...». Третя пропозиція (орієнтована на вміння довести правоту своєї позиції на практиці) починається зі слів: «Я можу це довести на прикладі ...». І, нарешті, четверте речення (судження, наслідок, висновки) починається зі слів: «Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що ...».

ДОДАТОК 6

 

Кластер «МЕСЕДЖ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасник!

Подолай нелегкий тернистий шлях пізнання насамперед самого себе!

Вирвись із буденності життя та піднімись над невиразністю та сірістю світу. Подолай перешкоди та продовжуй шлях у досягненні мети. Виходь за межі земного, матеріального буття і звільни душу від кайданів заздрощів та егоїзму.

І отримаєш дар Божий – крила, і полетиш у небеса : « Крилатим ґрунту не треба». І відчуєш себе вільним і щасливим!

 

 

ДОДАТОК 7

Картка «Самооцінка»

Критерії

Норми оцінювання

Бали

1. Я умію добирати аргументи, чітко  висловлюю свою думку

3

 

2. Я умію робити логічні висновки, обґрунтувати власну думку

3

 

3. Я умію конкретно відповідати на запитання

1

 

4. Я знаю теорію літератури

1

 

5. Умію виразно читати поезію, маю досконале мовлення

2

 

6. Був (ла)  активною на уроці

2

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Самоздра Ольга
Додано
3 березня 2021
Переглядів
4881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку