5 клас
Тема:
Прийоми композиції. Тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.
Створення статичної композицій «Сум» або «Спокій», динамічної композиції «Радість» або «Рух».
Мета:
Закріпити знання учнів про основні правила композиції та вибору формату аркуша. Навчити виявляти та зображувати акценти в композиції, взаємозв’язок частин, розвивати навики роботи з різними графічними матеріалами.
Розвивати спостережливість, естетичні смаки учнів.
Виховувати любов до природи, рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Міні-інтерв’ю
-Яким був попередній урок?/Цікавим…/
- Якою була перерва?/Веселою…/
- З яким настроєм ви прийшли на урок?/Гарним. Веселим../
- Яка зараз повинна бути обстановка на уроці,щоб ви могли засвоїти нову тему?/Робоча/
Отже,давайте створимо таку робочу атмосферу.
Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
II. Актуалізація опорних знань учнів
- Що ми знаємо про графіку та графічні техніки?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Діти які ви знаєте дерева? (верба, липа, тополя, дуб, граб, клен…)
- А чи може бути сумне дерево? (Так, верба)
- А чи може бути радісне дерево? (Так клен, калина…)
IV. Повідомлення теми і завдання уроку
Сьогодні ми навчимось правильно вибирати формат аркуша, згадаємо прийоми композиції. Дізнаємося, що таке тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.
V. Робота над темою уроку
1. Розповідь вчителя
Знання прийомів, правил і закономірностей композиції допоможе зробити малюнки виразнішими, але це знання зовсім не самоціль, а лише засіб, що допомагає досягти успіху. Інколи свідоме порушення композиційних правил стає творчим успіхом, якщо допомагає художникові точніше утілити свій задум, тобто бувають виключення з правил.
Можна виділити наступні композиційні правила: передачі руху (динаміки), спокою (статики), золотого перетину (одна третина).
До прийомів композиції можна віднести: передачу ритму, симетрії і асиметрії, рівноваги частин композиції і виділення сюжетно-композиційного центру.
Засоби композиції включають:
Таким чином, засоби композиції – це все, що необхідне для її створення, зокрема її прийоми і правила. Вони різноманітні, інакше їх можна назвати засобами художньої виразності композиції.
Ритм – універсальна природна властивість. Він присутній в багатьох явищах дійсності. Більшість явищ зі світу живої природи так чи інакше пов'язані з ритмом (космічні явища, обертання планет, зміна дня і ночі, циклічність пір року, ріст рослин і мінералів). Ритм завжди має на увазі рух.
Ритм може бути заданий лініями, плямами світла і тіні, плямами кольору
Ми живемо в світі, що постійно змінюється. У творах образотворчого мистецтва художники прагнуть відобразити перебіг часу. Рух в картині - виразник часу. На живописному полотні, фресці, в графічних малюнках та ілюстраціях звичайний рух сприймається нами у зв'язку з сюжетною ситуацією. Глибина явищ і людських характерів найяскравіше виявляється в конкретній дії, у русі.
Тому треба знати правила передачі руху:
Окрім цього, зображення здаватиметься рухомим, якщо його частини відтворюють не один момент руху, а послідовні його фази.
Правило передачі спокою:
Створюючи композицію, необхідно визначити, що буде головним в картині і як виділити це головне, тобто, сюжетно-композиційний центр, який часто також називають "смисловим центром" або "зоровим центром" картини. Звичайно, в сюжеті не все однаково важливо, і другорядні частини підкоряються головному. Центр композиції включає сюжетну зав'язку, основну дію і головних дійових осіб. Композиційний центр повинен, в першу чергу, привертати увагу. Центр виділяється освітленістю, кольором, укрупненням зображення, контрастами і іншими засобами.
Головне в картині можна виділити кольором, тоном і виразністю форми. Другорядні образи зображують більш узагальнено, менш чітко, щоб вони не привертали до себе багато уваги, лише доповнювали і допомагали розкривати ідейний зміст картини.
Правило золотого перетину виявляється в тому, що найбільш важливий елемент зображення розташовується відповідно до пропорції золотого перетину, тобто, приблизно на відстані 1/3 від цілого.
Важливим є дотримання правил симетрії і/або асиметрії в композиції. Художники різних епох використовували симетричну побудову картини.
Симетрія в мистецтві заснована на реальній дійсності, багатій симетричними формами. Наприклад, симетричними є фігура людини, метелик, сніжинка і багато що інше. Симетричні композиції – статичні (стійкі), у них ліва і права половини урівноважені.
В асиметричній композиції розташування об'єктів може бути найрізноманітнішим залежно від сюжету і задуму твору, при цьому ліва і права половини неврівноважені.
У симетричній композиції всі її частини урівноважені, асиметрична композиція може бути урівноваженою і неврівноваженою.
В асиметричній композиції іноді рівновага зовсім відсутня, якщо смисловий центр знаходиться ближчим до краю картини.
Рівновага композиції характеризується "рівномірним розподілом образів на картинній площині, особливо зліва і справа, а також вгорі і внизу. Урівноважене розміщення образів у композиції відповідає зоровому сприйняттю дійсності.
Засобами композиції є лінії, штриховка (штрих), тонові й кольорові плями, світлотінь, лінійна і повітряна перспективи [5].
Освітлення та колір як елементи композиції мають велике значення. Вони допомагають виявити композиційний центр, кольорове і тонове вирішення образів композиції та загальний колорит її. Освітлення і колір допомагають художнику передати радість, сум. Радісні події художники передають звичайно яскравими, теплими контрастними тонами (Т. Яблонська - "На Дніпрі"), а сумні - тьмяними, холодними тонами (В. Перов - "Проводи покійника").
Художникові для створення емоційної і образної композиції необхідно навчитися бачити в навколишньому житті цікаві події, персонажі, мотиви, ракурси і стани. Постійне виконання нарисів, зарисовок і етюдів з натури розвиває не тільки око і руку, але і композиційне мислення.
2. Споглядання творів мистецтва
Бесіда за репродукцією картин.
Метод «Мозковий штурм»
- який характер у композиції?
- які почуття викликає композиція?
3. Схема зображення статичної композицій «Сум» або «Спокій», динамічної композиції «Радість» або «Рух»
4. Педагогічний малюнок
1. Вибір формату малюнка;
2. Композиційне вирішення;
3. Вибір певної композиції, розкриття її характеру.
5. Пальчикова гімнастика
Вихідна позиція.
Пальці обох рук зібрані пучкою і стикаються кінчиками.
“Надуваємо кульку”: придати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку.
“Кулька лопнула”: пальці повертаються у вихідну позицію.
VI. Практична робота
Діти виконують на вибір статичну композицію «Сум», «Спокій» або динамічну композицію «Радість», «Рух».
Під час роботи звучить музика.
VII. Підсумок уроку
- Чи досягли ви того, чого очікували?
1.Аналіз та оцінювання робіт
2. Прибирання робочих місць