Урок "Прийоми композиції. Тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції."

Про матеріал
Сьогодні ми навчимось правильно вибирати формат аркуша, згадаємо прийоми композиції. Дізнаємося, що таке тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.
Перегляд файлу

5 клас

Тема:

Прийоми композиції. Тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.

Створення статичної композицій «Сум» або «Спокій», динамічної композиції «Радість» або  «Рух».

Мета: 

Закріпити знання учнів про основні правила композиції та вибору формату аркуша. Навчити виявляти та зображувати акценти в композиції, взаємозв’язок частин, розвивати навики роботи з різними  графічними матеріалами.

Розвивати спостережливість, естетичні смаки учнів.

 Виховувати любов до природи, рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.                  Організаційний момент

Міні-інтерв’ю

-Яким був попередній урок?/Цікавим…/

- Якою була перерва?/Веселою…/

          - З яким настроєм ви прийшли на урок?/Гарним. Веселим../

- Яка зараз повинна бути обстановка на уроці,щоб ви могли засвоїти нову тему?/Робоча/

Отже,давайте створимо таку робочу атмосферу.

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

II.               Актуалізація опорних знань учнів

- Що ми знаємо про графіку та графічні техніки? 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

-              Діти які ви знаєте дерева? (верба, липа, тополя, дуб, граб, клен…)

-              А чи може бути сумне дерево? (Так, верба)

-     А чи може бути радісне дерево? (Так клен, калина…)

IV. Повідомлення теми і завдання уроку

Сьогодні ми навчимось правильно вибирати формат аркуша, згадаємо прийоми композиції. Дізнаємося, що таке тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.

V. Робота над темою уроку

1. Розповідь вчителя

Знання прийомів, правил і закономірностей композиції допоможе зробити малюнки виразнішими, але це знання зовсім не самоціль, а лише засіб, що допомагає досягти успіху. Інколи свідоме порушення композиційних правил стає творчим успіхом, якщо допомагає художникові точніше утілити свій задум, тобто бувають виключення з правил.

Можна виділити наступні композиційні правила: передачі руху (динаміки), спокою (статики), золотого перетину (одна третина).

До прийомів композиції можна віднести: передачу ритму, симетрії і асиметрії, рівноваги частин композиції і виділення сюжетно-композиційного центру.

Засоби композиції включають:

  • формат,
  • простір,
  • композиційний центр,
  • рівновагу,
  • ритм,
  • контраст,
  • світлотінь,
  • колір,
  • декоративність,
  • динаміку і статику,
  • симетрію і асиметрію,
  • відкритість і замкнутість,
  • цілісність.

Таким чином, засоби композиції – це все, що необхідне для її створення, зокрема її прийоми і правила. Вони різноманітні, інакше їх можна назвати засобами художньої виразності композиції.

Ритм – універсальна природна властивість. Він присутній в багатьох явищах дійсності. Більшість явищ зі світу живої природи так чи інакше пов'язані з ритмом (космічні явища, обертання планет, зміна дня і ночі, циклічність пір року, ріст рослин і мінералів). Ритм завжди має на увазі рух.

Ритм може бути заданий лініями, плямами світла і тіні, плямами кольору

Ми живемо в світі, що постійно змінюється. У творах образотворчого мистецтва художники прагнуть відобразити перебіг часу. Рух в картині - виразник часу. На живописному полотні, фресці, в графічних малюнках та ілюстраціях звичайний рух сприймається нами у зв'язку з сюжетною ситуацією. Глибина явищ і людських характерів найяскравіше виявляється в конкретній дії, у русі.

Тому треба знати правила передачі руху:

  • якщо на картині використовуються одна або декілька діагональних ліній, то зображення здаватиметься динамічнішим;
  • ефект руху можна створити, якщо залишити вільний простір перед рухомим об'єктом;
  • для передачі руху слід вибирати певний його момент, який найяскравіше відображає характер руху, є його кульмінацією.

Окрім цього, зображення здаватиметься рухомим, якщо його частини відтворюють не один момент руху, а послідовні його фази.

Правило передачі спокою:

  • якщо на картині відсутні діагональні напрями;
  • якщо перед рухомим об'єктом немає вільного простору;
  • якщо об'єкти зображені в спокійних (статичних) позах, немає кульмінації дії;
  • якщо композиція є симетричною, урівноваженою або утворює прості геометричні схеми (трикутник, круг, овал, квадрат, прямокутник), то вона вважається статичною.

Створюючи композицію, необхідно визначити, що буде головним в картині і як виділити це головне, тобто, сюжетно-композиційний центр, який часто також називають "смисловим центром" або "зоровим центром" картини. Звичайно, в сюжеті не все однаково важливо, і другорядні частини підкоряються головному. Центр композиції включає сюжетну зав'язку, основну дію і головних дійових осіб. Композиційний центр повинен, в першу чергу, привертати увагу. Центр виділяється освітленістю, кольором, укрупненням зображення, контрастами і іншими засобами.

Головне в картині можна виділити кольором, тоном і виразністю форми. Другорядні образи зображують більш узагальнено, менш чітко, щоб вони не привертали до себе багато уваги, лише доповнювали і допомагали розкривати ідейний зміст картини.

Правило золотого перетину виявляється в тому, що найбільш важливий елемент зображення розташовується відповідно до пропорції золотого перетину, тобто, приблизно на відстані 1/3 від цілого.

Важливим є дотримання правил симетрії і/або асиметрії в композиції. Художники різних епох використовували симетричну побудову картини.

Симетрія в мистецтві заснована на реальній дійсності, багатій симетричними формами. Наприклад, симетричними є фігура людини, метелик, сніжинка і багато що інше. Симетричні композиції – статичні (стійкі), у них ліва і права половини урівноважені.

В асиметричній композиції розташування об'єктів може бути найрізноманітнішим залежно від сюжету і задуму твору, при цьому ліва і права половини неврівноважені.

У симетричній композиції всі її частини урівноважені, асиметрична композиція може бути урівноваженою і неврівноваженою.

В асиметричній композиції іноді рівновага зовсім відсутня, якщо смисловий центр знаходиться ближчим до краю картини.

Рівновага композиції характеризується "рівномірним розподілом образів на картинній площині, особливо зліва і справа, а також вгорі і внизу. Урівноважене розміщення образів у композиції відповідає зоровому сприйняттю дійсності.

Засобами композиції є лінії, штриховка (штрих), тонові й кольорові плями, світлотінь, лінійна і повітряна перспективи [5].

Освітлення та колір як елементи композиції мають велике значення. Вони допомагають виявити композиційний центр, кольорове і тонове вирішення образів композиції та загальний колорит її. Освітлення і колір допомагають художнику передати радість, сум. Радісні події художники передають звичайно яскравими, теплими контрастними тонами (Т. Яблонська - "На Дніпрі"), а сумні - тьмяними, холодними тонами (В. Перов - "Проводи покійника").

Художникові для створення емоційної і образної композиції необхідно навчитися бачити в навколишньому житті цікаві події, персонажі, мотиви, ракурси і стани. Постійне виконання нарисів, зарисовок і етюдів з натури розвиває не тільки око і руку, але і композиційне мислення.

       2. Споглядання творів мистецтва 

  Бесіда за репродукцією картин.

          Метод «Мозковий штурм»

           - який характер у  композиції? 

           -  які почуття викликає композиція? 

3. Схема зображення статичної композицій «Сум» або «Спокій», динамічної композиції «Радість» або  «Рух»

 4. Педагогічний малюнок

1.     Вибір формату малюнка;

2.     Композиційне вирішення;

3.     Вибір певної композиції, розкриття її характеру.

 5. Пальчикова гімнастика

Вихідна позиція.

Пальці обох рук зібрані пучкою і стикаються кінчиками.

“Надуваємо кульку”: придати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку.

“Кулька лопнула”: пальці повертаються у вихідну позицію.

VI. Практична робота 

Діти виконують на вибір статичну композицію «Сум», «Спокій» або динамічну композицію «Радість», «Рух».

     Під час роботи звучить музика.

VII. Підсумок уроку

  - Чи досягли ви того, чого очікували?

1.Аналіз та оцінювання робіт

      2. Прибирання робочих місць

 

docx
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
4661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку