Урок літератури рідного краю для учнів 6 класу "Тут моя хата, земля хлібом багата, тут дитинство моє золоте"

Про матеріал
Урок літератури рідного краю для учнів 6 класу "Тут моя хата, земля хлібом багата, тут дитинство моє золоте". Урок-дослідження за творчістю поета-пісняра з Черкащини Перехреста І.М.
Перегляд файлу

УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ

6 клас

Тема уроку: Тут моя хата, земля хлібом багата – тут  дитинство моє  золоте .

Мета уроку: розширити і поглибити знання про рідний край; розвивати вміння орієнтуватись у прочитаному, аналізувати ідейний зміст поетичних творів; робити узагальнення, висновки, необхідний коментар виховувати в учнів любов до рідного краю, шану й повагу до талантів, зокрема пісенного дивосвіту Івана Михайловича Перехреста; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Обладнання уроку: портрет поета-пісняра, ілюстрації до творів, збірочки творів.

Тип уроку: урок-дослідження;

ХІД РОБОТИ

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Оголошення епіграфа.

Життя прожити – не поле перейти.

Народна мудрість

  1. Вступне слово вчителя

Слово – найефективніша річ, що не згорає у вогні історії, і кожен, хто працює зі словом, немовби сам стає причетним до безсмертя

Український народ вартий шани, бо тільки наша літературна Черкащина нараховує понад 300 імен. Згадаймо хоча б кілька: Василь Симоненко, Михайло Драй-Хмара, Микола Негода, Григорій Павлович Білоус. Катерина Мотрич, Наталія Віргуш, Сергій Носань, Василь Пахаренко, Валентина Кузьменко. Сьогодні ми поговоримо про нашого славного земляка, про його пісенний дивосвіт, адже, вивчаючи рідний край, не можна не згадати про людей, які в ньому живуть і творять.

3. Словникова робота

Бард – поет, музика, який сам виконує свої пісні у власному супроводі.

ІІІ. Робота над новим матеріалом 

Учні класу об’єднані в три групи: «Юні біографи», «Юні дослідники» та «Літературознавці» кожна з груп одержала завдання, над яким наполегливо працювала . Отже, представте свої дослідження.               

  1. Виступ першої групи «Юні біографи».

а) Керівник групи коротко ознайомлює з біографією І.М. Перехреста та читає автобіографічний твір «Молодим полюбив я байбузянку.»

б) Другий учень докладніше розповідає про творчий шлях пісняра.

в) Виразне читання учнями творів.(«Мої пісні», «Умійте людям дарувать добро».)

г) Вислови відомих людей про пісню:

Наша Україна звучить піснями

М. Горький.

Українська пісня – найкраща і найніжніша поезія в усьому світі.

Тор Ланге

Українська пісня – це одне з найбагатших джерел поезії всього світу.

Міхал Грабовскі.

Україна – колиска наймелодійніших народних пісень і музики до них.

Альфред Енсен

  1. Виступ другої групи «Юні дослідники»

а) Виразне читання поезій Перехреста Івана Михайловича про рідне село(«Село Байбузи рідне моє»)

б) Аналіз поетичного твору (називають художні засоби).

в) Презентація малюнків юних художників на тему «Колиска мого дитинства».

  1. Виступ третьої групи «Літературознавці»

а) Виразне читання учнями творів Перехреста І.М. («Найрідніша мамо», «Мамо».)

в) Дослідницька робота «твори українських письменників про маму».

г) Презентація малюнків «Рідна мати моя»

Учитель А що для кожного з вас означає мама, скажіть одним словом (Малюють асоціативний кущ)

ІV. Ідейно-художній аналіз твору І. Перехреста «Чужина»

  • Виразне читання твору учнями.
  • Словникова робота.

Притулок –

Прилинуть –

Відверту -

  • Тема: Показано глибокий сум за рідною домівкою.
  • Ідея: Возвеличення любові до рідного краю, вміння його любити і цінувати.
  • Головна думка: Чужий край ніколи не стане рідним.
  • Проблематика:  Патріотизм

Життя далеко від рідного краю

  • Художні засоби в поезії.

Повтори: «Чужина, чужина»

Метафори: «Доля вела», «чужина дала притулок і мову», «голову вкрила сивина».

Антитеза: чужина – рідний край.

  • Обговорення змісту пісні. Бесіда за питаннями

Які саме роздуми і почуття викликала у вас дана поезія?

Які кольори переважають у пісні?

  • Чи поділяєте ви думки автора, що чужина ніколи рідною не стане? Обґрунтуйте своє твердження.

 

V. Підбиття підсумків уроку

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Рефлексія.

Чи урок виправдав ваші сподівання і очікування?

Що нового ви навчилися на уроці?

V. Домашнє завдання

IMG_3047.JPG
Додатки до уроку

ПЕРЕХРЕСТ ІВАН МИХАЙЛОВИЧ

 Народився 30 вересня 1956 року в с. Михайлівка Канівського району Черкаської області. 3 1964 року по 1971 рік навчався у Михайлівській восьмирічній школі, з 1971 року по 1973 рік — у Межирицькій середній школі.

Ріс без батька. Ще з ранніх дитячих літ був закоханий у музику та пісні.

З 1973 року працював завідуючим сільським клубом в с. Кононча Канівського району. В 1974 році був призваний служити в Радянській Армії.

Після звільнення в 1976 році поступив в Черкаський педагогічний інститут (фізико-математичний факультет, спеціальність - математика і фізика) на денне навчання.

В зв'язку з тим, що в 1980 році став працювати вчителем математики та музичного мистецтва в Байбузівській середній школі Черкаського району, перевівся цього ж року до Полтавського педагогічного інституту, який закінчив у 1982 році.

Одружився в 1979 році, дружина - Валентина Іванівна (дошлюбне прізвище — Катренко 1959 р.н.) Діти: Перехрест Олександр Іванович — 1980 р.н., Перехрест Ольга Іванівна — 1990 р.н.

З 1993 року почав працювати над створенням пісень, як для дітей, так і для дорослих, які користуються великою популярністю не лише за місцем проживання, а і далеко за межами Черкаської області. Понад двісті змістовних пісень — результат творчості композитора та поета-пісняра. Неодноразово був нагороджений грамотами як самодіяльний композитор. В 1994 році вийшла перша збірка пісень та віршів для дітей «Колядки» (Видавництво «Сіяч»), в 1995 — «Квіточки» (Видавнича фірма «Відродження»). В 2003 році з колективом провів біля п'ятдесяти авторських концертів, присвячених десятиріччю композиторської діяльності.

З 1995 року одночасно з роботою в школі поєднував роботу в В/Ф «Відродження», де обіймав посаду директора.

З 2000 року займається видавничою діяльністю (ПП «Кур'єр»).

З вересня 2005 року по листопад 2016 року працював директором Будинку культури в селі Байбузи Черкаського району, керівник народного самодіяльного колективу «Байбузівські троїсті».

Понад дві з половиною сотень пісень — такий творчий вклад самодіяльного композитора в пісенну скарбницю Україну.

 

ЧУЖИНА

Сл. і муз. І.Перехреста

По світу мене моя доля вела

Дала інший край, іншу мову дала.

Прожити немало судилось мені

Далеко від рідних і на чужині.

 

Приспів:

Чужина, чужина,

Ти не рідна сторона,

Дала мені притулок і мову.

Чужина, чужина,

Ти не рідна сторона,

На Україну хочеться знову.

 

Багатство мені принесла чужина,

І голову вкрила мою сивина,

А радість і щастя у ріднім краю

Усім не сприйняти цю пісню мою.

 

Прилинуть би на Україну мені,

Щоб знов рідну мову почути й пісні,

Туди де родився, де ріс я і жив,

Де край рідний змалку навік полюбив.

 

Як хочеться часто в чужій стороні

Побачити рідних, знайомих мені,

Відверту розмову разом завести,

До рідного краю любов донести.

 

МОЇ ПІСНІ

Сл. і муз.   І. Перехреста

Мої пісні — це мої крила,
Мої пісні — це моя сила,
І кожна з них це щастя крок,
І кожна з них новий урок.
П-в: 

Мої пісні — це творчі ночі,

Мої пісні — це мої очі,

Мої пісні — моє буття,

Мої пісні — моє життя.

 

У них і радість, і кохання,

Мої думки й переживання.

Пісні для мене — дітвора,

І всі для щастя й для добра.

 

У них і спогади, і мрії,

І сподівання,|і надії,

В моїх піснях і ти, і я,

Мої пісні — любов моя.

 

Умійте людям дарувать добро

Сл. і муз. І. Перехреста

Умійте людям дарувать добро

І не чекайте ні від кого нагороди,

Долайте, ви, всілякі перешкоди,

Умійте людям дарувать добро.

 

Умійте людям дарувать добро,

Хоч ми про це так часто забуваєм,

Життя земне для вас завжди хай буде раєм,

Умійте людям дарувать добро.

 

Умійте людям дарувать добро,

Щастя діліть і радості хвилини

Живіть для всіх, живіть для кожної людини,

Умійте людям дарувать добро.

 

Умійте людям дарувать добро,

Умійте всіх любити і прощати,

Щоб завтра знову новий день з добра почати.

Умійте людям дарувать добро.

 

МАМО

Сл. і муз.  І. Перехреста

Мамо, дарує свято нам весна,

Мамо, на всьому світі ти одна,

Снишся, рідненька мамо, ти мені

Часто ще молодою уві сні

П-в:

Мамо, прости мене, за все пробач,

Мамо, коли зустрінемось не плач,

Радість дарую знову тобі я,

Мамо, мамо, ріднесенька моя.

 

Мамо, мої листи перечитай,

Мамо, фотоальбом перелистай,

Знову на моє фото подивись,

Мамо, за мене Богу помолись.

 

Мамо, твоє волосся, наче сніг,

Мамо, тобі вклоняюся до ніг,

Знаю мене чекаєш знов і знов,

В серці твоїм горить свята любов.

 

СЕЛО БАЙБУЗИ РІДНЕ МОЄ

Сл. і муз.   І. Перехреста

Є багато сіл на Україні,

І багато красивих сіл є,

Та люблю його змалку й до нині

Село Байбузи рідне моє.

Приспів:

Байбузи — моє село біля Вільшанки,

Байбузи — це вечори мої та ранки

Байбузи— туман і вранішня роса,

Байбузи— це моя юність і краса.

 

Де знайомі стежки мені змалку,

І поля, і городи й луги,

Ще з дитинства люблю я Вільшанку

І красиві її береги.

P326-059.jpg

Іван Михайлович Перехрест.

 

P15456010029 (2).JPG

Колектив «Троїсті музики», Перехрест І.М. другий зліва. 2008 рік

doc
Додано
20 березня 2019
Переглядів
1183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку